Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Verschil orginele krukas of aftermarket

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1149 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63381 - Verschil orginele krukas of afterma...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2778 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

weschung 26-12-2010 17:43 Print topicpost
Posts: 53
Je hoort een heleboel mensen heel vaak zeggen dat de orginele krukas niet gaat op een setup zoals roze top met een HMr2 of iets vergelijkbaars , omdat de lagers er dan uit zouden klappen.

Dus dan wordt er vaak een doppler as in gezet van 85 euro
die het dan zo gezegt wel moet houden.

maar zover ik gezien heb zijn de Bigend lagers van deze krukassen zo goed als gelijk gewoon een zilvere kooi met
naaldlagers de wangen zijn ok beide gesmeedt en drijfstang zal ook niks scheelen het enigste is dan dat je wangen wat meer volume hebben.

Maar wat ik nouw graag zou willen horen is, een goed argument waarom een orginele krukas in ZGAN staat eerder kapot zo gaan dan een rito of doppler of andere as in die klasse.

 
www.weschung.hyves.nl

Leen 26-12-2010 18:16 Print reply

Posts: 26877
andere krukassen zijn vaak stijver en hebben betere lagers gemonteerd zitten.


maarre, rare vraag voor iemand die zichzelf verkoopt als zijnde tuner....

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 26-12-2010 om 19:03 uur.
 
weschung 26-12-2010 19:35 Print reply
Posts: 53
dat weet ik, maar waar staat of is bewezen dat een dopppler stijver is dan een orgi am6 krukas.

een orginele drijfstang set van am6 kost 120 euro (echt orgineel wat er in de fabriek in gezet is) dan ga ik er niet vanuit dat ik hier goedkope lagers bij krijg.

een doppler of rito zit rond de 85 euro compleet.
dan vind ik het raar dat mensen zeggen dat er slechte lagers
in orgineel zit en dat die van doppler of rito beter zouden zijn.
terwijl je voor orgineel veel meer betaald.


ik verkoop me zelf niet als tuner want daar houdt ik mezelf in praktijk niet bezig mee. ik doe enkel montage van andere onderdelen, afstelling, revisie en reparatie's.

Wat is er raar aan mij vraag ?
ik vraag gewoon waarom een hoop mensen denken dat een as van 85 euro betere lagers heeft en stijver matriaal is gemaakt dan de orginele van 250 terwijl dat nergens vast gegeven wordt.

Ik snap heus wel dat een krukas die beter gebalanceerd is en minder
doorbuiging heeft meer kan hebben, dat was de vraag ok niet.



ik heb klanten van mij ok wel eens aanbevolen om er zo'n as er in te laten zeten maar dat is gewoon omdat de orginele er dan een hele tijd in zit en ik weet dat zo'n doppler werkt, Maar er wordt niks gegeven over max belasting of toerental van die lagers dus waar staat dan vast gelegt dat dat beter is.

Als iemand bij mij komt met een nieuwe am6 blok met nieuwe orginele krukas en zegt van ik wil sneller durf ik daar ok makkelijk een roze top of iets op te zetten


maar heeft niemand misschien vaste gegevens van doppler of een
orginele krukas , zoals type lager en max toerental en belasting daar van treksterkte drijfstang stijfheid wangen fso

of misschien een hard praktijk voorbeeld van een nieuwe orginele as die kapot loopt omdat hij de krachten gewoon niet kon hebben.


Dit bericht is gewijzigd door weschung op 26-12-2010 om 20:55 uur.
 
www.weschung.hyves.nl
tinustussengas 26-12-2010 20:13 Print reply
Posts: 82
de firma huckle in mossingen (DL) heeft goede bigends op koolstof basis daar racede ik met de 50 cc mee en kan ruim 20.000 toeren hebben heb met 1 bigend 3 jaar geracet dus die firma bellen type opgeven en je hebt er 1 voor weinig geld. Voor deel van zo n bigend is dat als het kapot gaat je GEEN zuiger hoeft te vernieuwen geen cilinder en geen cilinderkop
 
Paul de Salmiakbal 26-12-2010 21:13 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: weschung
dat weet ik, maar waar staat of is bewezen dat een dopppler stijver is dan een orgi am6 krukas.

een orginele drijfstang set van am6 kost 120 euro (echt orgineel wat er in de fabriek in gezet is) dan ga ik er niet vanuit dat ik hier goedkope lagers bij krijg.

een doppler of rito zit rond de 85 euro compleet.
dan vind ik het raar dat mensen zeggen dat er slechte lagers
in orgineel zit en dat die van doppler of rito beter zouden zijn.
terwijl je voor orgineel veel meer betaald.


ik verkoop me zelf niet als tuner want daar houdt ik mezelf in praktijk niet bezig mee. ik doe enkel montage van andere onderdelen, afstelling, revisie en reparatie's.

Wat is er raar aan mij vraag ?
ik vraag gewoon waarom een hoop mensen denken dat een as van 85 euro betere lagers heeft en stijver matriaal is gemaakt dan de orginele van 250 terwijl dat nergens vast gegeven wordt.

Ik snap heus wel dat een krukas die beter gebalanceerd is en minder
doorbuiging heeft meer kan hebben, dat was de vraag ok niet.



ik heb klanten van mij ok wel eens aanbevolen om er zo'n as er in te laten zeten maar dat is gewoon omdat de orginele er dan een hele tijd in zit en ik weet dat zo'n doppler werkt, Maar er wordt niks gegeven over max belasting of toerental van die lagers dus waar staat dan vast gelegt dat dat beter is.

Als iemand bij mij komt met een nieuwe am6 blok met nieuwe orginele krukas en zegt van ik wil sneller durf ik daar ok makkelijk een roze top of iets op te zetten


maar heeft niemand misschien vaste gegevens van doppler of een
orginele krukas , zoals type lager en max toerental en belasting daar van treksterkte drijfstang stijfheid wangen fso

of misschien een hard praktijk voorbeeld van een nieuwe orginele as die kapot loopt omdat hij de krachten gewoon niet kon hebben.


Dit bericht is gewijzigd door weschung op 26-12-2010 om 20:55 uur.

Ori onderdelen zijn altijd duur. Zoek maar eens op wat een originele uitlaat kost van een AM6 zoals op een TZR

http://www.speed-par...laat-yamaha-tzr.html

En je gaat mij niet vertellen dat deze uitlaat sneller is dan wat voor after market pijp dan ook voor 1/5 van die prijs.
Waarom aftermarket krukassen van betere kwaliteit zijn. Afhankelijk van het merk zou er bijvoorbeeld gewoon sterkere lagers in kunnen zitten met goede kooi, andere legering drijfstang/andere geometrie, sterkere assen, smeergleuven in big en small end , you name it.
Weet niet of al die verschillen er zijn tussen ori en doppler of weet ik veel wat, maar dat zou er allemaal anders aan kunnen zijn.

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 26-12-2010 om 21:18 uur.
 
weschung 26-12-2010 21:25 Print reply
Posts: 53
hehe, daar zit wat in.

maar een orginele pijp is geen slechte kwaliteit want een goedkope aftermarkt pijp rot sneller weg, maar hij is niet gemaakt om vermogen te geven.

maar ben met je eens dat orginele onderdelen zo ie zo
veel te duur zijn in verhouding wat je krijgt.

Dit bericht is gewijzigd door weschung op 26-12-2010 om 21:27 uur.
 
www.weschung.hyves.nl
Freddy-fish 26-12-2010 22:28 Print reply

Posts: 2129
Die onderdelen zijn zo goedkoop omdat het anders niet verkoopt, stel je voor : een std uitlaat voor 300 eu en een prestatie uitlaat voor 500 eu, geen gek die dat gaat doen

De kwaliteit is dan soms minder, maar de prijs nog veel minder, daarom word er sneller voot after market onderdelen gekozen
 
Brommerforum ingeruild voor motorforum :)
gradusss 26-12-2010 22:50 Print reply

Posts: 603
originele krukas is vaak niet slecht.

reden dat mensen een aftermarket pakken is omdat de originele kapotgelopen is nadat die snelle cilinder er op kwam.
dan loopt het big-end "opeens" aan gort omdat ie al niet al te best meer was door slechte smering en dan nog eens 2x zoveel toeren moet gaan maken...dat werkt niet en dan krijgt de krukas de schuld omdat ie zogenaamd kwalitatief slecht is.

het zelfde zie je met krukaslagers en uitlaten.
iedereen kent het verhaal "die uitlaat moet je nooit nemen want dan loopt je cilinder vast". dat ligt dan niet aan de uitlaat, maar aan het feit dat je bij die ene uitlaat de boel echt anders moet afstellen in vergelijking met die waardeloze uitlaat die alleen maar extra geluid maakt en die er zo onder kon zonder anders afstellen.

dus een originele krukas is bijna altijd net zo goed, of beter, dan een aftermarket krukas.

ik zet 10x liever een nieuwe big-end set en drijfstang in een originele krukas, dan dat ik zo'n "race" krukas pak van een merk waarvan niemand weet dat het ergens in china in de kantine van dmp word gemaakt uit gerecycelde fanta blikjes.
 
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden...
weschung 26-12-2010 23:47 Print reply
Posts: 53

Na waar ik me eigen het meest aan erger is dat de fabrikant helemaal
geen specificatie's opgeeft met dat soort spul zoals type matriaal en wat voor lager er uberhaubt in zit of de tolerantie's waarmee ze werken of treksterkte.

ja geschikt voor de snellere setups uitgelijnd tot 18,000 rpm
en die rommel

BV als ik een cilinder koop krijg ik er geen timming diagram bij
of poort map.

dus eigenlijk weet je niet eens wat je koopt,,,, :P


wat dat betreft denk ik eigk zelfde als Gradus.
Orgineel wordt vaak afgezeken omdat er 15000 km ontgrenst gereden is en dan komt er een Roze top fso iets op en dan zijn het slechte lagers omdat ze het begeven op een of andere manier

, dus mijn mening betreffende dat orginele krukas slapper is dan een aftermarket is dat't onzin is.


Dit bericht is gewijzigd door weschung op 27-12-2010 om 0:13 uur.
 
www.weschung.hyves.nl

Dit topic is 2778 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved