Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Wat staat eerder stil? brommer of auto

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1318 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #61995 - Wat staat eerder stil? brommer of a...
Pagina 6 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 10081 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Jozeff - Forum en Sales Moderator 22-6-2010 22:38 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
remvertraging boeit volgens mij niet eens. Uiteindelijk komt het neer op een vergelijking tussen je massa en je maximale grip; je kunt toch niet harder remmen dan dat je grip hebt.

Door het lage gewicht heeft een brommer btw sowieso al minder grip, ongeacht het contactoppervlak van de band.

Als je het rubber gelijk zou stellen zou je dus denk ik simpel kunnen kijken hoe de verhouding contactoppervlak/gewicht is bij zowel een auto als een brommer.
Ik zet dan nog steeds mn geld in op de auto.




het is júist de remvertraging die bepaald hoe vlug iets stil staat. Tezamen met de beginsnelheid. De eenheid is trouwens m/s^2, niet m/s zoals sommige hier beweren.
Theoretisch is het verschil tussen brommer en auto haast niet te berekenen met alle verschillende factoren denk ik. Wel te beredeneren.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
een wiel glijdend over het asfalt neemt minder energie op dan dat en remschijf doet, dus is slippen minder effectief dan remmen

waarom zou je anders abs willen?


de enigste reden waarom iemand abs wil hebben is om te kunnen sturen tijdens een noodstop. Dat je er harder mee kunt remmen is lang niet altijd waar, zeker niet als je een "slechte" abs computer hebt. Als je een computer hebt die lang doet over het wel of niet aansturen van de remmen dan verlies je remtijd.
Ik heb ooit slipcursus gehad en daar lieten ze zien dat een auto zonder abs eerder stil stond dan eentje met. (zelfde auto waar je de abs kunt uitschakelen, ik zal het merk maar niet noemen want dan ligt het daar weer aan)

 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-6-2010 22:43 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]


het is júist de remvertraging die bepaald hoe vlug iets stil staat. Tezamen met de beginsnelheid. De eenheid is trouwens m/s^2, niet m/s zoals sommige hier beweren.
Theoretisch is het verschil tussen brommer en auto haast niet te berekenen met alle verschillende factoren denk ik. Wel te beredeneren.


[...]





gegeven dat je je wielen kunt laten blokkeren doet de remvertraging van de remmen zelf er niet toe... dan ben je puur gelimiteerd aan je grip.
maar ik bedoel dus niet de remvertraging van het voertuig...meer de maximale vertraging van je rem zelf

 
Too cool for school!
70malossi 22-6-2010 22:43 Print reply
Posts: 4176
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
[...]


het is júist de remvertraging die bepaald hoe vlug iets stil staat. Tezamen met de beginsnelheid. De eenheid is trouwens m/s^2, niet m/s zoals sommige hier beweren.
Theoretisch is het verschil tussen brommer en auto haast niet te berekenen met alle verschillende factoren denk ik. Wel te beredeneren.


[...]


de enigste reden waarom iemand abs wil hebben is om te kunnen sturen tijdens een noodstop. Dat je er harder mee kunt remmen is lang niet altijd waar, zeker niet als je een "slechte" abs computer hebt. Als je een computer hebt die lang doet over het wel of niet aansturen van de remmen dan verlies je remtijd.
Ik heb ooit slipcursus gehad en daar lieten ze zien dat een auto zonder abs eerder stil stond dan eentje met. (zelfde auto waar je de abs kunt uitschakelen, ik zal het merk maar niet noemen want dan ligt het daar weer aan)




you see what i'm saying
 
Om leen te quoten : Die subaru spaait m hard jong
Jozeff - Forum en Sales Moderator 22-6-2010 22:46 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


gegeven dat je je wielen kunt laten blokkeren doet de remvertraging van de remmen zelf er niet toe... dan ben je puur gelimiteerd aan je grip.
maar ik bedoel dus niet de remvertraging van het voertuig...meer de maximale vertraging van je rem zelf



in dat geval heb je gelijk natuurlijk.
Een rem die de wielen niet kan laten blokkeren is onderbemeten naar mijn mening.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Martijn II - Forum en Sales Moderator 22-6-2010 22:48 Print reply

Posts: 9841
ik denk dat het sowieso behoorlijk logisch is om uit te gaan van optimale remmen (dwz, remmen die je kunt blokkeren) en abs buiten beschouwing te laten, want waar gaat het nou om? Als het om het menselijk kunnen gaat dan komen we sowieso nergens met dit topic, want dan verschilt het per persoon en zul je uiteindelijk alsnog op een superhuman voorbeeld uitkomen die minstens net zo goed remt als een ABS systeem.
Als het om de theoretische boel gaat, onder optimale omstandigheden, dan kun je abs dus ook buiten beschouwing laten, want in het gedachteexperiment ga je er vanuit dat alles optimaal is.

En uiteindelijk kom je dan bij de grip en de massa uit.

 
Too cool for school!
Makrolon 22-6-2010 22:51 Print reply

Posts: 6733
Maar als je plots je rem vol in knipt, zal hij blokkeren. Echter, als je het langzaam opbouwend doet is blokkeren lang niet altijd mogelijk.
 
KTM 525 EXC Supermoto
-CrJarvin- 22-6-2010 22:54 Print reply

Posts: 362
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sjosz
Een interessant vraagstuk:

Wat staat er over het algemeen eerder stil bij een noodstop, een auto of een brommer? Die discussie had ik laatst met mijn vader.

Ik zei brommer omdat hij veel lichter is en daarom veel minder massa hoeft stil te zetten. Maar hier was mijn vader het niet mee eens.

Gewoon een standaard schakelbrommer met schijven en standaard ajp remmen. (Motorhispania, derbi, rieju) en een middenklasse auto.

Laatst reed ik in mijn vaders auto (renault espace, grote auto) en ik merkte toch dat je verdomt snel stil stond.

Leuke discussie lijkt mij


om nou met 100 km met ene brommer opeens dik op de rem te gaan...mij niet gezien
 
Snelle cilinders zijn blije cilinders :D, dus hoe blij is jouw cilinder?
Gary - Forum en Gallery Moderator 22-6-2010 22:58 Print reply

Posts: 12846
Het is allemaal puur theoretisch en jou post voegt daar niet veel aan toe .
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Tobias Verhoef 22-6-2010 23:06 Print reply

Posts: 1832
Ik heb pas papieren gehad met het hele theorie met remkracht en alles ik zoek het even op dat kan iemand die niks te doen heeft even gaan uitrekenen wie in theorie sneller stil staat
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
maxisport 22-6-2010 23:28 Print reply

Posts: 4206
ik sta t snelst stil met de vrachtwagen
 
knoffy 22-6-2010 23:44 Print reply
Posts: 610
tijdje terug op tv gezien dan blokkerende wielen beter remmen maar je met abs bestuurbaar blijft en eigenlijk bijna net zo goed remt.
 
TECstar 22-6-2010 23:51 Print reply

Posts: 4664
als je logisch nadenkt kom je erachter dat je dan specifieke exemplaren moet vergelijken

dat is omdat je moet kijken naar heel veel dingen

gewicht van het voertuig
type rem, staat vd rem
toestand waaronder geremd wordt
toestand vd weg waarop geremd wordt
oppervlakte van de banden, materiaal vd banden
persoon die remt (de 1 remt harder als de ander, door kracht in de benen)

en zo kan je wel een heel a4'tje volschrijven

zo 1 2 3 is dus niet te zeggen welke er eerder stilstaat
en daarbij komt ook nog eens dat praktijk en theorie meestal niet overeenkomt
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
puch dexter 23-6-2010 0:15 Print reply

Posts: 3011
je springt makkelijker van je brommer af dan uit je auto als het er echt op aan komt.

Dat wel
 
Uncle BLAM 23-6-2010 3:52 Print reply

Posts: 1025
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: knoffy
tijdje terug op tv gezien dan blokkerende wielen beter remmen maar je met abs bestuurbaar blijft en eigenlijk bijna net zo goed remt.


met slippende wielen heb je minder grip en daarom rem je sneller af zolang de wielen nog enigszins rollen zoals met abs

het beste is afremmen met te slappe banden omdat de grip dan nog beter is maar dat rijdt voor geen meter ..

p.s.
met een auto rem je feitelijk alleen op de voorwielen als je maximaal remt omdat de achterwielen best willen gaan slippen ook met maar 30% van de totale remkracht zoals dat bij een auto geregeld is door de remkracht verdeler

Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 23-6-2010 om 3:55 uur.
 
een BF teller is sneller
Johann 23-6-2010 10:08 Print reply

Posts: 1273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: knoffy
tijdje terug op tv gezien dan blokkerende wielen beter remmen maar je met abs bestuurbaar blijft en eigenlijk bijna net zo goed remt.


Heb jij wel eens een slipcursus gedaan. Dan ga je samen met de instructeur de tijd meten dat je stilstaat met abs en zonder abs. Dan ga schrikken wat zoiets kan schelen.

En dat je met abs bestuurbaarder ben lijkt me logisch ja.
Het abs-unit krijgt informatie van die sensor en die informatie word doorgestuur naar de abs-pomp. Die regeld de remkracht zodanig dat de wielen net niet blokkeren. En dat doet de unit bij ieder wiel afzonderlijk.

Je hebt ook nog asr, anti slip regeling en
ebs, elektronic brake system en dat soort geneuzel.
 

Dit topic is 10081 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 6 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved