Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Derbi Senda elektrisch probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 808 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #63397 - Derbi Senda elektrisch probleem
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 7512 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

thomsenda 28-12-2010 14:41 Print topicpost

Posts: 106
zoals de titel al zegt heb ik een elektrisch probleem met mijn derbi senda. De lichten doen het namelijk niet, het kleine licht het grote licht en het achterlicht allemaal niet.
ook laad de accu volgens mij niet op.
heb de draden naar de lampen ook al doorgemeten en die doen het gewoon, dacht zelf dat het misschien bij de dynamo kon liggen maar hoe of wat ik moet doormeten weet ik niet.

als iemand mij kan helpen hoor ik het graag, dan kan ik straks als die klote sneeuw weg is weer fijn scheuren

 
I love speed, speed never killed its suddenly becomming stationary that kills.

QingBai 28-12-2010 14:45 Print reply

Posts: 523
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thomsenda
zoals de titel al zegt heb ik een elektrisch probleem met mijn derbi senda. De lichten doen het namelijk niet, het kleine licht het grote licht en het achterlicht allemaal niet.
ook laad de accu volgens mij niet op.
heb de draden naar de lampen ook al doorgemeten en die doen het gewoon, dacht zelf dat het misschien bij de dynamo kon liggen maar hoe of wat ik moet doormeten weet ik niet.

als iemand mij kan helpen hoor ik het graag, dan kan ik straks als die klote sneeuw weg is weer fijn scheuren



Maar je accu is leeg? Want die kan je niet opladen, toch?
 
Jagermeester
thomsenda 28-12-2010 14:53 Print reply

Posts: 106
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: QingBai
[...]


Maar je accu is leeg? Want die kan je niet opladen, toch?


mijn accu stond laatst naar een stuk rijden op 9 volt dus die heb ik weer ff opgeladen met een accu lader. maar dat lost het probleem nog niet op, mijn licht doet het nog steeds niet. verder rijd de brommer wel.

 
I love speed, speed never killed its suddenly becomming stationary that kills.
QingBai 28-12-2010 15:09 Print reply

Posts: 523
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thomsenda
[...]


mijn accu stond laatst naar een stuk rijden op 9 volt dus die heb ik weer ff opgeladen met een accu lader. maar dat lost het probleem nog niet op, mijn licht doet het nog steeds niet. verder rijd de brommer wel.



Hmmm, heb je al de meest voor de hand liggende oplossing al uitgeprobeerd? De lampjes vervangen?
 
Jagermeester
thomsenda 28-12-2010 15:50 Print reply

Posts: 106
lampjes zijn goed, heb geprobeerd met een ander lampje voor maar deed het nog steeds niet.

maar hoe kan ik meten of er wel stroom van de dynamo komt dan kan ik kijken of die het wel doet
 
I love speed, speed never killed its suddenly becomming stationary that kills.
bladet 28-12-2010 17:25 Print reply
Posts: 110
hebben je lampjes wel massa ? is er uberhaupt wel massa ?, controleer de vitting is van de lampjes. maak je kabels is helemaal blood en ga alles na checken. heeft hij kortsluiting ? zit er water in het krimpkous of hoesjes erom heen?


 
thomsenda 28-12-2010 17:34 Print reply

Posts: 106
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bladet
hebben je lampjes wel massa ? is er uberhaupt wel massa ?, controleer de vitting is van de lampjes. maak je kabels is helemaal blood en ga alles na checken. heeft hij kortsluiting ? zit er water in het krimpkous of hoesjes erom heen?




hij had kortsluiting maar dat heb ik gefixt, zit geen water in de krimpkous. en wat bedoel je met is er wel massa? hoe meet ik dat precies?
 
I love speed, speed never killed its suddenly becomming stationary that kills.
leonmt5 28-12-2010 20:38 Print reply

Posts: 799
1. meet de spanning van de fitting van de lamp deze moet +- 12 geven.
2. meet de spanning vanuit het motorblok ( vaak het gele draad maar dat zul je ff moeten googlen.) schrik niet als er meer dan 12V uitkomt.
3. dan zoek je je spanningsregelaar op, dat is een grijs kastje met koelribben erop. dan moet je kijken welke kleur draad van de verlichting is en meet je hoeveel spanning erop dat draad staat.
hier moet 12 volt opstaan.

massa meten doe je zo:

zet je mulitimeter op ohm ( weerstand meten ).
één meetpen zet je op de massa van de fitting.
de andere meetpen op je frame of je massa van je accu.
als het goed is moet de multimeter 0 aan geven. dat betekent dat hij geen weerstand of een breuk in de massa kabel zit.
geeft de multimeter 1 aan? dan zit er waarschijnlijk een breuk in je kabel.

suc 6

misschien heb je aan deze faq wel wat aan:

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/189

hier een draadschema van een senda:

http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/75

Dit bericht is gewijzigd door leonmt5 op 28-12-2010 om 20:40 uur.

Dit bericht is gewijzigd door leonmt5 op 28-12-2010 om 20:47 uur.
 
bert : bezopen en rijd toch.
- Han - 28-12-2010 23:14 Print reply

Posts: 9667
massa nog goed? Heb daar ook al eens mee zitte kutte

massa kan je niet meten. Gewoon de massa even opschuren zodat die weer goed contact maakt

Dit bericht is gewijzigd door - Han - op 28-12-2010 om 23:20 uur.
 
<10.000 posts
thomsenda 28-12-2010 23:33 Print reply

Posts: 106
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: leonmt5
1. meet de spanning van de fitting van de lamp deze moet +- 12 geven.
2. meet de spanning vanuit het motorblok ( vaak het gele draad maar dat zul je ff moeten googlen.) schrik niet als er meer dan 12V uitkomt.
3. dan zoek je je spanningsregelaar op, dat is een grijs kastje met koelribben erop. dan moet je kijken welke kleur draad van de verlichting is en meet je hoeveel spanning erop dat draad staat.
hier moet 12 volt opstaan.

massa meten doe je zo:

zet je mulitimeter op ohm ( weerstand meten ).
één meetpen zet je op de massa van de fitting.
de andere meetpen op je frame of je massa van je accu.
als het goed is moet de multimeter 0 aan geven. dat betekent dat hij geen weerstand of een breuk in de massa kabel zit.
geeft de multimeter 1 aan? dan zit er waarschijnlijk een breuk in je kabel.

suc 6

misschien heb je aan deze faq wel wat aan:

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/189

hier een draadschema van een senda:

http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/75

Dit bericht is gewijzigd door leonmt5 op 28-12-2010 om 20:40 uur.

Dit bericht is gewijzigd door leonmt5 op 28-12-2010 om 20:47 uur.


dankje hier heb ik wat aan

zal morgen even door meten.
had put 1 een tijdje terug al gedaan maar die draden waren goed, dacht dat me spanningsregelaar gaar was maar dat is ook niet het geval, zal dus even punt 2 doen de spanning vanuit het blok meten, en met de gele draad bedoel je toch die vanaf de ontsteking naar de bobine loopt?

Dit bericht is gewijzigd door thomsenda op 28-12-2010 om 23:33 uur.
 
I love speed, speed never killed its suddenly becomming stationary that kills.
nickdenb 28-12-2010 23:37 Print reply
Posts: 97
je moet eens kijken bij het balhoofd, daar wil de massa nog wel eens afscheuren bij verschillende derbi modellen ivm dat er 4 of 5 kabels naar 1 kabel gaan .
 
thomsenda 29-12-2010 16:12 Print reply

Posts: 106
die heb ik al nagekeken die draden zijn allemaal goed maar moet binnenkort ff verder meten
 
I love speed, speed never killed its suddenly becomming stationary that kills.
leonmt5 29-12-2010 19:09 Print reply

Posts: 799
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: - Han -
massa nog goed? Heb daar ook al eens mee zitte kutte

massa kan je niet meten. Gewoon de massa even opschuren zodat die weer goed contact maakt

Dit bericht is gewijzigd door - Han - op 28-12-2010 om 23:20 uur.



o nee??? nooit van een v4 meting gehoord??
spanningverliezen opspeuren?

V1 : spanning meten over de bron ( in dit geval ontseking)
v2 : spanning meten over het component ( lamp ).
v3 : spanning meten tussen de plus van de lamp en de plus van de ontsteking.
v4 : spanning meten tussen de min en de massa van je frame.

bij een goede stroomkring moet je bij v1 en v2 uitkomen op 12Volt
en bij v3 en v4 op 0 volt.
als je een spanningverlies of weerstand ( breuk in de kabel ) hebt
geeft hij bij v3 of v4 een voltage aan waardoor er geen 12 volt op op de lamp staat.
zo meet je dus de massa.
 
bert : bezopen en rijd toch.

Dit topic is 7512 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved