Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Discussie over Koppeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 891 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61871 - Discussie over Koppeling
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1672 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Ozz 8-6-2010 16:42 Print topicpost

Posts: 1259
Hey mede BF-ers,

Ik had een Discussie met een maat van me, over mijn koppeling.
Ik rij nu een
Honda NSR,
70cc Malossie,
Techno uitlaat,
20 mm Carb.
4 bak.

Aangezien de koppeling de setup niet aan kan. (hij trekt hem er zwaar doorheen)

Heb ik er dus een lichtere vertanding op gezet. (ging 115, nu 95) met de gedachte dat de koppeling er minder moeite mee zou hebben. Maar ik merk niet zo heel veel verschil,

Mijn theorie was, Dezelfde kracht van de Zuiger op de Koppeling, maar hij kan de krachten makkelijker kwijt op het tandwiel/versnelling)

En die maat van me beweerd dat het niet zo is.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid op geven?

En ja, een 6 bak of een 4 plaats koppeling er op zetten is idd een optie maar dat vraag ik nu niet.


Mvg Ozz
 
They Wanna Kill Rock and Roll Because they know it's make us Horny, man!!!!

pieterschalkwijk 8-6-2010 16:56 Print reply

Posts: 157
Als je een zwaardere vertanding hebt heeft je motor meer moeite om je achterwiel draaiend te krijgen. Vergelijk het maar met je fiets, als je dan schakelt naar een lichtere versnelling (vertanding) hoef je minder moeite te doen om te trappen.
Dus als je koppeling slipt is een lichtere vertanding inderdaad en theoretische oplossing. In praktijk zul je zien dat het niet erg veel helpt.

 
Leen 8-6-2010 16:56 Print reply

Posts: 26877
Jij hebt gelijk ja.
 
Ozz 8-6-2010 17:07 Print reply

Posts: 1259
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pieterschalkwijk
Als je een zwaardere vertanding hebt heeft je motor meer moeite om je achterwiel draaiend te krijgen. Vergelijk het maar met je fiets, als je dan schakelt naar een lichtere versnelling (vertanding) hoef je minder moeite te doen om te trappen.
Dus als je koppeling slipt is een lichtere vertanding inderdaad en theoretische oplossing. In praktijk zul je zien dat het niet erg veel helpt.





Jij hebt gelijk ja.



Oke, dankje wel voor de uitleg,

Het is idd niet echt een goeie oplossing, maar voor tijdelijk werkt het wel.

Maar alsnog bedankt
 
They Wanna Kill Rock and Roll Because they know it's make us Horny, man!!!!
rens tzr 8-6-2010 18:12 Print reply
Posts: 244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pieterschalkwijk
Als je een zwaardere vertanding hebt heeft je motor meer moeite om je achterwiel draaiend te krijgen. Vergelijk het maar met je fiets, als je dan schakelt naar een lichtere versnelling (vertanding) hoef je minder moeite te doen om te trappen.
Dus als je koppeling slipt is een lichtere vertanding inderdaad en theoretische oplossing. In praktijk zul je zien dat het niet erg veel helpt.


dit is niet allemaal waar.
de vertanding heeft niks met de koppeling of het vermogen van de brommer temaken, bijv als je met een zware vertanding op trekt en je brommer levert 10 pk en je koppelling slipt en je doet er dan een lichtere vertanding onder en je trekt even hart op hoef je niet volgas tegeven en levert je brommer maar 7 of 8 pk en slipt je kopeling niet, maar geef jij dan weer volgas en levert je brommer weer 10 pk slipt je kopeling als nog.
dat komt om dat het vermogen van de cilinder via de krukas eerst door de kopeling gaat en dan pas naar de vertanding (versnelingsbak/ ketting tantwiel verhouding) een 6 bak helpt dus ook geen eene moer.
wil jij dat deze koppelling niet meer slipt moet je het VOOR DE KOPPELLING zoeken en dus niet ER NA dus een andere, cilinder, uitlaat of carberateur.
 
ikkejw 8-6-2010 18:27 Print reply

Posts: 9886
sterkere veren erin zetten en goeie olie in de bak, dan is het probleem opgelost.

als je een slippende koppeling gaat verhelpen met de tandwielverhouding ben je gewoon verkeerd bezig.
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Voetentje 8-6-2010 18:32 Print reply

Posts: 2356
Ik heb ook een tijd lang de volgende setup onder mijn NSR gehad:
70cc Malossi
Homoet
24mm Mikuni vlakker
4-bak
4-plaats koppeling

Toen ik net de setup erop had zitten slipten mn koppeling ook erg door.
Ik heb het volgende gedaan omdat te voorkomen:
Nieuwe ori Honda koppelingsplaten
Nieuwe ori Honda veren
Revetje onder de veren
Bakolie ververst

Toen was het over
 
NSR en MTX onderdelen te koop PM bij intresse
-simon- 8-6-2010 18:41 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rens tzr
[...]

dit is niet allemaal waar.
de vertanding heeft niks met de koppeling of het vermogen van de brommer temaken, bijv als je met een zware vertanding op trekt en je brommer levert 10 pk en je koppelling slipt en je doet er dan een lichtere vertanding onder en je trekt even hart op hoef je niet volgas tegeven en levert je brommer maar 7 of 8 pk en slipt je kopeling niet, maar geef jij dan weer volgas en levert je brommer weer 10 pk slipt je kopeling als nog.
dat komt om dat het vermogen van de cilinder via de krukas eerst door de kopeling gaat en dan pas naar de vertanding (versnelingsbak/ ketting tantwiel verhouding) een 6 bak helpt dus ook geen eene moer.
wil jij dat deze koppelling niet meer slipt moet je het VOOR DE KOPPELLING zoeken en dus niet ER NA dus een andere, cilinder, uitlaat of carberateur.


maar je hebt met een lichtere vertanding een minder groot koppel nodig om aan te rijden of te versnellen. daarom slipt de koppeling ook vaak pas in de 2e of 3e versnelling omdat je dan een groter koppel nodig hebt om te versnellen door de zwaardere versnelling.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
pieterschalkwijk 8-6-2010 19:06 Print reply

Posts: 157
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rens tzr
[...]

dit is niet allemaal waar.
de vertanding heeft niks met de koppeling of het vermogen van de brommer temaken, bijv als je met een zware vertanding op trekt en je brommer levert 10 pk en je koppelling slipt en je doet er dan een lichtere vertanding onder en je trekt even hart op hoef je niet volgas tegeven en levert je brommer maar 7 of 8 pk en slipt je kopeling niet, maar geef jij dan weer volgas en levert je brommer weer 10 pk slipt je kopeling als nog.
dat komt om dat het vermogen van de cilinder via de krukas eerst door de kopeling gaat en dan pas naar de vertanding (versnelingsbak/ ketting tantwiel verhouding) een 6 bak helpt dus ook geen eene moer.
wil jij dat deze koppelling niet meer slipt moet je het VOOR DE KOPPELLING zoeken en dus niet ER NA dus een andere, cilinder, uitlaat of carberateur.



Dus jij zegt dat als je koppeling slipt je een te slome cilinder hebt?
Je koppeling slipt als de kant van je cilinder harder draait dan de kant die je vermogen van je krukas overbrengt op je versnellingsbak. Het wordt voor de koppeling dus te zwaar gemaakt om je versnellingsbak snel genoeg in beweging te krijgen. Dan klopt het dus niet dat het aan je cilinder, uitlaat of carburateur ligt.
Het ligt dan aan je koppeling.

Als je de brommer lichter vertand, komt de versnellingsbak makkelijker op gang en zal je koppeling minder snel slippen.
 
honda fryslan 8-6-2010 19:44 Print reply

Posts: 1914
je hebt idd wel gelijk maar het is daarnaast een slechte oplossing..

gewoon een 4plaats nemen met nieuwe platen en verse olie en je oude vertanding er weer op zetten
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Ozz 8-6-2010 20:09 Print reply

Posts: 1259
oke, bedankt voor alle reacties

Ik weet dat het geen fatsoenlijke oplossing is, het rijd eerlijk gezegd ook niet zo fijn, veeeelste zenuwachtig.

Ik ga binnenkort eens kijken wat ik er mee ga doen
 
They Wanna Kill Rock and Roll Because they know it's make us Horny, man!!!!
rens tzr 8-6-2010 20:11 Print reply
Posts: 244
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pieterschalkwijk
[...]



Dus jij zegt dat als je koppeling slipt je een te slome cilinder hebt?
Je koppeling slipt als de kant van je cilinder harder draait dan de kant die je vermogen van je krukas overbrengt op je versnellingsbak. Het wordt voor de koppeling dus te zwaar gemaakt om je versnellingsbak snel genoeg in beweging te krijgen. Dan klopt het dus niet dat het aan je cilinder, uitlaat of carburateur ligt.
Het ligt dan aan je koppeling.

Als je de brommer lichter vertand, komt de versnellingsbak makkelijker op gang en zal je koppeling minder snel slippen.

nee ik zeg dat als de koppelling slipt je cilinder TE STERK is voor de koppelling.
een lichtere vertanding helpt niet het aantal pk op de koppelling blijft het zelfde.
de bent eerder door de versnelling heen dus je merkt het minder maar de slip is nog steets even erg.
het duurt enkelt korter daarom lijkt het minder.

 
brommenator 12-6-2010 21:42 Print reply
Posts: 71
de kracht van de motor op de koppeling blijft in alle gevallen gelijk ook al heb je een lichtere of zwaardere vertanding. PUNT
 
De Schout 12-6-2010 21:49 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: brommenator
de kracht van de motor op de koppeling blijft in alle gevallen gelijk ook al heb je een lichtere of zwaardere vertanding. PUNT



onder het motto "het maakt niet uit wat je zegt, als je maar overtuigend overkomt" ?


het is namelijjk grote onzin die je loopt te verkondigen. er is ook nog zoiets als last, en door de kortere tandwielverhouding heeft de motor en dus ook de koppeling minder last van de traagheid van de last (brommer+bestuurder)
 
tune tweak fiddle bang bummer

Dit topic is 1672 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved