Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #62630 - hulp opbouwen blok
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 5260 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
daboss |
16-9-2010 13:45 |
Posts: 170 |
Ik ben bezig mijn mtx/sh blok op te bouwe. Origineel, vier versnellingen luchtgekoeld. Ik heb twee vraagjes.
RTen eerste, zie de onderstaande foto. Ik heb het vermoeden dat er bij de schakelbloem iets mis gaat, ik kom namelijk niet normaal door de versnellingen heen. Dat dingetje dat tegen de schakelbloem aandrukt, moet dit anders en zo ja hoe?
Dan heb ik nog drie onderdelen 'over'(twee jaar opgeborgen)... Weet iemand waar voor ze zijn?
ps. Heb exploded views enzo al uitgebreid bekeken.
|
|
|
|
JB1 |
16-9-2010 14:15 |
Posts: 14881 |
middelste moet bij de koppeling en de rechter is je vliegwielspie
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Derbi-Olaf |
16-9-2010 14:31 |
Posts: 14999 |
dat je niet normaal kan schakelen met het blok op de werkbank is normaal.
niet normaal is in sommige gevallen vrij normaal.
maare, draai eens met je tandielas, en schakel dan eens wat... makkelijk gaat het niet, maar zolang je in alle versnellingen komt zit het wel snor heel veel kan je niet mis doen :P
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
ErikVerkade |
16-9-2010 15:08 |
Posts: 980 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
middelste moet bij de koppeling en de rechter is je vliegwielspie
het kan ook zijn dat die middelste bij het voortandwiel hoort
|
|
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig |
|
knoffy |
16-9-2010 15:10 |
Posts: 610 |
die 1e ring hoor ergens rondom je krukas.
en inderdaad je bak moet wel draaien en dan schakelen lukt het meestal wel
|
|
|
|
daboss |
16-9-2010 21:50 |
Posts: 170 |
okay mooi, dan ben ik er in ieder geval uit waar de resterende drie dingetjes voor zijn. Met die schakelbak zit het volgens mij toch nog niet helemaaal goed. Het is een mtx/sh bak, dus 1 omhoog, en vier omlaag. Dit werkt echter niet, ook niet goed als ik de aandrijfas draai. Ik vertrouw het niet helemaal, en ik meen me te herinneren dat het armpje onder de schakelbloem misschien iets anders moet, maar zeker weten doe ik het niet. Helaas is dit dus niet op een exploded view te zien.
Vandaar dat ik hoop op iemand met mtx/sh ervaring- nsr ervaring zodat ik zeker weet dat het goed zit....
iemand?
|
|
|
|
daboss |
16-9-2010 22:03 |
Posts: 170 |
kijk, hier heb ik een heel ander plaatje± dit is dus niet mijn blok, maar een foto van het BF. Dit is geloof ik een nsr 6/bak, maar ziet er dus heel anders uit.
|
|
|
|
XDr4g0nX |
16-9-2010 22:21 |
Posts: 3526 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: daboss
kijk, hier heb ik een heel ander plaatje± dit is dus niet mijn blok, maar een foto van het BF. Dit is geloof ik een nsr 6/bak, maar ziet er dus heel anders uit.
afbeelding
Dat komt omdat dat een NSR blok is en die schakelt met 1 omlaag en de rest omhoog. Ik zie nu pas dat het een 5-bak is op dat plaatje.
Kan je als je schakelbloemclip er af haalt hem wel bewegen?
Dit bericht is gewijzigd door XDr4g0nX op 16-9-2010 om 22:23 uur.
|
|
Signature: [==||========] 20% complete |
|
daboss |
16-9-2010 22:27 |
Posts: 170 |
ik kan wel wat schakelen hoor, ik heb ook de schakelpook al gemonteerd, en kan dan bijv 2 x omhoog en 2 x omlaag schalen, maar valt niet goed in de schakelbloem, en ik kan bijvoorbeeld ook de vrij niet op een logische plek in de schakelbloem vinden, dus helemaal aan een van de uiterste kanten van de schakelbloem zeg maar
|
|
|
|
XDr4g0nX |
16-9-2010 22:46 |
Posts: 3526 |
De neutraal zit eigenlijk op een hele logische plek, tussen de 1 en de 2 in.
Hierbij is 0 de vrij/neutraal en 1 t/m 4 de corresponderende versnellingen.
Op deze foto staat hij dus in z'n 1.
Dit bericht is gewijzigd door XDr4g0nX op 16-9-2010 om 22:47 uur.
|
|
Signature: [==||========] 20% complete |
|
daboss |
16-9-2010 23:44 |
Posts: 170 |
ah okay... ik begrijp dus dat alles ook gewoon goed gemonteerd is?
|
|
|
|
XDr4g0nX |
16-9-2010 23:46 |
Posts: 3526 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: daboss
ah okay... ik begrijp dus dat alles ook gewoon goed gemonteerd is?
Voor zover ik het zo vanaf achter mijn scherm zie, ja.
|
|
Signature: [==||========] 20% complete |
|
daboss |
17-9-2010 19:34 |
Posts: 170 |
Nadat ik de versnellingen getest heb, alles weer uit elkaar gehaald om nu definitief te monteren, dus ook met krukas.
Nieuwe krukaslagers geplaatst, krukas uit de vriezer, en linker en rechter carter langzaam en netjes op elkaar schroeven. Dit ging prima, versnellingen enzo perfect, krukas draait ook prima, tot het momentr dat ik de carters ´vast´ draai...
Dan gaat de krukas ineens superzwaar, kan hem niet met een hand rond krijgen.. Ook een tik met de hamer aan beide kanten van de krukas levert niets op. Ik heb alles weer uit elkaar gehaald en overnieuw geprobeerd, maar ok dat werkt niet. Ik kan de schroeven losjes aandraai, maar als ik ze ook maar een beetje aandraai gaat de krukas ineens echt veel en veel te zwaar.
Ik heb eigenlijk geen idee wat dit is, en hoe het komt. Is mijn krukas misschien krom, of moet ik een dubbele carterpakking monteren? Of toch iets anders?
|
|
|
|
marjo |
17-9-2010 19:42 |
Posts: 1211 |
Zie dat jij je blok ook uit elkaar heb. Ik ook (MT5 4-bak) maar houd een ring over. Zou jij misschien voor mij kunnen kijken welke diameter, en dikte de ring nummer 12 heeft van deze afbeelding:
http://www.mt5.nl/ho...ekfoto.php?foto=http://www.mt5.nl/hondamt5/techniek/enlarge/10.jpg
Hoop dat dat lukt, zou me er erg mee helpen!
Alvast bedankt!
En on-topic:
Zal dat niet door je nieuwe keeringen komen?
|
|
|
|
daboss |
17-9-2010 20:36 |
Posts: 170 |
ik zal strax effe voor je kijken, en nee, het komt sowieso niet door de keerringen.
|
|
|
|
daboss |
17-9-2010 23:51 |
Posts: 170 |
iemand een idee waarom de lagers/krukas niet normaal willen draaien?
|
|
|
|
Dit topic is 5260 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|