Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Blok tik

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 946 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #62122 - Blok tik
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5535 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joost. 10-7-2010 22:59 Print topicpost

Posts: 339
Zal inmiddels wel het 36e topic zijn over tikken/ratels uit het blok, en JA heb alle ouwe topics doorgelezen, maar kwam niet op het goede uit..

Heb sinds kort een ander blok onder mijn derbi: derbi blok van 2001. doppler krukas.

Nu heb ik op dit blok een 80mhr replica cilinder gemonteerd, en kwam er een aparte tik uit het blok.
vervolgens heb ik mijn TP70cc cilinder (waar in al 3kwart jaar mee heb gereden met een ander blok) gemonteerd, en had het blok de zelfde ratel.
De "tikker" komt overigens uit de cilinder zetten, het voelt op de cilinderkop als of de zuiger tegen de kop komt.

nougoed:
zuiger kwam niet tegen kop: squish van ~1.3 mm
zuiger kwam ook niet tegen bougie.
zuigerveren waren nog prima, van beide cilinders.
en aangezien ik het met mijn oude blok niet had, vond ik het wel een raar probleem.
Wat ook nog het probleem kon zijn: zuiger die tegen carter komt aan de onderkant.
heb 7mm ofzo(absurd veel) van de onderkant van mn zuiger gehaald, en het is nu wel iets minder geworden, zit er eigenlijk nogsteeds.

het enige wat ik nog kan bedenken is detonatie. maar het gekke is, als ik mijn contact uit zet onder het rijden blijft ie tikken.

iemand die hier ervaring mee heeft gehad?

heb ook even een filmpje gemaakt met de 70tp cilinder er op( ja staat veel te rijk afgesteld. zat nog de 28mm carb op, die op de 80mhr was afgesteld)
even voor de duidelijkheid, je hoort de ratel vooral als ik gas los heb.

filmpje


Dit bericht is gewijzigd door Joost. op 10-7-2010 om 22:59 uur.
 
1 op 10 zonnebloemolie door je benzine, en je hebt veel meer compressie:e

Saknet 10-7-2010 23:27 Print reply

Posts: 10355
ligt aan je "blok".

nieuwe kopen.

owja enneu. als je zuiger tegen onderkant vd carter zou komen eej. dan zou je zuiger bij het starten meteen in stukken knallen.


trouwens, wat noem jij het "goede"?

ik neem aan alles wat jij niet snapt of weet wat het is, zoals n big end lager, krukaslager en/of andere ongeoorloofde spelingen?


Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 10-7-2010 om 23:29 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Joost. 10-7-2010 23:46 Print reply

Posts: 339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
ligt aan je "blok".

nieuwe kopen.

owja enneu. als je zuiger tegen onderkant vd carter zou komen eej. dan zou je zuiger bij het starten meteen in stukken knallen.


trouwens, wat noem jij het "goede"?

ik neem aan alles wat jij niet snapt of weet wat het is, zoals n big end lager, krukaslager en/of andere ongeoorloofde spelingen?


Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 10-7-2010 om 23:29 uur.



ja die topics kwamen uit op zuigerveren die versleten waren, of dat het de koppeling was die tikte.

bigendlager, naaldlager, en krukas lagers zijn perfect. geen afwijkende speling. ook kan de zuiger, voor zo ver te voelen met de hand, niet kantelen in de cilinder.

zuiger kan wel degelijk tegen carter aankomen, genoeg mensen die hier last van hebben gehad. en dan niet dat de zuiger vast komt te zitten, jou zou het niet eens voelen als je aan het vliegwiel draait. maar dan hadden ze wss last van een lichtelijk kantelende zuiger, die dan heel licht de carter raakt.
 
1 op 10 zonnebloemolie door je benzine, en je hebt veel meer compressie:e
Tim-gpr99 11-7-2010 0:41 Print reply

Posts: 841
Loop je vliegwiel eens na of deze niet aanloopt. Speling is erg klein bij derbi normaal gesproken, dus bij kleine afwijkingen kan hij aan lopen.
 
GPR50 '99 streetfightert
Joost. 11-7-2010 0:47 Print reply

Posts: 339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tim-gpr99
Loop je vliegwiel eens na of deze niet aanloopt. Speling is erg klein bij derbi normaal gesproken, dus bij kleine afwijkingen kan hij aan lopen.


is het duidelijk niet. dan zou ik het merken met draaien van het vliegwiel.
de tikt komt echt uit de cilinder, ik kan hem op de cilinderkop voelen.
misschien dat het toch detonatie is..
 
1 op 10 zonnebloemolie door je benzine, en je hebt veel meer compressie:e
sendaSM-almkerk 11-7-2010 0:52 Print reply
Posts: 207
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joost.
[...]


is het duidelijk niet. dan zou ik het merken met draaien van het vliegwiel.
de tikt komt echt uit de cilinder, ik kan hem op de cilinderkop voelen.
misschien dat het toch detonatie is..


detonatie kan eigenlijk niet als je ontsteking goed staat
kan je makkelijk controleren want op de grondplaat staat een streepje
is het niet gewoon een kapot lager
 
ikkejw 11-7-2010 2:14 Print reply

Posts: 9886
trilt je hele brommer ook mee als hij tikt?
 
Preserve nature - Always wear a helmet
kpotmake 11-7-2010 9:37 Print reply

Posts: 3065
smallend nagekeken? die zijn erg zwak bij die doppler asjes (zelf ondervonden)
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Joost. 11-7-2010 13:24 Print reply

Posts: 339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sendaSM-almkerk
[...]

detonatie kan eigenlijk niet als je ontsteking goed staat
kan je makkelijk controleren want op de grondplaat staat een streepje
is het niet gewoon een kapot lager

Ja dat is het juist, heb geen vliegwiel trekker, en vliegwiel gaat niet op een van de beunmanieren los (hamer)
weet dus niet of de ontsteking helemaal perfect staat..
mja met contact uit doet ie t ook. (tikken dan) dus detonatie zal het niet zijn)



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
trilt je hele brommer ook mee als hij tikt?


dat was bij mn ouwe blok zo (knul waar ik hem van kocht had er c4 lagers in gezet en niet ingereden) dat die hele brommer trilde, en al mn electra en verlichting zelfs kapot trilde. nu dus niet meer zo. brommer trilt totaal niet, daarom sluit ik krukaslagerspeling uit.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
smallend nagekeken? die zijn erg zwak bij die doppler asjes (zelf ondervonden)


Hoe bedoel je? dat de zuiger niet speling heeft t.o.v. drijfstang? nou dat heeft ie dus nauwelijks, naaldlager is ook nog prima, en smallend is dus blijkbaar niet uitgelubberd.

 
1 op 10 zonnebloemolie door je benzine, en je hebt veel meer compressie:e
kpotmake 11-7-2010 13:38 Print reply

Posts: 3065
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joost.
[...]

Ja dat is het juist, heb geen vliegwiel trekker, en vliegwiel gaat niet op een van de beunmanieren los (hamer)
weet dus niet of de ontsteking helemaal perfect staat..
mja met contact uit doet ie t ook. (tikken dan) dus detonatie zal het niet zijn)



[...]


dat was bij mn ouwe blok zo (knul waar ik hem van kocht had er c4 lagers in gezet en niet ingereden) dat die hele brommer trilde, en al mn electra en verlichting zelfs kapot trilde. nu dus niet meer zo. brommer trilt totaal niet, daarom sluit ik krukaslagerspeling uit.



[...]


Hoe bedoel je? dat de zuiger niet speling heeft t.o.v. drijfstang? nou dat heeft ie dus nauwelijks, naaldlager is ook nog prima, en smallend is dus blijkbaar niet uitgelubberd.


nauwelijks?? dus wel iets? een tiende millimeter is al teveel, (in verticale richting) en dat hoor je gelijk, en dan krijg je hetzelfde getik als jij hebt! als je het gas loslaat


even iets anders: dat jij een squish van 1,3 hebt is ook niet bepaald goed voor je blokje, het is echt niet zo dat hoe hoger de squish hoe veiliger dat je zit, die squish zit er namelijk om detonatie tegen te gaan (maar dit zal wel niet de oorzaak van het tikken zijn)

Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 11-7-2010 om 13:42 uur.
 
alu lassen / tig lassen / frees-draaiwerk nodig? PM www.weekers.nl
Meathausen 11-7-2010 15:32 Print reply

Posts: 726
Misschien kapotte krukas lager?
 
Een man zonder bier is als een brommer zonder benzine, niet vooruit te branden!
Joost. 11-7-2010 15:47 Print reply

Posts: 339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Meathausen
Misschien kapotte krukas lager?


lees eerst eens dan..
heeft iemand al gevraagd, heb ik al op gereageerd. nee het is geen krukaslagerspeling of lager die kapot is of weet ik het wat.
 
1 op 10 zonnebloemolie door je benzine, en je hebt veel meer compressie:e
Joost. 11-7-2010 15:50 Print reply

Posts: 339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kpotmake
[...]

nauwelijks?? dus wel iets? een tiende millimeter is al teveel, (in verticale richting) en dat hoor je gelijk, en dan krijg je hetzelfde getik als jij hebt! als je het gas loslaat


even iets anders: dat jij een squish van 1,3 hebt is ook niet bepaald goed voor je blokje, het is echt niet zo dat hoe hoger de squish hoe veiliger dat je zit, die squish zit er namelijk om detonatie tegen te gaan (maar dit zal wel niet de oorzaak van het tikken zijn)

Dit bericht is gewijzigd door kpotmake op 11-7-2010 om 13:42 uur.


wat jij zegt is idd het meest voor de hand liggend.
wat ik dus al wel heb geprobeerd, dubbele voetpakking er tussen, en dan zou je zeggen dat die zuiger dan nooit de kop nog kan raken.

ook als ik plankgas geef bij 4-5k tikt ie ook nog steeds, en dan kan door de verbranding niet gebeuren wat je beschrijft lijkt me.

ja omdat ik dus nog een normale voetpakking heb is die squish nog vrij hoog, zal er wel een keer vloeibaar tussen doen ipv papier.
 
1 op 10 zonnebloemolie door je benzine, en je hebt veel meer compressie:e
Pixl 11-7-2010 15:57 Print reply

Posts: 3125
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joost.
[...]


lees eerst eens dan..
heeft iemand al gevraagd, heb ik al op gereageerd. nee het is geen krukaslagerspeling of lager die kapot is of weet ik het wat.


in een paar posts eerder van je sluit je krukas speling uit omdat je brommer niet trilt. dat slaat nergens op want je brommer hoeft niet te trillen als ie speling op de krukas heeft
 
So fuckin' what!?
Joost. 11-7-2010 18:24 Print reply

Posts: 339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pixl
[...]


in een paar posts eerder van je sluit je krukas speling uit omdat je brommer niet trilt. dat slaat nergens op want je brommer hoeft niet te trillen als ie speling op de krukas heeft


ja. daar heb je wel gelijk in, dat heb ik misschien ook verkeerd gezegd.

toen ik dit nieuwe blok had wou ik zelf ook graag weten hoe het met de krukaslagers stond, omdat mn ouwe blok daar wel gedoe mee had.
heb toen de brommer zonder vliegwielkap goed warm gereden en toen had de krukas totaal geen speling. ook als het blok koud is, geen speling.

heb vanmiddag trouwens gekeken. zuiger helemaal bovenin en dan het vliegwiel klein beetje heen en weer draaien, dan hoor je wel een soort klein tikje wat kan duiden op big/small end speling.
ook als de zuiger ergens anders in de cilinder zit, en ik doe het zelfde, hoor ik het ook. dus zuiger komt niet tegen de kop.
 
1 op 10 zonnebloemolie door je benzine, en je hebt veel meer compressie:e
Floris-tsx 14-7-2010 17:06 Print reply

Posts: 3225
ik ben nu bezig met een RS50 te reviseren voor een vriendin van mij, omdat dat ding eenzelfde geluid maakt (boven de 4000 toeren fzo).

waarom reviseer je niet ook gewoon alles, dan ben je van alle gezeik af?
 
Iedereen kan professioneel worden

Dit topic is 5535 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved