Brommerforum.nl wordt gehost door: |
![Zeke Internet Services](img/zekelogo.jpg) |
|
|
Technical Forum - Topic #62305 - Cilinder keuze - Brommer revisie
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 4274 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
FreakyRik |
7-8-2010 23:25 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18552/avatar) Posts: 338 |
Goedendag BFers!
Omdat mijn brommer weer eens heeft besloten kapot te willen gaan, en ik er logischerwijs er zat van ben. heb ik besloten om volledige revisie toe te passen op mijn brommer. flink wat nieuwe onderdelen zoals een nieuw stuur, schokbreker, schakelpook, handvatten en meer.
Ook, en eigenlijk wel het belangrijkste, wil ik mijn blok er aan laten geloven. gezien zijn geschiedenis van stukgaan, en ook door de flinke aantal kilometers die ik er mee heb gereden, ben ik tot die beslissing gekomen.
Het bedrijf dat dit voor mij gaat doen heb ik al bepaald, dit wordt Motorvoertuigen Prooij (www.schakelbrommeronderdelen.nl)
deze gaan voor mij er in plaats van een ori, een doppler krukas erin zetten, een 17.5mm carb ipv de huidige 14, nieuwe ontsteking en grondplaat (aangezien dit de veroorzakers waren van het overlijden).
pics:
http://www.mijnalbum.nl/Album=GGDVDFZ6
Schroefje uit de grondplaat getrild en heeft mn pickup spoel gesloopt.
Ook heb ik mijn cilinder er af gehaald om hem te inspecteren, en daarop kwam ik dit tegen: (ook in High-res te zien in het bovenstaande album)
duidelijk dat er iets fout is gegaan met de zuiger, brandplekken aan de zijkant, samen met stevige krassen. de veren waren nog wel ok ![](img/post/s/v.gif)
iemand ook enig idee hoe de kop en zuiger aan die gigantische laag roet komen?
Goed, ik ben dus tot de conclusie gekomen dat ik ook een nieuwe cilinder set nodig heb/wil. Ik heb sites als easyparts en josdijkman doorgespit en daar ben ik een aantal leuke tegengekomen. ik wil ze ook niet te duur, max 150 euro. ik wil het ook gewoon bij 50cc houden, 70 is iets voor later... misschien.
deze heb ik gevonden:
Een leuk uitziende set van Airsal
http://www.josdijkma...od&productId=891
Een gietijzeren van DR
http://www.josdijkma...d&productId=2215
een gietijzeren? van Top performances
http://www.josdijkma...d&productId=6550
Een set van Barikit, 177 euro, maar als de prestaties er aanzienlijk beter van zijn dan bovenstaanden, kan dat ook nog wel.
[url]http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0131EQ-910-S/0-968-1681-1981-265-1982-1260/2956/Cilinder-Met-Kop-Barikit-Senda,-Gpr,-Gpr-Racing,-Gpr-Nude,-Drd-Sm-L-Ø39,9mm.html[/url]
Hierbij heb ik dus even jullie expertise/ervaring nodig, om te beslissen welke het moet worden. bijvoorbeeld welke het meeste prestatie levert, en de keuze tussen alu en gietijzer. Ik wil het gaan combineren met een Gianelli uitlaat Ter informatie
Als je zelf nog een andere weet, die qua prestatie/prijsverhouding interresant is, schroom niet!
P.S. afgaande op de 2 foto's van mij vliegwiel en het schroefje dat je erin ziet zitten, denken jullie dat ik een nieuw vliegwiel nodig heb? of hoort die rand daar te zitten?
Thanks in advance iedereen!
Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 7-8-2010 om 23:29 uur.
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Marcooow |
7-8-2010 23:37 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18801/avatar) Posts: 5713 |
je fotos doen het niet
|
|
faster than a bullet! |
|
FreakyRik |
7-8-2010 23:38 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18552/avatar) Posts: 338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: marcooow
je fotos doen het niet
Had ik al door inderdaad, godsamme net wanneer ik het nodig heb doet het het niet xD ik gebruik het nooit, en nu
geduld hebben maar dan denk ik
Quote: Oorspronkelijk gepost door: marcooow
[...]
even via imageshack.com uploaden dan doen ze het wel
ja leuk, mag ik fijn alles gaan omgooien. op mijnalbum staan ze ook mooi allemaal bij elkaar, imageshack is alles appart.. toch?
EDIT: ok, ben ze nu aan het uploaden naar Imageshack, had er al een account blijkbaar xD
Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 7-8-2010 om 23:53 uur.
