Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Vragen over 4-takt blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1006 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62164 - Vragen over 4-takt blok
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3421 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

voorthuizen 17-7-2010 15:19 Print topicpost

Posts: 58
Hallo,
Ik heb een Pitbike,
nog helemaal standaard op enkele wijzigingen (twv reparaties) na.
Ik ben nu in de vakantie lekker het blok uit elkaar aan het halen, om te kijken hoe de versnellingsbak werkt. Daar had ik namelijk nog geen verstand van, dus daar moest maar eens wat aan gebeuren.
Maar op het moment dat ik de cilinderkop eraf haalde, kwam er wat olie uit lopen. Toen heb ik hem maar weer dicht gedaan.
Is dit gewoon olie uit het blok dat in de cilinder is gelopen omdat ik hem scheef heb gehouden??
Uiteraard heb ik eerst de olie afgetapt, maar ik moet eerlijk zeggen dat daar niet heel gek veel uitkwam. Ik dacht dat daar ongeveer 900 ml uit moest komen

Als ik helemaal door heb hoe de versnellingsbak werkt en in elkaar zit wilde ik gaan kijken of ik het verschil tussen de versnellingen kan veranderen. Dus niet dat je denk dat ik hem voor niks uit elkaar sloop
 

koetjeboe91 17-7-2010 15:45 Print reply

Posts: 2096
beter stoppen! blijkbaar heb je geen verstand van 4 takt. ga je door zonde het nodige verstand dan zijn schades niet uit te sluiten.

verder altijd alle olie aftappen. bij het afhaalen van een 4takt kop zal altijd olie weglekken. (smering kleppen) maar beter koop je eerst een goed werkplaats handleiding en lees je deze 3 keer door.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
JB1 17-7-2010 15:49 Print reply

Posts: 14881
Akkoord, Eerst even wat informatie opzoeken hoe zo iets er nou uitziet van binnen. dat scheelt veel
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
voorthuizen 17-7-2010 16:02 Print reply

Posts: 58
ik heb idd al meerdere exploded views en andere topics doorgenomen.
ervaring moet je opdoen uit de praktijk vind ik,
werkplaatshandboek klinkt opzich wel goed.
Zijn die dingen zeg maar 'universeel' te koop?? (dus voor alle brommers)
en zo ja, dan waar?
 
4takker 17-7-2010 16:09 Print reply

Posts: 2395
gewoon uit elkaar trekken dat ding. er komt nog wel uit meer plekken olie druipen als je het los trekt kon nog wel eens 100 ml zijn wat er links en recht uit staat te druppen.

meschien wel een handige tip als je niet zoon duur werkplaats boek wil kopen.
leen even het foto toestel van je ouders en maak een heele lading foto's van hoe het ding in elkaar zit.


en als het in elkaar zetten niet lukt.
koop je toch gewoon op ebay een blok voor een appel en een ei.
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
voorthuizen 17-7-2010 16:14 Print reply

Posts: 58
oke, dus niet alle olie loopt er via de bout uit.
en hoeveel liter hoort er ongeveer in te zitten??

Is het trouwens mogelijk om de grote van je versnelling te veranderen??

Dit bericht is gewijzigd door voorthuizen op 17-7-2010 om 17:09 uur.
 
T H O M 17-7-2010 17:37 Print reply
Posts: 262
ja dat kan, met een hele andere versnellingsbak
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
4takker 17-7-2010 18:02 Print reply

Posts: 2395
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: voorthuizen
oke, dus niet alle olie loopt er via de bout uit.
en hoeveel liter hoort er ongeveer in te zitten??

Is het trouwens mogelijk om de grote van je versnelling te veranderen??

Dit bericht is gewijzigd door voorthuizen op 17-7-2010 om 17:09 uur.


oficieel hoort er 700ml in te zitten.

versnellingsbak vertanding aan passen dat gaat heel moeilijk worden

de 4e versnelling zijn mogelijkheden een 4e versnelling van een honda ss50 blok dat is een lange versnelling
de versnelling die in dat blok zit is iets korter dan de honda versneling
en je hebt nog van het merk R-dising een race 4de versnelling dat is een heele korte als je zoon versnelling wil moet je mij het maar even laten hooren zoon 1 heb ik er nog liggen

je kan er ook een andere versnellings bak in zetten van 2 tot 6 versnellingen de 2 tot 4 versnellings bakken kosten rond de 50 tot 100 euro de 5 en de 6 bak die kosten al snel rond de 400 euro voor een gebruikte
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
Uncle BLAM 17-7-2010 18:30 Print reply

Posts: 1025
Als je de cilinderkop loshaalt kan het zijn dat je de koppakking moet vervangen, dit is meestal zo vanwege de afdichting die na gebruik is samen gedrukt en hij wil ook wel vastplakken waardoor 'ie kapot gaat bij het loshalen
 
een BF teller is sneller
meneerbart 17-7-2010 18:54 Print reply

Posts: 164
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
Als je de cilinderkop loshaalt kan het zijn dat je de koppakking moet vervangen, dit is meestal zo vanwege de afdichting die na gebruik is samen gedrukt en hij wil ook wel vastplakken waardoor 'ie kapot gaat bij het loshalen


moet altijd bij loshalen toch..
 
mag k een euro?
voorthuizen 17-7-2010 18:55 Print reply

Posts: 58
@4takker,
thanks voor de info.

@uncle blam,
ja, weet ik.
ik heb hem voorzichtig losgemaakt, en hij is gelukkig nog heel.
Misschien dat ik wel een nieuw setje pakkingen haal als ik m weer dicht maak
 
voorthuizen 17-7-2010 18:56 Print reply

Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: meneerbart
[...]


moet altijd bij loshalen toch..


officieel volgens mij wel ja, maar met de oude loopt hij ook nog.
Ik heb pas nog een cilinder 70cc op een mt5 gezet, met de zelfde pakking
 
T H O M 17-7-2010 19:12 Print reply
Posts: 262
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: voorthuizen
[...]


officieel volgens mij wel ja, maar met de oude loopt hij ook nog.
Ik heb pas nog een cilinder 70cc op een mt5 gezet, met de zelfde pakking


officieel boeit het niet of je er nu oude of nieuwe pakking tussen doet, maar beter doe je het wel als je je blok uit elkaar haalt
 
Never drive faster then your guardian angel can fly
Uncle BLAM 17-7-2010 19:27 Print reply

Posts: 1025
bij een viertakt is het zowel een olie afdichting als een afdichting tussen cilinder en kop zoals bij een tweetakt en worden er twee ruimtes van elkaar en van de buitenlucht gescheiden en kan er olie lekkerij optreden of compressie verlies
 
een BF teller is sneller
4takker 17-7-2010 20:31 Print reply

Posts: 2395
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Uncle BLAM
bij een viertakt is het zowel een olie afdichting als een afdichting tussen cilinder en kop zoals bij een tweetakt en worden er twee ruimtes van elkaar en van de buitenlucht gescheiden en kan er olie lekkerij optreden of compressie verlies


die kop en voet pakking die dienen er niet heele maal voor om de olie lekages tegen te houden er zitten nog een paar rubber ringen die die houden de olie tegen bij de voet pakking zit er 1 bij de kop pakking zitten er 2.


een oude koppakking gebruiken kan prima elke pakking kan je goed vaker monteren als ze maar geen beschadegingen hebben dan gaat het goed als ze scheurtjes hebben dan lekken ze pas.
 
Never drive faster then your guardian angel can fly

Dit topic is 3421 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved