Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - 2-takt blok met cartersmering

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 989 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63430 - 2-takt blok met cartersmering
Pagina 3 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 19952 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Vets_Tom 3-1-2011 0:42 Print reply

Posts: 297
Heren, ik zou jullie eens ga verdiepen in de Outboard V4tjes en V6jes van yamaha. Daar gebruiken ze directe smering op de zuiger, cilinder wanden ect. Hier door realiseren ze zieke lagen olie verbuiken.

De benzine wordt ala ditech geintroduceerd dus totaal geen "wegspoelen" van de olie.

OT: je kunt het beste dit realiseren door een mechanische compressor te gebruiken en een zuigergestuurde cilinder. De olie afdichting wordt dan gerealiseerd door een zuigerring onder aan en boven aan de zuiger.

Dit bericht is gewijzigd door Vets_Tom op 3-1-2011 om 0:44 uur.
 
Wat zet jou brommer apart van de anderen?
ikkejw 3-1-2011 0:45 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jr customs
[...]



dat is idd exact wat ik ook zei, het nadeel is alleen dat je daar veel
vermogen op verliest en dat je inruilt voor betrouwbaarheid, alleen spreekt dat compleet tegen wat 2t inhoud, (snel en niet slijtvast)

Opzich is het het proberen wel waard, ik kan wel op mn werk ff 4t blokje pakken, daar een 2t cil op beunen en dan gewoon compressor(fan van een turbo ofzo) aan de nokkenasketting en je bent klaar.


was het maar zo makkelijk


het idee is zeker niet onmogelijk, en mits goed uitgevoerd zelfs beter dan 4takt.
meer kan ik er niet over kwijt, want ik heb nog geen patent op mijn ontwerp.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
jr customs 3-1-2011 0:56 Print reply

Posts: 1057
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]


was het maar zo makkelijk


het idee is zeker niet onmogelijk, en mits goed uitgevoerd zelfs beter dan 4takt.
meer kan ik er niet over kwijt, want ik heb nog geen patent op mijn ontwerp.


Waha gekke fries
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 3-1-2011 1:38 Print reply

Posts: 9841
als je gaat blazen blaas je al je mengsel uit je uitlaatpoort weg.

mogelijke oplossing is het gebruik van een uitlaatklep maar dan zit je dus op precies dezelfde manier te werken als scheepsmotoren.

werkt overigens heel mooi.
als je dan toch bezig bent kun je altijd beter een turbo pakken dan een compressor.

turbo was altijd een probleem, vooral als je dus een uitlaatpoort gebruikt ipv een klep, maar voornamelijk ook omdat je je carterdruk staat te verhogen (Zie topic op PF)... en dat valt weg..
dus turbo is iig weer mooi te combineren met druksmering.

als je dan ook nog je brandstof direct inspuit, blaas je hooguit pure lucht door je uitlaatpoort.

allemaal de moeite niet waard jongens ga maar lekker oliekanalen maken in je blok voor de druksmering. Ben je wel even zoet mee en mag ook door je krukas etc heen.

 
Too cool for school!
Leen 3-1-2011 3:22 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
als je gaat blazen blaas je al je mengsel uit je uitlaatpoort weg.

mogelijke oplossing is het gebruik van een uitlaatklep maar dan zit je dus op precies dezelfde manier te werken als scheepsmotoren.

werkt overigens heel mooi.
als je dan toch bezig bent kun je altijd beter een turbo pakken dan een compressor.

turbo was altijd een probleem, vooral als je dus een uitlaatpoort gebruikt ipv een klep, maar voornamelijk ook omdat je je carterdruk staat te verhogen (Zie topic op PF)... en dat valt weg..
dus turbo is iig weer mooi te combineren met druksmering.

als je dan ook nog je brandstof direct inspuit, blaas je hooguit pure lucht door je uitlaatpoort.

allemaal de moeite niet waard jongens ga maar lekker oliekanalen maken in je blok voor de druksmering. Ben je wel even zoet mee en mag ook door je krukas etc heen.




yesss.. wij hebben aan boord bolnes 2takten staan, hebben idd een uitlaatklep en olieleidingen aan de voeringen zitten.
aparte tank met cilindersmeerolie en dit verbrand gewoon vrolijk mee.

voor de liefhebber zou ik er nog wel wat dieper op in kunnen gaan
 
JB1 3-1-2011 10:07 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



yesss.. wij hebben aan boord bolnes 2takten staan, hebben idd een uitlaatklep en olieleidingen aan de voeringen zitten.
aparte tank met cilindersmeerolie en dit verbrand gewoon vrolijk mee.

voor de liefhebber zou ik er nog wel wat dieper op in kunnen gaan


Zou je dat willen? Ik wil er wel wat meer over leren.
Smijt anders even met wat namen van motoren waar wat over te vinden is.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
kpotmake 3-1-2011 10:31 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Iets wat een maat van me en ik over zitten te brainstormen.
is het mogenlijk om een 2-takt brommerblok met cartersmering te maken?

Het gaat er hier om of het technisch haalbaar is en dus niet of t nou handig is oid.

we zaten zelf te denken aan bv een 4 takt blok met de onsteking van een 2 takt, maar dan zit je met de kleppen die op t ritme van een 4 takt mee gaan, dus misschien iets van een 2 takt cilinder...

Ik neem aan dat hier op BF mensen zijn die er meer verstand van hebben dan ons, lijkt me een mooi vraagstuk

mijn idee: compressor DIRECT op de spoelpoorten aansluiten, en dus niet meer het mengsel via het carter laten lopen, en roterende uitlaat fabriceren zodat het mengsel niet weer gelijk via de uitlaatpoort eruit geblazen wordt

en dan evt ook nog turbo voor hogere toerentallen, want alleen turbo gaat niet werken omdat hij dan niet staionair kan lopen

dan kun je de lagers in het carter apart smeren ipv met mengsmering
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 3-1-2011 11:38 Print reply

Posts: 17929
gewoon krukas keerringen tussen lager en krukwang zetten, en kun je aan 2 kanten oliebadsmeren, zit je alleen nog mar met je zuiger en big/smallend


 
Leen 3-1-2011 17:00 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Zou je dat willen? Ik wil er wel wat meer over leren.
Smijt anders even met wat namen van motoren waar wat over te vinden is.





kijk hier maar eens even naar, de doorsnede van een VDNL 150/600.
Hebben wij er 3 van aan boord staan, alledrie een V20.

150/600 staat dus voor 150pk per cilinder, 600 toeren.


Dit bericht is gewijzigd door Leen op 3-1-2011 om 17:02 uur.

en hier nog een DNL, hebben we er 2 van staa, een 10 en een 6 cilinder



Dit bericht is gewijzigd door Leen op 3-1-2011 om 17:04 uur.
 
JB1 3-1-2011 17:05 Print reply

Posts: 14881
Dankjewel leen!
Ik zal er binnenkort eens even naar kijken.
Tof
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Aprilia RX 50 2003 3-1-2011 18:19 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



afbeelding

kijk hier maar eens even naar, de doorsnede van een VDNL 150/600.
Hebben wij er 3 van aan boord staan, alledrie een V20.

150/600 staat dus voor 150pk per cilinder, 600 toeren.


Dit bericht is gewijzigd door Leen op 3-1-2011 om 17:02 uur.

en hier nog een DNL, hebben we er 2 van staa, een 10 en een 6 cilinder

afbeelding

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 3-1-2011 om 17:04 uur.


ik zit nu op terschelling op de zeevaartschool (1e jaar) en daar krijgen we ook les over dit soort motoren, maar die grote 2 slag motoren hebben een kruishoofd e.d. dus werkt allemaal wel ff anders dan een bromblokje
maar zo ben ik wel op t idee gekomen en nu leek het me eens interessant om t op brommerforum voor te stellen
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gradusss 3-1-2011 18:24 Print reply

Posts: 603
zonder dat kruishoofd verhaal kom je denk ik niet verder. je ziet dat nr 7 zorgt voor de scheiding tussen carter en cilinder. als je dat op een 2 takt blokje kunt bouwen zou het verder wel te realiseren zijn. alleen word je bouwhoogte van je blok dus een stuk langer en moet je een best vage cilinder gaan bouwen. ik denk dat het grote nadeel ervan is dat je bewegende massa erg hoog word door die constructie en je dus niet het toerental kunt halen wat je een vergelijkbaar 2 takt blok zonder die constructie kan halen.
 
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden...
Aprilia RX 50 2003 3-1-2011 18:24 Print reply

Posts: 6717
een idee waar ik zelf op kwam is gewoon heel 4 takt blok en dan de nokkenas aanpassen zodat de in en uitlaatklep op andere momenten open gaan waardoor je de spoelslag overslaat, en dan zou er een soort compressor of turbo moeten zijn

weet niet of het mogenlijk is maar waarom niet?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
JB1 3-1-2011 18:27 Print reply

Posts: 14881
Word al mee geexperimenteerd met een Jaguar V6 blok met variabele nokkenas.

Is 4 en 2 takt blok dan.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Paul de Salmiakbal 3-1-2011 18:30 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Word al mee geexperimenteerd met een Jaguar V6 blok met variabele nokkenas.

Is 4 en 2 takt blok dan.

Gewoon VTEC dus?
 

Dit topic is 19952 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 10
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved