Vorige week vrijdag heb ik een Honda Xl 500R opgehaald uit Drenthe, ik dacht hiermee dezelfde dag nog thuis te komen in Friesland. Na zo'n 40 KM rijden viel hij voor het eerst uit op de snelweg, ik op de vluchtstrook, schakel terug naar de 4 en de motor kwam zowaar weer op toeren zodat ik weer 30 KM verder kon rijden. Na zo'n 30 KM viel hij weer uit en was hij niet meer aan te krijgen, daarbij kwam er wat rook van het blok. Ik heb dus zo'n 20 min gewacht en hem weer gestart, hij deed het weer Weer 30 KM verder viel hij weer uit en was niet meer aan te krijgen, de rest van het verhaal bespaar ik jullie.
Ik heb thuis de carburateur uit elkaar gehaald en schoongemaakt, ook heb ik een nieuwe bougie geplaatst. Vandaag even gekeken of hij ook vonkte, hij vonkt niet goed (klein geel vonkje, geen vette blauwe vonk). Daarom heb ik het instructieboek er bij gepakt en de stroomspoel van de onsteking in de dynamo getest door zijn weerstand te meten. De meter moet een weerstand van 200-500 Ohm aangeven. Een oneindig grote of kleine weerstand duidt op een open circuit of kortsluiting en dus op de noodzaak van vernieuwing van de stroomspoel geeft het instructieboekje aan. De meting gaf een oneindig hoge meting aan.
Nou is mijn vraag aan jullie, is de meting goed uitgevoerd (zie foto's)? En weet iemand als het probleem een andere oorzaak kan hebben, hij start dus niet!
De PLUS in de stekker van de zwart/rode draad:
URL=http://img96.imageshack.us/i/plusaansluiting.jpg/] [/URL]
De MIN op de tankbevestigingsmoer:
Uploaded with ImageShack.us
Ten slotte de meting:
Uploaded with ImageShack.us
Dit bericht is gewijzigd door jong100 op 3-9-2010 om 21:26 uur.
Dit bericht is gewijzigd door jong100 op 3-9-2010 om 21:29 uur.
|