Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #62834 - Pure zuurstof i.p.v. buitenlucht
|
Pagina 5 van 5
|
Dit topic is 9430 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
gradusss |
10-10-2010 17:12 |
Posts: 603 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pixl
[...]
ik vraag me toch echt af of jíj wel eens scheikunde hebt gehad.
http://www.youtube.com/watch?v=s3LT3ldL8yQ
d'r zit 5x meer zuurstof in "pure zuurstof" dan in gewone lucht. doe d'r 5 keer zoveel benzine bij als je carburateur normaal doet. dat brandstofmengsel in je cilinder pers je met de zuiger naar boven, en dan vonkt je bougie. denk je echt dat je cilinder, kop, drijfstang enz. die knal overleven?
reken maar eens uit op hoeveel bar je lucht moet samenpersen om 5x meer zuurstof in je cilinder te krijgen. en dan nog eens in je cilinder comprimeren en ontsteken
Dit bericht is gewijzigd door gradusss op 10-10-2010 om 17:17 uur.
|
|
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden... |
|
Pixl |
10-10-2010 17:14 |
Posts: 3125 |
|
|
So fuckin' what!? |
|
Hells Hobbit |
10-10-2010 17:33 |
Posts: 1793 |
Damn, zijn we het er dan nog steeds niet over eens? lijkt wel n controversieel onderwerp
Hier een stukje, wederom met bron .
Quote: http://www.newton.dep.anl.gov/
[...]
The internal combustion engine in most cars burns gasoline. To do the burning, an engine needs oxygen, and the oxygen comes from the air all around us. But what if cars carried their own and pumped pure oxygen into the engine instead?
The air around us is about 21 percent oxygen. Almost all the rest is nitrogen, which is inert when it runs through the engine. The oxygen controls how much gasoline an engine can burn. The ratio of gas to oxygen is about 1:14 -- for each gram of gasoline that burns, the engine needs about 14 grams of oxygen. The engine can burn no more gas than the amount of oxygen allows. Any extra fuel would come out of the exhaust pipe unburned.
So if the car used pure oxygen, it would be inhaling 100 percent oxygen instead of 21 percent oxygen, or about five times more oxygen. This would mean that it could burn about five times more fuel. And that would mean about five times more horsepower. So a 100-horsepower engine would become a 500-horsepower engine!
500pk? ik zeg doen! ownee wacht, er staat nog meer:
Quote: http://www.newton.dep.anl.gov/
[...]
So why don't cars carry around pure oxygen? The problem is that oxygen is pretty bulky, even when you compress it, and an engine uses a LOT of oxygen. A gallon of gasoline weighs 6.2 pounds, so the engine needs 86.8 pounds of oxygen (6.2 x 14) per gallon of gasoline. Oxygen is a gas, so it is extremely light. One pound of oxygen fills 11.2 cubic feet of space, so a gallon of gasoline needs 972.16 cubic feet of oxygen to go with it. If your gas tank holds 20 gallons of gasoline, you would have to carry almost 20,000 cubic feet of oxygen with it! This is a lot of oxygen - so much that it would fill a 2,500 square foot house.
Nitrous Oxide breaks into Nitrogen and Oxygen.Even if you compress the oxygen to 3,000 psi (pounds per square inch), it will still take 100 cubic feet to store it. To put that into perspective, a standard scuba tank holds about 80 cubic feet of gas, so it would take 250 scuba tanks to hold all that oxygen.
Because oxygen is so bulky, what people use instead is nitrous oxide. In the engine, nitrous oxide turns into nitrogen and oxygen, and it's the oxygen that people are after. Nitrous oxide easily liquefies under pressure, so you can store a lot more of it in a bottle than you can gaseous oxygen, which does not liquefy. Even so, a typical system will supply only one to three minutes of nitrous to the engine. In the process, it adds about 100 horsepower to a typical big block engine. The biggest problem is that the extra gasoline that the nitrous allows in the cylinder increases pressure in the engine so much that it can do some real damage, unless the engine is designed to handle it. That would be the same problem you would have with an engine breathing pure oxygen -- it would have to be quite beefy to handle the load.
dus wederom: t is niet onmogelijk maar er zijn (te)veel technische complicaties. Om het extra vermogen aan te kunnen moet het blok zwaarder worden, waardoor je uit eindelijk dus makkelijker een groter blok kan monteren. Zuurstof als additief aan de aangezogen lucht zou wel kunnen.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
10-10-2010 17:52 |
Posts: 9841 |
ik zie het nog niet gebeuren dat het efficienter wordt om eerst de zuurstof los te maken dan om het gewoon uit de buitenlucht te halen.
als we nou ruimteschepen moesten maken, ok....
|
|
Too cool for school! |
|
-TimP- |
10-10-2010 18:25 |
Posts: 1836 |
olie en zuurstof is boem, dat is algemeen bekend.
wat ze bij de f1 gebruiken zijn zakken met droogijs (-80) voor de inlaat leggen zodat de lucht sterk verkoeld wordt en er dus 'meer zuurstof in de lucht zit'.
maarja leuk tot het gesmolten is.
|
|
zxr club zx6r 2003 |
|
kpotmake |
10-10-2010 18:38 |
Posts: 3065 |
ik ben geen scheikundegenie, dus ik ga er geen uitspraken over doen, maar volgens mij is dit zo'n voordehandliggend concept dat als het echt zou werken het allang toegepast zou worden. Ongetwijfeld dat mensen hier ook al mee hebben zitten experimenteren.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -TimP-
olie en zuurstof is boem, dat is algemeen bekend.
wat ze bij de f1 gebruiken zijn zakken met droogijs (-80) voor de inlaat leggen zodat de lucht sterk verkoeld wordt en er dus 'meer zuurstof in de lucht zit'.
maarja leuk tot het gesmolten is.
een kouder inlaattraject heeft niet als doel meer zuurstof in de lucht te krijgen, maar om een dichtere luchtdichtheid te verkrijgen, hannus
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 10-10-2010 om 18:40 uur.
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Pixl |
10-10-2010 18:44 |
Posts: 3125 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
ik ben geen scheikundegenie, dus ik ga er geen uitspraken over doen, maar volgens mij is dit zo'n voordehandliggend concept dat als het echt zou werken het allang toegepast zou worden. Ongetwijfeld dat mensen hier ook al mee hebben zitten experimenteren.
[...]
een kouder inlaattraject heeft niet als doel meer zuurstof in de lucht te krijgen, maar om een dichtere luchtdichtheid te verkrijgen, hannus
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 10-10-2010 om 18:40 uur.
Ja, en met een hogere luchtdichtheid kan er meer lucht (en dus zuurstof) naar binnen
|
|
So fuckin' what!? |
|
kpotmake |
10-10-2010 18:46 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Pixl
[...]
Ja, en met een hogere luchtdichtheid kan er meer lucht (en dus zuurstof) naar binnen
ja, maar timp zei dat er meer zuurstof in de LUCHT komt als je de lucht kouder maakt, en dat klopt niet, er komt meer lucht in de cilinders, dus meer zuurstof samen met alle andere rotzooi die in lucht zit, maar er komt niet meer zuurstof in de lucht zoals hij zei
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Pixl |
10-10-2010 18:48 |
Posts: 3125 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]
ja, maar timp zei dat er meer zuurstof in de LUCHT komt als je de lucht kouder maakt, en dat klopt niet, er komt meer lucht in de cilinders, dus meer zuurstof samen met alle andere rotzooi die in lucht zit, maar er komt niet meer zuurstof in de lucht zoals hij zei
ja das waar.
|
|
So fuckin' what!? |
|
gradusss |
10-10-2010 18:49 |
Posts: 603 |
nog een race "truukje" is de brandstof in een koeler/vrieskist op te slaan in de pitbox zodat je de eerste paar rondes op steenkoude benzine rijd. de gedachte daar achter is simpel, maar die verklap ik niet dat zou te simpel zijn. haha
|
|
...span die murf... "de Verbouwing": meld je nu aan en win een nieuw setje voortanden... |
|
Paul de Salmiakbal |
10-10-2010 18:56 |
Posts: 5285 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gradusss
nog een race "truukje" is de brandstof in een koeler/vrieskist op te slaan in de pitbox zodat je de eerste paar rondes op steenkoude benzine rijd. de gedachte daar achter is simpel, maar die verklap ik niet dat zou te simpel zijn. haha
Koudere brandstof betekent dat de dichtheid groter is, is meer brandstofmoleculen per liter is dus meer brandstof in je tank.
Zou dat ook niet gebruikt kunnen worden om vapour lock tegen te gaan?
Ah kijk eens aan: http://www.brommerforum.nl/showtopic/60190
Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 10-10-2010 om 18:57 uur.
|
|
|
|
-TimP- |
10-10-2010 20:03 |
Posts: 1836 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
ik ben geen scheikundegenie, dus ik ga er geen uitspraken over doen, maar volgens mij is dit zo'n voordehandliggend concept dat als het echt zou werken het allang toegepast zou worden. Ongetwijfeld dat mensen hier ook al mee hebben zitten experimenteren.
[...]
een kouder inlaattraject heeft niet als doel meer zuurstof in de lucht te krijgen, maar om een dichtere luchtdichtheid te verkrijgen, hannus
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 10-10-2010 om 18:40 uur.
Daarom tussen aanhalingstekens, hannus
|
|
zxr club zx6r 2003 |
|
kpotmake |
10-10-2010 21:47 |
Posts: 3065 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -TimP-
[...]
Daarom tussen aanhalingstekens, hannus
juist
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Dit topic is 9430 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 5 van 5
|
|