Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Wat staat eerder stil? brommer of auto

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1194 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #61995 - Wat staat eerder stil? brommer of a...
Pagina 5 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 10121 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 22-6-2010 18:33 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
Dan nog een andere vraag (die best wel met dit onderwerp te maken heeft).
Wanneer sta je eerder stil: als je volgas remt en je slipt, of als je tegen het slippen aan gaat zitten?
Graag een onderbouwde mening


duidelijk als je tegen slippen aan zit, dan heb je nog grip

 
bramzai 22-6-2010 18:36 Print reply

Posts: 323
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
Dan nog een andere vraag (die best wel met dit onderwerp te maken heeft).
Wanneer sta je eerder stil: als je volgas remt en je slipt, of als je tegen het slippen aan gaat zitten?
Graag een onderbouwde mening


Meen je dit?
 
Son of buddha
steef ts70xk 22-6-2010 18:37 Print reply

Posts: 3244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
Dan nog een andere vraag (die best wel met dit onderwerp te maken heeft).
Wanneer sta je eerder stil: als je volgas remt en je slipt, of als je tegen het slippen aan gaat zitten?
Graag een onderbouwde mening

als je tegen blokkeren aan zit..
als je wielen blokkeren glij je gewoon rechtuit duurt dan stuk langer dan als je wiele nog net rollen en hij remt nog echt..
kijk maar naar je brommer, je achterrem als hij blokkerd gebeurt er niet veel.. als hij niet blokkerd merk je echt dat het afremt.
 
Maup 22-6-2010 18:38 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bramzai
[...]


Meen je dit?

Het antwoord boeit me niet zo. Wel de theorie erachter.
Leg jij dat eens uit dan. (niet Thijsse gaan napraten)
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
ChielTZR 22-6-2010 18:40 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]

Het antwoord boeit me niet zo. Wel de theorie erachter.
Leg jij dat eens uit dan. (niet Thijsse gaan napraten)


Zo heel logisch is het ook niet dat het gewoon zo is.
Blokkenerende wielen staan heel tijd stil, dus nooit verlies dat minder remt dat je wielen aankunnen.

Maar het antwoord weet ik zelf ook niet hoor
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Maup 22-6-2010 18:47 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: steef ts70xk
[...]

als je tegen blokkeren aan zit..
als je wielen blokkeren glij je gewoon rechtuit duurt dan stuk langer dan als je wiele nog net rollen en hij remt nog echt..
kijk maar naar je brommer, je achterrem als hij blokkerd gebeurt er niet veel.. als hij niet blokkerd merk je echt dat het afremt.

Dat slippen komt doordat je zo hard remt dat al het gewicht naar de voorkant word verplaatst en je achterkant heel licht word en in de lucht gaat. Dan is je remkracht ineens weg idd.

Leg je theorie nu nog eens uit op het voorwiel.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]


Zo heel logisch is het ook niet dat het gewoon zo is.
Blokkenerende wielen staan heel tijd stil, dus nooit verlies dat minder remt dat je wielen aankunnen.

Maar het antwoord weet ik zelf ook niet hoor


Ja, zoiets dacht ik ook.
Bij het slippen zit je boven de maximale kracht die je voorband en de weg kunnen hebben zonder te slippen.
Dus dan heb je maximale wrijving tussen weg en band = maximale omzetting van kinetische energie naar warmte.

Maar dat klopt dus niet. Waarom niet?

 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
Gary - Forum en Gallery Moderator 22-6-2010 19:13 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]

Dat slippen komt doordat je zo hard remt dat al het gewicht naar de voorkant word verplaatst en je achterkant heel licht word en in de lucht gaat. Dan is je remkracht ineens weg idd.

Leg je theorie nu nog eens uit op het voorwiel.

[...]


Ja, zoiets dacht ik ook.
Bij het slippen zit je boven de maximale kracht die je voorband en de weg kunnen hebben zonder te slippen.
Dus dan heb je maximale wrijving tussen weg en band = maximale omzetting van kinetische energie naar warmte.

Maar dat klopt dus niet. Waarom niet?



Hoe kom je er zo op dat wanneer je maximale wrijving hebt tussen de weg en band dat dat gelijk staat aan maximale omzetting van kinetische energie naar warmte energie?
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 22-6-2010 19:22 Print reply

Posts: 17929
een wiel glijdend over het asfalt neemt minder energie op dan dat en remschijf doet, dus is slippen minder effectief dan remmen

waarom zou je anders abs willen?
 
ChielTZR 22-6-2010 19:24 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
een wiel glijdend over het asfalt neemt minder energie op dan dat en remschijf doet, dus is slippen minder effectief dan remmen

waarom zou je anders abs willen?


het feit dat je met ABS nog bestuurbaar bent?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Gary - Forum en Gallery Moderator 22-6-2010 19:26 Print reply

Posts: 12846
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]


het feit dat je met ABS nog bestuurbaar bent?


Nee, omdat (zoals Caspar al zei) je efficiƫnter je bewegingsenergie omzet met je remmen dan met de banden (dus slippen).
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
ChielTZR 22-6-2010 19:29 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gary
[...]


Nee, omdat (zoals Caspar al zei) je efficiƫnter je bewegingsenergie omzet met je remmen dan met de banden (dus slippen).


Ik denk dat je er op beide punten op vooruit gaat.
Maar, nu nog even iemand die kan vertellen waarom een slippende band minder remt dan een rollende band?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 22-6-2010 19:30 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
een wiel glijdend over het asfalt neemt minder energie op dan dat en remschijf doet, dus is slippen minder effectief dan remmen

waarom zou je anders abs willen?


 
ChielTZR 22-6-2010 19:33 Print reply

Posts: 6016
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]




Het oppervlak wat je afremt is toch de weg?

Jullie beweren dus (als ik het goed zeg) dat een rollende band meer bewegingsenergie omzet in een andere vorm van energie? maar why?
 
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)
De Schout 22-6-2010 19:34 Print reply
Posts: 5327
verschil in remweg is niet zo heel gek groot met blokkerende wielen, of abs. verschil in bestuurbaarheid daar in tegen wel.

(ja, met de zelfde auto op de zelfde dag op de zelfde banden op de zelfde ondergrond, enige verschil was wel/geen abs)

het verschil word veroorzaakt door het verschil in statische en dynamische wrijving. als je die waarden op zoekt zul je zien dat de dynamische wrijving lager ligt.

als je nog iets verder gaat zoeken, zijn er zelfs curve's te vinden van % slip tegen maximaal over te brengen kracht. meeste banden hebben de maximale grip bij zo'n 10% slip als k t goed weet.
 
tune tweak fiddle bang bummer
coupequattro 22-6-2010 22:17 Print reply

Posts: 958
Lijkt mij een beetje moeilijk te testen dit, denk aan bijvoorbeeld bandenprofieldiepte, kwaliteit van de banden, staat remblokken/schijven, algehele staat remmen.
Lijkt mij logisch dat je minder grip hebt met bamibanden dan met bijv. continental. Dus mocht je ABS op je auto hebben, en je hebt bamibanden ligt je maximale remkracht dus lager dan met kwaliteitsbanden.
Ook zonder ABS is dit verschil duidelijk te zien in remweg.
 

Dit topic is 10121 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 5 van 7
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved