Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Radio aansluiten

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 944 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #62118 - Radio aansluiten
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 7491 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Gertie14 9-7-2010 17:43 Print topicpost

Posts: 136
Ik ben bezig om een radio uit me auto draagbaar te maken en accu's te gebruiken voor de stroom.
Ik gebruik 2 speakers (20w).

Alleen weet ik niet hoe ik de boel moet aansluiten.
Ik heb de 12v accu's doorgemeten en ze zijn gewoon werkend.
Ook heb ik bijna alle combinaties geprobeerd maar ik krijg de radio niet aan.

Ik heb de volgende draden:


Blauw/wit
Rood (zit zekering tussen dus zal wel gewoon + zijn)
Wit
Groen
Zwart

Hier een paar foto's:




Ik hoop dat jullie me de combinaties kunnen geven.

mvg,

Gert Jan
 
[b]Racing Hoogwoud[/b]

PetrolShack 9-7-2010 17:49 Print reply

Posts: 572
is de radio niet gewoon kapot ??
en kan je anders ff een foto'tje van de achterkant van die radio posten ? dan is het misschien ffies wat duidelijker te zien...
 
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat jij leest......!
stevoo 9-7-2010 17:50 Print reply

Posts: 689
je hebt 2 draden voor de plus dus rood en nog 1 want die andere zou normaal gezien tussen je contactslot lopen.
en ik weet niet of je radio mono of sterio is.
want dan heb je nog maar 2 draden over voor je speakers.
 
MembraaNN beunhaas!!
mariustzr 9-7-2010 17:54 Print reply

Posts: 126
4 voor je boxen, 1 plus en de min zit op je behuizing van je radio
 
Gertie14 9-7-2010 18:56 Print reply

Posts: 136
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb nu de volgende combinatie:

Rode draad met zekering -> +
Behuizing -> -

Ik weet zeker dat de radio goed is
hij zit er ook goed in.
Alleen hij doet het nog steeds niet.
Het display geeft niks aan. (normaal staat daar de frequentie).


Ik hoop dat jullie nog wat weten.

mvg Gert Jan
 
[b]Racing Hoogwoud[/b]
mariustzr 9-7-2010 19:00 Print reply

Posts: 126
geef even door wat je kleuren zijn

idd rood met zekering +
2 dezelfde kleuren zijn je plus voor je boxen
2 overige zijn voor boxen links en rechts, voor als je knopje op je radio zelf van box links en recht precies verkeerd om zit

 
Gertie14 9-7-2010 19:04 Print reply

Posts: 136
Blauw/wit
Rood (zit zekering tussen dus zal wel gewoon + zijn)
Wit
Groen
Zwart

Ik zal zo ff foto maken van achterkant

Dit bericht is gewijzigd door Gertie14 op 9-7-2010 om 19:15 uur.
 
[b]Racing Hoogwoud[/b]
Gertie14 9-7-2010 19:27 Print reply

Posts: 136
Hierbij nog wat foto's voor de duidelijkheid





Dat gele draadje heb ik dus op de - aangesloten en de rode op de plus.
 
[b]Racing Hoogwoud[/b]
-simon- 9-7-2010 19:31 Print reply

Posts: 8211
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Saknet 9-7-2010 19:36 Print reply

Posts: 10355
de gele is waarschijnlijk de geheugen draad, die je instellingen onthoud als je de contactsleutel er niet in hebt.

dat is dus een plus.

de rode is ook een plus. die kunnen allebei samen dus op de plus vd accu.

dan heb je een zwarte danwel blauwe die is meestal min. vaak staat het er ook wel op zoniet in de handleiding vd radio staat het zekerweten. (soms als online naslagwerk beschikbaar van website fabrikant)


maar wil je dan met een accu rond gaan lopen? je snapt wel dat een boel accus kapot gaan van diepontlading? dus dat je hoogstens een uurtje muziek hebt? (of een amper draagbare set bij gebruik zware accu) tenzij je een lithium titanium accu gebruikt (momenteel nog vrij duur)...

als je 2x 20 watt hebt zit je op 40 watt dan heb je dus een constant verbruik van 40/12= 3+ ampere. als je dan nog lief voor je accu wil zijn (buitenom het zorgen dat hij nooit beneden de 12,4v geraakt) zul je al met een 30 ampere accu gaan moeten rondlopen.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 9-7-2010 om 19:44 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Menu2t 9-7-2010 19:38 Print reply

Posts: 2815
bij de meeste accu's is rood + geel genoeg om aan de + te zetten en dan de massa aansluiten en je bent er. Je zit namelijk met een remote kabel welke spanning moet krijgen als jij dat wil. Als je dan toch een draagbare radio wil bouwen zou ik eerst is beginnen met een fatsoenlijke radio te fixen, want dit ding van 20 jaar oud wordt waarschijnlijk toch niks
 
NSR Supersprint special!
Saknet 9-7-2010 19:42 Print reply

Posts: 10355
niet fokkn met pioneer lol

Nou ik vind je kan btr juist zorgen dat je het eerst werkend krijgt met n oud ding, kan je altijd nog iets nieuwers kopen met SD kaartjes + mp3 ofzo.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 9-7-2010 om 19:42 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
mariustzr 10-7-2010 9:37 Print reply

Posts: 126
whaha, mijn radio is nog ouder
 
T H O M 10-7-2010 10:41 Print reply
Posts: 262
Never drive faster then your guardian angel can fly
Jozeff - Forum en Sales Moderator 10-7-2010 12:31 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Menu2t
bij de meeste accu's is rood + geel genoeg om aan de + te zetten en dan de massa aansluiten en je bent er. Je zit namelijk met een remote kabel welke spanning moet krijgen als jij dat wil. Als je dan toch een draagbare radio wil bouwen zou ik eerst is beginnen met een fatsoenlijke radio te fixen, want dit ding van 20 jaar oud wordt waarschijnlijk toch niks


wat maakt het nu weer uit hoe oud de radio is
Je moet er eentje hebben die heel weinig stroom pakt.

@TS: je bent niet slim bezig geweest. Toen je hem uit de auto haalde had je moeten kijken hoe het aangesloten zat.
Nu weet je niet eens meer waar de speakers op moeten zitten.
Ik zou hem open schroeven en verder kijken.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Joost. 10-7-2010 18:43 Print reply

Posts: 339
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
de gele is waarschijnlijk de geheugen draad, die je instellingen onthoud als je de contactsleutel er niet in hebt.

dat is dus een plus.

de rode is ook een plus. die kunnen allebei samen dus op de plus vd accu.

dan heb je een zwarte danwel blauwe die is meestal min. vaak staat het er ook wel op zoniet in de handleiding vd radio staat het zekerweten. (soms als online naslagwerk beschikbaar van website fabrikant)


maar wil je dan met een accu rond gaan lopen? je snapt wel dat een boel accus kapot gaan van diepontlading? dus dat je hoogstens een uurtje muziek hebt? (of een amper draagbare set bij gebruik zware accu) tenzij je een lithium titanium accu gebruikt (momenteel nog vrij duur)...

als je 2x 20 watt hebt zit je op 40 watt dan heb je dus een constant verbruik van 40/12= 3+ ampere. als je dan nog lief voor je accu wil zijn (buitenom het zorgen dat hij nooit beneden de 12,4v geraakt) zul je al met een 30 ampere accu gaan moeten rondlopen.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 9-7-2010 om 19:44 uur.


als je kijkt zie je dat de gele draad met een bout aan de behuizing vast zit, tevens zit er een aardedraad aan die zelfde bout.
als die knul nu dus de rode en gele draad op de pluspool van zijn accu zet, en de behuizing op de minpool, dan zal er kortsluiting ontstaan.

Ik heb het vermoeden dat 2 van de draden: Blauw/wit ,Wit en groen van de speakers zijn, en 1 van de twee draden op de plus moet(samen met de rode draad dan).
Stel dat de witte en de groene draad van de speakers zijn, moet aan elke speaker op de plus pool éen van deze draden.
de min pool van de speaker verbindt je met de behuizing/aardedraad van de radio

edit: aangezien die radio een ouwe keet is, en de TS al alle draden op de accu heeft geprobeerd, is de kans groot dat die radio bij het oud vuil kan.

Dit bericht is gewijzigd door Joost. op 10-7-2010 om 18:44 uur.
 
1 op 10 zonnebloemolie door je benzine, en je hebt veel meer compressie:e

Dit topic is 7491 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved