Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tikkend geluid op hoge toeren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1053 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62178 - tikkend geluid op hoge toeren
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 7983 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

WestlandMB 19-7-2010 17:34 Print topicpost

Posts: 1338
Hallo,

sinds een tijdje hebt ik een ander motorblok op me mb, 110cc ori honda cilinder (100cc uitgeboord) proma80 uitlaat, 20mm mikuni.

als ik veel toeren maakt hoor ik een soort getik in me motorblok wat heel snel zich herhaalt.. (Klinkt als.: trrrrrrrrrrr) maar het lijkt 2 stukjes alluminium tegen elkaar tikken, wel 20 keer per seconden..

Wat zou dit kunnen zijn, ik dacht zelf aan me membraan, maar sinds me membraanklep gescheurd was, heb ik ze vervangen door carbonnen en dit lijkt mij dus niet het geval.

Hij maakt waarschijnelijk hooguit 11.000 toeren, en het is alleen dan, met minder toeren niet. (wel in elke versnelling).

Wat zou het kunnen zijn, en is het slecht?

oja ik smeerde 1:50, nu 1:30 maar geen verschil)

misschien kan hij te veel lucht krijgen?, want met iets minder gas is het niet meer en aangezien je de laatste kwart gas alleen lucht toevoegt? in dit geval zou ik het clipje van de gasnaald hoger moeten zetten, zodat de naald lager is. of de luchtschroef dichter draaien?
 

Uncle BLAM 19-7-2010 18:02 Print reply

Posts: 1025
Misschien dat je zuiger de cilinderkop raakt bij hoge toeren omdat 'ie verder door schiet naar boven door de snelheid

Je cilinder is uitgeboord zeg je, is de zuiger nu niet te groot voor de maat van de cilinderkop?

als je een 100cc cilinderkop hebt kun je die misschien laten uitdraaien naar de diameter van de zuiger?
 
een BF teller is sneller
WestlandMB 19-7-2010 18:30 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
Misschien dat je zuiger de cilinderkop raakt bij hoge toeren omdat 'ie verder door schiet naar boven door de snelheid

Je cilinder is uitgeboord zeg je, is de zuiger nu niet te groot voor de maat van de cilinderkop?

als je een 100cc cilinderkop hebt kun je die misschien laten uitdraaien naar de diameter van de zuiger?


Mijn cilinderkop is inderdaad te klein, volgens mij is het een originele 80cc kop, maar dan moet hij toch niet gaan tikken lijkt mij.

Er zit een extra dikke koppakking tussen, en ik weet 100% zeker dat hij de kop niet aantikt

En waarom zou de zuiger verder komen op hoge toeren? meer uitzetting of iets?

Mocht hij me cilinderkop wel tikken, lijkt me het onlogisch dat ik wel zwarte aanslag hebt op mijn zuigerkop.
 
Derbi-Olaf 19-7-2010 20:27 Print reply

Posts: 14999
klinkt het misschien zoiets als knikkers die op elkaar ketsen o.i.d. ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
WestlandMB 20-7-2010 13:35 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
klinkt het misschien zoiets als knikkers die op elkaar ketsen o.i.d. ?


Ja daar kan je het goed mee vergelijken, het herhaalt vrij snel op hoge toeren. Heb je enig idee?
 
Uncle BLAM 21-7-2010 20:10 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
[...]


Ja daar kan je het goed mee vergelijken, het herhaalt vrij snel op hoge toeren. Heb je enig idee?


Knikkers tegen elkaar tikken, dat klinkt als detoneren of pingelen
dan ontbrandt de benzine onregelmatig of nog voor de vonk en daar gaat je cilinderkop of zuiger van naar de kloten of nog meer onderdelen als je er lang mee rijdt

zoek er maar een passende kop bij, dat scheelt een hoop ellende
 
een BF teller is sneller
WestlandMB 22-7-2010 17:42 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
[...]


Knikkers tegen elkaar tikken, dat klinkt als detoneren of pingelen
dan ontbrandt de benzine onregelmatig of nog voor de vonk en daar gaat je cilinderkop of zuiger van naar de kloten of nog meer onderdelen als je er lang mee rijdt

zoek er maar een passende kop bij, dat scheelt een hoop ellende


oke bedankt, detoneren is mij bekend, is pingelen hetzelfde?

Overigens werd mij aangeraden bij mijn ontsteking hem uiterst naar rechts te zetten, misschien heeft dit er ook mee te maken?
 
Uncle BLAM 22-7-2010 18:16 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
[...]


oke bedankt, detoneren is mij bekend, is pingelen hetzelfde?

Overigens werd mij aangeraden bij mijn ontsteking hem uiterst naar rechts te zetten, misschien heeft dit er ook mee te maken?


detoneren is de juiste benaming maar men noemt het ook wel pingelen dat is dus hetzelfde

je ontsteking maximaal naar rechts is wss de meeste voorontsteking, ik weet niet of dat genoeg helpt maar het is de moeite waard op het te proberen
 
een BF teller is sneller
WestlandMB 22-7-2010 18:20 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
[...]


detoneren is de juiste benaming maar men noemt het ook wel pingelen dat is dus hetzelfde

je ontsteking maximaal naar rechts is wss de meeste voorontsteking, ik weet niet of dat genoeg helpt maar het is de moeite waard op het te proberen


Ja hij staat dus al op zijn vroegst, verlaten heeft geen nut?

Overigens ben ik van plan om me cilinderkop wel te laten uitdraaien naar de juiste diameter, ik neem aan dat deze man ook wel weet hoe de squish en zulk soort dingen moet, hier heb ik zelf geen verstand van, maar hij denk wel, hij tuned/reviseert veel kreidlerblokken.

Daarnaast gebruikte ik wel altijd een speciale malossi koppakking die een stuk dikker was, terwijl ik een originele honda 100cc cilinder hebt, dus de compressie was al minder.

Ook bij mijn 70cc airsal op me vorige blok had ik vroeger nog wel eens het "knikkergeluid" op volle toeren. Terwijl ik bijna zeker weet dat dit motorisch is!

Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 22-7-2010 om 23:27 uur.

Oja, Alle hulp is welkom!

Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 22-7-2010 om 23:28 uur.
 
WestlandMB 15-8-2010 22:32 Print reply

Posts: 1338
zoals verwacht was het pingelen,

inmiddels tank ik euro 98, maar pas als ik echt 15 minuten hebt gereden en de motor goed warm is reageert hij goed, en kan ik hem echt goed doortrekken in me 5e versnelling naar de 115km/u. en zelfs dan hoor ik nog af en toe het pingelen, maar het is wel minimaal,

is het nodig/beter om nog meer te ondernemen?, meer smeren heeft geen nut, cilinderkop kan ik eventueel verder uitdraaien, maar ik vind het vooral vreemd. de 1e versnelling blokeert me blok zoiezo, maar de 2e niet als ik genoeg kracht op me brommer duwt. Dus naar mijn idee valt die compressie ook wel mee.


Nog een klein vraagje daarbij:
mijn ketting is erg lastig te spannen door te weinig ruimte tussen het wiel en de achterbrug (vanwege dikke achterband), want is het gevaar met een losse ketting? want ik rij al 2 maanden met een ketting die zo'n 7 centimeter speling heeft.
 
BenjaminDG 15-8-2010 22:36 Print reply

Posts: 4605
Wel ze zeggen beter te los dan te vast.

Je ketting kan wel van je tandwiel aflopen, je moet eens aan je ketting trekken vanachter aan je tandwiel.

Als je deze 1 of 2 cm kan wegtrekken van het tandwiel is de ketting versleten.

Als ze te vast gespannen is, is dit niet goed voor je baklager aan het versnellings pedaal.


 
Vlaanderen vrij!
Derbi-Olaf 15-8-2010 23:45 Print reply

Posts: 14999
detoneren zeker helemaal verhelpen! anders heb je niet lang plezier van je blok
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Leen 16-8-2010 9:26 Print reply

Posts: 26877
kop idd uitdraaien om de compressie te verlagen en controleren op koolaanslag.

eventueel de verbrandingskamer polijsten om koolafzetting te voorkomen.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 16-8-2010 om 9:27 uur.
 
