Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Wat staat eerder stil? brommer of auto

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1198 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #61995 - Wat staat eerder stil? brommer of a...
Pagina 7 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina
Dit topic is 10110 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Jozeff - Forum en Sales Moderator 23-6-2010 12:20 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Johann
[...]


Heb jij wel eens een slipcursus gedaan. Dan ga je samen met de instructeur de tijd meten dat je stilstaat met abs en zonder abs. Dan ga schrikken wat zoiets kan schelen.

En dat je met abs bestuurbaarder ben lijkt me logisch ja.
Het abs-unit krijgt informatie van die sensor en die informatie word doorgestuur naar de abs-pomp. Die regeld de remkracht zodanig dat de wielen net niet blokkeren. En dat doet de unit bij ieder wiel afzonderlijk.

Je hebt ook nog asr, anti slip regeling en
ebs, elektronic brake system en dat soort geneuzel.


ja en wat staat nu eerder stil?

 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
knoffy 23-6-2010 14:33 Print reply
Posts: 610
hoezo zou abs sneller stil staan ?(ga er van uit dat slippen nog steeds beter remt ) het gaat toch uit eindelijk hoeveel grip de band heeft op de weg als die slipt is die maximaal, maar als je die nog een kleinbeetje laat door rollen is die wrijving dus niet maximaal.

dus bij stilstaande (blokerende wielen) is de wrijving tussen band en wegdek maximaal en met abs niet.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 23-6-2010 14:38 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: knoffy
hoezo zou abs sneller stil staan ?(ga er van uit dat slippen nog steeds beter remt ) het gaat toch uit eindelijk hoeveel grip de band heeft op de weg als die slipt is die maximaal, maar als je die nog een kleinbeetje laat door rollen is die wrijving dus niet maximaal.

dus bij stilstaande (blokerende wielen) is de wrijving tussen band en wegdek maximaal en met abs niet.


Klopt, dan heb je maximale wrijving, precies wat je NIET wil

Pak een een blok kaas, dan probeer je die over een droog raam te schuiven, terwijl je hem tegen het raam drukt met volle kracht

dan neem je datzelfde blok, en probeer je hem over een kaasrasp te schuiven terwijl je er met volle kracht op drukt

wiel of blok kaas met grip heeft meer weerstand dan wiel op blok kaas wat geraspt wordt door rasp of asfalt dus kun je met grip meer remmen


Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 23-6-2010 om 14:39 uur.
 
knoffy 23-6-2010 14:45 Print reply
Posts: 610
call in the experts! miss toch maar is op de remmen bank op het werk.
 
pimmeke 24-7-2010 15:11 Print reply

Posts: 263
heb zojuist even mijn RR over de remmenbank hier bij ons op de zaak gegooid,

Vooras:
rolweerstand: 20N
remkracht : 470 N

Achteras:
Rolweerstand: 40N
Remkracht: 500N

totaal gewicht ± incl bestuurder 180kg

totale remvertraging 5.4m/s²

conclusie remmentest: Remvertraging OK!
 
KOEKERT!
RS2Racer91 24-7-2010 22:57 Print reply

Posts: 1540
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pimmeke
heb zojuist even mijn RR over de remmenbank hier bij ons op de zaak gegooid,

Vooras:
rolweerstand: 20N
remkracht : 470 N

Achteras:
Rolweerstand: 40N
Remkracht: 500N

totaal gewicht ± incl bestuurder 180kg

totale remvertraging 5.4m/s²

conclusie remmentest: Remvertraging OK!

en wat is normaal voor een auto?
 
Uncle BLAM 25-7-2010 1:50 Print reply

Posts: 1025
Vroeger hadden auto's alleen remmen op de achterwielen omdat men dacht dat dat het beste was, totdat iemand met een proef aantoonde dat slippende wielen minder wrijving hadden dan rollende wielen
door een auto met geblokkeerde achterwielen van een helling af te laten rollen, de auto keert om omdat de slippende wielen minder grip hebben dan de rollende wielen en dus de rollende wielen achteraan komen en de slippende wielen vooraan aan het einde van de helling

inmiddels weten we dat je het beste remt op de voorwielen omdat daar de grootste druk en dus grip ontstaat tijdens het rijden (tenzij je achteruit rijdt ) maar het feit blijft dat als je wielen gaan slippen je grip verliest en dus ook remkracht omdat je remmen niks meer doen en alles aankomt op de wrijving tussen het wegdek en de slippende band

of een brommer sneller of langzamer stilstaat dan een auto hangt af van de remmen op het voertuig en zal bij ieder voertuig anders zijn, nog afgezien van de bestuurder

gemiddeld genomen zou ik zeggen allebei gelijk maar een brommer met goede remmen en bv. abs misschien zelfs eerder vanwege de kleine massa

(maar mss zit ik er helemaal naast? )

linkje

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 25-7-2010 om 1:56 uur.
 
een BF teller is sneller
mr200r 25-7-2010 14:32 Print reply
Posts: 5122
Een auto,mede door de technische snufjes.
 
mr200r
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 25-7-2010 14:57 Print reply

Posts: 13700
Auto.
 

Dit topic is 10110 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 7 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved