Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Inlaatrestrictie uitboren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1101 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #61677 - Inlaatrestrictie uitboren
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5918 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Waballa 20-5-2010 19:18 Print topicpost

Posts: 259
Aangezien mijn cilinder van mijn puch maxi snor er nu toch af ligt (wegens gebroken zuigerveren, zie topic) zat ik te denken om de inlaatrestrictie een beetje uit te boren.

Ik dacht zelf aan 1-2mm groter maken doormiddel van een ijzerboortje.

Hiermee hoop ik dat hij net ietsje meer sap krijgt waardoor die op top ietje harder gaat. Op top wil mijn puchje ook wel eens haperen, bijvoorbeeld als ik een hellinkje afga. Ik denk dat dit komt doordat hij niet genoeg benzine aan kan zuigen door het kleine gaatje.

Zou dit een goed idee zijn? Of is de kans groot dat ik hiermee de brommer verneuk?
Ga nu alsjeblieft niet zeggen dat ik een 15mm carb of 50 snel cilinder moet kopen, zo hard wil ik niet dat dit puchje gaat lopen + dit is meer bij wijze van experiment.

Huidige ''setup''
10mm carb ( )
ori cilinder
cilinder kop van een brompuch+pakking van een brompuch ( ori snorkop is heel diep, pakking die ertussen zat was heel dik).
28mm ori look uitlaat.



Ik hoor graag jullie ideeën! tnx


Dit bericht is gewijzigd door Waballa op 20-5-2010 om 19:19 uur.
 

thunderbird - Forum en Sales Moderator 20-5-2010 19:21 Print reply

Posts: 7728
nu kan dat gat wel klein zijn, wat dacht je van je carburateur? die is ook maar 10mm..
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
De Schout 20-5-2010 19:22 Print reply
Posts: 5327
niet in het wilde weg gaan boren, word het wss niet beter van.

poortmapje maken, en samen met de zuigerlengte hier neerplanten. dan is er wel een en ander over te zeggen wat slim is om aan te passen.

dus ff poortmapje maken en als je fanatiek bent zelf ff uitzoeken hoe het zit met timingen en wat gaan rekenen.

het enige wat je verder nog nodig hebt is een rattestaart en wat geduld.

edit: zet er op z'n minst een 12mm van een brom op

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 20-5-2010 om 19:23 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Kurzel 20-5-2010 19:24 Print reply

Posts: 2369
sowieso heeft het geen zin om het gat groter te maken dan de doorlaat van je carburateur...

als jij een 10mm carb hebt, moet de dia van het gat 10 mm zijn, groter voegt er niets aan toe.

topsnelheid krijg je er ook niet van, van een groter inlaattraject, hij zal hooguit harder optrekken.

als je je inlaattraject (dus carb, spruitstuk EN het gat in je cilinder) groter maakt. en je neemt een groter voor/kleiner achter-tandwiel... dan krijg je wel een hogere top.
 
][ Yamaha YZF R6 ][ Mazda 323Coupé ][
Waballa 20-5-2010 19:26 Print reply

Posts: 259
De carburateur is inderdaad ook maar 10mm, maar het gaatje is maar 6mm Daarom dacht ik dat ik er mischien wel net een paar km's meer uit kan halen door het gaatje iets uit te boren.
Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om dit puchje 40+ te laten rijden. Dus uitlaatpoortje aanpassen enzo ben ik ook niet van plan.
Het leek mij juist grappig om deze restrictie uit te boren omdat het vrij makkelijk en veilig kan gebeuren aangezien ik geen timingen kan verneuken
 
De Schout 20-5-2010 19:29 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kurzel
sowieso heeft het geen zin om het gat groter te maken dan de doorlaat van je carburateur...

als jij een 10mm carb hebt, moet de dia van het gat 10 mm zijn, groter voegt er niets aan toe.

topsnelheid krijg je er ook niet van, van een groter inlaattraject, hij zal hooguit harder optrekken.

als je je inlaattraject (dus carb, spruitstuk EN het gat in je cilinder) groter maakt. en je neemt een groter voor/kleiner achter-tandwiel... dan krijg je wel een hogere top.



door het gat aan te passen kun je je timing veranderen wat nog best wel een merkbaar effect heeft zegmaar.


edit: je timing zou je dus wel kunnen verneuken. gewoon ff halfuurtje extra voor uittrekken en alles ff netjes bekijken.

Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 20-5-2010 om 19:30 uur.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Waballa 20-5-2010 19:32 Print reply

Posts: 259
Hoe kan ik mijn timingen verneuken als ik geen enkele poort verhoog?
Achter de restrictie begint namelijk pas echt de poort die in de cilinderwand zit.
Door de restrictie een klein beetje uit te boren kan ik toch alleen de doorstroom van het mengsel verbeteren?

Of zie ik nu iets over het hoofd?
 
De Schout 20-5-2010 19:37 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Waballa
Hoe kan ik mijn timingen verneuken als ik geen enkele poort verhoog?
Achter de restrictie begint namelijk pas echt de poort die in de cilinderwand zit.
Door de restrictie een klein beetje uit te boren kan ik toch alleen de doorstroom van het mengsel verbeteren?

