Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - 2-takt blok met cartersmering

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 838 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63430 - 2-takt blok met cartersmering
Pagina 8 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 19949 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-1-2011 8:54 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


zwets niet man... je hebt wel gelijk dat je óf mengsel óf smering in je carter hebt, maar een tweetakt heeft helemaal niet per se mengsel door zn carter. een 2takt met een cyclus van 4 slagen is een contradictio in terminis.

Dus gebruik óf geen moeilijke woorden, óf heb je kennis op een rijtje




Een tweetakt zonder mengsel in het carter...
Je kan een tweetakt bekijken als een viertakt waarbij boven en onder de zuiger iets gebeurd...en 4:2=2 (Dit is niet echt wetenschappelijk verantwoord als uiteenzetting.)
Doe je onder de zuiger bij een tweetakt niets meer heb je terug een soort van viertakt.
Als jij een tweetakt zonder mengsel in z'n carter kent, moet je me maar een afbeelding tonen dan.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]

Verder ben ik het nog niet eens met je andere punten ook. Ik kan zo poorten in een viertakt maken, geen probleem. Even kwestie van de zuigerveren locken.
Van tweetakt naar meertakt is lastiger omdat je met die gore uitlaatpoort zit.

en dan nog is het allemaal onzin want je bouwt niet ff iets om, zo werkt het niet. dat is net als een wankelmotor ombouwen naar straalmotor.



Daar heb ik eigenlijk allemaal niets over gezegd ?


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Paul de Salmiakbal 5-1-2011 12:42 Print reply

Posts: 5285
Dat ligt eraan wat je de definitie vindt van een 2 takt. Voor pangolo is dat: Je hebt geen cartersmering maar een mengsel.
Maar dat is natuurlijk niet de definitie van een 2 takt, de definitie van een 2 takt is dat je per 2 slagen 1 arbeidslag hebt.
Daarom is een tweetakt met cartersmering geen contradictio in terminis. Je hebt immers tweetakten met ''gewone'' sumpsmering.



Dat is gewoon de 2 takt diesel waar we het halve topic al over hebben.

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 5-1-2011 om 12:43 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-1-2011 13:12 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
Dat ligt eraan wat je de definitie vindt van een 2 takt. Voor pangolo is dat: Je hebt geen cartersmering maar een mengsel.
Maar dat is natuurlijk niet de definitie van een 2 takt, de definitie van een 2 takt is dat je per 2 slagen 1 arbeidslag hebt.
Daarom is een tweetakt met cartersmering geen contradictio in terminis. Je hebt immers tweetakten met ''gewone'' sumpsmering.

afbeelding

Dat is gewoon de 2 takt diesel waar we het halve topic al over hebben.




Bedankt Paul.
Nooit geweten dat het zo zat.
Ik vond net nog dit filmpje (vanaf 2 minuten kijken) :
http://www.youtube.com/watch?v=k3gMTqaNwlE
Dus in feite is het binnenduwen van het mengsel (bij diesel alleen lucht) door de onderkant van de cilinder, via de spoelpoort, vervangen door een blower.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Paul de Salmiakbal 5-1-2011 13:20 Print reply

Posts: 5285
Haha dat filmpje is echt tof
Zo werkt het dus ja, je hebt gewoon arbeid, dan gaat de zuiger naar beneden, zodra de zuiger voorbij de spoelpoorten is gaat de uitlaat klep open en wordt mbv een turbo of compressor of iets wat daar op lijkt alle uitlaatgassen eruit geblazen met lucht, zodra de zuiger weer omhoog gaat en de spoelpoorten sluiten kan de diesel geïnjecteerd worden, en dan begint alles weer opnieuw.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 5-1-2011 14:56 Print reply

Posts: 9841
en om te zorgen dat er stationair voldoende lucht binnenkomt gebruik je dus een blower.

die verplaatst (in theorie) een lineair volume aan lucht dus heb je altijd minstens je slagvolume aan luchtverplaatsing, of het nou stationair is of volgas.


 
Too cool for school!
Paul de Salmiakbal 5-1-2011 14:58 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
en om te zorgen dat er stationair voldoende lucht binnenkomt gebruik je dus een blower.

die verplaatst (in theorie) een lineair volume aan lucht dus heb je altijd minstens je slagvolume aan luchtverplaatsing, of het nou stationair is of volgas.



Want bij lage toeren doet een turbo vrij weinig idd.
Werkt zo'n blower dan op elektriciteit of mbv een aandrijfriem oid?

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 5-1-2011 om 15:00 uur.
 
Leen 5-1-2011 16:08 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
[...]

Want bij lage toeren doet een turbo vrij weinig idd.
Werkt zo'n blower dan op elektriciteit of mbv een aandrijfriem oid?

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 5-1-2011 om 15:00 uur.



blower is in dit geval een turbo of een compressor, aangedreven via either de uitlaatgassen, of via een mechanische overbrenging.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 5-1-2011 16:58 Print reply

Posts: 9841
met een mechanische (roots bijv.) blower heb je dus bij elke omwenteling een redelijk vast volume wat je compressor verplaatst.

een turbo heeft dat wat minder want die werkt vaak maar in een kleiner deel dan je toerengebied en dan heb je stationair dus wel een probleem omdat er niets aangezogen wordt.

Er zijn vast ook mooie hybride oplossingen, maar een mechanische blower vind ik een erg simpele voor de hand liggende oplossing.

Als je slagvolume per omwenteling dus 1 liter is en de rootsblower 1,5 liter per omwenteling verplaatst geef je dat ding gewoon een 1:1 verhouding qua overbrenging, dus daarmee kun je ook nog mooi kloten.
Je hebt dan dus iig een overdruk waardoor je lekker spoelt.

Dat is vast allemaal te optimaliseren, stel dat je 110% van je slagvolume wilt verplaatsen omdat je dus altijd wat verlies hebt door je uitlaatklep zul je dus een compressor met bijbehorende capaciteit moeten gebruiken. hoe groter die capaciteit, hoe meer vermogen het weer kost wat ten koste gaat van je efficientie. Als je dus je compressor heel nauwkeurig kiest kun je alles lekker efficient krijgen... en dat geldt voor een turbo nog veel meer want daar zit je met allerlei limieten van de motor en de turbo... als je zorgt dat de turbomapping goed overeenkomt met de motor benut je de boel optimaal


 
Too cool for school!
jr customs 5-1-2011 17:59 Print reply

Posts: 1057
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Bedankt Paul.
Nooit geweten dat het zo zat.
Ik vond net nog dit filmpje (vanaf 2 minuten kijken) :
http://www.youtube.com/watch?v=k3gMTqaNwlE
Dus in feite is het binnenduwen van het mengsel (bij diesel alleen lucht) door de onderkant van de cilinder, via de spoelpoort, vervangen door een blower.


topfilmpje!
 
jr customs 6-1-2011 23:05 Print reply

Posts: 1057
Waarom wordt dit systeem niet toegepast in elke auto, of eigenlijk in elk voertuig?

Zo te zien zitter eer een hele hoop pluspunten aan.
 
gradusss 6-1-2011 23:09 Print reply

Posts: 603
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jr customs
Waarom wordt dit systeem niet toegepast in elke auto, of eigenlijk in elk voertuig?

Zo te zien zitter eer een hele hoop pluspunten aan.


die blower bedoel je?
 
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden...
jr customs 6-1-2011 23:57 Print reply

Posts: 1057
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gradusss
[...]


die blower bedoel je?


Nee een 2t diesel met cartersmering, directe injectie en een blower.
zoals toegepast in schepen.
waarom wordt dit niet toegepast in auto's?
 
gradusss 7-1-2011 0:21 Print reply

Posts: 603
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jr customs
[...]


Nee een 2t diesel met cartersmering, directe injectie en een blower.
zoals toegepast in schepen.
waarom wordt dit niet toegepast in auto's?


productiekosten, afstappen van iets wat al jaren gedaan word kost te veel geld en heeft grote risico's

en niet te vergeten milieu eisen. de huidige emissie eisen van auto's zijn niet te halen met 2-takt techniek zonder er heeeeeeeeel erg veel geld in te stoppen.

ik zie liever ook auto's met 1 gasklep per cilinder met 3 injectors, variabele kleptiming, variabele kleplichthoogte, desmodromische klepbedieningen, ovale zuigers, en turbo/compressor er op.

maarja echt happig zijn ze niet zo op echte aparte dingen
 
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden...
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-1-2011 0:42 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jr customs
[...]


Nee een 2t diesel met cartersmering, directe injectie en een blower.
zoals toegepast in schepen.
waarom wordt dit niet toegepast in auto's?


Ik vermoed dat het niet evident is een scheepsmotor te downsizen, de toleranties zijn ook wel kleiner voor kleinere onderdelen namelijk.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 7-1-2011 10:12 Print reply

Posts: 17929
die blokken houden van constante toerentallen, en dat kunnen ze in een auto niet dus is t fulltime stuk
 

Dit topic is 19949 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 8 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved