Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - suzuki tsx probleem. Geen raad meer.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 703 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #63367 - suzuki tsx probleem. Geen raad meer...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 5844 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

TSX-fan 23-12-2010 20:06 Print reply

Posts: 574
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
probeer eens een bobine van een lopende brommer, ook al is je vonk mooi


ok ga ik zsm proberen! Bedankt voor de tip! Is er geen andere manier om je bobine te (kunnen) testen?
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-12-2010 23:54 Print reply

Posts: 9841
Zorg dat je goede aarde hebt op je cdi/bobine. Kans is klein dat het daar in zit omdat je wel een mooie vonk hebt, maar je weet maar nooit. ik heb rare problemen gehad met ontsteking van tsx.

Het kan nog zijn dat je membraan niet goed dicht gaat maar dan zouden je problemen volgens mij juist omgekeerd zijn (onderin slecht, bovenin beter..)

gekke vraag, maar weet je of die ontstekingsspoel een originele tsx spoel is?
Ik heb ooit een MT spoel gemonteerd, gaf een mooie vonk etc, en ik had de grondplaat mooi afgesteld.

Het resultaat staat hier:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/3833/1

Ik begrijp nog steeds niet hoe dat kan, maar blijkbaar kun je de goede inductie hebben en toch invloed uitoefenen op het ontstekingstijdstip.

Kan is vrij klein dat jij toevallig een MT spoel hebt, maar je weet maar nooit.

Vind het rare symptomen. Hoe ziet je bougie eruit als je hem laat lopen en daarna stilzet?

 
Too cool for school!
TSX-fan 24-12-2010 10:30 Print reply

Posts: 574
Ja, ik zal m nog eens doormeten. Kun je de bobine verder dan niet testen? De vonk is nl. goed zoals ik al zei..
Het zou kunnen dat t niet de originele is, daar heb ik namelijk niet zoveel verstand van. Hij heeft iig geen contactpuntjes volgens mij.

Dit is mn ontsteking:

http://img443.images...s/i/suzukits233.jpg/

Bedankt voor de tip

Kan is vrij klein dat jij toevallig een MT spoel hebt, maar je weet maar nooit.

Vind het rare symptomen. Hoe ziet je bougie eruit als je hem laat lopen en daarna stilzet?

Edit: ik heb trouwens geen membraan = originele cilinder

Dit bericht is gewijzigd door TSX-fan op 24-12-2010 om 10:37 uur.

Dit bericht is gewijzigd door TSX-fan op 24-12-2010 om 10:41 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 24-12-2010 15:34 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TSX-fan
Ja, ik zal m nog eens doormeten. Kun je de bobine verder dan niet testen? De vonk is nl. goed zoals ik al zei..
Het zou kunnen dat t niet de originele is, daar heb ik namelijk niet zoveel verstand van. Hij heeft iig geen contactpuntjes volgens mij.

Dit is mn ontsteking:

http://img443.images...s/i/suzukits233.jpg/

Bedankt voor de tip

Kan is vrij klein dat jij toevallig een MT spoel hebt, maar je weet maar nooit.

Vind het rare symptomen. Hoe ziet je bougie eruit als je hem laat lopen en daarna stilzet?

Edit: ik heb trouwens geen membraan = originele cilinder

Dit bericht is gewijzigd door TSX-fan op 24-12-2010 om 10:37 uur.

Dit bericht is gewijzigd door TSX-fan op 24-12-2010 om 10:41 uur.


ik zou zo gauw niet meer weten waar het verschil in tsx en MT spoel inzit. Als de rood zwarte draad gewoon netjes overgaat in de spoel zal het wel een originele zijn. Weerstand meten vertelt dan ook vrij weinig.
Bobine is volgens mij wel door te meten, maar omdat de cdi er bij in zit is het niet heel logisch allemaal. Dacht dat het wel in Haynes werkplaatshandboek stond maar die heb ik tegenwoordig niet meer.

Uitwisselen zoals caspar zei is vaak wel het meest eenvoudige ipv doormeten.

Het klopt dat tsx geen contactpunten heeft. Er wordt een spanning opgewekt in je ontstekingsspoel (die onderste op de foto) en die puls (5x per omwenteling als ik me goed herinner) gaat naar je cdi/bobine (is één geheel), die op het goede moment de hoogspanning loslaat naar de bougie.

Als er al een probleem in je ontsteking zit, zal het waarschijnlijk in je cdi zitten, en niet eens in het bobinedeel aangezien je probleem niet in de vonk zelf zit, maar eerder het tijdstip.
Het enige wat invloed heeft op het tijdstip is de cdi (en je statische verstelling van je grondplaat), de rest heeft alleen te maken met de sterkte van de vonk.

Originele cilinder zonder membraan loopt nooit lekker vind ik. Wat voor uitlaat heb je?

 
Too cool for school!
TSX-fan 24-12-2010 16:16 Print reply

Posts: 574
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


ik zou zo gauw niet meer weten waar het verschil in tsx en MT spoel inzit. Als de rood zwarte draad gewoon netjes overgaat in de spoel zal het wel een originele zijn. Weerstand meten vertelt dan ook vrij weinig.
Bobine is volgens mij wel door te meten, maar omdat de cdi er bij in zit is het niet heel logisch allemaal. Dacht dat het wel in Haynes werkplaatshandboek stond maar die heb ik tegenwoordig niet meer.

Uitwisselen zoals caspar zei is vaak wel het meest eenvoudige ipv doormeten.

Het klopt dat tsx geen contactpunten heeft. Er wordt een spanning opgewekt in je ontstekingsspoel (die onderste op de foto) en die puls (5x per omwenteling als ik me goed herinner) gaat naar je cdi/bobine (is één geheel), die op het goede moment de hoogspanning loslaat naar de bougie.

Als er al een probleem in je ontsteking zit, zal het waarschijnlijk in je cdi zitten, en niet eens in het bobinedeel aangezien je probleem niet in de vonk zelf zit, maar eerder het tijdstip.
Het enige wat invloed heeft op het tijdstip is de cdi (en je statische verstelling van je grondplaat), de rest heeft alleen te maken met de sterkte van de vonk.

Originele cilinder zonder membraan loopt nooit lekker vind ik. Wat voor uitlaat heb je?



Hey

opnieuw bedankt voor de nuttige info.
Ehm het lijkt er dus op dat ik gewoon de hele bobine moet vervangen voor een nieuwe/ander exemplaar?
Cdi zit bij bobine in, dus die is sowieso niet te vervangen tenzij je de hele bobine vervangt?
Ik gebruik de originele (lelijke) uitlaat met de enorme (pot)demper.

Edit: het loopt sowieso niet echt lekker, maar hij zou t toch moeten doen?

Dit bericht is gewijzigd door TSX-fan op 24-12-2010 om 16:17 uur.
 
tsxhunter 24-12-2010 19:16 Print reply

Posts: 9332
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
bij tsx gaat nog altijd eerder je ontstekingsspoel kapot dan je bobine/cdi... dus meet die eerst maar door.

rood/zwart meten met je massa, moet iets van 130 ohm zijn als ik me niet vergis.



146 ohm ongeveer geloof ik

en die ontstekingsspoel is ori tsx

Dit bericht is gewijzigd door tsxhunter op 24-12-2010 om 19:20 uur.

nog een keer editen, uitlaat al ontkoold?

Dit bericht is gewijzigd door tsxhunter op 24-12-2010 om 19:31 uur.
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Henk-88 24-12-2010 21:27 Print reply

Posts: 26703
En euh, tjek je zuigerveren ff of ze nog wel ok zijn, en vervang ze indien nodig.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Martijn II - Forum en Sales Moderator 25-12-2010 0:54 Print reply

Posts: 9841
denk dat ori uitlaat nog het beste is op originele cilinder dus dat zal wel goed zijn.

 
Too cool for school!
Uncle BLAM 25-12-2010 16:32 Print reply

Posts: 1025
heb je het buisje tussen cilinder en carburateur al dicht gemaakt?
dat buisje waar het slangetje voor de losse olie toevoer op hoort, die moet je dicht maken wanneer je op mengsmering gaat rijden
 
een BF teller is sneller
TSX-fan 27-12-2010 8:36 Print reply

Posts: 574
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
heb je het buisje tussen cilinder en carburateur al dicht gemaakt?
dat buisje waar het slangetje voor de losse olie toevoer op hoort, die moet je dicht maken wanneer je op mengsmering gaat rijden


Gelijk ff quoten voor voorgaande reacties,

uitlaat is ontkoold.
zuigerveren zal k checken, maar die zijn tegelijk met zuiger/cilinder nieuw erop gegaan, dus lijkt me sterk, maar goed zal ff checken.
Originele uitlaat heb ik idd, is ook t beste, proma loopt helemaal niet.
Ja, buisje heb k dichtgemaakt en afgeknepen.


 
Henk-88 28-12-2010 21:18 Print reply

Posts: 26703
Als je zuigerveren goed zijn (is een trucje voor om dat te tjekken) dan ligt het aan je bougie of je ontsteking of je afstelling, rekening houdende met de voorgaande posts.

Het is niet zoveel moeite om daar uit te komen, als je het goed controleert.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Tobias Verhoef 29-12-2010 22:46 Print reply

Posts: 1832
Spuit eens remmenreiniger in de carb en probeer hem dan te starten.
Als dat niet werkt dan weet je dat het mengsel niet het probleem is.

Zijn er al vorderingen?
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Henk-88 31-12-2010 23:51 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
Spuit eens remmenreiniger in de carb en probeer hem dan te starten.
Als dat niet werkt dan weet je dat het mengsel niet het probleem is.

Zijn er al vorderingen?



Niks tegen jou en niks tegen de methode, maar ik blijf 't een beun-methode vinden.
Ik heb het nog nooit nodig gehad iig.
Dat denk ik iig
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
TSX-fan 1-1-2011 10:38 Print reply

Posts: 574
Waarom? Ik gebruik gewoon mengsmering dus is dat dan ook nodig? Ik heb gewn nieuwe benzine getankt en gebruik deze, kan toch niet slecht zijn?
Verdere vorderingen eigenlijk niet, ik weet gwn niet waar ik mee verder moet, zuigerveren gecheckt zijn naar mijn weten gewoon goed. Ik denk dan toch dat de ontsteking verrot is
 
Tom96 1-1-2011 11:30 Print reply

Posts: 1719
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TSX-fan
Waarom? Ik gebruik gewoon mengsmering dus is dat dan ook nodig? Ik heb gewn nieuwe benzine getankt en gebruik deze, kan toch niet slecht zijn?
Verdere vorderingen eigenlijk niet, ik weet gwn niet waar ik mee verder moet, zuigerveren gecheckt zijn naar mijn weten gewoon goed. Ik denk dan toch dat de ontsteking verrot is



hij doelt op je afstelling,

de verhouding van lucht/benzine.


dus niet hoeveel jij smeert
 

Dit topic is 5844 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved