Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - 2-takt blok met cartersmering

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 981 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63430 - 2-takt blok met cartersmering
Pagina 9 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 19951 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tobias Verhoef 7-1-2011 11:01 Print reply

Posts: 1832
Nu jullie toch zo lekker bezig zijn.

Ik vindt dit samen met de 2 takt diesel de beste oplossing op de normale 2 takt.

http://www.amt.nl/Ni...op-tweetaktmotor.htm


En je hebt natuurlijk nog die interessante dubbelzuiger motoren.

http://www.amt.nl/Ni...sel-extra-zuinig.htm

http://www.amt.nl/Ni...iger-wondermotor.htm

Ik denk ook regelmatig na over alternatieve motoren, maar steeds als ik wat nieuws denkt te verzinnen bestaat het al. Er zijn al een heel boel gekke dingen verzonnen.

Heb pas nog de auto en motoren techniek gelezen daar stond een heel stuk in over alternatieve motoren.
Ik zal eens kijken of ik het voor jullie kan scannen is ook echt heel interessant.

Dit bericht is gewijzigd door Tobias Verhoef op 7-1-2011 om 11:06 uur.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Uncle BLAM 7-1-2011 11:11 Print reply

Posts: 1025
Nja, het kan dus wel ...
 
een BF teller is sneller
Tobias Verhoef 7-1-2011 12:35 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
Nja, het kan dus wel ...


Ja ik had het ook niet verwacht van een pool.
En het mooie is de expansie uitlaat bij dit soort motoren ook gewoon werkt.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 7-1-2011 13:02 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]


Ja ik had het ook niet verwacht van een pool.
En het mooie is de expansie uitlaat bij dit soort motoren ook gewoon werkt.



een expansieuitlaat is een teken dat je brandstof weggooit, dat probleem heb je niet bij een 2t diesel, of iig 2t met kleppen


 
Tobias Verhoef 7-1-2011 13:25 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



een expansieuitlaat is een teken dat je brandstof weggooit, dat probleem heb je niet bij een 2t diesel, of iig 2t met kleppen




Dat klopt, maar een expansie uitlaat werkt wel als een soort van turbo op een 2 takt en dat is juist mooi. Dat klopt maar het probleem is niet de benzine die eruit wordt gegooid maar de verbrande olie. Daar stuiten die boomknuffellaars op.

Maarja iedereen weet dat 2 takt niet ideaal is. En daarom is het toch mooi dat de technieken steeds meer vooruit gaan en de nadelen steeds minder worden. Kijk maar eens naar de hoeveelheid smeerolie, dat is al een enorme vooruitgang vergeleken met vroeger.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Aprilia RX 50 2003 7-1-2011 14:55 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]


Dat klopt, maar een expansie uitlaat werkt wel als een soort van turbo op een 2 takt en dat is juist mooi. Dat klopt maar het probleem is niet de benzine die eruit wordt gegooid maar de verbrande olie. Daar stuiten die boomknuffellaars op.

Maarja iedereen weet dat 2 takt niet ideaal is. En daarom is het toch mooi dat de technieken steeds meer vooruit gaan en de nadelen steeds minder worden. Kijk maar eens naar de hoeveelheid smeerolie, dat is al een enorme vooruitgang vergeleken met vroeger.


jammer dat 2-takt in princiepe beter is dan 4-takt. Omdat bij 4 takt de zuiger 1 keer eigenlijk doeloos (geen vermogen leverend) op en neer gaat, dat heeft een 2 takt niet

edit: het probleem is eigenlijk alleen: Hoe spoel je de cilinder?, hoe hou je het smeerolie film op peil bij hogere toerentallen?
Verder slaat die reactie ook nerges op, een expansie uitlaat is alleen van toepassing op een slechtwerkende 2-takt, die dus onverbrande benzine weggooit, dus niet volledig verbrand, dus niet maximum aan kracht levert.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 7-1-2011 om 14:59 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Tobias Verhoef 7-1-2011 15:49 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


jammer dat 2-takt in princiepe beter is dan 4-takt. Omdat bij 4 takt de zuiger 1 keer eigenlijk doeloos (geen vermogen leverend) op en neer gaat, dat heeft een 2 takt niet

edit: het probleem is eigenlijk alleen: Hoe spoel je de cilinder?, hoe hou je het smeerolie film op peil bij hogere toerentallen?
Verder slaat die reactie ook nerges op, een expansie uitlaat is alleen van toepassing op een slechtwerkende 2-takt, die dus onverbrande benzine weggooit, dus niet volledig verbrand, dus niet maximum aan kracht levert.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 7-1-2011 om 14:59 uur.


Nou je moet maar eens gaan nadenken hoeveel vermogen een 2 takt eigenlijk verliest. Vroeger was er altijd strijd om wat sneller was 2 of 4 takt. 2 takt heeft uiteindelijk gewonnen maar ook al ga je kijken hoeveel vermogen Honda uit zn 4 takt racers haalde schrik je daar echt van hoe dichtbij ze de 2 takten zaten.

Ik denk dat het wel slim voor je is om een keer in de geschiedenis te kijken, daardoor leer je veel en je komt erachter wat al geprobeerd is en wat er fout is gegaan. En van fouten leer je, en je weet meteen wat je wel en niet moet doen.

Hoe bedoel je met het spoelen van de cilinder?
En hoe bedoel je met die oliefilm, bedoel je de hoeveelheid in het carter of de dikte van de film?

Ook al ga je eerst nadenken wat een expansie uitlaat doet dan snap je mijn reactie. Wat een expansieuitlaat doet bij een bepaald toerental is verloren mengsel wat in de uitlaat is gekomen weer terug in de cilinder proppen. Daardoor heb je bijv geen 100 % vulling maar 150% vulling. Dus in de powerband zou je dan theoretisch 50% meer vermogen hebben dan daar buiten. Dus het heeft een idee van een turbo/compressor.

Maar ook al bekijk je het 2 takt Principe met poorten dat zal het nooit efficiënt lopen omdat de spoelpoorten en de uitlaatpoort tegelijk open staan. (tenzij je een roterende uitlaat hebt)
Ook al bedoel je het op deze manier heb je gelijk.

Maar het zou wel vet zijn ook al zou je iets kunnen verzinnen waardoor een expansieuitlaat constant werkt
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Aprilia RX 50 2003 7-1-2011 15:57 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]


Nou je moet maar eens gaan nadenken hoeveel vermogen een 2 takt eigenlijk verliest. Vroeger was er altijd strijd om wat sneller was 2 of 4 takt. 2 takt heeft uiteindelijk gewonnen maar ook al ga je kijken hoeveel vermogen Honda uit zn 4 takt racers haalde schrik je daar echt van hoe dichtbij ze de 2 takten zaten.

Ik denk dat het wel slim voor je is om een keer in de geschiedenis te kijken, daardoor leer je veel en je komt erachter wat al geprobeerd is en wat er fout is gegaan. En van fouten leer je, en je weet meteen wat je wel en niet moet doen.

Hoe bedoel je met het spoelen van de cilinder?
En hoe bedoel je met die oliefilm, bedoel je de hoeveelheid in het carter of de dikte van de film?

Ook al ga je eerst nadenken wat een expansie uitlaat doet dan snap je mijn reactie. Wat een expansieuitlaat doet bij een bepaald toerental is verloren mengsel wat in de uitlaat is gekomen weer terug in de cilinder proppen. Daardoor heb je bijv geen 100 % vulling maar 150% vulling. Dus in de powerband zou je dan theoretisch 50% meer vermogen hebben dan daar buiten. Dus het heeft een idee van een turbo/compressor.

Maar ook al bekijk je het 2 takt Principe met poorten dat zal het nooit efficiënt lopen omdat de spoelpoorten en de uitlaatpoort tegelijk open staan. (tenzij je een roterende uitlaat hebt)
Ook al bedoel je het op deze manier heb je gelijk.

Maar het zou wel vet zijn ook al zou je iets kunnen verzinnen waardoor een expansieuitlaat constant werkt


1 het spoelen van de cilinder is alle uitlaatgassen eruit duwen
2 oliefilm is het vliesje olie dat tussen de zuiger en cilinder(voering) zit
3 de echt efficiente 2 takts hebben een uitlaatklep, dus hoeft niet tegelijk open te staan met de inlaatpoorten
4 als je de benzine injecteerd ipv met de lucht meevoeren gaat er sowieso niks de uitlaat in dus kan de expansie uitlaat ook geen onverbrande resten terugduwen

voeg dat samen en je hebt een motor die een rendement haalt van ruim 50 procent, veel hoger dan welke viertakt dan ook

edit: heb wel wel bewijzen van verschillende motoren die zo werken, wil evt wel enkele merken en types doorgeven maar dit alles is al eerder behandelt in dit topic

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 7-1-2011 om 15:59 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Tobias Verhoef 7-1-2011 17:01 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


1 het spoelen van de cilinder is alle uitlaatgassen eruit duwen
2 oliefilm is het vliesje olie dat tussen de zuiger en cilinder(voering) zit
3 de echt efficiente 2 takts hebben een uitlaatklep, dus hoeft niet tegelijk open te staan met de inlaatpoorten
4 als je de benzine injecteerd ipv met de lucht meevoeren gaat er sowieso niks de uitlaat in dus kan de expansie uitlaat ook geen onverbrande resten terugduwen

voeg dat samen en je hebt een motor die een rendement haalt van ruim 50 procent, veel hoger dan welke viertakt dan ook

edit: heb wel wel bewijzen van verschillende motoren die zo werken, wil evt wel enkele merken en types doorgeven maar dit alles is al eerder behandelt in dit topic

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 7-1-2011 om 15:59 uur.


1 Die snap ik
2 Oke dan had ik het toch goed gegokt, maar waarom zou een motor op hoge toeren daar last van hebben? Hoe meer toeren hij draait hoe harder de oliepomp gaat draaien dus er komt ook everal meer olie dus die film blijft gewoon goed.
3 en 4 snap ik wel.

En halen die voorbeelden ook dat rendement?

Maar nu snap ik eigenlijk niet wat je met dit topic wilt, wil je alleen info of ben je ook echt voorplan om zo'n blokje te bouwen?
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Leen 7-1-2011 17:02 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]


1 Die snap ik
2 Oke dan had ik het toch goed gegokt, maar waarom zou een motor op hoge toeren daar last van hebben? Hoe meer toeren hij draait hoe harder de oliepomp gaat draaien dus er komt ook everal meer olie dus die film blijft gewoon goed.
3 en 4 snap ik wel.

En halen die voorbeelden ook dat rendement?

Maar nu snap ik eigenlijk niet wat je met dit topic wilt, wil je alleen info of ben je ook echt voorplan om zo'n blokje te bouwen?



sinds wanneer word de smering op de wanden verzorgd door de oliepomp?
is puur spatsmering.

het is gvd geen scheepsdiesel waar een apart cilindersmeerolie toestel op staat te draaien.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef

Ook al ga je eerst nadenken wat een expansie uitlaat doet dan snap je mijn reactie. Wat een expansieuitlaat doet bij een bepaald toerental is verloren mengsel wat in de uitlaat is gekomen weer terug in de cilinder proppen. Daardoor heb je bijv geen 100 % vulling maar 150% vulling. Dus in de powerband zou je dan theoretisch 50% meer vermogen hebben dan daar buiten. Dus het heeft een idee van een turbo/compressor.



false, die expansiepijp zorgt ervoor dat je ipv 20% vulling, 35% vulling hebt.

alsnog fucking veel verlies en echt een apenoplossing.



Dit bericht is gewijzigd door Leen op 7-1-2011 om 17:31 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 7-1-2011 17:31 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]


1 Die snap ik
2 Oke dan had ik het toch goed gegokt, maar waarom zou een motor op hoge toeren daar last van hebben? Hoe meer toeren hij draait hoe harder de oliepomp gaat draaien dus er komt ook everal meer olie dus die film blijft gewoon goed.
3 en 4 snap ik wel.

En halen die voorbeelden ook dat rendement?

Maar nu snap ik eigenlijk niet wat je met dit topic wilt, wil je alleen info of ben je ook echt voorplan om zo'n blokje te bouwen?


2 doordat een 4 takt termisch minder belast wordt kan deze makkelijker een smeerolie film in stand houden. Terwijl een 2 takt die elke slag een explosie heeft termisch veel zwaarder belast wordt en waar het oliefilm dus zal verbranden enz

eigenlijk was t meer brainstormen, maar het lijkt me best een uitdaging om een keer te proberen als ik meer tijd heb, en meer ervaring met sleutelen

ja die voorbeelden halen dat rendement, zijn wel diesels maar toch, als benzine zouden ze wss ook een hoger rendement hebben dan een 4 takt benzine

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 7-1-2011 om 17:32 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
kenny77 7-1-2011 18:12 Print reply

Posts: 29286
Heb het hele topic niet door gelezen, maar hier een blok uit 1975 , deze heeft zo te zien ook carter smering als een 4 takt alleen de cilinders dan niet.

dus niet echt een oplossing op de vraag, zodat smering toevoegen aan de benzine helemaal kan verdwijnen, maar misschien wel grappig om te lezen.



http://books.google....20hooper&f=false

en een stukje wat ik eens een keer heb gescand uit een motor boekje (nederlands)

http://www.megaupload.com/?d=NS4QU6C4

Edit: bij het nederlandse artikel staat dat er op normale benzine kan worden gereden, dus eigenlijk ook antwoord op de begin post (had het zelf nog nooit door gelezen )


Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 7-1-2011 om 18:17 uur.
 
Paul de Salmiakbal 7-1-2011 18:17 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



sinds wanneer word de smering op de wanden verzorgd door de oliepomp?
is puur spatsmering.

het is gvd geen scheepsdiesel waar een apart cilindersmeerolie toestel op staat te draaien.

[...]


false, die expansiepijp zorgt ervoor dat je ipv 20% vulling, 35% vulling hebt.

alsnog fucking veel verlies en echt een apenoplossing.



Dit bericht is gewijzigd door Leen op 7-1-2011 om 17:31 uur.

Zo veel verlies ja?
En ik neem aan dat viertakt zonder turbo en dat soort fratsen gewoon rond de 100 procent zit, en dan wss wat minder of meer afhankelijk van het toerental en kleplift/duratie van opening en eventuele overlap van in en uitlaatkleppen?
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 7-1-2011 18:53 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gradusss
[...]


productiekosten, afstappen van iets wat al jaren gedaan word kost te veel geld en heeft grote risico's

en niet te vergeten milieu eisen. de huidige emissie eisen van auto's zijn niet te halen met 2-takt techniek zonder er heeeeeeeeel erg veel geld in te stoppen.

ik zie liever ook auto's met 1 gasklep per cilinder met 3 injectors, variabele kleptiming, variabele kleplichthoogte, desmodromische klepbedieningen, ovale zuigers, en turbo/compressor er op.

maarja echt happig zijn ze niet zo op echte aparte dingen


jonge... wie wil er nou gaskleppen op zn motor.

ik neem aan dat je bekend bent met fiat zn multi air? Of hou je niet van computergestuurde crap? Ik denk dat multi air één van de meest revolutionaire ontwikkelingen van de afgelopen jaren is, en dit is pas de eerste commerciele versie het is tamelijk modulair en valt volgens mij nog best te verbeteren.
Met een volledig multiair systeem zou je zelfs in feite je timing van bepaalde cilinders kunnen verleggen dat je dus onderin het karakter van een 2cilinder hebt (qua verbrandingspatroon 1 verbranding per omwenteling in 2 cilinders tegelijk) en daarna de kleptiming switcht naar 4cilinders zoals het normaal zit.

Hoef je btw ook geen desmodromische klepbediening meer te hebben. Dat desmodromische klepbediening pas zo laat is ontwikkeld snap ik ook niet. Ik ben begonnen met kennis over stoommachines, die eigelijk ook desmodromische aansturing hebben... later geprobeerd modelletjes van verbrandingsmotoren te maken van lego en heb toen (bij gebrek aan de goede onderdelen) zelf desmodromische klepbediening bedacht toen ik 6 was ofzo. Later kwam ik erachter dat ducati dat dus ook bedacht heeft...
ergens begrijp ik het ook wel... in het begin had je niet zo gauw zwevende kleppen en shit dus is er niet echt noodzaak.

om nog even op de rest in te gaan

2takt is imho idd efficienter, mits je het scheepsdieselprincipe toepast. Je hebt idd een loze beweging minder en dus effectief gezien vaker arbeid, relatief minder verliezen.
Dat is vast ook de reden dat de tweetakt vroeger altijd domineerde, vooral als de afmeting ook meespeelde. De complexiteit is niet echt van belang, want de tweetakten die in dit topic besproken worden zijn minstens net zo complex als een viertakt.

Ik denk dat de viertakt een inhaalslag heeft gemaakt omdat alles veel beter te regelen was, kleptimingen etc etc...een tweetakt mist de inlaatkleppen en bij een viertakt is de timing daarvan juist van groot belang voor de prestatie.

Bij een tweetakt net zo... je wilt eigenlijk een variabele timing hebben, maar krijg dat maar eens voor elkaar op een tweetakt.
Vandaar ook de expansie... vaste timing betekent altijd een vast toerengebied met de hoogste efficientie. Variabele timingen kunnen heel veel uitmaken.

Van de andere kant... als je zorgt dat je motor aan/uit gaat en de rest regelt met vermogen/transmissie kun je altijd op één ideaal toerental blijven draaien. Gewoon uit, of maximaal.

Op een goede tweetakt heb je dus idd geen expansie nodig, maar dat is in een geidealiseerde motor. Bij een tweetakt met uitlaatkleppen zal het ook geen nut hebben, hoewel er toch altijd een bepaalde 'klepoverlap' zal zijn, of het nou een viertakt is of een tweetakt.

Zolang het geen mengsel is wat doorgeblazen wordt maakt het alleen uit voor de optimalisatie van de compressor...
 
Too cool for school!
Leen 7-1-2011 19:00 Print reply

Posts: 26877
over inlaattiming aanpassen op een 2takt:

aan boord hebben we dus die zure bolnessen, met gewoon spoelpoorten rondom de cilinder.

die motoren zijn uitgelegd om 600 toeren te draaien, mocht je nou minder gaan draaien (kan handig zijn als ze aan een centrifugaalpomp gekoppeld zitten zoals bij ons) dan heeft de spoellucht niet meer genoeg snelheid (turbo zakt ook in toeren) om de cilindersmeerolie mee omhoog te blazen, waardoor de receiverruimte (de spoelluchtruimte) helemaal volloopt met gore oliedrab

Zelfde gebeurd overigens bij lage belasting, maar daar doen we in de bagger nooit aan.

maar iedere weg:

We hebben dan een systeem wat eigenlijk nooit gebruikt word, maar we kunnen een soort van sleeves over de voeringen heen schuiven, die de helft van de spoelpoorten dus effectief afsluiten (ergo meer snelheid, dus de olie word weer opgepakt)
Die sleeves noemt met kroontjes, want daar lijken ze dus op.


Nu was ik laatst ergens in een magazijn aan het opruimen en daar kwam ik wat fucking geniaals tegen wat al zeker 20 jaar onder de vloer heeft gelegen, namelijk het kroontjessysteem, maar dan volautomatisch!

hierbij word er dus gewoon een sleeve over de spoelpoorten geschoven door een gek systeem met heveltjes en kabeltjes en dit word bedient door de turbodruk.


wat ik nu eigenlijk bedoel is, de inlaattiming kan je net als een soort van powervalve variabel maken.

gvd, dat is een stuk korter typen, maar kon ff niet op de naam komen ;D
 

Dit topic is 19951 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 9 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved