Vroeger hadden auto's alleen remmen op de achterwielen omdat men dacht dat dat het beste was, totdat iemand met een proef aantoonde dat slippende wielen minder wrijving hadden dan rollende wielen
door een auto met geblokkeerde achterwielen van een helling af te laten rollen, de auto keert om omdat de slippende wielen minder grip hebben dan de rollende wielen en dus de rollende wielen achteraan komen en de slippende wielen vooraan aan het einde van de helling
inmiddels weten we dat je het beste remt op de voorwielen omdat daar de grootste druk en dus grip ontstaat tijdens het rijden (tenzij je achteruit rijdt ) maar het feit blijft dat als je wielen gaan slippen je grip verliest en dus ook remkracht omdat je remmen niks meer doen en alles aankomt op de wrijving tussen het wegdek en de slippende band
of een brommer sneller of langzamer stilstaat dan een auto hangt af van de remmen op het voertuig en zal bij ieder voertuig anders zijn, nog afgezien van de bestuurder
gemiddeld genomen zou ik zeggen allebei gelijk maar een brommer met goede remmen en bv. abs misschien zelfs eerder vanwege de kleine massa
(maar mss zit ik er helemaal naast? )
linkje
Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 25-7-2010 om 1:56 uur.
|