Quote: Oorspronkelijk gepost door: brommenator
bij die test meet je ook niks, je kijkt alleen of de componenten werken.
en bij het meten op die zwart rode draad heeft de bobine er niks mee te maken, wil gewoon weten welke waardes ik moet hebben wil het ok zijn.
wat is dat nou allemaal voor onzin? Je kunt niets meten aan een tsxbobine, hooguit de secundaire spoel. Dan kan je brommerboer wel een bobineapparaat hebben (multimeter kan het net zo goed mee), maar daarmee zul je eerder de cdi opblazen dan daadwerkelijk iets meten.
Je kunt dus ook nooit op die manier erachterkomen welke waardes 'normaal' zijn. Het enige wat je kunt doen is stapsgewijs kijken waar het misgaat. Als je gewoon zorgt dat je eerst je ontstekingsspoel (zwart rode draad) doormeet om te zien of daar afwijkende waarden inzitten, dan hoef je niet moeilijk te doen om naar de rest te kijken, want daar kom je toch niets verder mee. Die bobine kun je alleen de schuld geven als de rest allemaal zeker weten goed is, en het dus alleen nog de cdi/bobine kan zijn. Dat kan dus ook door jouw bobine op een wél functionerende tsx te zetten en dan te kijken of de bobine het doet.
Apparaten en meten gaat allemaal niet werken bij deze bobines. Daarom eerst de ontstekingsspoel meten, want die gaan een stuk sneller kapot dan bobines. Ik geloof zelfs dat de meeste mensen die een kapotte bobine hebben em zelf kapot gemaakt hebben door juist te kijken of ie kapot is (meten, overbelasten, verkeerde spanningen erop, enz)
|