Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #62568 - Cilinder oplassen / opvullen?
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 5564 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
kenny77 |
8-9-2010 22:26 |
Posts: 29286 |
Ik was een tijd geleden bij Niek, hij had mij nog wat tips geven om mijn honda cilinder te verbeteren.
Een ding was de uitlaat schacht, deze moet verbreed worden omdat de uitlaatpoort erg breed is en er nu een vernauwing optreed in de schacht.
Foto'tje:
Zoals het links zit was het van te voren (vorig jaar snel snel moeten doen, niet te veel risico lopen, bla bla) nu heb ik hem geprobeerd om de schacht wat vloeiender te laten lopen is iets beter gelukt (de rechtse poort)
Maar we konden bij Niek al zien voor het optimaal te maken er niet genoeg vlees zit en dan door de wand zou worden gegaan.
Hoe de rechtse poort nu is op de foto is echt het maximale wat ik kan gaan, zonder dat de wand echt te dun wordt of ik er door heen ga.
Het probleem is dat er een inham is ontstaan met het gieten van de cilinder in de koelwater ruimte naast de uitlaatschacht.
Lastig uit te leggen dus weer wat foto's:
onder het verbindings brugje (van de boring naar het tapeind gat) zit de vernauwing.
Deze:
Dit draait me net de nek om, mijn uitlaatpoort loopt door in het gedeelte waar weer de verbreding ontstaat.
Maar door de vernauwing, ontstaat er net een "knik" in de uitlaatschacht naar binnen toe (zoals te zien is op foto1), terwijl we deze juist het tegenovergestelde willen hebben.
Hoop dat het een beetje duidelijk is, zo zonder handen en voeten te gebruiken bij het uitleggen.
Nu is mijn vraag zou dit gelast kunnen worden?
Dus een laspropje in de vernauwing.
Ik heb het aan mijn vader gevraagd en hij zou het niet proberen vanwege de plaatst en het slechte lasbaarheid (gietijzer).
Of heeft iemand ervaring met het lassen van een cilinder op een soort gelijke plaatst?
En is dit wel gelukt?
Of bestaat er een andere methode om dit op te lossen.
Ik noem maar iets hardsolderen (geen idee of dit kan op gietijzer, dus mijn excuses als ik net iets doms zei. )
Of een andere spul waarmee dit kan worden opgevuld.
Al betwijfel ik of dat blijft zitten ivm de hitte die daar ontstaat.
Dus als iemand een idee heeft hoor ik dit graag.
Of als het absoluut niet gaat, dan heb ik maar pech kom ik ook wel overheen.
Bij het opzoeken werd mij het ook niet geheel duidelijk, aangezien de een zei dat het prima moest gaan en een ander weer niet.
Nu weet ik dat hier ook mensen zitten met geruime kennis van zaken en ik hoop dat ik zo weer iets wijzer wordt.
Graag dan ook alleen reageren als je het weet, anders wordt dit het zoveelste wellis nietes topic.
Alvast bedankt voor de moeite
|
|
|
|
JB1 |
8-9-2010 22:29 |
Posts: 14881 |
2 schotjes erin zetten (vastklemmen oid)
En dan zelf ijzer erin gieten, of laten doen natuurlijk
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Leen |
8-9-2010 22:30 |
Posts: 26877 |
Gietijzer oplassen op zo'n akelige plek ga je wel een behoorlijk goeie lasser voor nodig hebben en ik betwijfel of het lang gaat houden ivm de vele temperatuursveranderingen die de las moet ondergaan...
Quote: Oorspronkelijk gepost door: JB1
2 schotjes erin zetten (vastklemmen oid)
En dan zelf ijzer erin gieten, of laten doen natuurlijk
als je nog meer debiele ideen hebt moet je ze maar voor jezelf houden
Dit bericht is gewijzigd door Leen op 8-9-2010 om 22:30 uur.
|
|
|
|
Frysk |
8-9-2010 22:32 |
Posts: 34930 |
misschien een domme suggestie maar dat stukje uit je koelkanaal uitslijpen (met schijfje @ dremel oid), poort breder maken en vervolgens een paar mm verderop terug weer vast te lassen..
weet niet tot in hoever dit mogelijk is maar dit komt me zo ff 1,2,3 op.. heb hier nu momenteel geen NS1 cilinder los liggen (ligt bij JW) dus kan hem ook niet bekijken...
@ leen, ja is moeilijk maar gietijzer electrodes en cilinder flink voorverwarmen dan moet het mogelijk zijn lijkt me ?
Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 8-9-2010 om 22:33 uur.
|
|
giggitybyte |
|
Leen |
8-9-2010 22:34 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frysk
misschien een domme suggestie maar dat stukje uit je koelkanaal uitslijpen (met schijfje @ dremel oid), poort breder maken en vervolgens een paar mm verderop terug weer vast te lassen..
weet niet tot in hoever dit mogelijk is maar dit komt me zo ff 1,2,3 op.. heb hier nu momenteel geen NS1 cilinder los liggen (ligt bij JW) dus kan hem ook niet bekijken...
@ leen, ja is moeilijk maar gietijzer electrodes en cilinder flink voorverwarmen dan moet het mogelijk zijn lijkt me ?
Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 8-9-2010 om 22:33 uur.
ja het lassen zal geen probleem zijn, maar het feit dat de cilinder daarna nog 1000x opwarmt en afkoelt wel.
|
|
|
|
Frysk |
8-9-2010 22:40 |
Posts: 34930 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
ja het lassen zal geen probleem zijn, maar het feit dat de cilinder daarna nog 1000x opwarmt en afkoelt wel.
hmm het blijft inderdaad ander materiaal dan de cilinder zelf..
dan maar popnagels denk ?
Maar ik "DENK" dat hardsolderen wel moet kunnen, kom het ook geregeld tegen bij schepen, flenzen, spruitstukken, koelslang aansluitingen.
dat is dan gewoon ijzer of messing op gietijzer.
|
|
giggitybyte |
|
kenny77 |
8-9-2010 22:41 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
Gietijzer oplassen op zo'n akelige plek ga je wel een behoorlijk goeie lasser voor nodig hebben en ik betwijfel of het lang gaat houden ivm de vele temperatuursveranderingen die de las moet ondergaan...
Mhh dat bevestigd mijn vaders vermoede wel.
Dus dan zou door de temperatuur veranderingen waarschijnlijk de las weer gaan breken op den duur?
Dan heb ik waarschijnlijk gewoon pech, helaas pindakaas.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]
hmm het blijft inderdaad ander materiaal dan de cilinder zelf..
dan maar popnagels denk ?
Maar ik "DENK" dat hardsolderen wel moet kunnen, kom het ook geregeld tegen bij schepen, flenzen, spruitstukken, koelslang aansluitingen.
dat is dan gewoon ijzer of messing op gietijzer.
Ook icm de hitte, ik heb zelf nul , nul ervaring ermee, vandaar.
|
|
|
|
kpotmake |
8-9-2010 22:44 |
Posts: 3065 |
als je nou een gat boort van het begin van de uitlaatschacht tot een paar centimeter van de wand af, dat gat ruimt, en daar een pen in jast met een perspassing? zodat die pen dan dat gedeelte overlapt waar jij wat vlees mist?
(voor de duidelijkheid: het ingekleurde rode is het stuk pen wat zichtbaar is als je van bovenaf in de cilinder kijkt, en het gestippelde is want niet zichtbaar is, wat dus binnenin de cilinder zit)
misschien zeg ik iets stoms, misschien heb je er iets aan
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 8-9-2010 om 22:50 uur.
|
|
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl |
|
Leen |
8-9-2010 22:45 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]
hmm het blijft inderdaad ander materiaal dan de cilinder zelf..
dan maar popnagels denk ?
Maar ik "DENK" dat hardsolderen wel moet kunnen, kom het ook geregeld tegen bij schepen, flenzen, spruitstukken, koelslang aansluitingen.
dat is dan gewoon ijzer of messing op gietijzer.
Je hebt gietijzer en gietijzer he.
Cilinders zijn meestal grijs gietjzer met een hoog percentage koolstof, ivm de slijtvastheid.
Het spul waar jij over spreekt noemen ze ook wel "mild steel", dit is prima te lassen gietijzer, zelfs zonder speciale electroden of voorverhitting.
Het is een stuk zachter en duurder is om te gieten ivm het uit laten treden van het koolstof in de hoogovens, dus kom je het ook veel minder tegen als grijs gietijzer.
|
|
|
|
Frysk |
8-9-2010 22:46 |
Posts: 34930 |
ja ik dus ook, hooguit 2 of 3 keer hardgesoldeert in 2e klas middelbare school dus dat is er ook niet echt in gebleven...
maar het is zowiezo alleen sprintgebruik toch ?, want dan zou ik persoonlijk de gok wagen.. gewoon zorgen dat ie rustig op temperatuur komt en weer rustig af laten koelen (eventueel een thermostaat)
@ leen,
bedankt, weer wat geleerd
Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 8-9-2010 om 22:46 uur.
|
|
giggitybyte |
|
honda-mbx |
8-9-2010 22:48 |
Posts: 1688 |
cilinder oplossen is nog niet zo makkelijk, al helemaal wanneer deze al aan de maat is..
wat is de diameter van uitlaat poort nu?
Ik zie wel vaker een kleine versmalling in snelle cilinders, zorg in iedergeval dat de diameter op de cilinder niet aso groot wordt.
CR80 cil is 32mm uitlaat poort, KX 35 volgens mij.
|
|
ik vlam je.. |
|
kenny77 |
8-9-2010 22:59 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
Je hebt gietijzer en gietijzer he.
Cilinders zijn meestal grijs gietjzer met een hoog percentage koolstof, ivm de slijtvastheid.
Het spul waar jij over spreekt noemen ze ook wel "mild steel", dit is prima te lassen gietijzer, zelfs zonder speciale electroden of voorverhitting.
Het is een stuk zachter en duurder is om te gieten ivm het uit laten treden van het koolstof in de hoogovens, dus kom je het ook veel minder tegen als grijs gietijzer.
Bedankt voor de uitleg.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Frysk
ja ik dus ook, hooguit 2 of 3 keer hardgesoldeert in 2e klas middelbare school dus dat is er ook niet echt in gebleven...
maar het is zowiezo alleen sprintgebruik toch ?, want dan zou ik persoonlijk de gok wagen.. gewoon zorgen dat ie rustig op temperatuur komt en weer rustig af laten koelen (eventueel een thermostaat)
@ leen,
bedankt, weer wat geleerd
Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 8-9-2010 om 22:46 uur.
Het is inderdaad voor de sprint, maar ik wil komende sprint wel eens proberen een redelijk tijd neer te zetten.
1ste keer te langzaam, 2de keer cilinder warm gelopen door (waarschijnlijk) te krape zuigerspeling.
Dus hoop dat de 3de keer wel beter gaat, zou jammer zijn als dan net weer iets mis gaat.
Dan verlies ik liever iets vermogen, wat ik dan weer win in betrouwbaarheid.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
cilinder oplossen is nog niet zo makkelijk, al helemaal wanneer deze al aan de maat is..
wat is de diameter van uitlaat poort nu?
Ik zie wel vaker een kleine versmalling in snelle cilinders, zorg in iedergeval dat de diameter op de cilinder niet aso groot wordt.
CR80 cil is 32mm uitlaat poort, KX 35 volgens mij.
Heb je inderdaad ook gelijk in, cilinder wordt wel weer iets gehoond, maar ik betwijvel ook of die genoeg zal zijn als de cilinder onrond wordt.
De uitlaatpoort diameter is nu nog 32mm op het uiteinde, deze ga ik ook niet vergroten.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
als je nou een gat boort van het begin van de uitlaatschacht tot een paar centimeter van de wand af, dat gat ruimt, en daar een pen in jast met een perspassing? zodat die pen dan dat gedeelte overlapt waar jij wat vlees mist?
afbeelding
(voor de duidelijkheid: het ingekleurde rode is het stuk pen wat zichtbaar is als je van bovenaf in de cilinder kijkt, en het gestippelde is want niet zichtbaar is, wat dus binnenin de cilinder zit)
misschien zeg ik iets stoms, misschien heb je er iets aan
Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 8-9-2010 om 22:50 uur.
Ik snap denk ik wat je bedoelt, maar ik heb flink lopen hakken in de cilinder en voor een gat te boren is te weinig plaats voor.
Ik zou ook niet weten of dit blijft zitten of weer los gaat.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 8-9-2010 om 23:00 uur.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
8-9-2010 23:00 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda-mbx
cilinder oplossen is nog niet zo makkelijk, al helemaal wanneer deze al aan de maat is..
wat is de diameter van uitlaat poort nu?
Ik zie wel vaker een kleine versmalling in snelle cilinders, zorg in iedergeval dat de diameter op de cilinder niet aso groot wordt.
CR80 cil is 32mm uitlaat poort, KX 35 volgens mij.
Het gaat niet om de uitlaat-aansluiting, maar meer het gedeelte net na het raamwerk van in de cilinder, dat heeft namelijk wel een mooie grote vorm, maar als het daarna meteen binnen 5mm terugloopt naar een 3x zo kleine maat is dat niet zo handig.
Het gaat hier simpelweg om het van de vlinder naar de uitlaat te gaan zonder een vernauwing.
@Kenny,
Heb je gemeten hoe dik de wand daar moet zijn, want ik herriner me dat het daar heel moeilijk in te schatten is.
Verder zou ik er sowieso niet doorheen gaan, ook niet als je hem oplast.
Ik zou een mm of twee laten zitten en dat die las daar alleen op ligt voor versteviging.
Dan kan het geen kwaad om het gewoon te proberen, mits de cilinder niet kromtrekt ofzo.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 8-9-2010 om 23:04 uur.
|
|
|
|
Joel_koningslust |
8-9-2010 23:02 |
Posts: 14514 |
wat ik op mijn beurt zou doen
gewoon lekker gaan frezen totdat je er ruim doorheen zit en dan nog wat meer en dan naderhand een bus in de cilinder persen van je uitlaatpoort naar de uitlaatmond.
of is dat geen optie??
ik heb wel eens de mond zelf waar de flens op zit gelast met gietijzer electroden, dat hield toen goed, maar dit zit toch echt een stuk dichterbij de eigenlijke verbranding dus of dat houdt durf ik niet te zeggen. een duurzame oplossing zal het iig niet zijn, maar wellicht voor de sprint genoeg
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
kenny77 |
8-9-2010 23:14 |
Posts: 29286 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
@Kenny,
Heb je gemeten hoe dik de wand daar moet zijn, want ik herriner me dat het daar heel moeilijk in te schatten is.
Verder zou ik er sowieso niet doorheen gaan, ook niet als je hem oplast.
Ik zou een mm of twee laten zitten en dat die las daar alleen op ligt voor versteviging.
Dan kan het geen kwaad om het gewoon te proberen, mits de cilinder niet kromtrekt ofzo.
Inderdaad exact meten is erg lastig op dit punt, ik kan ook alleen een schatting geven.
Die wanddikte van 2mm of minder zou nu heel goed al kunnen, zoals ik het kan inschatten.
Ik heb nog wel een andere cilinder waarbij we het lassen kunnen proberen, maar die cilinder kan ik niet onder belasting proberen helaas.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
wat ik op mijn beurt zou doen
gewoon lekker gaan frezen totdat je er ruim doorheen zit en dan nog wat meer en dan naderhand een bus in de cilinder persen van je uitlaatpoort naar de uitlaatmond.
of is dat geen optie??
ik heb wel eens de mond zelf waar de flens op zit gelast met gietijzer electroden, dat hield toen goed, maar dit zit toch echt een stuk dichterbij de eigenlijke verbranding dus of dat houdt durf ik niet te zeggen. een duurzame oplossing zal het iig niet zijn, maar wellicht voor de sprint genoeg
Mhh het lijkt mij wel moeilijk om dan te zorgen dat weer alles netje overloopt en aansluit / gasdicht is?
|
|
|
|
JB1 |
8-9-2010 23:32 |
Posts: 14881 |
@ Leen
Waarom is dit nou weer een debiel idee?
Als je er 2 schotjes in plaatst, en daar ijzer in laat gieten, dan laat afkoelen, is er genoeg vlees om dit alles uit te breiden.
|
|
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass! |
|
Dit topic is 5564 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|