Of zie ik nu iets over het hoofd?



als die van breed naar smal terug naar breed gaat (van spruitstuk kant naar cilinderwand) dan heb je idd gelijk.


dat het ding gaat stotteren bergaf komt hoogstwaarschijnlijk door t erg kleine uitlaatpoortje.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Waballa 20-5-2010 19:50 Print reply

Posts: 259
Hier nog even een fototje voor de liefhebber.
Op de foto kun je zien dat de inlaatpoort best groot is, en dat de inlaatrestrictie een stukje erin zit, en ik dus niet de timing kan verneuken door die een beetje uit te boren.



De uitlaatpoort is niet erg groot, maar voor een 25kmpu puch cilindertje valt het best mee volgensmij. Daarom lijkt mij dat er best iets uit te halen valt door de inlaatrestrictie een beetje uit te boren.
Vooral omdat de inlaatrestrictie nog kleiner is dan de carb! (6mm vs 10mm).

Nogmaals wil ik er op wijzen dat ik niet verwacht hier een dikke vermogenswinst mee te krijgen. Dit is meer als experiment, maar het zou een leuke bijkomstigheid zijn als het puchje hierdoor net wat beter zou gaan lopen

Dus? Doen of niet doen? En hoeveel mm?

Dit bericht is gewijzigd door Waballa op 20-5-2010 om 19:51 uur.
 
De Schout 20-5-2010 19:56 Print reply
Posts: 5327
alsnog, niet boren maar een veil pakken ofja, misschien het eerste stukje boren, maar zorgen dat je niet de poort zelf veranderd. dan zorgen dat het gat netjes overloopt van het ronde gat(wat waarschijnlijk redelijk op je spruitstuk aansluit? ) naar het gat bij je cilinderwand.
 
tune tweak fiddle bang bummer
Waballa 20-5-2010 20:01 Print reply

Posts: 259
Het spruitstuk word inderdaad direct bovenop de cilinder gemonteerd (zuigergestuurd). De inlaatrestrictie loopt niet over in de poort, de inlaatrestrictie is echt een ander stuk metaal dat er in is geramd, en hij zit een stuk boven de poort zelf. De kans is dus klein dat ik een stukje uit de poort boor.

Ik ga nu beginnen met boren, ik pak een metaalboortje dat tussen de 1-2 mm groter is dan het gaatje, en ga dan heel voorzichtig boren

 
RubenMTX 20-5-2010 20:13 Print reply

Posts: 558
Ja, natuurlijk wel doen idd. Er kan bijna niks fout gaat, je kan hoogstens uitschieten ofzo, en stel dát het fout gaat, dan kost zo´n nieuwe puch cilinder nog vrijwel niks. Ik zou idd de inlaatpoort ook maar 10mm maken, dan weer monteren, afstellen, en kijken hoe het loopt. Als je dan nog harder wil gewoon de uitlaatpoort iets groter, maar denk dat dat niet eens nodig is als je niet over de 40 hoeft.

Experimenten zijn altijd leuk
 
Waballa 20-5-2010 20:22 Print reply

Posts: 259
Ik heb net 5 minuten met een metaalboortje op de hoogste stand zitten boren, maar ik kan nog maar net een klein slijtspoor zien!
Dit is duidelijk geen taak voor mijn kleine boortje, hierbij is wel een kolomboormachine nodig als ik geen 5 uur wil boren.

Ik denk dus dat ik morgen even bij een machinefabriek bij ons in de buurt langsa en die kerels daar even lief aankijk of ze de poort een klein beetje voor me willen uitboren met hun mighty machines
Wss doen ze het wel want ze hebben ook al een keertje mijn cilinderkop van mijn wally voor me afgedraaid voor 2 pakken koekjes

Maar hoe groot zou ik hem dan laten maken? Gelijk 10mm dan maar?
Hoe groot zou de kans zijn dat hij dan te rijk loopt? In principe zou ik dit kunnen opvangen met kleinere sproeiertjes in de carb dan toch?
 
Derbi-Olaf 20-5-2010 20:23 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Waballa
Ik heb net 5 minuten met een metaalboortje op de hoogste stand zitten boren, maar ik kan nog maar net een klein slijtspoor zien!
Dit is duidelijk geen taak voor mijn kleine boortje, hierbij is wel een kolomboormachine nodig als ik geen 5 uur wil boren.

Ik denk dus dat ik morgen even bij een machinefabriek bij ons in de buurt langsa en die kerels daar even lief aankijk of ze de poort een klein beetje voor me willen uitboren met hun mighty machines
Wss doen ze het wel want ze hebben ook al een keertje mijn cilinderkop van mijn wally voor me afgedraaid voor 2 pakken koekjes

Maar hoe groot zou ik hem dan laten maken? Gelijk 10mm dan maar?
Hoe groot zou de kans zijn dat hij dan te rijk loopt? In principe zou ik dit kunnen opvangen met kleinere sproeiertjes in de carb dan toch?

een simpele vijl werkt het best bij zo'n gietijzeren cilindertje
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Paul de Salmiakbal 20-5-2010 20:25 Print reply

Posts: 5285
Doe maar 10 mm, lijkt me sterk dat ie ''te rijk'' gaat lopen als je die begrenzing eruit haalt
Wel opnieuw afstellen natuurlijk.
 
Tomez 20-5-2010 20:31 Print reply

Posts: 265
Als het goed is zuigt ie alleen maar meer mengsel aan, de verhoudingen lucht/benzine veranderen hier waarschijnlijk niet van. Dus grote kans dat de afstelling nog gewoon goed is. Maar voor de zekerheid kan je het toch nog even nagaan natuurlijk
 
http://www.youtube.com/watch?v=pW51VPaioT8

Dit topic is 5918 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved