Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Wat zijn de beste soort lagers

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 671 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62146 - Wat zijn de beste soort lagers
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3881 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Tobias Verhoef 13-7-2010 21:42 Print topicpost

Posts: 1832
Ik ben bezig mn KTM blok te restaureren en nu heb ik nieuwe blok lagers nodig (13 stuks in totaal ik heb er al 2)

Maar nu had ik met mn vader een discussie van wat goeie lagers zijn.

Hij zei dat lagers met messing kooi het beste zijn omdat messing van zichzelf al smeert (omdat er lood in zit) volgens hem zijn ze dus beter als lagers met stalen/kunststof kooi.

Maar ik wil dit graag zeker weten want lagers met een messing kooi die zitten alleen in dichte lagers maar die keerringen kan je er gewoon uittrekken en dan kan de blokolie erbij, dat is het probleem niet.

Maar ik wil dus gewoon zeker weten of dit waar is of dat andere soort lagers toch beter zijn.

En ik wil graag de info onderbouwd hebben als het kan
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????

Royal Club 13-7-2010 21:46 Print reply

Posts: 60390
valt er op MF niks over te vinden in de crossafdeling? ik denk dat er voor doorgaans gebruik gewoon in moet, wat er in zat
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Tobias Verhoef 13-7-2010 21:48 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
valt er op MF niks over te vinden in de crossafdeling? ik denk dat er voor doorgaans gebruik gewoon in moet, wat er in zat


Helemaal vergeten te kijken ga ik meteen doen

Nou dat is dus het probleem er zat van alles wat in
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Royal Club 13-7-2010 21:50 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]


Helemaal vergeten te kijken ga ik meteen doen

Nou dat is dus het probleem er zat van alles wat in



er valt vast wel te vinden wat er allemaal in hoort

je kan wel van die mooie lagers kopen die je carterdruk met 0.00001 bar verhogen ofzo :p maarja, ben je ook 30eu per lager verder. Ik denk niet dat dat je bedoeling is.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Tobias Verhoef 13-7-2010 22:03 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]



er valt vast wel te vinden wat er allemaal in hoort

je kan wel van die mooie lagers kopen die je carterdruk met 0.00001 bar verhogen ofzo :p maarja, ben je ook 30eu per lager verder. Ik denk niet dat dat je bedoeling is.


Hoe bedoel je met die carterdruk? Ook al zou ik dichte lagers nemen trek ik die keerringen ervan gewoon eruit.

En ik wil inderdaad niet 30 verder zijn voor een lager die 1 maand langer meegaat makkelijk gezegd
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Royal Club 13-7-2010 22:04 Print reply

Posts: 60390
gewoon c3 erin drukken denkz, werkt t wel :P
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Tobias Verhoef 13-7-2010 22:17 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
gewoon c3 erin drukken denkz, werkt t wel :P


Nou daar heb ik veel aan

Ik heb op mf gezocht maar kon daar niks vinden

Dus heeft iemand nuttige informatie hier over?
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Marcooow 13-7-2010 22:31 Print reply

Posts: 5713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]


Nou daar heb ik veel aan

Ik heb op mf gezocht maar kon daar niks vinden

Dus heeft iemand nuttige informatie hier over?


naar crossmoterzaak gaan en je daar laten informeren
 
faster than a bullet!
Raoul 13-7-2010 22:35 Print reply

Posts: 2997
Is contact opnemen met KTM , of een ktm dealer geen idee? vooral een dealer zal (hoop ik dan toch:P) wel de werkplaatsboeken hebben liggen
 
Aprilia MX (H)
Tobias Verhoef 13-7-2010 22:43 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: marcooow
[...]


naar crossmoterzaak gaan en je daar laten informeren


Heb ik al gedaan maar die wisten het ook niet

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Raoul
Is contact opnemen met KTM , of een ktm dealer geen idee? vooral een dealer zal (hoop ik dan toch:P) wel de werkplaatsboeken hebben liggen


Die smeren je een peper duur KTM setje aan


Ik wil gewoon weten wat is beter messing/kunstof/stalen kooi.

Dit bericht is gewijzigd door Tobias Verhoef op 13-7-2010 om 22:45 uur.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Error1991 13-7-2010 23:14 Print reply

Posts: 939
of opzoeken wat er in dat peperdure ktm setje gaat en dat zelf bij mekaar rapen
 
mr200r 14-7-2010 1:19 Print reply
Posts: 5122
Gewoon dezelfde als ktm er orgineel instopt,welke het zijn ?.
Maar waarom zou je andere dan ktm erin doe?
 
mr200r
Saknet 14-7-2010 6:09 Print reply

Posts: 10355
zaelfsmerende lagers zijn voor achterwielen enzo. lagere toerentallen iig. die smering die daar dan in zit is te dik voor hoge toeren (draait te zwaar) en het wordt dan ook nog eens te warm door dat de olie niet gelijk de hitte af kan voeren naar de massa van het blok.

wat jij wilt weten is welke lagers waar moet nou dat is bijzonder simpel.

krukaslagers hangt gweoonvolledig van je toerental af van de powerband.

versn bak draait minder hard en die wil je bij koude motor meteen zo weinig mogelijk speling hebben, dus dan zit je al gauw op c1/ c2 of c0 ofzo (c0 = standaard) Je zou wel bvb een versn bak lager aan de kant vd kering gesloten kunnen houden, dat boeit toch geen zak. (logisch denken doet n hoop)

als je nou eens een keer op google had gezocht naar "lagers c1 c2 c3 c4" had je eigen verstand de boel ook kunnen bevatten.

balansas lagers en alles wat met geljike snelheid met de krukas mee draait moet je zelfde lagers in raggen als om je krukas

als je nou een werkplaatsboek zou kunnen scoren van jouw model fiets, dan staan daar alle aangeraden typeaanduidingen van lagers in.

let wel op dat je een fatsoenlijk merk lagers aanschaft. maar je merkt vanzelf wel welke lagers dat zijn want bij slechte merken zijn soms nieuwe lagers al rumoerig.

en anders kan je altijd nog op google kijken maar dan kom je al gauw bij persoonlijke belangen uit van mensen die aandelen van goedwaardeloze kutmerken hebebn. enzo.

owja en kijk vooral niet naar prijs, de goedkoopsten kunnen gewoon de besten zijn. alles is mogelijk in het hedendaagse economie circus.

sommige lagers hebben bvb de hele wereld overgereisd, geen wonder dat ze zo duur zijn dan. sommigen hebben dat 2x gedaan. want dan zijn ze dus retour gestuurd ivm rotte appel. anderen hebben grondstoffen van mars.of daar ergens uit de buurt

voor zon werkplaatsboekje kan je bvb naar www.ktm.com gaan en die aardige mensen mailen of je brommerboer lastig vallen of googlen

http://www.google.nl...0+pdf+service+manual

http://www.speurders...dingen-57345523.html


http://www.google.nl...EXC+200+pdf+workshop

http://www.carlsalte...torcycle-manuals.asp

moeilijk he allemaal..


en als je er dan achter bent vanuit je luie stoel, vergeet dan vooral niet om wederom vanuit je luie stoel naar bvb een webshop als www.detechnoshop.nl te gaan en daar je lagers te halen.


n als je dat werkplaatsboekje nu nog steeds niet hebt, lijkt me vrji stug gezien je 1e zin is "ik ben bezig mn ktm blok te reviceren" ohnee, hahahahaha, jij bent vrij uniek want je bent je blok aan het restaureren ipv reviceren ;D, tenzij je ADHD hebt want een kenmerk van ADHD mensen is dat ze nooit lezen danwel denken voor ze doen, ik heb zelf eens een ADHD test gehad en daarin werd mij gevraagd of ik ook wel handleidingen lees)
probeer dan deze klik


Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 14-7-2010 om 7:08 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Tobias Verhoef 14-7-2010 8:30 Print reply

Posts: 1832
Dankje voor de info

Maar wrm zo moeilijk doen als ik een paar kleine foutjes maak? (mag dat tegenwoordig dan niet meer)

Maar je hebt nog niet echt mn vraag beantwoord ik wou alleen weten wat voor soort kooi het beste is.

En die hele preek over soorten lagers die ken ik allang (en ook al wou ik dat weten had ik allang daar naar gezocht), maar ook al zou dit topic niks worden (wat ik dus nu wel erg verwacht) dan wou ik gewoon de originele lagers erin doen die in mijn werkplaatshandboek staan die ik al had voordat ik het blok openhaalde

En over een goed merk lagers kopen, elke sukkel weet toch wel dat lagers van SKF bijv beter zijn dan die cheap ass merken die soepblik staal gebruiken.

Nu snap ik wel wrm je die test nodig had omdat je mn post niet goed gelezen had.

Dus als je weer wat post lees die vraag eens goed.


Weet echt niemand wat nou beter is?



 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Almer 14-7-2010 12:42 Print reply

Posts: 3325
Hoi. Een messing kooi is beter, want messing heeft een hogere warmtegeleiding dan staal of kunststof. Voor de smering maakt het geen zak uit, want de messing kooi smeert je lager niet, hij loopt er immers drukloos tegenaan. Waarschijnlijk heb je wel een hogere weerstand als bij kunststof, omdat kunststof een kleinere oppervlakteruwheid heeft, maar daar merk je niks van. Kunststof kooi dempt het geluid wel mooier, het zou kunnen zijn dat je een lichte fluittoon gaan krijgen van je messing kooi, maar dat is juist wel mooi.

Als je ze koopt met een gesealde kooi (2-RS), haal dan wel beide sealringen eruit, anders droogt je keerring veel sneller uit, het is voor een keerring wel goed dat er olie op komt, kan hij zijn wrijvingswarmte ook beter kwijt, en de wrijving neemt af door de smering van olie. Dus wat Saknet zegt is niet helemaal waar...
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
Tobias Verhoef 14-7-2010 20:38 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Almer
Hoi. Een messing kooi is beter, want messing heeft een hogere warmtegeleiding dan staal of kunststof. Voor de smering maakt het geen zak uit, want de messing kooi smeert je lager niet, hij loopt er immers drukloos tegenaan. Waarschijnlijk heb je wel een hogere weerstand als bij kunststof, omdat kunststof een kleinere oppervlakteruwheid heeft, maar daar merk je niks van. Kunststof kooi dempt het geluid wel mooier, het zou kunnen zijn dat je een lichte fluittoon gaan krijgen van je messing kooi, maar dat is juist wel mooi.

Als je ze koopt met een gesealde kooi (2-RS), haal dan wel beide sealringen eruit, anders droogt je keerring veel sneller uit, het is voor een keerring wel goed dat er olie op komt, kan hij zijn wrijvingswarmte ook beter kwijt, en de wrijving neemt af door de smering van olie. Dus wat Saknet zegt is niet helemaal waar...


Bedankt voor info

En speciaal voor saknet ik doe gewoon de lagers die KTM voorschrijft in het werkplaatshandboek in mn blok (dat was ik eigenlijk allang voorplan)
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????

Dit topic is 3881 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved