Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - cilinder nog te redden?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1079 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62157 - cilinder nog te redden?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1756 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

meneerbart 15-7-2010 19:17 Print topicpost

Posts: 164
De laatste tijd rijdt mijn brommer slecht. Hier ligt het aan:
rondom de uitlaatpoort kleine krasjes:

tussen 2 spoelpoorten een diepere kras:




En nou zag ik ook dat 1 zuigerveer op een plek veel dunner is dan de andere(slijtage?):


Hoe kan dit? Is dit misschien deels de oorzaak van de krasjes? Er zat ook een beetje speling op het small-end lager.

Denken jullie dat ik deze cilinder nog te redden valt met een poetsbeurtje? Het is een 44.5mm malossi met een chroom wand.


Dit bericht is gewijzigd door meneerbart op 15-7-2010 om 19:18 uur.

Dit bericht is gewijzigd door meneerbart op 15-7-2010 om 19:18 uur.

Dit bericht is gewijzigd door meneerbart op 15-7-2010 om 19:20 uur.
 
mag k een euro?

koetjeboe91 15-7-2010 19:20 Print reply

Posts: 2096
de ongelijke slijtage van de zuiger veer kan komen door slechte verbranding. dit komt dan acher de zuiger veer en deze word dan naar buiten gedrukt. maar als de krassen niet te diep zijn is poetsen nog te doen.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
meneerbart 15-7-2010 19:23 Print reply

Posts: 164
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
de ongelijke slijtage van de zuiger veer kan komen door slechte verbranding. dit komt dan acher de zuiger veer en deze word dan naar buiten gedrukt. maar als de krassen niet te diep zijn is poetsen nog te doen.


oke thx,
ik ga morgen even langs een reviceer bedrijf, kijken wat ze er mee kunnen. Maar bedoel je slechte verbranding als in slecht afgesteld?
 
mag k een euro?
koetjeboe91 15-7-2010 19:28 Print reply

Posts: 2096
het kan maar het kan ook door een wat slechtere brandstof of slechte olie om. de oorzaak is vaak moeilijk te achter halen. maar even waar en wat tank je (mengsmeer bp shell avia)
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
meneerbart 15-7-2010 19:38 Print reply

Posts: 164
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
het kan maar het kan ook door een wat slechtere brandstof of slechte olie om. de oorzaak is vaak moeilijk te achter halen. maar even waar en wat tank je (mengsmeer bp shell avia)


verschilt, meestal heb ik een fles mengsmering bij me en ga ik tanken bij avia. soms ook bij een esso, waar ze brommix hebben.
 
mag k een euro?
timmy16 15-7-2010 20:47 Print reply

Posts: 1178
Valt nog goed mee te rijden hoor, mijne zag er toen 10x zo slecht uit, heb deze een keer op laten schuren en ik kon weer vooruit.
Later is er wel een nieuwe cilinder+zuiger op gekomen.
Dit was bij mijn Derbi met nieuw type blok.
 
Bike Me, Aprilia
BenjaminDG 15-7-2010 22:04 Print reply

Posts: 4605
Krassen zullen niet de reden zijn waarom je brommer kut rijd, de zuigerveer die onregelmatig versleten is is de boosdoener.
 
Vlaanderen vrij!
meneerbart 15-7-2010 22:10 Print reply

Posts: 164
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Krassen zullen niet de reden zijn waarom je brommer kut rijd, de zuigerveer die onregelmatig versleten is is de boosdoener.

Oke, maar hij had gewoon heel weinig compressie, in z'n 4e en 5e versnelling trok hij het niet meer. Maar langs die verticale krasjes kan toch ook "compressie lekken"? Het is trouwens een zuiger met 2 zuigerveren, waarvan er 1 dus zo onregelmatig versleten was.
 
mag k een euro?
BenjaminDG 15-7-2010 22:13 Print reply

Posts: 4605
Ik denk dat er meer compressie 'verloren' gaat door je versleten zuigerveren dan door die krassen.
 
Vlaanderen vrij!
Frysk 16-7-2010 1:45 Print reply

Posts: 34928
vervang je smallend lager en druk er ff een kwaliteits zuigertje in, kijk gelijk ook ff in wat voor staat je kop is.
 
giggitybyte
Saknet 16-7-2010 8:17 Print reply

Posts: 10355
die kras boven je uitlaatpoort (foto2) is waarschijnlijk een probleem
als je em met je nagel kan voelen kan je je cilinder best wegsmijten, gezien de soort wand. (chrome)

die onder de uitlaaatpoort(foto 1) doen geen kwaad. daar wordt natuurlijk geen compressie opgebouwd.

die zuigervaar is katsgaar
zuiger vast ook vervanging toe

bij bromboer vragen of je ff een nwe zuiger in je cil mag passen

als ie dan in je cilinder zwemt bovenaan (dus iets onder de stootrand), zonder veren erop kan je je cil ook best wegsmijten.

je moet de zuiger daar dus niet zijwaarts kunnen bewegen in de cil zonder veren

ff big/end krukaslgrs checken op speling (routine van maken bij loshalen)
geen speling? bovenstaand vervangen en gas ermee.

owja ff zijwaarts in je cilinder met schuurpapiertje oude alu resten vd oude zuiger eruit skrapen, beetje structuur (hoonsporen) simuleren voor het inrijden vd zuiger. (die overigens grotendeels de oliedistributie over de wand verzorgt drom is het nog belangrijker n goeie zuiger te hebben dan hoonsporen in je cil)

en voor je n nieuwe malossi 44,5 koopt vergelijk de prijs ff met die van schaaf bromfietsen, als j daar overigens (online?) koopt wel duidelijk laten weten dat het voor mtx-SH is


Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 16-7-2010 om 8:26 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
meneerbart 16-7-2010 10:36 Print reply

Posts: 164
Ai, die kras op foto 2 is met de nagel te voelen. en zuiger was idd ook aan vervanging toe, maar ik kan beter denk ik een heel nieuw setje halen.

Zonder zuigerveren kon ik mijn oude zuiger wel zijwaarts heen en weer bewegen. Of moet dit per se met een nieuwe zuiger gedaan worden?

Geen speling op de krukas en geen verticale speling op big-end(horizontaal mag toch een beetje?)

Ik had op marktplaats ook al een malossi zuiger gezien voor mtx-sh voor 42.50ยค , goedkoopste die ik tot nu toe heb gezien en heb schaaf ook even gemaild.

bedankt voor info
 
mag k een euro?
koetjeboe91 16-7-2010 11:41 Print reply

Posts: 2096
goedkoop is duurkoop. beter naar een brommer dealer toe gaan en een goede set kopen. ben je teminsten voor een tijd klaar met dit soort problemen.
 
dubstep dropping beats so hard that Korea wishes their bombs could drop that hard.
meneerbart 16-7-2010 11:43 Print reply

Posts: 164
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koetjeboe91
goedkoop is duurkoop. beter naar een brommer dealer toe gaan en een goede set kopen. ben je teminsten voor een tijd klaar met dit soort problemen.


is hetzelfde setje als ze overal verkopen alleen dan niet voor belachelijk veel geld: http://link.marktplaats.nl/347090235
 
mag k een euro?

Dit topic is 1756 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved