Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #62102 - Tomos valt uit bij gas
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 10144 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
The_RV |
7-7-2010 8:04 |
Posts: 43 |
Goedemorgen,
Ik heb een Tomos s25 uit 1992 en zit met het volgende probleem. Mijn brommer viel vorige week uit en sindsdien zit ik er eigenlijk mee: zodra ik gas geef valt hij uit, maar als ik de brommer stationair laat lopen is er niets aan de hand.
Er zat voordat de brommer uitviel een sproeier van 52 in, maar toen stotterte hij soms op volgas. Dus daarom heb ik sproeier 50 erin gedaan. Dat ging een paar weken goed, ondanks dat hij soms nog wat stotterde op top. Toch leek hij beter te rijden, wat in mijn ogen ook best vreemd is, aangezien hij met sproeier 52 eerst een 1mnd lang prima liep. Voor die maand had ik een ander blok eronder liggen.
Het blok dat er nu onder zit is een bromblok, ik heb een proma uitlaat en dus sproeier 50.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik vind het echt raar.
Alvast vriendelijk bedankt !!
|
|
|
|
XDr4g0nX |
7-7-2010 8:31 |
Posts: 3526 |
Dus je had eerst een ander blok er onder hangen die je toen heb vervangen voor dit huidige blok?
En die heeft het goed gedaan tot ongeveer een maand geleden toen hij begon te stotteren op zijn top?
Vervolgens heb je er een kleinere sproeier in gedaan en sindsdien reed hij beter?
Daarna viel hij dus uit en kon je geen gas meer geven, alleen maar stationair lopen?
Klinkt in mijn oren als ik het goed begrijp (correct me if i'm wrong) als valse lucht samen met goed afstellen.
|
|
Signature: [==||========] 20% complete |
|
The_RV |
7-7-2010 8:47 |
Posts: 43 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: XDr4g0nX
Dus je had eerst een ander blok er onder hangen die je toen heb vervangen voor dit huidige blok?
En die heeft het goed gedaan tot ongeveer een maand geleden toen hij begon te stotteren op zijn top?
Vervolgens heb je er een kleinere sproeier in gedaan en sindsdien reed hij beter?
Daarna viel hij dus uit en kon je geen gas meer geven, alleen maar stationair lopen?
Klinkt in mijn oren als ik het goed begrijp (correct me if i'm wrong) als valse lucht samen met goed afstellen.
Ik had eerst inderdaad een ander blok en dat vervangen. Dat blok heeft het zo'n maand goed gedaan met sproer 52. Daarna begon hij te stotteren enz. en toen heb ik sproeier 50 erin gezet. Het was daarna wel wat minder maar nog steeds stotterde hij wat op top, heel soms ook als hij niet op top is (misschien is hij dan koud). Met die kleinere sproeier heeft hij het dus heel even goed gedaan, daarna viel hij uit en blijft hij nog alleen stationair lopen.
Toen ik ging kijken wat het probleem kon zijn, en meteen de carburateur naar rechts heb verplaatst (lag eerst onder het frame), zag ik wel dat het ophangpunt van de uitlaat afgebroken was. Deze heb ik inmiddels gefixt en alles goed vastgedraaid. Er lijkt ook geen valse lucht uit te komen, dus of het dat kan zijn?
Bedankt voor de reacties alvast
PS: wat zou ik anders af moeten stellen ?
Dit bericht is gewijzigd door The_RV op 7-7-2010 om 8:54 uur.
|
|
|
|
XDr4g0nX |
7-7-2010 8:59 |
Posts: 3526 |
Met afstellen bedoelde ik je carburateur afstellen.
En heb je al gecontroleerd op valse lucht bij je luchtfilterslang (als je dat hebt) en je spruitstuk met de deo test?
Het zou ook goed kunnen dat je uitlaat niet helemaal goed vast zit en dat hij daar valse lucht trekt.
|
|
Signature: [==||========] 20% complete |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
7-7-2010 9:09 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: The_RV
Er lijkt ook geen valse lucht uit te komen, dus of het dat kan zijn?
valse lucht word erin gezogen, die komt er niet uit
start je brommer eens, laat hem stationair lopen en spuit wat remreiniger/deo op je spruitstuk, kijk of de brommer erop reageert
|
|
|
|
The_RV |
7-7-2010 9:36 |
Posts: 43 |
Het spruitstuk zit helemaal dicht, inclusief vloeibare pakking, dus daar zou niets uit moeten kunnen komen. De carburateur zit ook potdicht op het spruitstuk.
Wat kan je precies aan je carburateur afstellen, behalve de gashendel en de stationairsschroef ?
Bedankt!
|
|
|
|
XDr4g0nX |
7-7-2010 9:44 |
Posts: 3526 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: The_RV
Het spruitstuk zit helemaal dicht, inclusief vloeibare pakking, dus daar zou niets uit moeten kunnen komen. De carburateur zit ook potdicht op het spruitstuk.
Wat kan je precies aan je carburateur afstellen, behalve de gashendel en de stationairsschroef ?
Bedankt!
De sproeier, gasnaald clipje, stationair schroef, luchtschroef, hoeveelheid lucht (door eventueel de slang af te plakken oid).
Het begrip "valse lucht"
De openingen voor valse lucht zijn soms zo klein dat je ze niet eens kan zien.
|
|
Signature: [==||========] 20% complete |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
7-7-2010 9:50 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: The_RV
Het spruitstuk zit helemaal dicht, inclusief vloeibare pakking, dus daar zou niets uit moeten kunnen komen. De carburateur zit ook potdicht op het spruitstuk.
Wat kan je precies aan je carburateur afstellen, behalve de gashendel en de stationairsschroef ?
Bedankt!
kleine moeite om het even te testen toch?
|
|
|
|
The_RV |
7-7-2010 10:15 |
Posts: 43 |
Klopt kleine moeite om te testen en dat ga ik ook zeker doen als ik thuis ben! Waar zit de luchtschroef eigenlijk?
Ik heb verder de luchtfilter ook potdicht op de carburateur zitten, dus daar zou het ook niet van moeten komen.
Indien jullie nog andere tips hebben hoor ik het graag!
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
7-7-2010 10:26 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: The_RV
Klopt kleine moeite om te testen en dat ga ik ook zeker doen als ik thuis ben! Waar zit de luchtschroef eigenlijk?
Ik heb verder de luchtfilter ook potdicht op de carburateur zitten, dus daar zou het ook niet van moeten komen.
Indien jullie nog andere tips hebben hoor ik het graag!
voor de carburateur maakt valse lucht niet uit.
luchtschroef is meestal een klein schroefje aan de zijkant van de carburateur, in de buurt van de stationairschroef
als je een foto plaatst van je carburateur kunnen we hem zo aanwijzen
|
|
|
|
The_RV |
7-7-2010 17:50 |
Posts: 43 |
Misschien een domme vraag, maar hoort de sproeier helemaal in het gat gedraaid te zijn of moet hij wat uitsteken?
|
|
|
|
The_RV |
7-7-2010 19:17 |
Posts: 43 |
Ik heb net even gekeken en heb een Delorto carburateur.
Verder heb ik net dus overal de deotest gedaan maar er LIJKT nergens een verschil in toeren te zitten.
Heb bij de carburateur gespoten, bij spruitstuk, bij uitlaateinde en bij membraam.
Nu lijkt hij wel weer goed te lopen, zonder uitval. Ik merk wel dat de gaskabel nog niet helemaal perfect is afgesteld. Maar wat kan dit zijn?
Het lijkt trouwens wel vochtig te worden onder de carburateur. Zou het vlotterbakje niet goed sluiten of kan die vochtigheid iets met het probleem te maken hebben?
|
|
|
|
The_RV |
7-7-2010 19:39 |
|
The_RV |
7-7-2010 21:30 |
Posts: 43 |
Nou, sinds ik de deotest heb gedaan, de bougie heb losgedraaid, alles weer terug heb vastgezet en de Tomos even stationair heb laten lopen, inclusief het wat links en rechtsom draaien van de stationairsschroef, loopt de Tomos opeens als een zonnetje!! Niks meer uitvallen bij gas, prima. Hoe kan dat dan?
Het enige probleem is nog dat de Tomos op zijn top soms nog een heel klein beetje in wil houden houden. Ik denk dat ik eerst even wat langer moet rijden voordat ik met zekerheid kan zeggen of de sproeier te groot/klein is, of kunnen jullie het al zien aan de kleur van bovenstaande foto's?
Dit bericht is gewijzigd door The_RV op 7-7-2010 om 21:30 uur.
|
|
|
|
The_RV |
8-7-2010 17:39 |
|
kenny77 |
8-7-2010 19:37 |
Posts: 29286 |
Als je het gas iets terug doet, trekt hij dan wel door?
Zoja iets groter nemen.
|
|
|
|
Dit topic is 10144 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|