Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - hulp opbouwen blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1191 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62630 - hulp opbouwen blok
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 5238 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

De Schout 18-9-2010 8:51 Print reply
Posts: 5327
omdat je het blok met de bouten op elkaar getrokken hebt

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
hoe ik het zelf doe. (bij honda lc blokjes)

lager van de vliegwielkant verwarmen tot 100 graden ofzo, en om de kruk heen schuiven.

karters verwarmen tot iets van 150graden, krukaslager aan de koppelingskant in het karter leggen. andere lagers er ook ineens allemaal in leggen.

spul koud laten worden, en dan kan je het zo in elkaar gooien. kruk schuift normaal gezien door het lager aan de koppelingskant en waar het lager aan de vliegwielkant het carter ingaat is ook een 'losse' passing.


 
tune tweak fiddle bang bummer
Gerard1793 18-9-2010 8:57 Print reply

Posts: 4006
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
omdat je het blok met de bouten op elkaar getrokken hebt

[...]



Het lager verhitten?
@TS: Misschien je pakking vergeten? Of rotzooi in je krukasholte?
 
Derbi-Olaf: Als die lieve hondjes die ze altijd op dat toiletpapier printen mijn anus nu eens zouden schoonlikken had ik d'r tenminste wat aan!
De Schout 18-9-2010 9:10 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gerard1793
[...]

Het lager verhitten?
@TS: Misschien je pakking vergeten? Of rotzooi in je krukasholte?


het lager verhitten ja.

en niet met een acetyleen brander nee
http://www.skf.com/p...ces?contentId=512475

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 18-9-2010 om 9:11 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
daboss 18-9-2010 10:59 Print reply

Posts: 170
ik heb de lagers inderdaad niet verhit, omdat ik her en der ook wel tegen kom dat het slecht is voor je lagers. ik heb de krukas wel in de vriezer gehad, op die manier de krukas dus wel laten krimpen. bovendien las ik ook dat je lagers schuin kunnen gaan zitten op de wijze van de schout.

Maar okay, volgende keer de lagers dan maar wel verwarmen. Ik ben nu dus niets vergeten verder, pakking enzo zit er tussen.

Wat kan ik nu het beste doen dan, lagers aan beide kanten verwarmen??
 
daboss 18-9-2010 11:48 Print reply

Posts: 170
oja, misschien moet ik er nog even bij vertellen dat ik niet weet wat het verleden van de carters en de krukas is, ook al lijken ze mij gewoon goed.

Ik vind het zelf erg opvallend dat pas op het moment dat de carters gewoon mooi op elkaar passen, maar als ik op het allerlaatst de boutjes stevig vastdraai klemt er pas iets en loopt de krukas niet meer soepel. Vandaar dat ik dus ook dat er misschien een tweede pakking tussen moet ofzo
 
honda-mbx 18-9-2010 13:09 Print reply

Posts: 1688
Dit komt omdat je krukas nu helemaal tegen éénkant van het carter wordt gedrukt. wanneer je hem gemonteerd hebt moet je even kijken in je carter (waar de cilinder op komt) wat de ruimte is links en rechts is. dit moet nagenoeg gelijk zijn!
Wanneer dit niet gelijk is even met een kunststoffen hamer een paar kleine tikjes op de krukas (even een moer op het draad ter bescherming) en net zolang doorgaan tot dat deze in de midden zit.

 
ik vlam je..
BenjaminDG 18-9-2010 13:30 Print reply

Posts: 4605
Krukas is de diepvries leggen maakt niet veel uit, is toch maar 20-25°C verschil.

Carter verwarmen in de oven is veel beter.


 
Vlaanderen vrij!
honda-mbx 18-9-2010 14:29 Print reply

Posts: 1688
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Krukas is de diepvries leggen maakt niet veel uit, is toch maar 20-25°C verschil.

Carter verwarmen in de oven is veel beter.




Het maakt wel wat uit, de perspassing is ongeveer 1 ~ 1,5 honderste. die ben je zo kwijt dan!
 
ik vlam je..
RubenMTX 18-9-2010 14:39 Print reply

Posts: 558
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daboss
Het is een mtx/sh bak, dus 1 omhoog, en vier omlaag. Dit werkt echter niet, ook niet goed als ik de aandrijfas draai.


Hier zit je fout, een originele mtx 4 bak schakelt 1 omlaag, rest omhoog. Misschien dat je daarom dacht dat ie niet goed schakelde?
 
daboss 18-9-2010 14:42 Print reply

Posts: 170
Ik heb al geprobeerd, om met een hamer tegen de moeren van de krukas aan te tikken. Dat is het dus ook niet waarschijnlijk, aan beide kanten kant ik er net een stukje pakking tussen krijgen.

carters verwarmen dan maar?
 
honda-mbx 18-9-2010 16:19 Print reply

Posts: 1688
pakking zit er wel tussen, tussen de carters?
Als jij je krukas netjes monteerd, pakkingen er tussen hebt etc en de spanning van je krukas er uit hebt getikt, moet de as gewoon normaal rond willen draaien.
Ik vraag me nu af of je niet perongeluk een ringetje er bij tussen hebt oid?
het is gewoon een as op 2 lagers, al alles recht zit gemonteerd moet het normaal lopen.
 
ik vlam je..
daboss 18-9-2010 17:27 Print reply

Posts: 170
daarom snap ik het dus ook niet, het zou gewoon moeten werken. Pakking zit er tussen, heb geprobeerd te centreren, en verder ook geen verdwaald ringetje ofzo.

is er iets anders dat verkeerd kan zijn gegaan, of zijn de carters gewoon niet goed misschien?
 
marjo 18-9-2010 21:12 Print reply

Posts: 1211
Post anders een foto van je gehele carter met alles erop en eraan, misschien dat iemand dan ziet of er iets fout zit oid..

 
daboss 20-9-2010 14:23 Print reply

Posts: 170
ik ben er nog steeds niet achter waardoor mijn krukas zo stroef loopt. In principe loopt hij ook prima in de lagers, maar op het moment dat ik de carters wat strakker aandraai niet meer. Zouden de lagers er misschien niet recht in zitten? Of zou er meer ruimte tussen de carters moeten zitten, zodat bv een dubbele pakking uitkomst zou bieden?

Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen, dus cilinder enzovoort er gewoon opbouwen en proberen maar. Of is dat heel onverstandig?
 
vespa_hein 20-9-2010 15:18 Print reply

Posts: 466
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daboss
ik ben er nog steeds niet achter waardoor mijn krukas zo stroef loopt. In principe loopt hij ook prima in de lagers, maar op het moment dat ik de carters wat strakker aandraai niet meer. Zouden de lagers er misschien niet recht in zitten? Of zou er meer ruimte tussen de carters moeten zitten, zodat bv een dubbele pakking uitkomst zou bieden?

Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen, dus cilinder enzovoort er gewoon opbouwen en proberen maar. Of is dat heel onverstandig?


dat is niet verstandig, ik heb het zelf ook gehad met mijn fox. krukas bleek wel krom te wezen. maar je moet de bouten van de carterhelften pas aandraaien als de carters helemaal op elkaar zitten. Ik heb mijn krukaslagers goed heet gemaakt, niet met de brander doen. toen met een stukje pijp op de binnenring van het lager tikken. Als het goed is vallen ze er bijna om heen en hoef je weinig te tikken. Dan je carters goed warm maken en de krukas met lagers nog een keer in de vriezer. dan moet de krukas ook best wel makkelijk in je carter gaan.


 

Dit topic is 5238 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved