Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - gereedschap carter ed

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1270 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #61845 - gereedschap carter ed
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 3332 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

tsxhunter 6-6-2010 1:20 Print reply

Posts: 9332
voor vliegwiel doe ik altijd een dikke schroevendraaier door een gat in het vliegwiel. (GOED OPLETTEN DAT JE GEEN SPOELEN RAAKT!) en dan de moer los draaien. om het vliegwiel los te krijgen doe ik altijd de moer weer een beetje op de krukas en dan schroevendraaier achter het vliegwiel, dat je het vliegwiel naar buiten trekt, en dan met een hamer harde maar voorzichtige tikken met een hamer op de krukasmoer geven


 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
Saknet 6-6-2010 1:25 Print reply

Posts: 10355
http://www.josdijkma...od&productId=600

als zelfs een bromfietszaak het afraad. btr andere wijze zoeken dan.


niet alleen sloop je je zuiger, ook je small end (naaldlager in zuiger/drijfstang) en als je het ech bont maakt, sloop je meteen je big end en kan je hele blok uit mekaar.

Beter zoek je een andere methode. Zoals bvb een vliegwielopening waar je een schroevendraaier in drukt die veilig op bvb een spoelophanging rust, waardoor je hoogstens een grondplaatje kan molesteren. Hiervoor btr eerst een afbeelding van een ontsteking op internet zoeken, indien je nog nooit je vliegwiel eraf hebt gehad.


maar wees vooral eigenwijs, in deze wereld hebben we nou eenmaal een flink gebrek aan verspilling en falen.


vliegwiel trekker heb je ook nodig. Schroevendraaier achter vliegwiel steken en op moer tikken kan wel maar je kan ook je carter molesteren op die manier. Aluminium buigt niet maar knapt immers. dat schiet ook niet echt op dus.

maar wrom wil je je ontsteking afstellen? hij gaat heus niet spontaan fout staan. tenminste als de boel goed vast zit.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 6-6-2010 om 1:30 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
4takker 6-6-2010 1:29 Print reply

Posts: 2395
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
voor vliegwiel doe ik altijd een dikke schroevendraaier door een gat in het vliegwiel. (GOED OPLETTEN DAT JE GEEN SPOELEN RAAKT!) en dan de moer los draaien. om het vliegwiel los te krijgen doe ik altijd de moer weer een beetje op de krukas en dan schroevendraaier achter het vliegwiel, dat je het vliegwiel naar buiten trekt, en dan met een hamer harde maar voorzichtige tikken met een hamer op de krukasmoer geven





idd een schroevendraaier tussen het vliegwiel zetten tegen de spoel aan en niet tegen het koperdraad. dan krijgen we weer van de verhaalen van mijn brommer vonkt niet meer of geeft geen licht meer.
ring sleutel op de vliegwiel moer en los draaien. zelf heb ik nog wel ge invedteerd in een vliegwiel trekker die is zelfs vaak nog goedkooper dan een poelie trekker en dan weer een schroeven draaiter tegen een spoel aan en los draaien dat vliegwiel.




 
Never drive faster then your guardian angel can fly
Martijn II - Forum en Sales Moderator 6-6-2010 2:04 Print reply

Posts: 9841
ok, je hebt 2 opties:
1: ik wil zo min mogelijk risico op beschadiging
2: ik ben bereid het risico te lopen iets te beschadigen

optie 1 kost eenmalig 7 euro, maakt alles makkelijker en geeft blijkbaar zo min mogelijk beschadiging edit: maak er 25 van als je de sleutel onderaan erbij neemt.

optie 2 kost niets, zolang er niets gebeurt, maar als er wat gebeurt kost het je sowieso meer dan 7 euro. En elke keer dat je het op die manier doet, loop je weer hetzelfde risico dát er wat gebeurt.

lijkt me duidelijk:
je kunt voor 7 euro dure risico's afkopen. Dat is anderhalve pakje sigaretten, 5 liter benzine, een paar broodjes kroket.
Als je dat niet investeert, kan het niet anders zijn dat je er gewoon geen geld voor hebt (en niet rookt, niet eet), dus ben je een paupert

koop nou maar gewoon een vliegwieltrekker, en ga mensen niet met schroevendraaiers aanraden want dat het bij jou goedgaat wil niet zeggen dat het bij een ander goedgaat.

en dan nog het blokkeren van de krukas... zijn hele mooie sleutels voor, die ook goed zelf te maken zijn:

http://www.q-parts.n...65f207c26bf4a3231cac





Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 6-6-2010 om 2:05 uur.
 
Too cool for school!
Derbi-Olaf 6-6-2010 10:16 Print reply

Posts: 14999
ik ben nog geen vliegwiel/koppeling/vario/... tegengekomen die ik niet kon blokkeren met mijn doodgewone slijpschijfsleutel
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
mtx_owned 6-6-2010 12:12 Print reply

Posts: 2183
wat bij mij altijd goed werkte, en weinig kans op beschadiging geeft, blokkeer je krukas met een dikke schroevendraaier oid bij het bigend, gewoon in je krukasholte steken.

vliegwieltrekker heb je sowieso nodig.
 
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Floris-tsx 7-6-2010 19:47 Print reply

Posts: 3225
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Paul_Met_Puch
Je moet iets hebben om je krukas te blokkeren zodat je je vliegwiel/koppelingsmoer eraf kan draaien. Dit kan door een zuigerstop te gebruiken of iets anders om je krukas te blokkeren.
Verder, als je de vliegwiel/koppelingsmoer eraf hebt heb je een trekker nodig om ze eraf te halen. Voor vliegwiel heb je er sowieso eentje nodig maar voor een natte platen koppeling weet ik niet hoe dat werkt (denk dat je daar ook wel een trekker voor nodig hebt though)

Owja, en je hoeft idd je koppeling er niet vanaf te halen als je alleen je platen wilt vervangen

Dit bericht is gewijzigd door Paul_Met_Puch op 5-6-2010 om 16:13 uur.


let er wel op dat de vliegwieltrekker die je in het vliegwiel draait, een linkse draad heeft. je draait dus het ding zelf linksom erin en de schroef waarmee je de boel eraf duwt rechtsom (maatje 17 dacht ik )
de koppelingsplaten vervangen is gewoon:
Kickstarter eraf
carterdeksel eraf
5 drukschroefjes (maatje 8) loshalen
drukgroep eraf halen
platen eruit
nieuwe erin
en alles weer terug zetten (in goede volgorde)

 
Iedereen kan professioneel worden

Dit topic is 3332 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved