Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
als ik het goed weet gaat dat membraan bewegen door de drukveranderingen in de inlaat. daardoor pompt t ding benzine op en jaagt t de carb in.
Klopt, en het zit er juist op omdat je hiermee de carburateur kunt bewegen.
Een carb met vlotterschaal moet altijd vlak blijven, vanwege je benzinevoorraad die erin zit.
Bij een membraancarb wordt, door dat membraan, benzine aangezogen en verplaatst, aangestuurd door de onder- en overdruk in je carter. Hierdoor heb je dus geen vlotterbak meer nodig, want je hebt hiermee in principe een pompje, die de benzine rechtstreeks uit je tank haalt.
Een ander groot voordeel van een membraancarburateur, is dat de benzinetank niet meer boven de carburateur hoeft te zitten. Door de aanzuigwerking van het membraan heb je de zwaartekracht niet meer nodig om benzine uit de tank te krijgen.
Op karts zie je ze inderdaad erg veel, dit omdat karts geen vering hebben, en dus erg hobbelen. Hierdoor zou (bij een carb met vlotter) je benzine in je vlotterkamer gaan klotsen, en kan er lucht in komen, en dan valt je motor stil. Dit wil je natuurlijk niet.
Ook zit bij een kart de brandstoftank meestal tussen de knieën van de rijder, en loopt de benzineslang over de bodemplaat van de kart. De benzine moet dus weer omhoog om de carb in te komen, en hier komt dat membraan weer goed van pas.
Ik weet niet wat voor merk carb je hebt, maar ik gok een Walbro...
Hier een link naar een PDF over de werking van de membraancarb, en de walbro in het byzonder. Het is een stukje over paramotoren.
Klik
Voor onderdelen kun je zeker wel bij een tuinmachinespecialist terecht, die werken bijna alleen maar met zulke carburateurs.