Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Schakelt raar

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1003 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62769 - Schakelt raar
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1786 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pimsvinn 2-10-2010 17:44 Print topicpost

Posts: 309
Ik reed 2 uurtjes geleden weg op men brommert niks aan het handje schakelde soepel. Na anderhalf uur even stoppen en proberen in neutraal te zetten, na 5x meteen doorgeschoten in zijn 2 toch neutraal te pakken gekregen. Thuis gekomen wou ik hem weer in neutraal zetten, lukte niet. Voordat ik wegging was het klein tikje stond ie in neutraal. Nou moet ik veel kracht zetten en dan schiet ie door in zijn 2. Wat is het probleem?

___________________________________________________________

Vriend van mij zei dat het AM6 kwaal is, soms heb je der last van soms niet. Meer mensen die hier ervaring mee hebben ?

Dit bericht is gewijzigd door RiejuPim op 2-10-2010 om 18:17 uur.
 

coupequattro 2-10-2010 18:21 Print reply

Posts: 958
Kijken dat je koppeling helemaal vrijstelt, dat is soms het probleem

 
Pimsvinn 2-10-2010 18:30 Print reply

Posts: 309
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: coupequattro
Kijken dat je koppeling helemaal vrijstelt, dat is soms het probleem



vrijstelt ?
 
kenny77 2-10-2010 18:31 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RiejuPim
[...]


vrijstelt ?


zorgen dat de koppeling helemaal vrij komt.
 
Pimsvinn 2-10-2010 18:36 Print reply

Posts: 309
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
[...]


zorgen dat de koppeling helemaal vrij komt.


Hoe bedoel je dat, dat ie nergens tegen aan komt
 
coupequattro 2-10-2010 18:42 Print reply

Posts: 958
Nee, als je hem in de versnelling hebt met lopende motor en koppeling in mag hij niet gaan kruipen, dus iets willen gaan rollen.
 
BartNSR 2-10-2010 18:42 Print reply

Posts: 23
op je motor blok zit je koppelings kabel, deze kun je stellen. Dezen moet je denk ik iets strakker zetten. (maar niet te strak he, dan gaat je koppeling slippen)
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 2-10-2010 19:23 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BartNSR
op je motor blok zit je koppelings kabel, deze kun je stellen. Dezen moet je denk ik iets strakker zetten. (maar niet te strak he, dan gaat je koppeling slippen)


je moet gewoon zorgen dat je een 2-3mm vrije slag op het uiteinde van je hendel hebt


 
Too cool for school!
BartNSR 2-10-2010 20:53 Print reply

Posts: 23
Bij men NSR staat in het werkplaatshandboek 1~2cm. Ik heb zelf iets van 1 cm :P
 
Maup 3-10-2010 12:49 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BartNSR
Bij men NSR staat in het werkplaatshandboek 1~2cm. Ik heb zelf iets van 1 cm :P


1 a 2 cm wat? Vrije slag?

Damn, dan zit je al tegen je handvat aan te hikken voordat de koppeling loskomt.

Dit bericht is gewijzigd door Maup op 3-10-2010 om 12:49 uur.
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Floris-tsx 3-10-2010 14:54 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BartNSR
Bij men NSR staat in het werkplaatshandboek 1~2cm.



dat is veel. heel veel

@ts:
bij ontkoppelen (dus als je de koppeling inknijpt) zorg je ervoor dat de twee assen in je blok die versnellingen regelen van elkaar losgemaakt worden (ontkoppeld)
de krukas maakt toeren als jij gas geeft. de krukas ligt naast de primaire as. op deze as zit ook de koppeling. de koppeling bestaat uit drie hoofdonderdelen: drukgroep en korf en koppelingsplaten. De korf staat in verbinding met de krukas en in de korf liggen de platen. op de platen (middels veren) wordt de drukgroep gedrukt.Dit hele zooitje op elkaar gedrukt zorgt ervoor dat jij vooruit komt. want zodra de drukgroep vastgedrukt is, geef jij gas, de platen geven dit door aan de korf en de korf (dus de hele as) geeft dit weer door aan de secundaire as (die ligt ernaast en daar zit ook je ketting op)
Als jij je hendel inknijpt, druk jij die veren naar buiten en daarmee ook de drukgroep. Op dat moment komt dus de primaire as los te staan van de secundaire as en kom je niet vooruit (uit stilstaande positie).
wat coupequattro dus zei: zodra je koppeling niet alles vrijstelt, grijpt de primaire as aan aan de secundaire en die geeft het door naar je ketting. gevolg: kruipen van de brommer. Op die manier is het dus ook lastig om te schakelen, omdat je dan probeert die twee tegen elkaar draaiende assen met tandwielen ten opzichte van elkaar te schakelen en dat gaan dan lastig.

oorzaken voor zo'n kruipende koppeling bij am6 kunnen zijn:
-oude olie (gewoon ff verversen)
-versleten afstelling van de kabel
- korf versleten
-versleten platen

http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/69
#1:korf
#5+6: platen
#7: drukgroep
#9: veren

Het volgende heb ik van http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/155:

Koppeling afstellen
Draai bij je koppelingshevel je stelboutje helemaal terug.

Draai op de drukplaat de moer los. Draai met een grote schroevendraaier de bout naar binnen. Doe dit om de slag en kijk dan hoe strak de koppeling staat. Stel hem naar behoefte in. Draai de moer weer vast.


Dit bericht is gewijzigd door suzukitsx1994 op 3-10-2010 om 14:57 uur.

Dit bericht is gewijzigd door suzukitsx1994 op 3-10-2010 om 15:30 uur.
 
Iedereen kan professioneel worden

Dit topic is 1786 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved