Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - MB5 loopt zonder bougiekap

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1057 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61716 - MB5 loopt zonder bougiekap
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4512 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Aprilia RX 50 2003 25-5-2010 9:47 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TECstar
[...]


Wat stel je dat toch leuk zo
Maar zal nog eens uitleggen hoe ik heb geredeneerd tijdens het afstellen.

100% std met std, maar heel veel rook = te grote sproeier? (top van 43 en trok vrij langzaam op ook)
Dus ik dacht ik kijk wat hij doet met ander uitlaatje eronder.

Nog steeds rookte hij veel (wel al een enorm stuk minder)
dus ik nam aan: sproeier iig niet te klein ..
Altijd als ik iets verander draai ik mn stationair schroef iets verder in als normaal, dan krijg je hem makkelijker aan ondervind ik altijd.
Dus toen klein beetje carb afgestelt, maar met luchtschroef en stationair compleet in reed hij het lekkerst en had klein beetje haast dus maar gewoon goed doorgereden zo.
Heeft een week lang goed gelopen tot ik dit probleem kreeg, toen dacht ik ik ga nog maar eens naar mn carb afstelling kijken.

Dus ik begon met luchtschroef uitdraaien voor meer lucht, in zn vrij pakte hij makkelijker zijn toeren maar in zn versnelling niet
en kwam al vrij snel weer bij de status van 2 ingedraaide schroeven...

Maar vlak voordat ik hem maar weer wilde terugzetten zoals hij was en hem mn tuin in wilde rijden wilde ik even de standaard afstelling doen.
Dus luchtschroef 1,5 slag uitgedraaid en hem stationair laten lopen dmv stationair schroef uitdraaien (liet hem rond de 3k toeren stationair lopen, waarbij de 3k op gevoel is aangezien een mt blok geen toerenteller aansluiting heeft ).
Maar ik dus weer kijken wat hij zou doen, nog even gewacht om te kijken of hij niet ineens uitviel ofzo... En net toen ik wilde wegrijden om mn afstelling te testen BAM!... toen kreeg ik dattie ineens hoog in toeren schoot en ging detoneren

Nu weet ik van mezelf dat ik niet het grootste afstelwonder ben die er bestaat, maar waar doe ik nou iets fout in mijn aannames van het hierboven beschreven verhaal?


edit: even wat interpunctie toegevoegd
[...]

fietsemaker had trouwens een boek waarin brommers staan met bijbehorende hittegraad bougie enzo
en hittegraad 8 is std stond daar

Dit bericht is gewijzigd door TECstar op 24-5-2010 om 13:54 uur.


1 hittegraad mag eigenlijk niet zoveel uitmaken
die van mij doet t goed op graad 7 en 9 en daar zitten zelfs 2 tussen
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rocket Rico 26-5-2010 13:02 Print reply

Posts: 478
combinatie van factoren, te schraal mengel, te hoog stationair toerental en verkeerde hittegraad voor standaard setup.
 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?
TECstar 26-5-2010 18:06 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rocket Rico
combinatie van factoren, te schraal mengel, te hoog stationair toerental en verkeerde hittegraad voor standaard setup.


kijk nu ik het probleem heb opgelost (was het vergeten te zeggen hier) zie ik al 2 fouten

want 3k toeren is niet hoog stationair en is std hittegraad
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
BenjaminDG 26-5-2010 18:14 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TECstar
[...]


kijk nu ik het probleem heb opgelost (was het vergeten te zeggen hier) zie ik al 2 fouten

want 3k toeren is niet hoog stationair en is std hittegraad


3000 toeren is wel degelijk een te hoog stationair toerental

1500 is goed voor zo'n brommertje
 
Vlaanderen vrij!
TECstar 26-5-2010 18:20 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


3000 toeren is wel degelijk een te hoog stationair toerental

1500 is goed voor zo'n brommertje


ten eerste is het op gevoel, kan makkelijk lager liggen

en mn NSR heeft ook maanden lang 3k stationair gelopen, is wat irritant bij stoplicht maar heeft uiteindelijk niks gedaan wat kwaad kon
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
BenjaminDG 26-5-2010 18:20 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TECstar
[...]


ten eerste is het op gevoel, kan makkelijk lager liggen

en mn NSR heeft ook maanden lang 3k stationair gelopen, is wat irritant bij stoplicht maar heeft uiteindelijk niks gedaan wat kwaad kon


Verbruik?
 
Vlaanderen vrij!
TECstar 26-5-2010 18:24 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
[...]


Verbruik?


jah zorgt dus niet voor detonatie die 3k stationair zoals hierboven werd gezegd
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
WestlandMB 26-5-2010 19:10 Print reply

Posts: 1338
als je die luchtschroef 1,5 slag eruit hebt moet hij redelijk lopen, of hij nou wel of niet stationair loopt is misschien een latere zorg, maar afstellen doe je volgens de FAQ die hier op het forum te vinden is, dus begin gewoon met je hoofdsproeier zoals iedereen doet.

 
TECstar 26-5-2010 21:26 Print reply

Posts: 4664
sluiten a.u.b.
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
Rocket Rico 27-5-2010 16:13 Print reply

Posts: 478
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TECstar
[...]


kijk nu ik het probleem heb opgelost (was het vergeten te zeggen hier) zie ik al 2 fouten

want 3k toeren is niet hoog stationair en is std hittegraad




Fout, 3k is wel te hoog en 8 is niet de standaardhittegraad maar 7 en ja zoals ik al zij is het mengsel te schraal (wat jij dus nu waarschijnlijk hebt opgelost door middel van andere afsgelling). Maar dat wil niet zeggen dat de hittegraad 8 en het te hoge stationairtoerental niet bijdraagt aan de detonatie.

Dus kom dan niet wijs doen dat ik het verkeerd heb nu je het probleem met behulp van ons hebt opgelost. Want ik durf te wedden als jij je afstelling hetzelfde had gehouden en er een bougie met hittegraad 7 had ingestoken en het stationair toerental flink had verlaagd dat de detonatie op zn minst minder was geworden.
 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?
Frysk 27-5-2010 17:46 Print reply

Posts: 34928
rechter krukaskeerring in poep ?

veel olie bij de benzine = veel roken = veel kool op de zuiger en kool in je cilinderkop

wat uiteindelijk voor detonatie kan zorgen.. als het kool blijft gloeien wil ie ook niet uit en blijft hij doorverbranden..
 
giggitybyte
TECstar 27-5-2010 22:41 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
rechter krukaskeerring in poep ?

veel olie bij de benzine = veel roken = veel kool op de zuiger en kool in je cilinderkop

wat uiteindelijk voor detonatie kan zorgen.. als het kool blijft gloeien wil ie ook niet uit en blijft hij doorverbranden..


dat klinkt wel het meest logisch...

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rocket Rico
Dus kom dan niet wijs doen dat ik het verkeerd heb nu je het probleem met behulp van ons rik hulkenberg hebt opgelost. Want ik durf te wedden als jij je afstelling hetzelfde had gehouden en er een bougie met hittegraad 7 had ingestoken en het stationair toerental flink had verlaagd dat de detonatie op zn minst minder was geworden.


hittegraad heeft geen fucking drol te maken met detonatie wel of niet

daarbij draagt 3k stationair niks bij aan eventueel wel of niet goed lopen van je brom

verder heb je detonatie of geen detonatie gezien het gaat om een squish die belachelijk groot is doordat dat ding helemaal std is

Dit bericht is gewijzigd door TECstar op 27-5-2010 om 22:41 uur.
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
Frysk 27-5-2010 23:01 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TECstar
[...]


dat klinkt wel het meest logisch...

[...]


hittegraad heeft geen fucking drol te maken met detonatie wel of niet

daarbij draagt 3k stationair niks bij aan eventueel wel of niet goed lopen van je brom

verder heb je detonatie of geen detonatie gezien het gaat om een squish die belachelijk groot is doordat dat ding helemaal std is

Dit bericht is gewijzigd door TECstar op 27-5-2010 om 22:41 uur.


hittegraad heeft er inderdaad niet mee te maken, verkeerde bougie = gat in zuiger of bougie in stront


Dop je cilinder er maar af en kijk de boel ff na
 
giggitybyte
Rocket Rico 28-5-2010 12:07 Print reply

Posts: 478
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TECstar
[...]


dat klinkt wel het meest logisch...

[...]


hittegraad heeft geen fucking drol te maken met detonatie wel of niet

daarbij draagt 3k stationair niks bij aan eventueel wel of niet goed lopen van je brom

verder heb je detonatie of geen detonatie gezien het gaat om een squish die belachelijk groot is doordat dat ding helemaal std is

Dit bericht is gewijzigd door TECstar op 27-5-2010 om 22:41 uur.



Misschien moet jij je toch maar eens goed in de theorie gaan verdiepen, want er klopt niks van wat je zegt. Als de squish hooogte ruim is (groot), dus lage compressie, heb je niet zo snel last van detonatie, behalve als je hem veel te groot maakt, maar ik neem aan dat je er niet 4 voetpakkingen tussen hebt gedaan. Krappe squish, dus (te) hoge compressie = kans op detonatie.

Dus als hij helemaal standaard is (zoals jij zegt)en er niks is afgevlakt en de goede voet en koppakking hebt gebruikt, hoort de squish hoogte gewoon goed te zijn.(trouwens de eerste keer dat ik iemand hoor zeggen dat hij last heeft van detonatie omdat zn brom standaard is )

En nee, geloof me nou maar dat is niet het enigste waardoor je brom kan gaan detoneren. Want zoals je waarschijnlijk hebt gemerkt heb je er geen last van als de brommer nog helemaal koud is. Dus je raad het al als de cilinder erg heet wordt heb je meer kans op detonatie. De cilinder kan ook te warm worden door bijvoorbeeld een te schraal mengel.

Hittegraad bepaald de warmte afvoer van je bougie naar de cilinderkop


Overigens kan je proberen de detonatie op te lossen door benzine met een hoger octaangehalte te gebruiken (euro 98). Of octaan aan je benzine toe te voegen (octaanbooster)
 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?
Frysk 28-5-2010 12:22 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rocket Rico
[...]



Misschien moet jij je toch maar eens goed in de theorie gaan verdiepen, want er klopt niks van wat je zegt. Als de squish hooogte ruim is (groot), dus lage compressie, heb je niet zo snel last van detonatie, behalve als je hem veel te groot maakt, maar ik neem aan dat je er niet 4 voetpakkingen tussen hebt gedaan. Krappe squish, dus (te) hoge compressie = kans op detonatie.

Dus als hij helemaal standaard is (zoals jij zegt)en er niks is afgevlakt en de goede voet en koppakking hebt gebruikt, hoort de squish hoogte gewoon goed te zijn.(trouwens de eerste keer dat ik iemand hoor zeggen dat hij last heeft van detonatie omdat zn brom standaard is )

En nee, geloof me nou maar dat is niet het enigste waardoor je brom kan gaan detoneren. Want zoals je waarschijnlijk hebt gemerkt heb je er geen last van als de brommer nog helemaal koud is. Dus je raad het al als de cilinder erg heet wordt heb je meer kans op detonatie. De cilinder kan ook te warm worden door bijvoorbeeld een te schraal mengel.

Hittegraad bepaald de warmte afvoer van je bougie naar de cilinderkop


Overigens kan je proberen de detonatie op te lossen door benzine met een hoger octaangehalte te gebruiken (euro 98). Of octaan aan je benzine toe te voegen (octaanbooster)


als de brommer helemaal standaard is moet je de detonatie niet oplossen door andere benzine of iets van die grappen, dat doe je met brommers die opgevoerd zijn en een hoge compressieverhouding hebben.

dit ding NIET.

als er te veel olie in de benzine zit (bijv lekke krukaskeerring) kan neemt de koelende werking van de benzine ook af en word hij ook veel te warm, begint hij te roken en is de kans op detoneren gewoon veel groter.

Dus trek je blok nu maar uit elkaar en kijk de boel na !

 
giggitybyte

Dit topic is 4512 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved