Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - compressieverhouding

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1050 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #63284 - compressieverhouding
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4342 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

pieterschalkwijk 8-12-2010 16:05 Print topicpost

Posts: 157
Ik heb net de inhoud van mijn verbrandingsruimte gemeten met een maatcilinder. Deze inhoud bleek 6,1 ml te zijn.
Dat zou betekenen dat de compressieverhouding 76,1/6,1 = 12,5:1 zou zijn.
Lijkt me onrealistisch.
De meting heb ik twee keer gedaan, zodat ik het zeker wist.
Wat kan er fout zijn gegaan?
 

JB1 8-12-2010 16:07 Print reply

Posts: 14881
Om wat voor brommer gaat het? Wat is de diameter van de cilinder?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
pieterschalkwijk 8-12-2010 16:08 Print reply

Posts: 157
een puch maxi, de boring is 45mm


Dit bericht is gewijzigd door pieterschalkwijk op 8-12-2010 om 16:09 uur.
 
Maup 8-12-2010 16:12 Print reply

Posts: 4353
Kan wel kloppen toch?
Zo'n onrealistische verhouding is dat niet hoor.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
JB1 8-12-2010 16:20 Print reply

Posts: 14881
Is een 45mm boring van Poeg niet 65cc?

Wat is de slag van een maxi?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
PRO TUNING 8-12-2010 16:54 Print reply

Posts: 4000
Als je metingen kloppen is het 12.2 : 1
 
Paul de Salmiakbal 8-12-2010 16:59 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Is een 45mm boring van Poeg niet 65cc?

Wat is de slag van een maxi?

Neen 45mm is gewoon 70cc, 68.7 echte ofzo.
Hou er wel rekening mee dat je brommer pas compressie op gaat bouwen als je al je poorten ''gesloten'' zijn.
Heb je ook rekening gehouden met de deckheight? Koppakking?

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 8-12-2010 om 19:34 uur.
 
Leen 8-12-2010 17:03 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
[...]

Neen 45mm is gewoon 70cc, 68.7 echte ofzo.
Hou er wel rekening mee dat je brommer pas compressie op gaat bouwen als je al je poorten ''gesloten'' zijn.
Heb je ook rekening gehouden met de deckhight? Koppakking?

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 8-12-2010 om 17:01 uur.



we hebben het hier over de statische compressieverhouding, niet over wat ie daadwerkelijk aan compressie opbouwt.
 
Paul de Salmiakbal 8-12-2010 17:04 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



we hebben het hier over de statische compressieverhouding, niet over wat ie daadwerkelijk aan compressie opbouwt.

En wat is meer van belang?
Ik neem aan de compressie die je daadwerkelijk opbouwt?
Bij een deckhight van 0mm heb je idd 12.2:1, bij een deck van 1mm heb je 9.9:1.
En dat is dan ongecorrigeerd.

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 8-12-2010 om 17:08 uur.
 
Leen 8-12-2010 17:07 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
[...]

En wat is meer van belang?
Ik neem aan de compressie die je daadwerkelijk opbouwt?



ok, neem je dan ook even de eventuele bolling/holling in je zuiger en de slijtage van je zuigerveren mee in je berekening?

dat valt niet te berekenen aap, de dynamische compressie moet je gewoon meten met een manometer in je bougiegat.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 8-12-2010 om 17:07 uur.
 
Paul de Salmiakbal 8-12-2010 17:10 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



ok, neem je dan ook even de eventuele bolling/holling in je zuiger en de slijtage van je zuigerveren mee in je berekening?

dat valt niet te berekenen aap, de dynamische compressie moet je gewoon meten met een manometer in je bougiegat.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 8-12-2010 om 17:07 uur.


Dat zou je eventueel wel kunnen bereken
Maar dat is natuurlijk praktisch niet handig, als je echt serieus wilt weten hoe groot je compressie daadwerkelijk is kun je idd beter een meter in je bougiegat steken.

En dan heb je ook nog dat je compressie verandert tijdens het rijden etc etc etc

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 8-12-2010 om 17:11 uur.
 
BenjaminDG 8-12-2010 17:48 Print reply

Posts: 4605
compressieverhoudiong kan wel kloppen, dit is toch de ongecorrigeerde compressie verhouding.

De gecorrigeerde rekent men vanaf wanneer er compressie wordt opgebouwd (na de uitlaat poort).

Daadwerkelijk compressie moet je gewoon meten.
 
Vlaanderen vrij!
PRO TUNING 8-12-2010 19:00 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
[...]

En wat is meer van belang?
Ik neem aan de compressie die je daadwerkelijk opbouwt?
Bij een deckhight van 0mm heb je idd 12.2:1, bij een deck van 1mm heb je 9.9:1.
En dat is dan ongecorrigeerd.

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 8-12-2010 om 17:08 uur.


Als je geleerd hebt hoe je de compressieverhouding uitrekent, mag je weer reageren maar dan graag met zinnige uitspraken.
 
Paul de Salmiakbal 8-12-2010 19:19 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Als je geleerd hebt hoe je de compressieverhouding uitrekent, mag je weer reageren maar dan graag met zinnige uitspraken.

Ik heb gewoon een calculator gebruikt die de compressieverhouding uitrekent en waar je ook de deckheight in kan voeren.

http://www.hotrod.nl...ressieverhouding.php

En toen kwam ik daar op uit.
Weet niet hoe accuraat dat ding werkt maar ik had geen zin om zelf uit te rekenen.
Om te controleren of die machine klopt zal ik het nu handmatig doen.
Volgens http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/74
Kom je inderdaad uit op een compressieverhouding van 1:12.2
Inhoud cilinder = 68.388cc
Inhoud kop = 6.1cc

Stel je hebt een deckheight van 1mm, dan wordt de inhoud van je cilinderkop PI 22.5² groter, dus dan is de inhoud ongeveer 7.69.
Dan zou je uitkomen op een verhouding van 9.9:1

Nu moet de FAQ fout zijn, of er is een comminucatiestoornis.

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 8-12-2010 om 19:34 uur.
 
De Schout 8-12-2010 19:29 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
[...]

Ik heb gewoon een calculator gebruikt die de compressieverhouding uitrekent en waar je ook de deckhight in kan voeren.

http://www.hotrod.nl...ressieverhouding.php

En toen kwam ik daar op uit.
Weet niet hoe accuraat dat ding werkt maar ik had geen zin om zelf uit te rekenen.
Om te controleren of die machine klopt zal ik het nu handmatig doen.
Volgens http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/74
Kom je inderdaad uit op een compressieverhouding van 1:12.2
Inhoud cilinder = 68.388cc
Inhoud kop = 6.1cc

Stel je hebt een deckhight van 1mm, dan wordt de inhoud van je cilinderkop PI 22.5² groter, dus dan is de inhoud ongeveer 7.69.
Dan zou je uitkomen op een verhouding van 9.9:1

Nu moet de FAQ fout zijn, of er is een comminucatiestoornis.

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 8-12-2010 om 19:19 uur.


de ts heeft het over volume van de verbrandingsruimte, wat maakt het dan nog uit wat de deckheight is....

 
tune tweak fiddle bang bummer
Paul de Salmiakbal 8-12-2010 19:33 Print reply

Posts: 5285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]


de ts heeft het over volume van de verbrandingsruimte, wat maakt het dan nog uit wat de deckheight is....


Nou, ik dacht eraan dat de ts misschien vergeten was de mogelijk aanwezige deckheight mee te rekenen in de verbrandingsruimte.
En dat daarom misschien de verhouding zo hoog was volgens hem.
Of hij daadwerkelijk hoog is of deze verhouding ideaal is heb ik geen idee van.

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 8-12-2010 om 19:33 uur.
 

Dit topic is 4342 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved