Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - klepseals lek

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 646 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62428 - klepseals lek
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5731 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kpotmake 22-8-2010 14:31 Print topicpost

Posts: 3065
ik heb hier een 4 takt scooterblokje liggen, die heel erg veel rookte, nou heb ik hem uit elkaar getrokken en ik denk dat ik de oorzaak wel gevonden heb, namelijk een zuigerspeling van ruim 6 tiende milimeter....

nou zal dat waarschijnlijk wel de oorzaak geweest zijn, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat het die te grote zuigerspeling was waardoor die zo rookte, EN dat de klepseals misschien lek zijn.

ik zou dit wel graag controleren voordat ik er dadelijk een nieuwe zuigertje in steek waarna het probleem misschien nog niet opgelost is



dus mijn vraag: hoe kan ik controleren of de klepseals lek zijn?
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl

koekie - Administrator 22-8-2010 14:35 Print reply

Posts: 12588
Meestal harden die dingen helemaal uit, en is het sowizo aan te raden ze te vervangen. Maar als ze goed soepel zijn, zijn ze waarschijnlijk niet lek.

Hoe oud is die scooter? Meestal duurt het wel even voordat ze hard worden..
 
Haaks de hoek om!
Leen 22-8-2010 14:36 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koekie
Meestal harden die dingen helemaal uit, en is het sowizo aan te raden ze te vervangen. Maar als ze goed soepel zijn, zijn ze waarschijnlijk niet lek.

Hoe oud is die scooter? Meestal duurt het wel even voordat ze hard worden..



ligt eraan op wat voor een crap-ass olie je rijdt.
met aldi olie zullen ze sneller hard worden dan met gerenomeerd spul.
 
kpotmake 22-8-2010 14:48 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koekie
Meestal harden die dingen helemaal uit, en is het sowizo aan te raden ze te vervangen. Maar als ze goed soepel zijn, zijn ze waarschijnlijk niet lek.

Hoe oud is die scooter? Meestal duurt het wel even voordat ze hard worden..

de scooter is niet van mij maar volgens mij komt dat ding uit 2006

is zon chinese frikandel (motormania fino)

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



ligt eraan op wat voor een crap-ass olie je rijdt.
met aldi olie zullen ze sneller hard worden dan met gerenomeerd spul.

die vent van wie die scooter is heeft er een keer 2 takt olie in gemikt (olie is toch olie? zei die) en toen die hier kwam zat het oliepeil al ver onder het minimum
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-8-2010 14:55 Print reply

Posts: 9841
hoe heb je die zuigerspeling gemeten dan?

klepseals sowieso vervangen als je de kop er toch af hebt liggen.

 
Too cool for school!
kpotmake 22-8-2010 15:13 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
hoe heb je die zuigerspeling gemeten dan?

klepseals sowieso vervangen als je de kop er toch af hebt liggen.


haaks op de zuigerpen

klepseals zien er nog gewoon goed uit en zijn niet hard geworden, maar toch gewoon vervangen dan?
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-8-2010 19:04 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]

haaks op de zuigerpen

klepseals zien er nog gewoon goed uit en zijn niet hard geworden, maar toch gewoon vervangen dan?


met wat gemeten, digitale schuifmaat oid?

klepseals gewoon vervangen, dingen kosten niets.

 
Too cool for school!
kpotmake 22-8-2010 19:35 Print reply

Posts: 3065
klepseals gaan vervangen worden evenals het zuigertje natuurlijk (die is echt RIP)
----------------------------------------------------------
maar even een ander probleem: ik wil het zuigertje nu eraf pakken, maar nou blijkt dat de zuigerpen niet zwevend is (dus dat hij in de zuiger EN drijfstang scharniert), zoals normaal gesproken, maar dat hij vastzit gekrompen op de drijfstang en scharniert in de zuiger!! (dus net zoals bij een auto)

hier heb ik nog nooit mee te maken gehad, dus weet iemand misschien ook hoe ik deze het beste los kan krijgen?

ik heb net zelf al een tooltje gemaakt, wat vergelijkbaar is met dit:



maar dan allemaal uit massief alluminium (net wat 'degelijker')

maar daarmee kreeg ik hem toch ook echt niet los



dus: kan iemand mij vertellen hoe ik het beste de zuigerpen los kan maken zonder dat hele blok te moeten gaan splitsen en de drijstang los te maken?

heb al geprobeerd: kruipolie, heetstoken en zuigerpen afkoelen dmv remmengreiniger en erop tikken tijdens het aandraaien, zonder succes..

suggesties? (het zuigertje, en de pistonpen mogen kapot, komt toch een nieuwe op)

BVD
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Leen 22-8-2010 19:38 Print reply

Posts: 26877
eruit persen met een pers natuurlijk.

zoals hij er ook ingegaan is.
 
Royal Club 22-8-2010 19:41 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
eruit persen met een pers natuurlijk.

zoals hij er ook ingegaan is.


en dus ook blok splitsen om drijfstang te demonteren:P
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
kpotmake 22-8-2010 19:41 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
eruit persen met een pers natuurlijk.

zoals hij er ook ingegaan is.

ja, maar dan moet ik het blokje gaan splitsen

en daarbij zit de zuigerpen er niet in geperst, maar erin gekrompen (dus drijfstang wordt eerst loeiheet gemaakt, en pistonpen afgekoeld, en dan wordt het zo in elkaar geschoven)

of is blokje splitsen en eruit persen toch echt de enige manier?
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Leen 22-8-2010 19:42 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]

ja, maar dan moet ik het blokje gaan splitsen

en daarbij zit de zuigerpen er niet in geperst, maar erin gekrompen (dus drijfstang wordt eerst loeiheet gemaakt, en pistonpen afgekoeld, en dan wordt het zo in elkaar geschoven)

of is blokje splitsen en eruit persen toch echt de enige manier?



ja.
 
kpotmake 22-8-2010 20:15 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



ja.

nee dus

ik heb hem nl. al eraf
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
-simon- 22-8-2010 20:20 Print reply

Posts: 8211
hoe is het nou gelukt dan?
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
kpotmake 22-8-2010 20:22 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -simon-
hoe is het nou gelukt dan?

zal wel even camera zoeken om wat fotos te maken

edit: ik heb dus dit tooltje gemaakt:



waarmee ik de zuigerpen uit de zuiger kon drukken



in de eerste instantie lukte dit niet maar na 1 bus kruipolie en stoken en wringen en vloeken kwam hij er toch uit (gewoon wat lomper dus)

en zo zag het zuigertje eruit: (vage foto)



cilinder zag er nog goed uit:



het schijthuis waar het allemaal om ging:



blokje: (pekel)



en de klepjes met seals (waar het in de 1e instantie om ging):





Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 22-8-2010 om 21:03 uur.
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
-simon- 22-8-2010 21:50 Print reply

Posts: 8211
wtf die startmotor ziet er ook lekker uit.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed

Dit topic is 5731 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved