De Schout |
17-11-2010 18:35 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
7000 km op een ketting heb k tot nog toe niet gehaald met een brommer ketting iris en regina kettingen zijn gwn troep, en vooral iris, trek je met een beetje pech 3 keer doormidden op een winter
ik heb er nu een motor ketting op, houdt zich veel beter en is ong de helft van het geld
je bent echt een beunhaas
onderhoud is alles. m'n regina heeft de 18,7k inmiddels al overleeft. ongeveer 9k met getunede ge2+18mm+biturbo uitlaat. daarna 7k ongeveer met getunde ge3+24mm+eigenbouwpijp. nu tijdelijk alles ori, dus kettingkje gaat de 20k wel halen met beetje mazzel.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Gerard1793 |
17-11-2010 19:32 |
Posts: 4006 |
Inderdaad, ooit van smeren gehoord? Ik had een Iris ketting trouwens.
|
|
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan! |
|
gradusss |
17-11-2010 19:34 |
Posts: 603 |
haha ja als je een regina ketting 3x doormidden trekt ligt het echt niet aan de ketting. maakt voor zo'n ding niet uit of je er 5 pk of 25pk op zet...blijft gewoon heel als je je kettingspanning normaal afstelt en em af en toe eens een keer schoonmaakt/smeert.
|
|
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden... |
|
Aprilia RX 50 2003 |
17-11-2010 20:26 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gradusss
haha ja als je een regina ketting 3x doormidden trekt ligt het echt niet aan de ketting. maakt voor zo'n ding niet uit of je er 5 pk of 25pk op zet...blijft gewoon heel als je je kettingspanning normaal afstelt en em af en toe eens een keer schoonmaakt/smeert.
ik trok de iris 3 keer doormidden, de regina 1 keer toen had k t wel gehad met die brommer bende, ja ik smeer hem elke week minimaal 2 keer, maar als er zand oid tussen dat spul komt is het gouw voorbij
bij offroad gebruik kon ik elke 2 weken schalmen weghalen en die regina moest ik cker elke week 1 of 2 keer spannen en dan eens in de maand schalmen weghalen
nu met motorketting nog geen problemen gehad, alleen heel af en toe spannen
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 17-11-2010 om 20:27 uur.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
robbinTZR |
18-11-2010 23:44 |
Posts: 32 |
ja over dat spannen he.
de dealer bij mij in de buurt begon laatst een verhaal over ei vormige tandwielen door slijtage.
hierdoor moest je met het spannen eerst het punt opzoeken waarbij de ketting het strakst staat.
is dit waar en zo ja, hoe vind je dat punt ooit
Dit bericht is gewijzigd door robbinTZR op 18-11-2010 om 23:45 uur.
|
|
|
|
gradusss |
18-11-2010 23:47 |
Posts: 603 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: robbinTZR
ja over dat spannen he.
de dealer bij mij in de buurt begon laatst een verhaal over ei vormige tandwielen door slijtage.
hierdoor moest je met het spannen eerst het punt opzoeken waarbij de ketting het strakst staat.
is dit waar en zo ja, hoe vind je dat punt ooit
Dit bericht is gewijzigd door robbinTZR op 18-11-2010 om 23:45 uur.
dat verhaal ken ik niet. wat ik wel vaak heb gehoord is dat je bepaalde tandwiel combinaties moet vermijden omdat je bij die combinaties (extra of meer?) slijtage kan krijgen omdat dezelfde schakels steeds over de zelfde tanden lopen.
mischien dat er iemand hier is die daar meer van weet?
|
|
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden... |
|
mtx-motard |
19-11-2010 0:50 |
Posts: 14947 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gradusss
[...]
dat verhaal ken ik niet. wat ik wel vaak heb gehoord is dat je bepaalde tandwiel combinaties moet vermijden omdat je bij die combinaties (extra of meer?) slijtage kan krijgen omdat dezelfde schakels steeds over de zelfde tanden lopen.
mischien dat er iemand hier is die daar meer van weet?
bij een ''even'' aantal deelbare tanden, zoals 15-45 komt alleen op de ene tandjes de breede schakels en op het tandje ernaast smalle schakel.
remedie: af en toe ketting eraf halen. schoonmaken en 1 tandje verderop neerzetten. eventueel voortandwiel omdraaien, en achtertandwiel omdraaien.
daarbij een ''motorketting??'' wat moet ik me daarbij voorstellen. je blijft altijd met dezelfde steek zitten, (halve inch) dus dikkere kettingen kun je niet pakken.
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
Debenno |
19-11-2010 10:11 |
Posts: 67 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
[...]
bij een ''even'' aantal deelbare tanden, zoals 15-45 komt alleen op de ene tandjes de breede schakels en op het tandje ernaast smalle schakel.
remedie: af en toe ketting eraf halen. schoonmaken en 1 tandje verderop neerzetten. eventueel voortandwiel omdraaien, en achtertandwiel omdraaien.
daarbij een ''motorketting??'' wat moet ik me daarbij voorstellen. je blijft altijd met dezelfde steek zitten, (halve inch) dus dikkere kettingen kun je niet pakken.
inderdaad. enn punt zoek je op door je brommer op een paddock te zetten en aan je achterwiel te draaien. Je ziet vanzelf wanneer die strak staat. Kun je beter voorkomen door bovengenoemde te doen, dan zit je er niet mee maar is wel wat meer werk.
|
|
[QUOTE=Sebastiaan;4689351] Jij snapt tenminste hoe het hoort.[/QUOTE] |
|
Aprilia RX 50 2003 |
19-11-2010 13:44 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
[...]
bij een ''even'' aantal deelbare tanden, zoals 15-45 komt alleen op de ene tandjes de breede schakels en op het tandje ernaast smalle schakel.
remedie: af en toe ketting eraf halen. schoonmaken en 1 tandje verderop neerzetten. eventueel voortandwiel omdraaien, en achtertandwiel omdraaien.
daarbij een ''motorketting??'' wat moet ik me daarbij voorstellen. je blijft altijd met dezelfde steek zitten, (halve inch) dus dikkere kettingen kun je niet pakken.
de buitenplaatjes, de schalmen zegmaar zijn dikker en ander materiaal, beetje zilverkleurig, weet ook niet precies een of ander duits merk
wat het precies is weet ik niet maar ik hoef hem niet half zovaak te spannen dus mij doet t verder weinig
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Tobias Verhoef |
19-11-2010 20:27 |
Posts: 1832 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
[...]
je bent echt een beunhaas
onderhoud is alles. m'n regina heeft de 18,7k inmiddels al overleeft. ongeveer 9k met getunede ge2+18mm+biturbo uitlaat. daarna 7k ongeveer met getunde ge3+24mm+eigenbouwpijp. nu tijdelijk alles ori, dus kettingkje gaat de 20k wel halen met beetje mazzel.
Ik kan dit gewoon bevestigen ik hem mn ketting sinds vorige winter en heb de hele zomer netjes gesmeerd met teflon en in de tijd dat ik teflon heb gebruikt heb ik hem maar 1 keer gespannen, was bijna niks. Ik smeer hem nu met iets anders en ik doe het minder (dom van me) en hij hangt nu al voor de 2e keer slap in 1 maand. Terwijl ik in de zomer meer km's maakte.
|
|
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....???? |
|
BenjaminDG |
19-11-2010 20:29 |
Posts: 4605 |
Hoe is je voorste tandwiel?
Niet versleten (haaientanden)?
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
mtx-motard |
19-11-2010 20:48 |
Posts: 14947 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]
Ik kan dit gewoon bevestigen ik hem mn ketting sinds vorige winter en heb de hele zomer netjes gesmeerd met teflon en in de tijd dat ik teflon heb gebruikt heb ik hem maar 1 keer gespannen, was bijna niks. Ik smeer hem nu met iets anders en ik doe het minder (dom van me) en hij hangt nu al voor de 2e keer slap in 1 maand. Terwijl ik in de zomer meer km's maakte.
teflon smeert zeer goed, maar trekt wel stof aan, dus idd goed bijhouden.
WD40 smeert NIET en is absoluut niet geschikt voor kettingen!!
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
BenjaminDG |
19-11-2010 21:13 |
Posts: 4605 |
Tuurlijk niet, WD40 is veel te dun daarvoor
|
|
Vlaanderen vrij! |
|
stephan777 |
19-11-2010 22:51 |
Posts: 7259 |
Na 1 ritje zit de wd40 overal behalve op je ketting
|
|
|
|
kpotmake |
19-11-2010 23:01 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Tuurlijk niet, WD40 is veel te dun daarvoor
grootste probleem met wd40 als smeermiddel voor ketting is dat er vetverdrijvende stoffen in zitten.
als dat tussen de oringen gaat zitten loopt het vet er tussen uit en dat krijg je er niet meer in
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|