Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - compressieverhouding

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1133 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63284 - compressieverhouding
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 4396 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maeddy 9-12-2010 22:28 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



ok, neem je dan ook even de eventuele bolling/holling in je zuiger en de slijtage van je zuigerveren mee in je berekening?

dat valt niet te berekenen aap, de dynamische compressie moet je gewoon meten met een manometer in je bougiegat.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 8-12-2010 om 17:07 uur.


Jawel, je kan wel enigsinds zeggen wat je werkelijke compressie is. Ik heb daar ooit eens een model van gemaakt. Ben alleen boring en slag nodig en statische compressieverhouding als ik het goed heb.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 9-12-2010 om 22:28 uur.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Martijn II - Forum en Sales Moderator 9-12-2010 22:59 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
[...]


Jawel, je kan wel enigsinds zeggen wat je werkelijke compressie is. Ik heb daar ooit eens een model van gemaakt. Ben alleen boring en slag nodig en statische compressieverhouding als ik het goed heb.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 9-12-2010 om 22:28 uur.


aardig knap... dan zou je ook je volumetrische efficientie moeten weten of kunnen berekenen.
Ding gooit bij elk toerental en elke gasstand een ander volume aan mengsel door zn uitlaat weg, wat ie pas (deels) terugkrijgt in zn powerband... daarbuiten heb je dus minder compressie.

kortom, je uitlaat is ook van invloed en dan zit je inmiddels al zo complex in je berekeningen dat je een brommer aardig rap kan krijgen.

maar ben sowieso wel benieuwd naar je model modelleren is altijd beter dan zonder enige voorkennis gokken.
 
Too cool for school!
Maeddy 9-12-2010 23:03 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


aardig knap... dan zou je ook je volumetrische efficientie moeten weten of kunnen berekenen.
Ding gooit bij elk toerental en elke gasstand een ander volume aan mengsel door zn uitlaat weg, wat ie pas (deels) terugkrijgt in zn powerband... daarbuiten heb je dus minder compressie.

kortom, je uitlaat is ook van invloed en dan zit je inmiddels al zo complex in je berekeningen dat je een brommer aardig rap kan krijgen.

maar ben sowieso wel benieuwd naar je model modelleren is altijd beter dan zonder enige voorkennis gokken.


Ja het is wel gebasseerd op volumetrische efficientie, heeft iets te maken met thermodynamica. Echter de verbranding is nog niet meegerekend, en dat is het hele lastige. Plus het is natuurlijk een benadering omdat je met allerlei variabelen zit zoals je zegt.

Ik heb het model een poos geleden gemaakt om de kracht op een drijfstang te berekenen (wel statisch, niet dynamisch, dat kan ik nog niet), maar zodoende wilde ik een ratio opbouwen voor vermoeiing in de drijfstang. Alleen heb ik nooit de legering van de standaard drijfstang kunnen bepalen. Maar daar gaat binnenkort misschien verandering in komen.

Als je boring en slag, en statische compressie geeft kan ik je de wel de grafieken sturen.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 9-12-2010 om 23:04 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 9-12-2010 om 23:12 uur.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Martijn II - Forum en Sales Moderator 9-12-2010 23:29 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
[...]


Ja het is wel gebasseerd op volumetrische efficientie, heeft iets te maken met thermodynamica. Echter de verbranding is nog niet meegerekend, en dat is het hele lastige. Plus het is natuurlijk een benadering omdat je met allerlei variabelen zit zoals je zegt.

Ik heb het model een poos geleden gemaakt om de kracht op een drijfstang te berekenen (wel statisch, niet dynamisch, dat kan ik nog niet), maar zodoende wilde ik een ratio opbouwen voor vermoeiing in de drijfstang. Alleen heb ik nooit de legering van de standaard drijfstang kunnen bepalen. Maar daar gaat binnenkort misschien verandering in komen.

Als je boring en slag, en statische compressie geeft kan ik je de wel de grafieken sturen.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 9-12-2010 om 23:04 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 9-12-2010 om 23:12 uur.


hee vet man zeker doorsturen! wat voor opleiding doe je?

 
Too cool for school!
Maeddy 10-12-2010 10:56 Print reply

Posts: 1059
Hier een linkje voor compressie, temperatuurverloop, en kracht op drijfstang (statisch), geldend voor een am6 50cc: http://img193.images...9/am6compression.png

Ik doe werktuigbouw op de tu in delft.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 10-12-2010 om 10:57 uur.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 10-12-2010 12:54 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Hier een linkje voor compressie, temperatuurverloop, en kracht op drijfstang (statisch), geldend voor een am6 50cc: http://img193.images...9/am6compression.png

Ik doe werktuigbouw op de tu in delft.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 10-12-2010 om 10:57 uur.



damn, die grafiekjes maakte ik in het eerste jaar van mn mbo al, en dan 3 weken later vertellen ze dat dat allemaal statisch is en je er niks aan hebt
 
Maeddy 10-12-2010 14:17 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



damn, die grafiekjes maakte ik in het eerste jaar van mn mbo al, en dan 3 weken later vertellen ze dat dat allemaal statisch is en je er niks aan hebt


Kijk naar wat ik zeg: het is statisch geanalyseerd, het gaat om een ratio opbouwen. Dus je hebt er wel wat aan, het gaat dus om een vergelijking.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Paul de Salmiakbal 10-12-2010 16:10 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maeddy
Hier een linkje voor compressie, temperatuurverloop, en kracht op drijfstang (statisch), geldend voor een am6 50cc: http://img193.images...9/am6compression.png

Ik doe werktuigbouw op de tu in delft.

Dit bericht is gewijzigd door Maeddy op 10-12-2010 om 10:57 uur.

Wat is dan 180 graden? ODP?
Dat zou dan betekenen dat de vulling op ODP meer is dan de cilinderinhoud als je naar de grafiek linksboven kijkt.
Of is de vulling de inhoud van de cilinder en kop tezamen?
Aangezien je bij ~360 graden nog ongeveer 4cc overhoud.
Verder wel tof dit, nu weet ik zeker dat ik ook naar Delft wil

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 10-12-2010 om 16:12 uur.
 
Maeddy 10-12-2010 20:42 Print reply

Posts: 1059
180 graden is het odp. De inhoud loopt dus terug naarmate je zuiger richting het bdp gaat.
Ja, wat dat betreft is het ook wel mooi in delft. Je leert gewoon veel theorieen die je op alles toe kan passen.

@ thijsse, alleen de kracht is statisch bepaalt, de rest dynamisch. Krachten zijn vrij ingewikkeld met afschuivingen, oppervlaktespanningen, buigmomenten, dwarskrachten op een drijfstang waarvan de geometrie niet bekend is he.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !

Dit topic is 4396 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved