Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Main Forum - Topic #62438 - Tomos heeft kuren
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 8392 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
The_RV |
23-8-2010 20:30 |
Posts: 43 |
Goedeavond,
Ik ben nu al een tijdje aan m'n Tomos aan het sleutelen, maar ik kom er nu eigenlijk niet meer uit. M'n Tomos is een s25 uit 1992.
Ik had eerst een normale snor met ei-cilinder enz. Hierna heb ik er een nieuw type bromblok onder gelegd, gewoon met een 14/9 carburateur, 52 sproeier en Proma uitlaat. Alles heeft een tijdje goed gelopen, tot hij wat begon in te houden op de top. De bougie leek ook wat zwart, dus heb ik er een kleinere sproeier in gedaan (50).
Tegelijk met die kleinere sproeier, heb ik ook mijn carburateur rechts langs het frame gelegd met een schuin spruitstuk. Hij reed toen even lekker goed door zonder haperingen.
Maar na een tijdje ging hij weer pruttelen en haperen. Daarnaast is ie ook al een paar keer 'uitgevallen'; bij volgas hielt ie er opeens mee op en zakte de kracht terug, tot hij opeens weer harder ging (wel zonder echt daadwerkelijk uitvallen).
Om er zeker van te zijn dat m'n carburateur niet vuil was heb ik deze hierna geheel goed gereinigd. Ook heb ik een nieuwe bougie erin gedaan. Maar nog steeds heb ik hetzelfde probleem. Het is zelfs nog erger geworden, aangezien hij nu soms inhoudt en maar ong. 20 rijd. In ieder geval rijdt hij heel onregelmatig.
Verder blijft de Tomos ook totaal niet stationair lopen sinds bovengenoemd probleem. Ik heb al alles probeerd met het afstellen van de stationairsschroef, maar dat hielp allemaal niet.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast heel erg bedankt!!!
Oh ja, ik heb verder ook nog een oud type luchtfilterbox (of geruisbox?) aan m'n carburateur zitten. Zo'n echt rond luchtfilter zit er niet aan en heeft er zolang ik heb hem nog nooit aangezeten.
Groeten.
Dit bericht is gewijzigd door The_RV op 23-8-2010 om 20:51 uur.
|
|
|
|
Dries W |
23-8-2010 20:47 |
Posts: 98 |
Ik denk dat je of de carburateur nog niet goed af hebt gesteld. Of de ontsteking. Anders je carburateur vies (maar die had je schoongemaakt) of je tankkraantje verstopt!?
Gr
|
|
|
|
The_RV |
23-8-2010 20:49 |
Posts: 43 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Dries W
Ik denk dat je of de carburateur nog niet goed af hebt gesteld. Of de ontsteking. Anders je carburateur vies (maar die had je schoongemaakt) of je tankkraantje verstopt!?
Gr
Oh ik ben er inderdaad vergeten bij te zetten dat ik alles al heb geprobeerd, van de stationairsschroef helemaal open tot helemaal dicht .
M'n carburateur is echt helemaal schoon dus dat kan niet
Dan zou het mijn tankkraantje kunnen zijn.
Over de ontsteking: kan dat het zijn, als hij eerst wel goed reed? Want dat stukje begrijp ik dan misschien niet helemaal goed
Ik vroeg me trouwens ook af of ik eventueel m'n vlotterbakje vast kan lijmen bij de pakking? Want het lijkt nu of er daar wat benzine lekt.
Dit bericht is gewijzigd door The_RV op 23-8-2010 om 20:51 uur.
|
|
|
|
coupequattro |
23-8-2010 20:52 |
Posts: 958 |
Niet beunen, nieuw pakkingkje kopen.
Lijm lost nl op
|
|
|
|
hk bergharen |
23-8-2010 20:54 |
Posts: 174 |
Als die in een keer helemaal wegvalt lijkt mij het eigenlijk ook dat de benzine toevoer niet helemaal goed is. Vaak moet je bij dit soort oude brommertjes even de tank helemaal goed schoonmaken want anders gaat de spoeier de heletijd een beetje dicht zitten of helemaal.
|
|
|
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
23-8-2010 21:08 |
Posts: 10835 |
heb je nog contactpuntenontsteking?
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
The_RV |
23-8-2010 21:19 |
Posts: 43 |
Ja ik zou graag niet beunen hoor, maar het pakkingkje lijkt nog prima in orde! Vandaar dat ik dacht aan een iets andere oplossing (bijv. lijm) . Vloeibare pakking op die plaats gaat wat moeilijk.
Het schoonmaken van m'n benzinetank vind ik een goed idee, zal zo eens rondkijken hier en op internet voor tips
Dan de contactpuntontsteking, dat is een goede vraag. Eerlijk gezegd zou ik dat zo niet weten, zal het even nakijken!!
Mag ik wel even vragen waarom jullie dat van de contactpuntontsteking willen weten?
Hoe meer tips hoe beter
|
|
|
|
Meathausen |
23-8-2010 21:22 |
Posts: 726 |
de contactpunten moeten goed uit elkaar gaan met een precieze afstand. als deze verkeerd staan doet je brommer niet goed.
vandaar dat ze het vragen
|
|
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden! |
|
The_RV |
23-8-2010 21:45 |
Posts: 43 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Meathausen
de contactpunten moeten goed uit elkaar gaan met een precieze afstand. als deze verkeerd staan doet je brommer niet goed.
vandaar dat ze het vragen
Ah ok. Duidelijk! Maar kunnen die dan verplaatsen? Eerst reed hij namelijk redelijk prima met precies dezelfde setup...
|
|
|
|
Meathausen |
23-8-2010 21:54 |
Posts: 726 |
Met mijn puch wel eens gehad.
als je ze bijvoorbeeld niet vast genoeg draait kunnen ze wel weer eens terug schieten. (dit had ik met puch, weet niet of tomos ongeveer dezelfde ontsteking gebruikt)
anders moet je even op een forum kijken.
Ik weet wel een forum voor afstelling van puch ontstekingen enzo. maar ik weet niet of van tomos hetzelfde is. straks raak je helemaal het spoor bijster omdat ik je een verkeerde handleiding geef:P
|
|
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden! |
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
23-8-2010 22:03 |
Posts: 10835 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: The_RV
[...]
Ah ok. Duidelijk! Maar kunnen die dan verplaatsen? Eerst reed hij namelijk redelijk prima met precies dezelfde setup...
contactpunten is een slijtageonderdeel, altijd vervangen samen met de condensator.
Punten kunnen inbranden en dan verloopt de afstelling.
Opzich zijn ze niet verdachte nummer 1 als ik naar de klachten kijk, maar het is de basis en die moet goed zijn
Ik denk ook een benzinetoevoerprobleem.
Ik zou beginnen met de tank leeg te maken en dan de benzinekraan eruit en alles goed zuiver maken.
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
The_RV |
23-8-2010 22:17 |
Posts: 43 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]
contactpunten is een slijtageonderdeel, altijd vervangen samen met de condensator.
Punten kunnen inbranden en dan verloopt de afstelling.
Opzich zijn ze niet verdachte nummer 1 als ik naar de klachten kijk, maar het is de basis en die moet goed zijn
Ik denk ook een benzinetoevoerprobleem.
Ik zou beginnen met de tank leeg te maken en dan de benzinekraan eruit en alles goed zuiver maken.
Allemaal goede tips bedankt morgen ga ik meteen m'n tank legen en reinigen. Is het wel slim om daarna diezelfde benzine er weer in te doen?
Zal verder ook meteen kijken naar de contactpunten
|
|
|
|
jeroentjen13 |
23-8-2010 22:38 |
Posts: 850 |
ja kan ook probere, carb langs oude manier te leggen en er de oude opzetten
als het dan beter is, ligt het aan je afstelling, is het niet beter, dan is het je onsteking
|
|
|
|
The_RV |
23-8-2010 22:44 |
Posts: 43 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jeroentjen13
ja kan ook probere, carb langs oude manier te leggen en er de oude opzetten
als het dan beter is, ligt het aan je afstelling, is het niet beter, dan is het je onsteking
Sorry, maar die sla ik even over. Het heeft me nogal wat moeite gekocht om dat ding rechts te krijgen dan ga ik liever voor de ontsteking toch bedankt!
|
|
|
|
Leen |
23-8-2010 22:52 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: The_RV
[...]
Allemaal goede tips bedankt morgen ga ik meteen m'n tank legen en reinigen. Is het wel slim om daarna diezelfde benzine er weer in te doen?
Zal verder ook meteen kijken naar de contactpunten
nee, benzine wegkiepen er verse erin.
kraantje even doorblazen met de compressor en de tank een paar keer doorspoelen met verse benzine.
Controleer ook even of je benzineslangetje nog fris is, ik heb wel eens gehad dat ie van binnen opgelost was en hartstikke dicht zat daardoor.
|
|
|
|
Saknet |
23-8-2010 23:13 |
Posts: 10355 |
als je n trechter hebt en je stopt er n doekje in van bovenaf haal je de peut daardoorheen moej wel een vrij dicht doekje hebben.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
Dit topic is 8392 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|