Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
22-6-2010 18:33 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maup
Dan nog een andere vraag (die best wel met dit onderwerp te maken heeft).
Wanneer sta je eerder stil: als je volgas remt en je slipt, of als je tegen het slippen aan gaat zitten?
Graag een onderbouwde mening
duidelijk als je tegen slippen aan zit, dan heb je nog grip
|
|
|
|
bramzai |
22-6-2010 18:36 |
|
steef ts70xk |
22-6-2010 18:37 |
Posts: 3244 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maup
Dan nog een andere vraag (die best wel met dit onderwerp te maken heeft).
Wanneer sta je eerder stil: als je volgas remt en je slipt, of als je tegen het slippen aan gaat zitten?
Graag een onderbouwde mening
als je tegen blokkeren aan zit..
als je wielen blokkeren glij je gewoon rechtuit duurt dan stuk langer dan als je wiele nog net rollen en hij remt nog echt..
kijk maar naar je brommer, je achterrem als hij blokkerd gebeurt er niet veel.. als hij niet blokkerd merk je echt dat het afremt.
|
|
|
|
Maup |
22-6-2010 18:38 |
Posts: 4353 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: bramzai
[...]
Meen je dit?
Het antwoord boeit me niet zo. Wel de theorie erachter.
Leg jij dat eens uit dan. (niet Thijsse gaan napraten)
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
ChielTZR |
22-6-2010 18:40 |
Posts: 6016 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]
Het antwoord boeit me niet zo. Wel de theorie erachter.
Leg jij dat eens uit dan. (niet Thijsse gaan napraten)
Zo heel logisch is het ook niet dat het gewoon zo is.
Blokkenerende wielen staan heel tijd stil, dus nooit verlies dat minder remt dat je wielen aankunnen.
Maar het antwoord weet ik zelf ook niet hoor
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
Maup |
22-6-2010 18:47 |
Posts: 4353 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: steef ts70xk
[...]
als je tegen blokkeren aan zit..
als je wielen blokkeren glij je gewoon rechtuit duurt dan stuk langer dan als je wiele nog net rollen en hij remt nog echt..
kijk maar naar je brommer, je achterrem als hij blokkerd gebeurt er niet veel.. als hij niet blokkerd merk je echt dat het afremt.
Dat slippen komt doordat je zo hard remt dat al het gewicht naar de voorkant word verplaatst en je achterkant heel licht word en in de lucht gaat. Dan is je remkracht ineens weg idd.
Leg je theorie nu nog eens uit op het voorwiel.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]
Zo heel logisch is het ook niet dat het gewoon zo is.
Blokkenerende wielen staan heel tijd stil, dus nooit verlies dat minder remt dat je wielen aankunnen.
Maar het antwoord weet ik zelf ook niet hoor
Ja, zoiets dacht ik ook.
Bij het slippen zit je boven de maximale kracht die je voorband en de weg kunnen hebben zonder te slippen.
Dus dan heb je maximale wrijving tussen weg en band = maximale omzetting van kinetische energie naar warmte.
Maar dat klopt dus niet. Waarom niet?
|
|
Vertrouwen is goed, controle is beter. |
|
Gary - Forum en Gallery Moderator |
22-6-2010 19:13 |
Posts: 12846 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]
Dat slippen komt doordat je zo hard remt dat al het gewicht naar de voorkant word verplaatst en je achterkant heel licht word en in de lucht gaat. Dan is je remkracht ineens weg idd.
Leg je theorie nu nog eens uit op het voorwiel.
[...]
Ja, zoiets dacht ik ook.
Bij het slippen zit je boven de maximale kracht die je voorband en de weg kunnen hebben zonder te slippen.
Dus dan heb je maximale wrijving tussen weg en band = maximale omzetting van kinetische energie naar warmte.
Maar dat klopt dus niet. Waarom niet?
Hoe kom je er zo op dat wanneer je maximale wrijving hebt tussen de weg en band dat dat gelijk staat aan maximale omzetting van kinetische energie naar warmte energie?
|
|
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen..... |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
22-6-2010 19:22 |
Posts: 17929 |
een wiel glijdend over het asfalt neemt minder energie op dan dat en remschijf doet, dus is slippen minder effectief dan remmen
waarom zou je anders abs willen?
|
|
|
|
ChielTZR |
22-6-2010 19:24 |
Posts: 6016 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
een wiel glijdend over het asfalt neemt minder energie op dan dat en remschijf doet, dus is slippen minder effectief dan remmen
waarom zou je anders abs willen?
het feit dat je met ABS nog bestuurbaar bent?
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
Gary - Forum en Gallery Moderator |
22-6-2010 19:26 |
Posts: 12846 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ChielTZR
[...]
het feit dat je met ABS nog bestuurbaar bent?
Nee, omdat (zoals Caspar al zei) je efficiƫnter je bewegingsenergie omzet met je remmen dan met de banden (dus slippen).
|
|
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen..... |
|
ChielTZR |
22-6-2010 19:29 |
Posts: 6016 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gary
[...]
Nee, omdat (zoals Caspar al zei) je efficiƫnter je bewegingsenergie omzet met je remmen dan met de banden (dus slippen).
Ik denk dat je er op beide punten op vooruit gaat.
Maar, nu nog even iemand die kan vertellen waarom een slippende band minder remt dan een rollende band?
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
22-6-2010 19:30 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
een wiel glijdend over het asfalt neemt minder energie op dan dat en remschijf doet, dus is slippen minder effectief dan remmen
waarom zou je anders abs willen?
|
|
|
|
ChielTZR |
22-6-2010 19:33 |
Posts: 6016 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
Het oppervlak wat je afremt is toch de weg?
Jullie beweren dus (als ik het goed zeg) dat een rollende band meer bewegingsenergie omzet in een andere vorm van energie? maar why?
|
|
Tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing) |
|
De Schout |
22-6-2010 19:34 |
Posts: 5327 |
verschil in remweg is niet zo heel gek groot met blokkerende wielen, of abs. verschil in bestuurbaarheid daar in tegen wel.
(ja, met de zelfde auto op de zelfde dag op de zelfde banden op de zelfde ondergrond, enige verschil was wel/geen abs)
het verschil word veroorzaakt door het verschil in statische en dynamische wrijving. als je die waarden op zoekt zul je zien dat de dynamische wrijving lager ligt.
als je nog iets verder gaat zoeken, zijn er zelfs curve's te vinden van % slip tegen maximaal over te brengen kracht. meeste banden hebben de maximale grip bij zo'n 10% slip als k t goed weet.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
coupequattro |
22-6-2010 22:17 |
Posts: 958 |
Lijkt mij een beetje moeilijk te testen dit, denk aan bijvoorbeeld bandenprofieldiepte, kwaliteit van de banden, staat remblokken/schijven, algehele staat remmen.
Lijkt mij logisch dat je minder grip hebt met bamibanden dan met bijv. continental. Dus mocht je ABS op je auto hebben, en je hebt bamibanden ligt je maximale remkracht dus lager dan met kwaliteitsbanden.
Ook zonder ABS is dit verschil duidelijk te zien in remweg.
|
|
|
|