Saknet 16-8-2010 12:10 Print reply

Posts: 10355
20mm mikuni is niet goeie keuze. zoals je zelf al zei laatste kwart gas voeg je enkel lucht toe, dat is een tekortkoming van de 20 mikuni voor zware setups.

duw er een kortere gasnaald (bvb van een 12/18 keihin(evt imi)) in dan loopt ie vast wel wat btr.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 16-8-2010 om 12:11 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Meathausen 16-8-2010 12:17 Print reply

Posts: 726
Detoneren is idd heel slecht.
na verloop van tijd zal je zuiger er zo aantoe zijn dat hij vastloopt.
Verder dat tikken. Kan dat niet zijn dat je zuiger overtoeren draait alsware? Heb het namelijk zelf meegemaakt met een oud sloop brommertje aanlopen door hem achter een Derbi aan te knopen (paar jaar terug ) . Als hij dan een kilometer of 60 ging hoorde ik ook het trillende tik geluid.
Beetje hoog geluid is het toch?


 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
WestlandMB 20-8-2010 20:03 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
20mm mikuni is niet goeie keuze. zoals je zelf al zei laatste kwart gas voeg je enkel lucht toe, dat is een tekortkoming van de 20 mikuni voor zware setups.

duw er een kortere gasnaald (bvb van een 12/18 keihin(evt imi)) in dan loopt ie vast wel wat btr.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 16-8-2010 om 12:11 uur.



Met een kortere gasnaald wil je bereiken dat hij meer brandstof krijgt in verhouding tot lucht, zodat de combinatie weer goed is?, alleen de doorstroom is beperkt door die 20mm?, in dit geval heeft het meer nut om eerst me gasnaald zo hoog mogelijk te zetten, zodat hij meer brandstof krijgt.

Passen keihin gasnaalden in een mikuni?
En met een te korte gasnaald, knalt op gegeven moment het benzine uit je uitlaat, zelfs met 1mm verschil, wat dan al enorm veel is. Dus waarom zou dit zo maar kunnen?

(met mijn kawasaki ar50, had ik mijn gasnaald iets geveilt, daardoor knalde hij liters benzine door me uitlaat vandaar die redenering).


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
kop idd uitdraaien om de compressie te verlagen en controleren op koolaanslag.

eventueel de verbrandingskamer polijsten om koolafzetting te voorkomen.

Dit bericht is gewijzigd door Leen op 16-8-2010 om 9:27 uur.


Het probleem lijkt me niet de compressie, omdat ik de zuiger al iets hebt opgeschuurt na de 1e warmloper. (blijkbaar toch dus wel door het pingelen).

Bedoel je met de verbrandingskamer alleen me cilinderkop, of ook cilinder?, want polijst ik die, dan is het logisch dat ik minder compressie hebt, want ik haal dan gewoon een deel van me wand weg.
Lijkt mij niet de bedoeling?. (koolaanslag is niet te bekennen, alleen op zuigerkop).

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
detoneren zeker helemaal verhelpen! anders heb je niet lang plezier van je blok


Ik herinner dat jou MB er ook last van had? hoe heb jij het opgelost en wat zijn de gevolgen als je dat niet doet.









Daarnaast heb ik nog een nieuw probleem.

Tijdens het optrekken in me 1e en soms in me 2e versnelling, geef ik gas, trekt hij enorm snel op, dan lijkt het alsof de ketting even eraf ligt voor 1 seconden, en pakt hij hem weer.
Doet mij denken aan een slippende koppeling. (ik heb een standaard 3-plaats koppeling)..

Zou ik deze moeten vervangen voor een 4-plaats? of zijn er ook andere opties, zoals ATF olie, wat ik ooit hebt gehoort?. Ik kijk liever uit met olie, omdat je verschillende diktes hebt, en ik wel zeker van mijn zaak wilt zijn.

Overigens hoeft dit niet eens een slippende koppeling te zijn.

Mvg,
Mark

 

Dit topic is 7983 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved