Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Compressieverlies probleem MTX-SH

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 743 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #62315 - Compressieverlies probleem MTX-SH
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1647 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek27 9-8-2010 15:28 Print topicpost

Posts: 633
Hallo allemaal,

Na 2000 mooie kilometers te hebben gereden met mijn MTX, ben ik op een probleem gestuit.
De brommer begon steeds langzamer te trekken, en ook zijn top werd lager.
Dit zou wel eens door compressieverlies kunnen komen zeiden verscheidene mensen, dus ik eens proberen of hij genoeg compressie had.
Ik zette de brommer in z'n 1 toen hij warm was en probeerde te drukken. De brommer gaf geen weerstand en de band slipte geen moment.

Dus ik net even mijn cilindertje eraf getrokken om te kijken wat het probleem was.
Allereerst viel me op dat de cilinder erg vuil was (onder de olie/vet zat) bij de uitlaatflens.
Na de cilinder en zuiger eraf gehaald te hebben, heb ik hem eens geïnspecteerd.
Mij viel op dat de zuiger erg onder de roet zat, foto:


Bij verdere inspectie zag ik ook donkere vlekken bij de zuigerveren, dit is geen roet. Foto:


Hierna heb ik de cilinder eens goed bekeken.
Het viel mij op dat de bovenste 4-5 mm van de cilinderwand goud/brons gekleurd is. Dit is mij nog nooit eerder opgevallen, dus hierbij een foto:



Ook heb ik de cilinderkop eens goed bekeken.
Hier viel me niets aan op, behalve dat er meerdere deukjes (lijken verrotte/verroeste plekken) op de kop zitten. Foto:


Kan iemand mij vertellen wat de oorzaak is van deze verschijnselen, en of dit nadelen heeft om te laten zitten?
Wat zou jij vervangen en laten zitten?

Zelf zat ik te denken aan nieuwe zuiger, cilinderkop en natuurlijk pakkingen.
Dat laatste lijkt me logisch.

Alvast bedankt, Niek

Dit bericht is gewijzigd door Niek27 op 9-8-2010 om 15:30 uur.
 
flappie business

Floris-tsx 9-8-2010 16:04 Print reply

Posts: 3225
het vlakken van deze kop kan ook niet echt kwaad denk ik

heb je de kop met de goede aanhaalmomenten aangedraaid?

rij je op mengsmering? zoja: wat is je mengverhouding?


 
Iedereen kan professioneel worden
Niek27 9-8-2010 16:46 Print reply

Posts: 633
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzukitsx1994
het vlakken van deze kop kan ook niet echt kwaad denk ik

heb je de kop met de goede aanhaalmomenten aangedraaid?

rij je op mengsmering? zoja: wat is je mengverhouding?




Okee, waar kan ik dat laten doen?
Of kan ik dat zelf doen?

Moeren zijn gewoon goed vast aangedraaid, niet met behulp van een momentsleutel.

Verder rij ik gewoon op benzine, en mengt ie zelf wat kan dat ermee te maken hebben?

EDIT: na enig speurwerk heb ik gevonden hoe ik m'n kop kan afflakkken.
Komt de roet ook hierdoor?

Dit bericht is gewijzigd door Niek27 op 9-8-2010 om 17:26 uur.
 
flappie business
stevoo 9-8-2010 17:28 Print reply

Posts: 689
als je te zwaar mengt bijv. 1:25 ofzo dan krijg je idd veel olie/roet in je cillinder.

normaal is tussen de 1:40 en 1:50 smeren.

Dit bericht is gewijzigd door stevoo op 9-8-2010 om 17:29 uur.
 
MembraaNN beunhaas!!
kpotmake 9-8-2010 17:32 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek27
[...]


Okee, waar kan ik dat laten doen?
Of kan ik dat zelf doen?

Moeren zijn gewoon goed vast aangedraaid, niet met behulp van een momentsleutel.

Verder rij ik gewoon op benzine, en mengt ie zelf wat kan dat ermee te maken hebben?

EDIT: na enig speurwerk heb ik gevonden hoe ik m'n kop kan afflakkken.
Komt de roet ook hierdoor?

Dit bericht is gewijzigd door Niek27 op 9-8-2010 om 17:26 uur.

hoe heb jij dan gelezen hoe je je kop moet afvlakken? want die manier met schuurpapier op een glasplaat is alleen van toepassingen als je kop een heeeeel klein beetje scheef is, als er echt een paar 10den vanaf moeten ben je over 3 jaar nog niet klaar met die methode, dan moet je gewoon iemand opzoeken die een draaibankje / freesbankje heeft

daarnaast wordt je kop ook nooit zo mooi vlak als wanneer je hem op de draai / freesbank zet
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Niek27 9-8-2010 23:17 Print reply

Posts: 633
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]

hoe heb jij dan gelezen hoe je je kop moet afvlakken? want die manier met schuurpapier op een glasplaat is alleen van toepassingen als je kop een heeeeel klein beetje scheef is, als er echt een paar 10den vanaf moeten ben je over 3 jaar nog niet klaar met die methode, dan moet je gewoon iemand opzoeken die een draaibankje / freesbankje heeft

daarnaast wordt je kop ook nooit zo mooi vlak als wanneer je hem op de draai / freesbank zet


Heb inderdaad die methode gevonden.
Heb gemeten dat er 1/10 tot 2/10 af moet, gaat dat lukken?
Weet zo niemand met zo'n ding:/

Maar jij hebt er verstand van, zeg eens waar die zwarte zuiger van komt


Dit bericht is gewijzigd door Niek27 op 9-8-2010 om 23:18 uur.
 
flappie business
Paul de Salmiakbal 9-8-2010 23:41 Print reply

Posts: 5285
Het zwarte op de zuiger is normaal, heb je enig idee hoe verschrikkelijk heet het word in je verbrandingskamer
Koperen randje komt door je zuigerveren, die maar tot daar reiken.
Als je met je nagel er overheen gaat dan voel je misschien ook een klein randje, de zogenaamde stootrand. Moet niet te veel voelbaar zijn, beetje is normaal.

Die zuiger is nog niet eens zo heel erg zwart, bij mij zat de bovenkant van mn zuiger helemaal onder de roet, net als de cilinderkop. Was ook heel erg hardnekkig, kreeg je er alleen vanaf met schuurpapier.
Ook was de zuiger aan de kant van de uitlaatpoort zwart/bruin.

Dit bericht is gewijzigd door Paul de Salmiakbal op 9-8-2010 om 23:48 uur.
 
Saknet 10-8-2010 3:27 Print reply

Posts: 10355
zwart an zijkant vd zuiger onder de veren is duidelijk dat de zuigerveer icm wand compressie lekt he. vrij logisch ook

ik zou niks aan die kop doen. die heeft overduidelijk niet gelekt.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 10-8-2010 om 3:29 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Niek27 10-8-2010 9:23 Print reply

Posts: 633
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
zwart an zijkant vd zuiger onder de veren is duidelijk dat de zuigerveer icm wand compressie lekt he. vrij logisch ook

ik zou niks aan die kop doen. die heeft overduidelijk niet gelekt.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 10-8-2010 om 3:29 uur.


Dus jij zou er een andere zuiger in doen?
Deze zuiger is iets van 1500 km oud, en de cilinder 2100.. Hoe kan er dan al compressie verloren gaan?
Is de zuiger nu al versleten?
 
flappie business
Niek27 10-8-2010 13:28 Print reply

Posts: 633
Dus wat kan ik nu het beste doen?
Nieuwe zuiger?
En moet ik die cilinderkop nou nog (laten) afvlakken?

Help me even, dan kan ik weer verder

Ik heb net m'n zuiger eens opgemeten en de bovenkant van de zuiger is 38,5 mm.. De onderkant gewoon 39 zoals het hoort.
Is een zuiger altijd smaller van boven of is mijne versleten?

Dit bericht is gewijzigd door Niek27 op 10-8-2010 om 14:13 uur.
 
flappie business
BenjaminDG 10-8-2010 14:36 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek27
Dus wat kan ik nu het beste doen?
Nieuwe zuiger?
En moet ik die cilinderkop nou nog (laten) afvlakken?

Help me even, dan kan ik weer verder

Ik heb net m'n zuiger eens opgemeten en de bovenkant van de zuiger is 38,5 mm.. De onderkant gewoon 39 zoals het hoort.
Is een zuiger altijd smaller van boven of is mijne versleten?

Dit bericht is gewijzigd door Niek27 op 10-8-2010 om 14:13 uur.


Nieuwe zuiger: aangezien dit toch een dmp cilinder is kun je best een zuiger kopen, ben ja 10-15¤ kwijt.

Cilinderkop zou ik zeker (laten) vlakken, heb je tenminste volledig contact tussen cilinder en cilinderkop waardoor je pakking volledig wordt benut.
 
Vlaanderen vrij!
Niek27 10-8-2010 19:50 Print reply

Posts: 633
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Nieuwe zuiger: aangezien dit toch een dmp cilinder is kun je best een zuiger kopen, ben ja 10-15¤ kwijt.

Cilinderkop zou ik zeker (laten) vlakken, heb je tenminste volledig contact tussen cilinder en cilinderkop waardoor je pakking volledig wordt benut.


Het is een Charmo
En los daarvan, ga ik niet weer voor zo'n klotezuigertje.
Ik koop nu een fatsoenlijke, mijn oog viel op een Vertex.
Deze zijn wel van goede kwaliteit toch?

Ben net al even begonnen met het afvlakken, schiet al aardig op
Gaat verrassend snel en goed, dus ga er straks even mee verder.
Pakt het toch niet goed uit, kan ik meteen een goede kopen..
Geld maakt op dit punt niet veel meer uit, 't moet gewoon goed.

Allemaal bedankt voor de hulp, heb er wat aan gehad
Hopelijk kan ik er overmorgen weer mee blazen

EDIT:: Na verdere inspectie van mijn cilinderkop, is me opgevallen dat deze een holle vorm had:S
De buitenkanten waren lager ten opzichte van het middenpunt, dus verloor hij compressie.
Dit omdat de metalen ring van de pakking niet goed genoeg aangedrukt was tussen de cilinder en de kop.

Dit bericht is gewijzigd door Niek27 op 10-8-2010 om 19:52 uur.
 
flappie business

Dit topic is 1647 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved