mestyle |
5-6-2010 15:22 |
Posts: 630 |
vleiqwiel blokkeer sleutel en koppelingblokkeer sleutel
|
|
|
|
TSX-fan |
5-6-2010 15:26 |
Posts: 574 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mestyle
vleiqwiel blokkeer sleutel en koppelingblokkeer sleutel
Thanks!
Voor de rest je gewone sleutels ed?
Wat is trouwens het nut van een koppelingblokkeer sleutel?
Nooit van gehoord...
En waar kun je zon koppelingblokkeersleutel krijgen?
Heb al ff gezocht, maar kan t niet vinden..
En welke maat moet je dan hebben?
Dit bericht is gewijzigd door TSX-fan op 5-6-2010 om 15:31 uur.
|
|
|
|
Paul de Salmiakbal |
5-6-2010 15:51 |
Posts: 5285 |
Je moet iets hebben om je krukas te blokkeren zodat je je vliegwiel/koppelingsmoer eraf kan draaien. Dit kan door een zuigerstop te gebruiken of iets anders om je krukas te blokkeren.
Verder, als je de vliegwiel/koppelingsmoer eraf hebt heb je een trekker nodig om ze eraf te halen. Voor vliegwiel heb je er sowieso eentje nodig maar voor een natte platen koppeling weet ik niet hoe dat werkt (denk dat je daar ook wel een trekker voor nodig hebt though)
Owja, en je hoeft idd je koppeling er niet vanaf te halen als je alleen je platen wilt vervangen
Dit bericht is gewijzigd door Paul_Met_Puch op 5-6-2010 om 16:13 uur.
|
|
|
|
jeffke |
5-6-2010 16:10 |
Posts: 69 |
Heb je een luchtsleutel tot je beschikking? Daarmee heb je zo de vliegwielmoer en koppelingsmoer eraf (koppelingsmoer hoeft er trouwens niet af om je platen te vervangen. Dan moet je gewoon die 5 boutjes op je koppeling losdraaien en dat 'plaatje' eraf halen daarna de oude platen eruit halen en nieuwe erin doen.)
Als je de vliegwielmoer eraf hebt kan je het vliegwiel eraf met een vliegwieltrekker (kost 5-6 euro voor tsx). Op andere manieren kan ook, maar ik vind met een vliegwieltrekker toch wel het makkelijkst.
Verder gewoon dopsleutelset/steek- en ringsleutels enzo, gewoon het standaard gereedschap
|
|
|
|
TSX-fan |
5-6-2010 16:14 |
Posts: 574 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jeffke
Heb je een luchtsleutel tot je beschikking? Daarmee heb je zo de vliegwielmoer en koppelingsmoer eraf (koppelingsmoer hoeft er trouwens niet af om je platen te vervangen. Dan moet je gewoon die 5 boutjes op je koppeling losdraaien en dat 'plaatje' eraf halen daarna de oude platen eruit halen en nieuwe erin doen.)
Als je de vliegwielmoer eraf hebt kan je het vliegwiel eraf met een vliegwieltrekker (kost 5-6 euro voor tsx). Op andere manieren kan ook, maar ik vind met een vliegwieltrekker toch wel het makkelijkst.
Verder gewoon dopsleutelset/steek- en ringsleutels enzo, gewoon het standaard gereedschap
Bedankt!
kan ik wat mee, trouwens ook met wat "Paul-met-Puch" zei..
Thanks!
Als ik verder nog ergens tegenaan loop vraag ik t wel.
ps kan ik het net zo doen als op dit filmpje?
o ja, waar zit de grondplaat van mn ontsteking en hoe kan ik zien dat de ontsteking in het midden staat (precies goed)?
http://www.youtube.com/watch?v=ifPsK0P95fQ
Dit bericht is gewijzigd door TSX-fan op 5-6-2010 om 16:19 uur.
|
|
|
|
Paul de Salmiakbal |
5-6-2010 16:25 |
Posts: 5285 |
Je grondplaat zit achter je vliegwiel, het is een plaat metaal dat aan je blok geschroefd zit waar spoelen, condensator, contactpunten etc op zitten.
Je moet je grondplaat zo verdraaien, dat de contactpunten open beginnen te gaan als de zuiger ....mm voor het bovenste dode punt is.
Hoeveel mm dit is weet ik zo even niet, moet je even afwachten van anderen.
Verder kun je je koppelingsplaten op die manier vervangen ja. Is wel een ander blok, maar het principe is hetzelfde
|
|
|
|
jeffke |
5-6-2010 16:31 |
Posts: 69 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TSX-fan
[...]
Bedankt!
kan ik wat mee, trouwens ook met wat "Paul-met-Puch" zei..
Thanks!
Als ik verder nog ergens tegenaan loop vraag ik t wel.
ps kan ik het net zo doen als op dit filmpje?
o ja, waar zit de grondplaat van mn ontsteking en hoe kan ik zien dat de ontsteking in het midden staat (precies goed)?
http://www.youtube.com/watch?v=ifPsK0P95fQ
Dit bericht is gewijzigd door TSX-fan op 5-6-2010 om 16:19 uur.
Voor het grootste gedeelte wel, suzuki is wel iets anders.
http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/121
Er zitten 5 boutjes vast (nummer 1) als je die los en eruit hebt kun je nummer 2 en 3 eruit halen (daarvan zit er 1 achter elk boutje, dus ook 5 in totaal), als je die ook eruit hebt kun je 4 eraf halen. 5 is een naaldlagertje, die blijft misschien aan 4 kleven dus niet dat je hem ineens kwijt bent ofzo :P
Dan kun je alle koppelingsplaten eruit halen en de nieuwe erin doen.
De grondplaat is de plaat waar de ontsteking op vast zit. Hij zit ook vast met 3 bouten, als je die 3 bouten een beetje los draait kun je de grondplaat draaien en zo op tijd zetten
De ontsteking staat op tijd als het streepje op het carter (de bevestiging van de grondplaat links boven) in het midden van de 2 streepjes op de grondplaat staat. Maar tsx kun je vaak ook op gewoon zijn vroegst zetten als hij niet meer standaard is (gewoon helemaal rechtsom draaien).
Wel even de koppelingsplaten weken in de olie voor je ze vervangt. Is namelijk beter voor de platen
Edit: Tsx heeft een elektronische ontsteking, dus dan hoef je alleen maar de grondplaat te verdraaien om hem op tijd te zetten
Dit bericht is gewijzigd door jeffke op 5-6-2010 om 16:34 uur.
|
|
|
|
TSX-fan |
5-6-2010 16:58 |
Posts: 574 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jeffke
[...]
Voor het grootste gedeelte wel, suzuki is wel iets anders.
http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/121
Er zitten 5 boutjes vast (nummer 1) als je die los en eruit hebt kun je nummer 2 en 3 eruit halen (daarvan zit er 1 achter elk boutje, dus ook 5 in totaal), als je die ook eruit hebt kun je 4 eraf halen. 5 is een naaldlagertje, die blijft misschien aan 4 kleven dus niet dat je hem ineens kwijt bent ofzo :P
Dan kun je alle koppelingsplaten eruit halen en de nieuwe erin doen.
De grondplaat is de plaat waar de ontsteking op vast zit. Hij zit ook vast met 3 bouten, als je die 3 bouten een beetje los draait kun je de grondplaat draaien en zo op tijd zetten
De ontsteking staat op tijd als het streepje op het carter (de bevestiging van de grondplaat links boven) in het midden van de 2 streepjes op de grondplaat staat. Maar tsx kun je vaak ook op gewoon zijn vroegst zetten als hij niet meer standaard is (gewoon helemaal rechtsom draaien).
Wel even de koppelingsplaten weken in de olie voor je ze vervangt. Is namelijk beter voor de platen
Edit: Tsx heeft een elektronische ontsteking, dus dan hoef je alleen maar de grondplaat te verdraaien om hem op tijd te zetten
Dit bericht is gewijzigd door jeffke op 5-6-2010 om 16:34 uur.
Bedankt!
enne.. kan er ook een hpi-ontsteking in als deze kapot is.. hij is inmiddels al weer aardig oud, dus kan eraan komen of moet er echt een originele suzuki ontsteking in?
En om bij de grondplaat te komen moet dus je vliegwiel eraf halen en dat kan met bijvoorbeeld een vliegwieltrekker of een bougiestop?
Enne heeft de tsx 5 koppelingsplaten die je in een set koopt?
En is het trouwens slim om ook meteen koppelingstrekveren te vervangen?
Dit bericht is gewijzigd door TSX-fan op 5-6-2010 om 17:01 uur.
Dit bericht is gewijzigd door TSX-fan op 5-6-2010 om 17:07 uur.
Dit bericht is gewijzigd door TSX-fan op 5-6-2010 om 17:07 uur.
|
|
|
|
-simon- |
5-6-2010 17:17 |
Posts: 8211 |
om je vliegwiel eraf te halen heb je een vliegwieltrekker nodig. om de moer op de krukas los te halen kun je een zuigerstop gebruiken maar volgens somige is dit ook niet goed. ik heb hier geen ervaring mee ik gebruikte altijd de luchtsleutel om die moer los en vast te draaien. en volgens mij kun je bij somige brommers je vliegwiel ook blokeren met de sleuten van de slijptol. die past dan in een paar gaatjes in het vliegwiel. maar of dat bij een tsx ook is weet ik niet.
voor de platen zou je ff na moeten vragen of je die los moet kopen of als set kunt kopen. je moet ze wel een nacht ofzo in olie laten liggen zodat ze voltrekken met olie.
|
|
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed |
|
jeffke |
5-6-2010 17:17 |
Posts: 69 |
Of er een hpi ontsteking op een tsx kan weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee. Maar de originele ontsteking volstaat goed vind ik (rijd zelf met 70cc malossi )
Het vliegwiel kan je met een vliegwieltrekker eraf halen. De vliegwielmoer KUN je met een bougiestop los krijgen, maar dit kan wel je zuiger enzo kapot maken omdat die op 1 punt wordt tegengehouden en er toch aardig wat kracht op komt te staan. Handigste is gewoon een luchtsleutel. Daar gaat het heel makkelijk mee en daar kan je het minste mee kapot maken
Wel even op letten dat er linkse draad in het vliegwiel zit, je moet als je de vliegwielmoer eraf hebt de vliegwieltrekker dus linksom erin draaien
Alleen die platen met die uitsteeksels moeten vervangen worden (de gevoerde) dit zijn er 3 in een tsx koppeling. Die metalen platen kun je gewoon weer opnieuw gebruiken.
De veren hoeven niet vervangen te worden, alleen als ze erg versleten zijn maar dit is eigenlijk nooit het geval
|
|
|
|
TSX-fan |
5-6-2010 17:17 |
Posts: 574 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -simon-
om je vliegwiel eraf te halen heb je een vliegwieltrekker nodig. om de moer op de krukas los te halen kun je een zuigerstop gebruiken maar volgens somige is dit ook niet goed. ik heb hier geen ervaring mee ik gebruikte altijd de luchtsleutel om die moer los en vast te draaien. en volgens mij kun je bij somige brommers je vliegwiel ook blokeren met de sleuten van de slijptol. die past dan in een paar gaatjes in het vliegwiel. maar of dat bij een tsx ook is weet ik niet.
voor de platen zou je ff na moeten vragen of je die los moet kopen of als set kunt kopen. je moet ze wel een nacht ofzo in olie laten liggen zodat ze voltrekken met olie.
Bedankt!
Ga ik doen..
|
|
|
|
Joel_koningslust |
5-6-2010 18:35 |
Posts: 14514 |
uumh.. om mn koppelingsplaten te vervangen haal ik niet heel de koppeling eraf. met enkel n goede kruiskopschroevendraaier ( of wat ze er bij jou ook in hebben gejast ) vervang je de platen vaak al ( enkel koppelingsdeksel los en dan t bovenste deksel van de koppeling af )
dus enkel vliegwieltrekker zou genoeg moeten zijn en een luchthamer
en dan natuurlijk ook gewoon een setje steekring, doppen en schroevensdraaiers
Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 5-6-2010 om 18:36 uur.
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
popiv |
5-6-2010 19:14 |
Posts: 593 |
of je zet 'm in de versnelling voordat je het blok eronder vandaan trekt
|
|
Smoking can reveal hidden lasertraps |
|
TSX-fan |
5-6-2010 20:17 |
Posts: 574 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: popiv
of je zet 'm in de versnelling voordat je het blok eronder vandaan trekt
hoe bedoel je dat?
|
|
|
|
Paul de Salmiakbal |
5-6-2010 22:20 |
Posts: 5285 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TSX-fan
[...]
hoe bedoel je dat?
Als je de brommer in zijn hoogste versnelling zet is het zwaarder om je krukas te draaien waardoor je je vliegwielmoer makkelijker los kan halen.
Ik zou gewoon een zuigerstop halen. Vind ik zelf stukken makkelijker werken en ik heb er (nog) nooit een zuiger mee gesloopt.
|
|
|
|