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Marcooow |
7-8-2010 23:43 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18801/avatar) Posts: 5713 |
|
|
faster than a bullet! |
|
FreakyRik |
7-8-2010 23:54 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18552/avatar) Posts: 338 |
Never Mind, mijnalbum is back online!
Brand maar los iedereen!
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Saknet |
8-8-2010 8:18 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/129/avatar) Posts: 10355 |
hoe kom je derbij dat die grondplaat de oorzaak is?
ik denk dat dat losse schroefje al lang geleden was maar je brommer niks om gaf en dat je je zuiger veelste laat bent gaan controleren (achterstallig onderhoud, lees ook eens een werkplaatsboek daarin staat om de hoeveel km je bepaalde handelingen moet (laten) uitvoeren, jaja een 2 takt heeft niet het eeuwige leven, sterker nog, het is een vrij fragiel gevalletje met name icm achterstallig onderhoud).
en die cilinder fotos hebben we niks aan want je kan niet de hele cilinder zien
en ivm die koolaanslag is het ook wel vrij jammer dat je niet vermeld hoeveel kms je nou precies hebt gemaakt (vrij veel is nogal relatief, vrij veel noem ik 100.000km), of hij ontgrenst is, en wat je in je tank/oliepomp gooit.
ik vermoed echter dat je gewoon mengsmering erin mieterd of iets met nog slechter geschikte olie voor jouw toerentallen danwel te rijke verhouding qua olie, dat verklaard dan meteen je koolaanslag.
overigens heeft die cilinderkop los vd koolaanslag z'n beste tijd ook al heel lang geleden gehad.
verder valt er zowiezo vrij weinig over je cilinder te vertellen behalve op welk punt hij kapot is gegaan. want hij zal simpelweg opgemeten moeten worden, en dan zal er eerst een nieuwe zuiger bij moeten komen om de zuigerspeling met de hand te kunnen controleren, voordat je weet of je cilinder oud ijzer is. waarschijnlijk is die cilinder gietijzer dus kan hij ook zo gehoond worden en is er gewoon overmaat beschikbaar waardoor je bij een goeie dealer met 50 euro klaar bent, excl krukas e.d.
heb je ook gecontroleerd op krukas lagers spelingen alsmede drijfstangoog egaalheid alvorens je besloten had je blok los te gaan (laten) rukken?
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 8-8-2010 om 8:29 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
FreakyRik |
8-8-2010 9:48 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18552/avatar) Posts: 338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
hoe kom je derbij dat die grondplaat de oorzaak is?
ik denk dat dat losse schroefje al lang geleden was maar je brommer niks om gaf en dat je je zuiger veelste laat bent gaan controleren (achterstallig onderhoud, lees ook eens een werkplaatsboek daarin staat om de hoeveel km je bepaalde handelingen moet (laten) uitvoeren, jaja een 2 takt heeft niet het eeuwige leven, sterker nog, het is een vrij fragiel gevalletje met name icm achterstallig onderhoud).
en die cilinder fotos hebben we niks aan want je kan niet de hele cilinder zien
en ivm die koolaanslag is het ook wel vrij jammer dat je niet vermeld hoeveel kms je nou precies hebt gemaakt (vrij veel is nogal relatief, vrij veel noem ik 100.000km), of hij ontgrenst is, en wat je in je tank/oliepomp gooit.
ik vermoed echter dat je gewoon mengsmering erin mieterd of iets met nog slechter geschikte olie voor jouw toerentallen danwel te rijke verhouding qua olie, dat verklaard dan meteen je koolaanslag.
overigens heeft die cilinderkop los vd koolaanslag z'n beste tijd ook al heel lang geleden gehad.
verder valt er zowiezo vrij weinig over je cilinder te vertellen behalve op welk punt hij kapot is gegaan. want hij zal simpelweg opgemeten moeten worden, en dan zal er eerst een nieuwe zuiger bij moeten komen om de zuigerspeling met de hand te kunnen controleren, voordat je weet of je cilinder oud ijzer is. waarschijnlijk is die cilinder gietijzer dus kan hij ook zo gehoond worden en is er gewoon overmaat beschikbaar waardoor je bij een goeie dealer met 50 euro klaar bent, excl krukas e.d.
heb je ook gecontroleerd op krukas lagers spelingen alsmede drijfstangoog egaalheid alvorens je besloten had je blok los te gaan (laten) rukken?
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 8-8-2010 om 8:29 uur.
Goedemorgen! De eerste zin begrijp ik even niet, bedoel je dat dat schroefje lang geleden is losgeraakt, en dat ik niks om mn brommer gaf, of dat de brommer daar geen last van had?
Verder, Ik ben niet zo iemand die houd van achterstallig onderhoud, sterker, ik kijk mn brommer vaker na dan aanbevolen. Deze zuiger die er nu inzit die heb ik nog geen 1500 km terug besteld, en is van meteor. Gedurende deze tijd heeft mijn brommer me geen aanleiding gegeven, dat ik mijn zuiger zou moeten nakijken, hij reed gewoon netjes namelijk.
Het blok zelf zal zon 50000 km hebben gereden, maar heeft verder niks te maken met die roet (lees hierboven). Alles was piepschoon toen dat erin ging. Verder is mijn brommer helemaal standaard, uitlaat ontgrenst, en sproeier 94. Ik rijd nog gewoon met de oliepomp, die tevens 1500 km terug goed is gezet. De olie die ik gebruik is Castrol PowerRS, dus daar zal het ook niet aan liggen denk ik.
De cilinder is de vorige keer ook opgemeten door de lokale bromboer, en toen was hij 39.90. waardoor ik overmaat E nodig had van meteor zuigers. Ook zei de bromboer dat er niks aan de hand was met mijn cilinder of kop (afgezien van die kleine putjes rondom de bougie is de kop nog helemaal goed). Tevens is de Cilinder van alu met nicasil laag. Ik heb ook voorgesteld aan Prooij of hij kon honen, maar hij zei dat dat duurder was dan een nieuwe cilinder set. En daarmee doelde hij op de imi cilinderset die hij zelf op zijn site heeft staan, en dat is tezamen: 122.5. waarop ik dacht, ach als er dan toch een nieuwe op komt, dan gelijk maar een leuke die 30-40 euro duurder kost. Vandaar
Nee, ik heb niet gecontroleerd op spelingen inderdaad. Dat zal ik dan nog even doen. Maar ik denk dat het sowieso wel verstandig is om hem te vervangen, hij heeft al wel veel klappen moeten vangen van al mn warmlopers enz. xD
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Saknet |
8-8-2010 10:28 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/129/avatar) Posts: 10355 |
Kijk dat is achtergrond info welke iets meer duidelijkheid schept.
allereerst, dat de brommer daar geen last van had natuurlijk
50.000 dan zullen je zijdelingse krukaslagers wel aan hun einde zijn.
big end mag dan ook wel vervangen idd
Castrol Power RS, toch niet de 4 takt versie he.
cilinder opmeten bedoel ik niet enkel de maat, maar het passen van een nieuwe zuiger en op diverse hoogtes verschil tussen zuigerspeling voelen ivm mogelijke vervorming vd cilinderbus (ovaal bvb) welke niet bij elke cilinder een echte losse bus is maar dat terzijde.
die kop kan je nog prima mee rijden maar optimaal zijn die putjes absoluut niet. de vorm + structuur vd verbrandingskamer kan zomaar een pk schelen en voor een brommertje is dat nogal wat. ook kan het duiden op dat je motortje last van detonatie heeft gehad, of gewoon wat brokstukken van een overleden zuiger ofzo.
die roet kan ook komen van een oliekeerring die na 50.000km ook nog wel eens beginnen te zweten.
die prooij is ook een mooi figuur hij had eens een rv4 bak op zn webshop site te koop staan ik vroeg of hij zeker wist dat ie helemaal goed was, hij mailde dat ie helemaal goed was, ik bestellen, kreeg ik later email dat het een rv3 bak bleek te zijn m.a.w. hij had het blok nog nooit open gehaald. dus rara hoe kon hij toen weten of het goed was? die rv bakken hebben vaak dat het naaldlager ervan niet optijd vervangen wordt in het carter waardoor een as in gaat vreten.
ik zou vanme leve dus niet met hem in zee gaan, maar dat moet je zelf weten. honen van een nicasil cilinder is idd vrij zinloos alsmede erg dure bezigheid ivm nieuwe wand erin laten zetten. dat kan je beter bewaren voor zeldzamere waardevolle projecten oid, niet voor brommers waarvoor de cilinders op elke straathoek je om de oren gegooid worden.
Ik zou je overigens wel aanraden gewoon een originele derbi cilinder te nemen.
een warmloper krijgt alleen je zuiger te verduren als er tenminste niets afbreekt. vandaar ook mn vraag om volledige foto vd wand.
je hebt nicasil wand die zijn zo keihard dat ze eigenlijk nooit vervormen, nou kijk goed of die wand nergens doorgesleten is, bvb stootrand die je met nagel kan voelen zoniet nieuwe zuiger erin en gaan.af en toe weer eens controleren. niet te zuinig doen (ga je sjagrijnig van kijken, maar ook niet te onzuinig want dan kan je net zogoed een prive jet aanschaffen bijwijze van spreken)
het is maar een brommer motortje, al doende leert men.
wat versta jij onder oliepomp goed zetten? powerRS 2 takt is ontworpen voor 1:50 verhouding
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 8-8-2010 om 10:33 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 8-8-2010 om 10:34 uur.
|
|
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk. |
|
FreakyRik |
8-8-2010 11:32 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18552/avatar) Posts: 338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Saknet
Kijk dat is achtergrond info welke iets meer duidelijkheid schept.
allereerst, dat de brommer daar geen last van had natuurlijk
50.000 dan zullen je zijdelingse krukaslagers wel aan hun einde zijn.
big end mag dan ook wel vervangen idd
Castrol Power RS, toch niet de 4 takt versie he.
cilinder opmeten bedoel ik niet enkel de maat, maar het passen van een nieuwe zuiger en op diverse hoogtes verschil tussen zuigerspeling voelen ivm mogelijke vervorming vd cilinderbus (ovaal bvb) welke niet bij elke cilinder een echte losse bus is maar dat terzijde.
die kop kan je nog prima mee rijden maar optimaal zijn die putjes absoluut niet. de vorm + structuur vd verbrandingskamer kan zomaar een pk schelen en voor een brommertje is dat nogal wat. ook kan het duiden op dat je motortje last van detonatie heeft gehad, of gewoon wat brokstukken van een overleden zuiger ofzo.
die roet kan ook komen van een oliekeerring die na 50.000km ook nog wel eens beginnen te zweten.
die prooij is ook een mooi figuur hij had eens een rv4 bak op zn webshop site te koop staan ik vroeg of hij zeker wist dat ie helemaal goed was, hij mailde dat ie helemaal goed was, ik bestellen, kreeg ik later email dat het een rv3 bak bleek te zijn m.a.w. hij had het blok nog nooit open gehaald. dus rara hoe kon hij toen weten of het goed was? die rv bakken hebben vaak dat het naaldlager ervan niet optijd vervangen wordt in het carter waardoor een as in gaat vreten.
ik zou vanme leve dus niet met hem in zee gaan, maar dat moet je zelf weten. honen van een nicasil cilinder is idd vrij zinloos alsmede erg dure bezigheid ivm nieuwe wand erin laten zetten. dat kan je beter bewaren voor zeldzamere waardevolle projecten oid, niet voor brommers waarvoor de cilinders op elke straathoek je om de oren gegooid worden.
Ik zou je overigens wel aanraden gewoon een originele derbi cilinder te nemen.
een warmloper krijgt alleen je zuiger te verduren als er tenminste niets afbreekt. vandaar ook mn vraag om volledige foto vd wand.
je hebt nicasil wand die zijn zo keihard dat ze eigenlijk nooit vervormen, nou kijk goed of die wand nergens doorgesleten is, bvb stootrand die je met nagel kan voelen zoniet nieuwe zuiger erin en gaan.af en toe weer eens controleren. niet te zuinig doen (ga je sjagrijnig van kijken, maar ook niet te onzuinig want dan kan je net zogoed een prive jet aanschaffen bijwijze van spreken)
het is maar een brommer motortje, al doende leert men.
wat versta jij onder oliepomp goed zetten? powerRS 2 takt is ontworpen voor 1:50 verhouding
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 8-8-2010 om 10:33 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 8-8-2010 om 10:34 uur.
Hai!,
Ok, als je nog meer info nodig hebt roep maar hoor :P
Ik heb net nog even snel met mn hand aan de drijfstang gevoeld, en die kon ik toch wel meer als 2mm zijwaarts heen en weer bewegen. (ik weet niet of dat iets zegt, maar toch).
Haha, nee ik gebruik gewoon de 2takt versie, altijd al gebruikt.
Ok, nee verder dan de diameter meten zijn we niet geweest, wel heb ik gewoon met het oog gekeken, of de nieuwe overmaat zuiger er mooi ingleed en niet kon wiebelen.
Nee inderdaad, die kop is niet al te best meer, ook een reden waarom ik een nieuwe wil hebben. Nouja dan houden we het erop dat het idd een verslete keerring is die daarvoor heeft gezorgd, die wordt dan straks ook vervangen. En eigenlijk wil ik gelijk wel alles gelijk goed doen en hebben, want dit wordt de allerlaatste keer dat ik er serieus geld in ga stoppen, hierna moet het toch echt afgelopen zijn vind ik. Ik bedoel ik heb al meer dan 7 keer stilgestaan, met een brom die me 2250 kostte, en mn vrienden rijden op oudere brommers rond, hebben nog geen 1000 gekost, en die dingen rijden door no matter what xD
Zelf heb ik nog niks slechts op te merken over prooij, nog geen zaken met em gedaan ook maarja. Hij heeft wel een mooi aanbod in motordelen enz. hij heeft bijvoorbeeld een doppler krukas staan voor 94. Vind ik een mooie deal dacht ik. Ook heeft hij een nieuwe onsteking, grondplaat en alles eigenlijk wat ik er op/in wil hebben. Behalve dan een nieuwe cilinder, afgezien van zijn imi en zijn achterlijk dure Mallosi.
*slik* een ori Derbi cilinder, sorry maar ik denk niet dat ik dat ga doen. Die kosten wel zo godvergeten duur, dat heb ik er niet voor over. Ook omdat ik al zo veel geld voor em moet uitgeven, alle onderdelen bvb voor de brommer zelf, komen op 396, dan het blok 507, en dan moet hij nog gespoten worden
De wand heeft afgezien van wat hele lichtje krasjes en 2 kleine veegjes die je alleen kunt zien eigenlijk niets. Met je nagel of vinger, voelt de wand nog helemaal gaaf.
De oliepomp heb ik uitgelijnd met het merkteken op de plaat, en op het carter, (na aanraden van Niek de Wildt)
Ik zal nog wel even fotos gaan maken van de cilinder, maar waarschijnlijk dat ik toch ga voor een nieuwe cilinder.
Welke is dan het beste om te nemen? Uit het rijtje dat ik in mn begin post heb geplaatst?
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Tim-gpr99 |
8-8-2010 14:25 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18991/avatar) Posts: 841 |
Top Performance cilinder is gelijk aan DR50cc. Zijn goede slijtvaste cilinders die heel lang meekunnen, maar zijn wel iets slomer dan de standaard derbi cilinder. Airsal is wel vergelijkbaar met de originele cilinder, alleen de afwerking daarvan laat soms wel wat te wensen over. Als je deze zelf nog even een beetje afwerkt en nakijkt zijn het leuke cilinders.
Barikit is vergelijkbaar met airsal alleen dan met een betere zuiger.
|
|
GPR50 '99 streetfightert |
|
FreakyRik |
9-8-2010 3:25 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18552/avatar) Posts: 338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tim-gpr99
Top Performance cilinder is gelijk aan DR50cc. Zijn goede slijtvaste cilinders die heel lang meekunnen, maar zijn wel iets slomer dan de standaard derbi cilinder. Airsal is wel vergelijkbaar met de originele cilinder, alleen de afwerking daarvan laat soms wel wat te wensen over. Als je deze zelf nog even een beetje afwerkt en nakijkt zijn het leuke cilinders.
Barikit is vergelijkbaar met airsal alleen dan met een betere zuiger.
danku danku danku! just what i needed.
Kan iemand mij toevallig ook vertellen of ik een nieuwe vliegwiel nodig heb? afgaande op de foto's, want hoort die groef waar de schroef in zit daar wel, of is die echt erin gegraven door de schroef?
Thanks voor alle replies tot nu toe
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Maup |
9-8-2010 6:01 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18356/avatar) Posts: 4353 |
Nieuw vliegwiel is niet nodig.
Als je accu nog lekker bij laadt en je ontsteking nog voldoende spanning geeft, is een nieuw vliegwiel nergens voor nodig. Van die paar krasjes in de magneet gaat je brommer niet slechter lopen.
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
FreakyRik |
9-8-2010 10:28 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/18552/avatar) Posts: 338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maup
Nieuw vliegwiel is niet nodig.
Als je accu nog lekker bij laadt en je ontsteking nog voldoende spanning geeft, is een nieuw vliegwiel nergens voor nodig. Van die paar krasjes in de magneet gaat je brommer niet slechter lopen.
Ok, dat is mooi om te horen! want laatst zag ik er nog 1 op marktplaats, voor 10 euro. maar nu was ie nergens meer te vinden :P
Iedereen, Bedankt voor jullie reacties! Ik ga er nog even stevig over denken, maar mijn keuze valt hoogstwaarschijnlijk op de Airsal cilinder.
nog 1 vraagje, is het verschil tussen de Barikit en de airsal echt alleen de zuiger, want dan is de keus makkelijk gemaakt
Groet!
EDIT:
jongens, iedereen bedankt voor jullie reactie! ik heb besloten de airsal te nemen, en heb hem al besteld.
C ya!
Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 9-8-2010 om 16:07 uur.
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Dit topic is 4274 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|