Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - bougie laten vonken voor straalmotor project.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 705 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #62018 - bougie laten vonken voor straalmoto...
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 7911 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

stevoo 24-6-2010 20:02 Print reply

Posts: 689
mijn leeraar heeft ook zon ding en die kan dat wel. met iets van een auto volgens mij.
 
MembraaNN beunhaas!!
-Viking 24-6-2010 20:04 Print reply

Posts: 1415
Wat je ook kan doen is een flikkerster naar binnen gooien
 
Knäckebröd!!
ikkejw 24-6-2010 20:08 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pixl
[...]


kerosine (ik neem aan dat ze 'm daar op laten lopen?) is licht ontvlambaar, net als benzine. en benzine word ook met een vonk ontstoken?


kerosine (petroleum) is ongeveer even brandbaar als dieselolie, en dat wordt niet met een vonk ontstoken. trouwens, een pulsejet loopt toch meestal op propaan ofzo?


voor een vonk moet je ff een oude gaskachel zoeken, daarin zit een piezo-ontsteker, net als in een klik-aansteker, maar dan 10x groter en 100x beter.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Paul de Salmiakbal 24-6-2010 20:54 Print reply

Posts: 5285
Toen ik voor m'n cabridproject een ontsteking had gemaakt met een bougie had ik gewoon een ouwe bobine gepakt, die op de melkbus (in jouw geval aan de straalmotor, massa dus) vast gemaakt, met een bougiekabel en dop naar de bougie toe en dan aan de toevoer van de bobine een 9v batterij. Als ik de batterij aansloot vonkte de bougie gewoon, dus lijkt me niet zo moeilijk?
Verder is idd de ontsteking van een gaskachel ook makkelijk, die vinken best wel sterk.
 
Frisian Nightmare 24-6-2010 21:14 Print reply

Posts: 930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul de Salmiakbal
Toen ik voor m'n cabridproject een ontsteking had gemaakt met een bougie had ik gewoon een ouwe bobine gepakt, die op de melkbus (in jouw geval aan de straalmotor, massa dus) vast gemaakt, met een bougiekabel en dop naar de bougie toe en dan aan de toevoer van de bobine een 9v batterij. Als ik de batterij aansloot vonkte de bougie gewoon, dus lijkt me niet zo moeilijk?
Verder is idd de ontsteking van een gaskachel ook makkelijk, die vinken best wel sterk.


Inderdaad, gewoon kleine accu of batterij en dan tussen de accu en bobine een schakelaar of zo. Moet gewoon goed werken lijkt mij.

Dit bericht is gewijzigd door Frisian Nightmare op 24-6-2010 om 21:15 uur.
 
Ea sil ús Fryske grûn en folk wer frij wêze. Oant dan sil ik yn it fjochtsjen foarop gean mei myn striid bile read fan it Hollanners bloed!
Jozeff - Forum en Sales Moderator 24-6-2010 22:48 Print reply

Posts: 10835
als je 12 volt op de bobine zet en je haalt het er weer af dan moet er idd een vonk overspringen. Dat is namelijk ook wat de contactpunten doen.

Maar ook ik zou voor een piëzo aansteker kiezen die in cv ketels zitten. Die vonken sterker dan een bougie en je hebt geen voeding nodig.
Dat je nu al een bougieaansluiting hebt gemaakt is toch geen probleem?
Dan maak je een propje met buitendraad m14*1,5 en maakt daar de piëzo ontsteker in.
Of je sloopt een bougie en maakt verloopstukje daarvan.

En ik moet de rest gelijk geven, over dit had je moeten nadenken tijden het begin van het project, dit gaat punten kosten
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
stevoo 24-6-2010 23:00 Print reply

Posts: 689
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
als je 12 volt op de bobine zet en je haalt het er weer af dan moet er idd een vonk overspringen. Dat is namelijk ook wat de contactpunten doen.

Maar ook ik zou voor een piëzo aansteker kiezen die in cv ketels zitten. Die vonken sterker dan een bougie en je hebt geen voeding nodig.
Dat je nu al een bougieaansluiting hebt gemaakt is toch geen probleem?
Dan maak je een propje met buitendraad m14*1,5 en maakt daar de piëzo ontsteker in.
Of je sloopt een bougie en maakt verloopstukje daarvan.

En ik moet de rest gelijk geven, over dit had je moeten nadenken tijden het begin van het project, dit gaat punten kosten



nee hoor cijfer heb ik al hij staat thuis te wachten op de test run.
maar ik heb geprobeerd om met een acculader een vonk er uit de bobiene+bougie te krijgen maar het wou niet. hij vonkte aleen bij de klem als ik die tegen die plus van het puls aansluiting hield.
 
MembraaNN beunhaas!!
mtx-motard 24-6-2010 23:53 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stevoo
[...]



nee hoor cijfer heb ik al hij staat thuis te wachten op de test run.
maar ik heb geprobeerd om met een acculader een vonk er uit de bobiene+bougie te krijgen maar het wou niet. hij vonkte aleen bij de klem als ik die tegen die plus van het puls aansluiting hield.

koop een vonkbrug tester
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Chicken 25-6-2010 8:12 Print reply
Posts: 56
Kijk of je kan achterhalen wat er uit je CDI komt om via je bobine de bougie te laten vonken. Ik heb er niet heel veel verstand van maar nu ik naar de kabelboom van mijn brommer heb gekeken lijkt mij dat het meest logische. het is namelijk

___///////____<- iets van een spoel ofzo (stroombron)
| ________ |
CDI Pick-up (geen idee hoe dit in NL heet)
|
|
|
Bobine ========== Bougie
|
|
|
Massa

Is het niet mogelijk een CDI te gebruiken? dan koop je een behoorlijk goedkope (als die er zijn) en probeer je die aantesluiten. En volgens mij moet je dan gewoon op de pick-up draad een (druk!)schakelaar met een stroombron zetten.

verder sluit je je CDI aan zodat ie het wel doet natuurlijk, normaal zit er nog een killswitch enzo op geloof ik (bij mn brommer iniedergeval wel :P)

iniedergeval succes ermee
als het is gelukt laat et ff weten dan weet ik dat ik toch wel íets van ontsteking weet

oh en PS: WIE HEEFT GISTEREN VOOR DE GRAP MN BOEGIEDOP ERAF GEHAALT

Dit bericht is gewijzigd door Chicken op 25-6-2010 om 8:13 uur.
 
stevoo 25-6-2010 8:41 Print reply

Posts: 689
@ chicken.

ik heb nog wel een cdi liggen maar daar komen dus 3 draden uit 1 voor naar de bogie maar welke moet ik daar dan weer van aansluiten.
is daar ook weer 1 een massa?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
[...]

koop een vonkbrug tester


waar dat?

gr.

Dit bericht is gewijzigd door stevoo op 25-6-2010 om 8:44 uur.
 
MembraaNN beunhaas!!
sammyboytje1 27-6-2010 15:00 Print reply
Posts: 58
Een bobine is gewoon een transformator, als je aan de ene kant 12V zet, staat er aan de andere kant 15000-30000V, genoeg voor je bougie. Als je tussen de bobine en je accu een relais zet (iets van 4 Ampere is het max) kan je dus via een knopje een vonk laten springen.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 27-6-2010 15:55 Print reply

Posts: 9841
mooiste zou zijn als je een bijna continue vonk hebt.... dat betekent dus knettersnel pulsen door je bobine gooien.
Volgens mij moet dat met simpele elektronica eenvoudig te doen zijn. Je wilt als het ware een heel snel knipperlicht relais (waarmee het ook zou kunnen, maar dan heb je slome vonken).

Een tazer werkt op hetzelfde principe volgens mij, en als je zo'n elektrsiche vliegenmepper uit elkaar sloopt en daarmee een transistor aanstuurt die weer je schakelstroom naar de bobine aanstuurt heb je het volgens mij al voor elkaar.

 
Too cool for school!
Chicken 27-6-2010 17:36 Print reply
Posts: 56
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: stevoo
@ chicken.

ik heb nog wel een cdi liggen maar daar komen dus 3 draden uit 1 voor naar de bogie maar welke moet ik daar dan weer van aansluiten.
is daar ook weer 1 een massa?

[...]


waar dat?

gr.

Dit bericht is gewijzigd door stevoo op 25-6-2010 om 8:44 uur.


Kijk of je het type van de CDI kan vinden en google eventjes, misschien helpt het ook om logisch naar de kleuren van de draden te kijken als die eraan zitten.

Zoals ik al een soort van zei in mijn vorige reactie heb ik niet veel verstand van ontsteking en dergelijke, wel van enigzins elektronica, dus ik doe het meest logische

Echt succes ermee, je plaatst toch wel een filmpje als ie het doet hea?
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 27-6-2010 18:23 Print reply

Posts: 9841
waarom heb je een cdi nodig? Je bent toch niet gebonden aan een specifiek ontstekingstijdstip?
 
Too cool for school!

Dit topic is 7911 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved