thunderbird - Forum en Sales Moderator |
20-5-2010 19:21 |
Posts: 7728 |
nu kan dat gat wel klein zijn, wat dacht je van je carburateur? die is ook maar 10mm..
|
|
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé! |
|
De Schout |
20-5-2010 19:22 |
Posts: 5327 |
niet in het wilde weg gaan boren, word het wss niet beter van.
poortmapje maken, en samen met de zuigerlengte hier neerplanten. dan is er wel een en ander over te zeggen wat slim is om aan te passen.
dus ff poortmapje maken en als je fanatiek bent zelf ff uitzoeken hoe het zit met timingen en wat gaan rekenen.
het enige wat je verder nog nodig hebt is een rattestaart en wat geduld.
edit: zet er op z'n minst een 12mm van een brom op
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 20-5-2010 om 19:23 uur.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Kurzel |
20-5-2010 19:24 |
Posts: 2369 |
sowieso heeft het geen zin om het gat groter te maken dan de doorlaat van je carburateur...
als jij een 10mm carb hebt, moet de dia van het gat 10 mm zijn, groter voegt er niets aan toe.
topsnelheid krijg je er ook niet van, van een groter inlaattraject, hij zal hooguit harder optrekken.
als je je inlaattraject (dus carb, spruitstuk EN het gat in je cilinder) groter maakt. en je neemt een groter voor/kleiner achter-tandwiel... dan krijg je wel een hogere top.
|
|
][ Yamaha YZF R6 ][ Mazda 323Coupé ][ |
|
Waballa |
20-5-2010 19:26 |
Posts: 259 |
De carburateur is inderdaad ook maar 10mm, maar het gaatje is maar 6mm Daarom dacht ik dat ik er mischien wel net een paar km's meer uit kan halen door het gaatje iets uit te boren.
Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om dit puchje 40+ te laten rijden. Dus uitlaatpoortje aanpassen enzo ben ik ook niet van plan.
Het leek mij juist grappig om deze restrictie uit te boren omdat het vrij makkelijk en veilig kan gebeuren aangezien ik geen timingen kan verneuken
|
|
|
|
De Schout |
20-5-2010 19:29 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Kurzel
sowieso heeft het geen zin om het gat groter te maken dan de doorlaat van je carburateur...
als jij een 10mm carb hebt, moet de dia van het gat 10 mm zijn, groter voegt er niets aan toe.
topsnelheid krijg je er ook niet van, van een groter inlaattraject, hij zal hooguit harder optrekken.
als je je inlaattraject (dus carb, spruitstuk EN het gat in je cilinder) groter maakt. en je neemt een groter voor/kleiner achter-tandwiel... dan krijg je wel een hogere top.
door het gat aan te passen kun je je timing veranderen wat nog best wel een merkbaar effect heeft zegmaar.
edit: je timing zou je dus wel kunnen verneuken. gewoon ff halfuurtje extra voor uittrekken en alles ff netjes bekijken.
Dit bericht is gewijzigd door De Schout op 20-5-2010 om 19:30 uur.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Waballa |
20-5-2010 19:32 |
Posts: 259 |
Hoe kan ik mijn timingen verneuken als ik geen enkele poort verhoog?
Achter de restrictie begint namelijk pas echt de poort die in de cilinderwand zit.
Door de restrictie een klein beetje uit te boren kan ik toch alleen de doorstroom van het mengsel verbeteren?
Of zie ik nu iets over het hoofd?
|
|
|
|
De Schout |
20-5-2010 19:37 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Waballa
Hoe kan ik mijn timingen verneuken als ik geen enkele poort verhoog?
Achter de restrictie begint namelijk pas echt de poort die in de cilinderwand zit.
Door de restrictie een klein beetje uit te boren kan ik toch alleen de doorstroom van het mengsel verbeteren?
Of zie ik nu iets over het hoofd?
als die van breed naar smal terug naar breed gaat (van spruitstuk kant naar cilinderwand) dan heb je idd gelijk.
dat het ding gaat stotteren bergaf komt hoogstwaarschijnlijk door t erg kleine uitlaatpoortje.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Waballa |
20-5-2010 19:50 |
Posts: 259 |
Hier nog even een fototje voor de liefhebber.
Op de foto kun je zien dat de inlaatpoort best groot is, en dat de inlaatrestrictie een stukje erin zit, en ik dus niet de timing kan verneuken door die een beetje uit te boren.
De uitlaatpoort is niet erg groot, maar voor een 25kmpu puch cilindertje valt het best mee volgensmij. Daarom lijkt mij dat er best iets uit te halen valt door de inlaatrestrictie een beetje uit te boren.
Vooral omdat de inlaatrestrictie nog kleiner is dan de carb! (6mm vs 10mm).
Nogmaals wil ik er op wijzen dat ik niet verwacht hier een dikke vermogenswinst mee te krijgen. Dit is meer als experiment, maar het zou een leuke bijkomstigheid zijn als het puchje hierdoor net wat beter zou gaan lopen
Dus? Doen of niet doen? En hoeveel mm?
Dit bericht is gewijzigd door Waballa op 20-5-2010 om 19:51 uur.
|
|
|
|
De Schout |
20-5-2010 19:56 |
Posts: 5327 |
alsnog, niet boren maar een veil pakken ofja, misschien het eerste stukje boren, maar zorgen dat je niet de poort zelf veranderd. dan zorgen dat het gat netjes overloopt van het ronde gat(wat waarschijnlijk redelijk op je spruitstuk aansluit? ) naar het gat bij je cilinderwand.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Waballa |
20-5-2010 20:01 |
Posts: 259 |
Het spruitstuk word inderdaad direct bovenop de cilinder gemonteerd (zuigergestuurd). De inlaatrestrictie loopt niet over in de poort, de inlaatrestrictie is echt een ander stuk metaal dat er in is geramd, en hij zit een stuk boven de poort zelf. De kans is dus klein dat ik een stukje uit de poort boor.
Ik ga nu beginnen met boren, ik pak een metaalboortje dat tussen de 1-2 mm groter is dan het gaatje, en ga dan heel voorzichtig boren
|
|
|
|
RubenMTX |
20-5-2010 20:13 |
Posts: 558 |
Ja, natuurlijk wel doen idd. Er kan bijna niks fout gaat, je kan hoogstens uitschieten ofzo, en stel dát het fout gaat, dan kost zo´n nieuwe puch cilinder nog vrijwel niks. Ik zou idd de inlaatpoort ook maar 10mm maken, dan weer monteren, afstellen, en kijken hoe het loopt. Als je dan nog harder wil gewoon de uitlaatpoort iets groter, maar denk dat dat niet eens nodig is als je niet over de 40 hoeft.
Experimenten zijn altijd leuk
|
|
|
|
Waballa |
20-5-2010 20:22 |
Posts: 259 |
Ik heb net 5 minuten met een metaalboortje op de hoogste stand zitten boren, maar ik kan nog maar net een klein slijtspoor zien!
Dit is duidelijk geen taak voor mijn kleine boortje, hierbij is wel een kolomboormachine nodig als ik geen 5 uur wil boren.
Ik denk dus dat ik morgen even bij een machinefabriek bij ons in de buurt langsa en die kerels daar even lief aankijk of ze de poort een klein beetje voor me willen uitboren met hun mighty machines
Wss doen ze het wel want ze hebben ook al een keertje mijn cilinderkop van mijn wally voor me afgedraaid voor 2 pakken koekjes
Maar hoe groot zou ik hem dan laten maken? Gelijk 10mm dan maar?
Hoe groot zou de kans zijn dat hij dan te rijk loopt? In principe zou ik dit kunnen opvangen met kleinere sproeiertjes in de carb dan toch?
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
20-5-2010 20:23 |
Posts: 14999 |
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Paul de Salmiakbal |
20-5-2010 20:25 |
Posts: 5285 |
Doe maar 10 mm, lijkt me sterk dat ie ''te rijk'' gaat lopen als je die begrenzing eruit haalt
Wel opnieuw afstellen natuurlijk.
|
|
|
|
Tomez |
20-5-2010 20:31 |
Posts: 265 |
Als het goed is zuigt ie alleen maar meer mengsel aan, de verhoudingen lucht/benzine veranderen hier waarschijnlijk niet van. Dus grote kans dat de afstelling nog gewoon goed is. Maar voor de zekerheid kan je het toch nog even nagaan natuurlijk
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=pW51VPaioT8 |
|