Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - diameter opmaat uitlaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1120 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62942 - diameter opmaat uitlaat
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4811 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

eisenheim 23-10-2010 13:32 Print topicpost
Posts: 20
hallo, ik had laatst mijn brommer uit elkaar gehaald en kwam in mijn cilinder een mooie kras tegen...
dus toen had ik besloten om te kijken wat ik nog uit dat ouwe beestje kon persen
heb de uitlaatpoort beetje bijgewerkt, en nu ook een opmaat uitlaat uitgerekend.
Nu heb ik net de maten ingevoerd met cone.exe, en er een mooi modelletje van gemaakt. alleen lijkt deze uitlaat nu veel te smal? ik heb bv een Dmax van 65,8mm, terwijl ik net ff gemeten heb, en mijn turbokut uitlaat ongeveer 100 mm heeft?
ook mijn tailpijp diameter is verschikkelijk klein, 13.75 mm

wat klopt er niet?
 

HayeSM 23-10-2010 14:02 Print reply

Posts: 3052
50cc tam cilindertje kan het best..
 
Appie SXV550 .. the hooligans choice
Uncle BLAM 23-10-2010 16:53 Print reply

Posts: 1025
Als je begint met meer informatie te geven zoals in welk toerental de uitlaat optimaal moet werken zijn er misschien meer mensen die erop willen reageren

(Dmax. 6,5 centimeter?)
 
een BF teller is sneller
eisenheim 23-10-2010 17:14 Print reply
Posts: 20
de cilinder is een airsal 50cc op oude type derbi blok.
boring 39.86
slag 40.00
drijfstang 90mm
uitlaattiming ongeveer 195-200°
uitlaat is berekend voor powerband van 9500-11500 RPM
hier ingescande tekening(niet helemaal op schaal





Dit bericht is gewijzigd door eisenheim op 23-10-2010 om 17:14 uur.
 
honda fryslan 23-10-2010 17:32 Print reply

Posts: 1914
ik kan de maten niet echt duidelijk lezen maar zoals ik het kan zien kloppen de lengte maten ook voor geen meter bij het toerenbereik wat je aangeeft. ik denk dat het handig is dat je nog eens goed kijkt naar de formules
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
eisenheim 23-10-2010 18:36 Print reply
Posts: 20
net ff opnieuw gerekend, alles lijkt te kloppen...

alles berekend via de formules uit een oud moto73 blaadje btw


Dit bericht is gewijzigd door eisenheim op 23-10-2010 om 19:07 uur.
 
kenny77 23-10-2010 21:38 Print reply

Posts: 29286
Frits Overmars, heeft naderhand zelf gezegd dat in die formules nog wat fouten zitten.
Wat ze tegenwoordig anders doen.
voordat je een uitlaat gaat maken, zou ik er een laten berekenen die er verstand van heeft.
Kost haast niets en dan kan je die maten vergelijken met je eigen maten.
Dat is ook leuk en hoef je niet 2 uitlaten te maken.

Ik zou overigens ook het toptoerental gewoon lekker wat hoger zetten, als het toch voor te experimenteren is.

 
barttsx 23-10-2010 21:48 Print reply

Posts: 276
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Frits Overmars, heeft naderhand zelf gezegd dat in die formules nog wat fouten zitten.
Wat ze tegenwoordig anders doen.
voordat je een uitlaat gaat maken, zou ik er een laten berekenen die er verstand van heeft.
Kost haast niets en dan kan je die maten vergelijken met je eigen maten.
Dat is ook leuk en hoef je niet 2 uitlaten te maken.

Ik zou overigens ook het toptoerental gewoon lekker wat hoger zetten, als het toch voor te experimenteren is.



maar kun je via de manier van frits overmars wel een leuk uitlaatje maken of is het eigenlijk allemaal onbruikbaar.
 
kenny77 23-10-2010 21:58 Print reply

Posts: 29286
Het zal uiteraard wel lopen.

Maar bij wijze van spreke heb je voor 3 marsen en een snicker een goede berekening.
Als je ziet hoeveel tijd er in een uitlaat maken gaat zitten (als het netjes gebeurt) dan zou ik me daar niet op besparen.
maar als je veel tijd hebt is het altijd leuk om 2 uitlaten te maken 1 aan de hand van de oude berekeningen en een met moderne berekeningen en dan kijken wat het verschil is.

Altijd interessant natuurlijk.
 
Derbi-Olaf 26-10-2010 11:54 Print reply

Posts: 14999
Heb nog wel een berekening liggen van luc foekema voor een 50cc derbi-pijpje


topvermogen bij 13500 RPM
powerband 10500-14500 rpm
uitlaatpoorttiming 198 graden spoelers op 133.5


bij interesse inbox ik het je wel even
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
markRD 29-10-2010 21:11 Print reply

Posts: 1181
De factor die je gebruikt hebt voor de dikte lijkt me wat klein. Er is een document van Arno Koch dat hier verder op in gaat. Ook je tailpijpdia. is bij de berekening van overmars erg klein, dit staat ook in het document uitgebracht door arno koch.

http://www.2stroke-t..._Expansieuitlaat.pdf

Ik heb zelf ook wat factoren uitgerekent om hiervoor om een wat gemiddeldes en grafieken van te maken. En ik denk dat je heel wat verder komt met een nieuwe berekening gemaakt na het lezen van het document van arno koch.
 

Dit topic is 4811 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved