Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Pure zuurstof i.p.v. buitenlucht

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 795 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62834 - Pure zuurstof i.p.v. buitenlucht
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 9425 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

JB1 8-10-2010 11:19 Print topicpost

Posts: 14881
Joho.

Ik loop al een tijd lang rond met dit idee:
Als ik de buitenlucht vervang door 100% zuurstof, krijg ik dan ook meer power?

Waar baseer ik dit op?
- buitenlucht bestaat grofweg uit 26% zuurstof: Dit betekend dat er grofweg 74(!)% loze ruimte is

Vervang ik de buitenlucht door pure zuurstof dan krijgt de brommer in theorie bijna 4 keer meer kracht.

Voordelen:
- Meer power
- Schonere verbranding

Nadelen:
- Hoe krijg je dit goed werkend?
- Pure zuurstof is helaas duur..
- Moeilijk op te slaan

Problemen:
- Hoe krijg ik dit systeem op 1 bar(buitenlucht druk)
- Niet alleen brandstofverbruik, maar ook nog eens zuurstof verbruik.

Mogelijke oplossing heb ik al wel.
Om het systeem op 1 bar te brengen gebruik je een computergestuurde klep tussen een airbox en de zuurstoffles.

Drukmeter inbouwen in de airbox, indien de druk boven 1 bar uitkomt: klep sluiten
Druk onder de 1 bar: klep open.

Dit is helaas niet bruikbaar op de openbare weg, maar misschien wel leuk om mee te sprinten (helaas geen offciele sprints i.v.m. regelementen...)

En natuurlijk een heel leuk studieproject

Laat even weten wat jullie hier van vinden / verbeteringen geven.
(Staat in Pro forum omdat ik serieuze reacties wil en er uiteindelijk ook echt mee bezig wil gaan)


Edit:
Meer problemen gevonden:
- Koeling: Hittevorming word gigantisch
- Alles gaat flinke klappen krijgen
- Stabiliseren van de zuurstof

Ik heb een beetje rondgekeken, En N2O is slechts 1/3e zuurstof, Zuurstof zelf heeft covalentie van 2, dus als er ergens een atoom is met covalentie 4 (behalve koolstof..)

Koelingsprobleem: Gewoon betere koeling plaatsen (grotere radiateur)

Slijtage probleem: Kan wel heel simpel zeggen, sterker materiaal plaatsen.. Maargoed, ik zat zelf een beetje te denken aan alles meer in toom te gaan houden..
(Zoals bij het stabiliseren van 100% naar 50% gaan bijvoorbeeld.)

Dit bericht is gewijzigd door JB1 op 8-10-2010 om 12:18 uur.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!

Niek de Wildt 8-10-2010 11:42 Print reply
Posts: 7168
Not gonna happen.
Meldmod gedaan, en mijn vraagtekens gezet bij jouw toegang tot PF.
 
JB1 8-10-2010 11:44 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Not gonna happen.
Meldmod gedaan, en mijn vraagtekens gezet bij jouw toegang tot PF.


Hoezo not gonna happen?

Dit is best te doen.
Ik heb een paar dingen nodig die ik eigenlijk moet weten.

Aantal liters lucht p/s wat een brommer grofweg verbruikt.

Dit kan een soortgelijk systeem worden als nitro.
Maar dan nog sterker.

Edit: Jij doelt op de ontbrandbaarheid van pure zuurstof?
Aha.

Er is vast wel een stabilisator te verkrijgen.

Dit bericht is gewijzigd door JB1 op 8-10-2010 om 11:48 uur.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Leen 8-10-2010 12:34 Print reply

Posts: 26877
Ok, ik steek van wal:

Ten eerste, om de zuurstof op atmosferische druk te krijgen kan je er gewoon een reduceerventiel opzetten ipv allerhande moeilijk computergestuurde kleppen en weet ik het wat nog meer.

Ten tweede, als je op pure zuurstof rijdt heb je niet eens meer benzine nodig, want zuurstof brand als een malle

Ten derde: als je brommer 3 seconden op zuurstof heeft gelopen is je blok wsl tot de grond toe weggesmolten, dat spul brand als een snijbrander die met een thermische lans heeft liggen doppen.

Maw, je ideen slaan weer als een lul op een drumstel en idd niet echt PF waardig...
 
JB1 8-10-2010 12:38 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
Ok, ik steek van wal:

Ten eerste, om de zuurstof op atmosferische druk te krijgen kan je er gewoon een reduceerventiel opzetten ipv allerhande moeilijk computergestuurde kleppen en weet ik het wat nog meer.

Ten tweede, als je op pure zuurstof rijdt heb je niet eens meer benzine nodig, want zuurstof brand als een malle

Ten derde: als je brommer 3 seconden op zuurstof heeft gelopen is je blok wsl tot de grond toe weggesmolten, dat spul brand als een snijbrander die met een thermische lans heeft liggen doppen.

Maw, je ideen slaan weer als een lul op een drumstel en idd niet echt PF waardig...


Computergestuurde klep is helaas wel nodig om genoeg lucht te kunnen leveren..

Anders kom ik op overdruk of onderdruk uit in het (relatief kleine) luchtboxje

Op je punt 3: Klopt, vandaar dat er een zeer goed koelingsysteem moet komen.

Punt 2: Vandaar dat ik zoek naar een stabilisator, hierdoor kom ik dan helaas wel op een lager zuurstofpercentage uit..

Nog een kleine edit:
Ik vind het wel jammer dat jullie dit tegenwerken...
Ik had gehoopt dat er een mooi project uit zou kunnen komen.

Dit bericht is gewijzigd door JB1 op 8-10-2010 om 12:40 uur.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Leen 8-10-2010 12:40 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Computergestuurde klep is helaas wel nodig om genoeg lucht te kunnen leveren..

Anders kom ik op overdruk of onderdruk uit in het (relatief kleine) luchtboxje

Op je punt 3: Klopt, vandaar dat er een zeer goed koelingsysteem moet komen.

Punt 2: Vandaar dat ik zoek naar een stabilisator, hierdoor kom ik dan helaas wel op een lager zuurstofpercentage uit..



Gast, je hebt duidelijk geen flauw idee waar je over praat.
Slotje erop en weggooien dit topic.
 
JB1 8-10-2010 12:46 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



Gast, je hebt duidelijk geen flauw idee waar je over praat.
Slotje erop en weggooien dit topic.


Als jullie zo blijven tegenwerken dan kunnen we 'm inderdaad net zo goed wegsmijten ja.

Dan heeft het ook geen nut om hier hulp te vragen...

 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Royal Club 8-10-2010 13:33 Print reply

Posts: 60390
ik vind dat leen genoeg reden heeft gegeven waarom dit niet gaat werken
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
shirioko 8-10-2010 13:47 Print reply

Posts: 2273
verplaatst naat TF zie ik..

dit lijkt mij een slecht uitgedacht project:
ten eerste wil jij je airbox onder 1 bar druk brengen.. als je toch gaat werken met kleppen zou ik eerder gaan voor een injectie blok, ben je wss een stuk beter af dan met je computergestuude klep, en zit je niet met een doosje vol pure zuurstof tussen je benen
daarnaast zou ik ook niet voor een 2takt gaan, omdat de poorten allebei vrijwel tegelijk opengaan en je uitlaatgassen dus in contact komen met een extreem licht ontvlambaar mengsel, de rest kan je zelf wel invullen
daarnaast zit je met het probleem detonatie. Als jij een perfect ontbrandbaar mengsel onder druk brengt en aansteekt explodeert je cilinder als een bom. In het verleden waren er al mensen die een motor probeerden te bouwen die op dynamiet draaide, wat uiteraard op een ramp uitliep..
en dan heb je nog de temperatuur. Zoals Leen al zei je cilinder smelt binnen een mum van tijd weg, en dat krijg je nooit stabiel met waterkoeling. Dus tenzij jij maast je zuurstoftank nog een stikstoftank wil monteren moet je een keramische cilinder nemen.
En wat dacht je van je uitlaat? Als je op een of andere manier de temperatuur van je cilinder weet te stabiliseren, ben je je uitlaatbocht alsnog binnen een paar tellen kwijt..

dus als je je toch gaat bezighouden met zuurstof zou ik eerder gaan knutselen aan een raketmotor, want zoals je het nu wil doen kan je net zo goed een snijbrander op je inlaat aansluiten..
 
Leen 8-10-2010 13:50 Print reply

Posts: 26877
Ok, ik zal er even op ingaan:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
Computergestuurde klep is helaas wel nodig om genoeg lucht te kunnen leveren..

Anders kom ik op overdruk of onderdruk uit in het (relatief kleine) luchtboxje



Nee, een reduceerventiel houd hem op een ingestelde waarde.
Werkt hetzelfde als jouw idee, maar dan zonder electronica.

Quote:

Op je punt 3: Klopt, vandaar dat er een zeer goed koelingsysteem moet komen.



Nou, je zuiger zal iets van 2500 graden worden, hoe ga je dat koelen?
Een stikstofgekoelde zuiger ofzo?
Dikke shit, ik ben je eerste investeerder zodra je de patenten rond hebt.

Quote:

Punt 2: Vandaar dat ik zoek naar een stabilisator, hierdoor kom ik dan helaas wel op een lager zuurstofpercentage uit..



Waarom zou je de zuurstof willen "stabiliseren"?
Het is toch juist de bedoeling dat het brand of hoe moet ik dat zien??

Met andere woorden, aan je zeer beperkte kennis van de stof te zien zeg ik nu al dat dit project gedoemd is tot falen, net als de rest van je bestaan.


Dit bericht is gewijzigd door Leen op 8-10-2010 om 13:53 uur.
 
Stiffmeister 8-10-2010 14:46 Print reply

Posts: 1582
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Als jullie zo blijven tegenwerken dan kunnen we 'm inderdaad net zo goed wegsmijten ja.

Dan heeft het ook geen nut om hier hulp te vragen...



Dude , ze werken niet tegen , het is gewoon niet tot /slecht haalbaar

Anders eerst maar iets van lachgas ofzoiets op die beunhok aprillia bouwen ofzo
 
.. Retro Active
JB1 8-10-2010 14:47 Print reply

Posts: 14881
Reduceerventiel..
Hm, okee. Had ik nog niet aan gedacht.

-Zuigerkoeling, Ik heb al wel een idee hoe of dat je dat mogelijk krijgt..

Stabiliseren van de zuurstof tot een bepaald percentage. Dan kun je het nog een klein beetje in bedwang houden.

Maargoed, ik zie inderdaad in dat dit nu nog een beetje heel erg boven mijn hoofd is, dit betekent niet dat ik dit project geheel stil leg.

Ik ga wel even verder met zoeken naar de spullen die ik voor het andere nodig ben.


Leen, in ieder geval bedankt dat je er toch nog even op in wou gaan.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Rens 8-10-2010 15:10 Print reply

Posts: 6863
Er zijn wel bedrijven bezig met het ontwikkelen van een motor met explosies die veel heftiger zijn dan van de verbrandingsmotoren die we nu kennen.

Een fransoos die ik ken is bezig met het ontwikkelen van het ontstekings systeem. Hij zei "it is not an ignition engine it is a detonation engine"



Dit bericht is gewijzigd door Rens op 8-10-2010 om 15:21 uur.
 
achter de maan is alles beter
JB1 8-10-2010 15:23 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rens
Er zijn wel bedrijven bezig met het ontwikkelen van een motor met explosies die veel heftiger zijn dan van de verbrandingsmotoren die we nu kennen.

Een fransoos die ik ken is bezig met het ontwikkelen van het ontstekings systeem. Hij zei "it is not an ignition engine it is a detonation engine"



Dit bericht is gewijzigd door Rens op 8-10-2010 om 15:21 uur.


Ontploffing door compressie dus?

Lijkt mij een dieselmotor
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 8-10-2010 15:26 Print reply

Posts: 13700
Nee, er komen benzine motoren die als een diesel werken.

http://en.wikipedia.org/wiki/DiesOtto



Dit bericht is gewijzigd door Trax op 8-10-2010 om 15:27 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 8-10-2010 15:38 Print reply

Posts: 8612
Zuurstof zelf ontbrandt NIET...
Je hebt altijd iets nodig om te verbranden, en tenzij je met diesel werkt ook een ontstekingsbron.

Het principe waar je het over hebt, meer zuurstof toevoegen, BESTAAT.
Een turbo doet namelijk juist dit. En ook een intercooler gaat meer zuurstof toevoeren, door het gasmengsel te koelen zodat er hetzelfde aantal atomen in een kleiner volume terecht komen (meer geconcentreerd dus).
Als je een zuurstoffles neemt, is het comprimeren eigenlijk in de fabriek gebeurd, dat is het enige verschil.

De vraag is hoe ver je wil gaan...want meer zuurstof vraagt ook meer brandstof...en je hele motor moet ook geherdimensioneerd worden (in- en uitlaattraject volledig...)...en dan je remmen, banden enz...

De druk van een zuurstoffles kan je nooit benutten op een 50cc. Je kan beter een electrische turbo (superchargertje) of zo installeren.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 9425 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved