Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - hulp opbouwen blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 812 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62630 - hulp opbouwen blok
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 5258 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

daboss 16-9-2010 13:45 Print topicpost

Posts: 170
Ik ben bezig mijn mtx/sh blok op te bouwe. Origineel, vier versnellingen luchtgekoeld. Ik heb twee vraagjes.

RTen eerste, zie de onderstaande foto. Ik heb het vermoeden dat er bij de schakelbloem iets mis gaat, ik kom namelijk niet normaal door de versnellingen heen. Dat dingetje dat tegen de schakelbloem aandrukt, moet dit anders en zo ja hoe?



Dan heb ik nog drie onderdelen 'over'(twee jaar opgeborgen)... Weet iemand waar voor ze zijn?



ps. Heb exploded views enzo al uitgebreid bekeken.
 

JB1 16-9-2010 14:15 Print reply

Posts: 14881
middelste moet bij de koppeling en de rechter is je vliegwielspie
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Derbi-Olaf 16-9-2010 14:31 Print reply

Posts: 14999
dat je niet normaal kan schakelen met het blok op de werkbank is normaal.



niet normaal is in sommige gevallen vrij normaal.




maare, draai eens met je tandielas, en schakel dan eens wat... makkelijk gaat het niet, maar zolang je in alle versnellingen komt zit het wel snor heel veel kan je niet mis doen :P
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
ErikVerkade 16-9-2010 15:08 Print reply

Posts: 980
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
middelste moet bij de koppeling en de rechter is je vliegwielspie

het kan ook zijn dat die middelste bij het voortandwiel hoort
 
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig
knoffy 16-9-2010 15:10 Print reply
Posts: 610
die 1e ring hoor ergens rondom je krukas.

en inderdaad je bak moet wel draaien en dan schakelen lukt het meestal wel
 
daboss 16-9-2010 21:50 Print reply

Posts: 170
okay mooi, dan ben ik er in ieder geval uit waar de resterende drie dingetjes voor zijn. Met die schakelbak zit het volgens mij toch nog niet helemaaal goed. Het is een mtx/sh bak, dus 1 omhoog, en vier omlaag. Dit werkt echter niet, ook niet goed als ik de aandrijfas draai. Ik vertrouw het niet helemaal, en ik meen me te herinneren dat het armpje onder de schakelbloem misschien iets anders moet, maar zeker weten doe ik het niet. Helaas is dit dus niet op een exploded view te zien.

Vandaar dat ik hoop op iemand met mtx/sh ervaring- nsr ervaring zodat ik zeker weet dat het goed zit....

iemand?
 
daboss 16-9-2010 22:03 Print reply

Posts: 170
kijk, hier heb ik een heel ander plaatje± dit is dus niet mijn blok, maar een foto van het BF. Dit is geloof ik een nsr 6/bak, maar ziet er dus heel anders uit.




 
XDr4g0nX 16-9-2010 22:21 Print reply

Posts: 3526
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daboss
kijk, hier heb ik een heel ander plaatje± dit is dus niet mijn blok, maar een foto van het BF. Dit is geloof ik een nsr 6/bak, maar ziet er dus heel anders uit.

afbeelding



Dat komt omdat dat een NSR blok is en die schakelt met 1 omlaag en de rest omhoog. Ik zie nu pas dat het een 5-bak is op dat plaatje.

Kan je als je schakelbloemclip er af haalt hem wel bewegen?

Dit bericht is gewijzigd door XDr4g0nX op 16-9-2010 om 22:23 uur.
 
Signature: [==||========] 20% complete
daboss 16-9-2010 22:27 Print reply

Posts: 170
ik kan wel wat schakelen hoor, ik heb ook de schakelpook al gemonteerd, en kan dan bijv 2 x omhoog en 2 x omlaag schalen, maar valt niet goed in de schakelbloem, en ik kan bijvoorbeeld ook de vrij niet op een logische plek in de schakelbloem vinden, dus helemaal aan een van de uiterste kanten van de schakelbloem zeg maar
 
XDr4g0nX 16-9-2010 22:46 Print reply

Posts: 3526
De neutraal zit eigenlijk op een hele logische plek, tussen de 1 en de 2 in.

Hierbij is 0 de vrij/neutraal en 1 t/m 4 de corresponderende versnellingen.

Op deze foto staat hij dus in z'n 1.

Dit bericht is gewijzigd door XDr4g0nX op 16-9-2010 om 22:47 uur.
 
Signature: [==||========] 20% complete
daboss 16-9-2010 23:44 Print reply

Posts: 170
ah okay... ik begrijp dus dat alles ook gewoon goed gemonteerd is?
 
XDr4g0nX 16-9-2010 23:46 Print reply

Posts: 3526
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daboss
ah okay... ik begrijp dus dat alles ook gewoon goed gemonteerd is?

Voor zover ik het zo vanaf achter mijn scherm zie, ja.
 
Signature: [==||========] 20% complete
daboss 17-9-2010 19:34 Print reply

Posts: 170
Nadat ik de versnellingen getest heb, alles weer uit elkaar gehaald om nu definitief te monteren, dus ook met krukas.

Nieuwe krukaslagers geplaatst, krukas uit de vriezer, en linker en rechter carter langzaam en netjes op elkaar schroeven. Dit ging prima, versnellingen enzo perfect, krukas draait ook prima, tot het momentr dat ik de carters ´vast´ draai...

Dan gaat de krukas ineens superzwaar, kan hem niet met een hand rond krijgen.. Ook een tik met de hamer aan beide kanten van de krukas levert niets op. Ik heb alles weer uit elkaar gehaald en overnieuw geprobeerd, maar ok dat werkt niet. Ik kan de schroeven losjes aandraai, maar als ik ze ook maar een beetje aandraai gaat de krukas ineens echt veel en veel te zwaar.

Ik heb eigenlijk geen idee wat dit is, en hoe het komt. Is mijn krukas misschien krom, of moet ik een dubbele carterpakking monteren? Of toch iets anders?
 
marjo 17-9-2010 19:42 Print reply

Posts: 1211
Zie dat jij je blok ook uit elkaar heb. Ik ook (MT5 4-bak) maar houd een ring over. Zou jij misschien voor mij kunnen kijken welke diameter, en dikte de ring nummer 12 heeft van deze afbeelding:
http://www.mt5.nl/ho...ekfoto.php?foto=http://www.mt5.nl/hondamt5/techniek/enlarge/10.jpg

Hoop dat dat lukt, zou me er erg mee helpen!
Alvast bedankt!


En on-topic:
Zal dat niet door je nieuwe keeringen komen?

 
daboss 17-9-2010 20:36 Print reply

Posts: 170
ik zal strax effe voor je kijken, en nee, het komt sowieso niet door de keerringen.
 
daboss 17-9-2010 23:51 Print reply

Posts: 170
iemand een idee waarom de lagers/krukas niet normaal willen draaien?
 

Dit topic is 5258 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved