Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - yamaha dt koppeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 808 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #63090 - yamaha dt koppeling
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 9610 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

yamaha richard 12-11-2010 14:58 Print topicpost
Posts: 118
Ik heb een yamaha dt 50
Maar wel zo'n ouder type
Maar het probleem is mijn koppeling, pas was de kabel kapot geschoten en heb ik er een nieuwe opgegooit alleen sinds ik die nieuwe erop heb werkt die koppeling niet en hoe ik hem ook afstel(schroef aan kabel) hij blijft het niet doen

wie weet wat het kan zijn?

Dit bericht is gewijzigd door yamaha richard op 12-11-2010 om 14:59 uur.
 

kenny77 12-11-2010 15:01 Print reply

Posts: 29286
ontstekingskap kap eraf kijken of het "worm mechanisme" nog heel is.
Je hebt bepaalde immi kabels die korter zijn, kan ook zijn dat je een extra stelschroef erbij moet kopen, omdat anders de binnen kabel te lang is.
 
yamaha richard 12-11-2010 16:08 Print reply
Posts: 118
ik heb eens gekeken en de koppeling trekt het hendeltje goed omhoog maar moet hij dat 'zogenaamde stokje' die er tegenaankomt er in duwen???
 
kenny77 12-11-2010 16:29 Print reply

Posts: 29286
ja.

 
yamaha richard 12-11-2010 17:23 Print reply
Posts: 118
ow want dat stokje kan ik met de hand er niet verder indrukken weet je mischien wat dat dan kan zijn
 
kenny77 12-11-2010 17:27 Print reply

Posts: 29286
ja dat klopt want met dat "stokje" (= drukstift) wordt de koppelings drukplaat naar buiten geduwd en worden de koppelingveren nog harder aangedrukt.
Dus moet je aardig wat kracht voor zetten.
 
yamaha richard 12-11-2010 17:32 Print reply
Posts: 118
oke en dat zogenaamde haakje in de onstekingskap, komt dat dan naar voren zetten als je de koppeling indrukt?
 
kenny77 12-11-2010 17:42 Print reply

Posts: 29286
yamaha richard 12-11-2010 18:29 Print reply
Posts: 118
ik kom er niet egt uit (die tekeningen)
en mijn duits is ook niet al te best
 
kenny77 12-11-2010 18:32 Print reply

Posts: 29286
staat ook nog engels bij.
gewoon er rustig voor gaan zitten, beter uitleggen als daar kan ik ook niet.
tenzij ik een filmpje ga maken, maar ik ga nu friet halen!

Het lijkt moeilijk maar als je het door hebt, is het rete simpel.
 
yamaha richard 12-11-2010 18:38 Print reply
Posts: 118
in de beschrijving lijkt het dat er een schroef op komt maar ik heb zelf alleen die drukstift dacht ik
 
kipje 12-11-2010 18:47 Print reply

Posts: 49
klop kom een stukje draad eind op met een moer
die sit in je deksel en die word met je drukveertjes tegen gehoude

maar als je drukstift niet tegen dat draadeind drukt
dan heb je dus nooit koppeling
en als het al aangedrukt staat
laat je koppeling dus nooit los
 
als ik niet laag vlieg sta ik stil
kenny77 12-11-2010 19:24 Print reply

Posts: 29286
Oke dan, toch een poging wagen dan maar.

Je monteert de koppelingskabel op de brommer (dat was al gelukt dacht ik?)

Dan monteer je ook weer de gehele ontstekingskap.

Dan draai je de boutjes los bij de rode pijl:



Dan kan je het buitenste kapje van de ontstekingskap eraf halen.
Nu draai je de m6 borg moer los terwijl je de bout tegenhoud met een schroeverdraaier.

zoals hier:


Nu kan je de bout in en uit draaien, je speelt met de bout (meestal moet hij naar binnen) totdat je weerstand voelt, je ziet nu ook de "worm set begwegen" stel hem zo af dat de bout waaraan je aan het draaien bent de drukstift van de koppeling net raakt.
Zit je op dit punt dan draai je de bout weer 1/4 slag van de drukstift af.
Zodat hiertussen een kleine speling ontstaat en je nu dus ook zeker weet dat je de drukstift niet in gedrukt hebt, als de koppeling in "rust stand" is.

Als we dat hebben gedaan, staat de drukstift en worm mechanisme in ieder geval goed afgesteld, zodat de koppeling niet constant "vrij" wordt geduwd, waardoor de koppeling gaat slippen.
(De afstelling van het worm mechanisme is oorzaak nummer 1 waarom er zo veel dt50's zijn waarvan de koppeling slipt)

Maargoed nu kunnen we verder gaan met de koppelingskabel te stellen.
Dit doe je door aan de steltbout bij nummer 2 te draaien.



Nu stel je de kabel zo af dat je de gewenste speling in de koppelings hendel krijgt.



(Is ook maar net wat je fijn vind rijden, ik zelf had hem altijd staan dat hij erg vroeg al aangreep, maar dan moet je wel de afstelling wat vaker goed draaien)

Nu zou hij goed moeten zijn voor eindeloos dt50 plezier.

Heb je nu een imitatie kabel gekocht dan kan het zijn, dat je met alleen de stelbout nummer 2 niet de gewenste speling in de koppelinghendel krijgt.
Dan is de buitenkabel te kort (of de binnenkabel te lang natuurlijk.

Maar geen nood dan halen we bij de brommer winkel zo'n ding :



En monteren die in de hendelgreep bij het stuur, tussen de kabel.
Mocht de kabel nu te strak staan dan draai je deze bout weer los en helemaal uit:



Mocht de koppelingkabel nu nog te strak staan dan kort je de extra stelbout die je bij de hendel heb geplaatst iets in.

Nu je de koppelingkabel er tussen hebt stelt je de bout in de ontstekingskap weer goed af met behulp van de boven beschreven tekst.

Mocht het nu nog niet lukken dan wens ik je veel plezier.
 
Arie21 29-8-2015 19:46 Print reply
Posts: 1
Bedankt voor de duidleijke uitleg kenny77, dit heeft voor mij eindelijk goed het probleem met de slippende koppeling verholpen
 

Dit topic is 9610 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved