Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - NS1 cillinder op MTX-R2 blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1232 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #61605 - NS1 cillinder op MTX-R2 blok
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 5606 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Voetentje 15-5-2010 13:16 Print topicpost

Posts: 2356
Ik vroeg mij af of een NS1 cilinder op een MTX-R2 blok past dit omdat het cilinder hemd van de standaard MTX-R2 cilinder ook dikker zou zijn en niet op een MBX80 of MTX-R1 blok zou passen.

Dus zou dit passen? En volgens mij zijn de NS1 zuigers ook niet de zelfde pen maat? Hoe zou ik dit op kunnen lossen?

 
NSR en MTX onderdelen te koop PM bij intresse

kenny77 15-5-2010 15:36 Print reply

Posts: 29286
Als het hemd van de mtx cilinder inderdaad ook dik is is dat geen probleem.
Dan moet het passen.

Boring van ns1 is 47mm origineel en een zuiger met een pen 13 , dat is vervelend , want die zijn wel lastig te vinden (voor een leuke prijs).

Maar dat is geen probleem gewoon opboren naar standaard mbx/mtx maat (49.5mm) en dan heb je zat keuze.

Maar als je nu een standaard mtx cilinder hebt, hoef je geen ns1 cilinder te hebben, mtx cilinder kun je voor straat gebruik ook prima aanpassen (mbx ook gewoon).
 
konterbonker 15-5-2010 16:50 Print reply
Posts: 460
Zal er een NS-1 krukas in passen?

Ik heb nog veel onderdelen van een NS-1 motorblok liggen,

ontstekingen, krukas etc.

Ontsteking is volgens mij ook anders van een ns1.. maar of je dezelfde ontsteking kunt gebruiken weet ik niet.

Als je geintresseerd in bent hoor ik het wel =)!
 
kenny77 15-5-2010 17:01 Print reply

Posts: 29286
zou dom zijn als je dan een ns1 krukas erin gaat zetten , zodat je minder cc's hebt en ook nog lastiger aan onderdelen komt.

Ns1 ontsteking lijkt me wel weer een goed idee.
Frysk zei dat er wel winst mee te halen was.
 
BenjaminDG 15-5-2010 18:23 Print reply

Posts: 4605
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
zou dom zijn als je dan een ns1 krukas erin gaat zetten , zodat je minder cc's hebt en ook nog lastiger aan onderdelen komt.

Ns1 ontsteking lijkt me wel weer een goed idee.
Frysk zei dat er wel winst mee te halen was.


Past honda ns1 vliegwiel op honda mb/mt krukas?
 
Vlaanderen vrij!
kenny77 15-5-2010 18:24 Print reply

Posts: 29286
Daarvoor moet je bij Frysk zijn.
ns1 ontsteking heb ik nooit gehad.

neem aan van wel.
Was alleen dat de grondplaat anders is??
 
Frysk 15-5-2010 18:33 Print reply

Posts: 34928
Ontsteking past wel, vliegwiel past ook

Grondplaat is best wel anders.. de bouten komen wel overeen waarmee je de grondplaat vast zet maar daar houd het op..

het is flink vijlen om de grondplaat passend te maken, ook je carter maak je een aantal gram lichter dan past ie

lopen doet ie wel met normale MT CDI maar een NS1 CDI loopt beter
 
giggitybyte
Voetentje 15-5-2010 23:17 Print reply

Posts: 2356
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Als het hemd van de mtx cilinder inderdaad ook dik is is dat geen probleem.
Dan moet het passen.

Boring van ns1 is 47mm origineel en een zuiger met een pen 13 , dat is vervelend , want die zijn wel lastig te vinden (voor een leuke prijs).

Maar dat is geen probleem gewoon opboren naar standaard mbx/mtx maat (49.5mm) en dan heb je zat keuze.

Maar als je nu een standaard mtx cilinder hebt, hoef je geen ns1 cilinder te hebben, mtx cilinder kun je voor straat gebruik ook prima aanpassen (mbx ook gewoon).



De verkoper van het blok (http://link.marktplaats.nl/346800305) waar ik geïnteresseerd in ben vertelde mij dat hier een Honda MTX-r2 cilinder op paste maar dat deze niet op een normaal MBX of MTX-r1 blok zou passen. Wel zou dan een normale MBX cilinder op dit weer blok passen.

Aangezien er toch geen cilinder bij het blok zit moet ik er toch een gaan kopen, meteen een NS1 cilinder halen lijkt me dan goedkoper als eerst een MBX 80 cilinder te gaan halen en die te laten tunen (kan ik zelf niet.

Over de zuiger maat, als ik de cilinder dan op zou laten boren naar 49.5mm verneuk ik dan niet de timingen van de cilinder? Of maakt dit niks uit?

En heeft een MBX/NSR/MTX blok niet pen 12? Dus zou het ook daar voor handig zijn, ander moet ik 47mm zuigers gaan zoeken met pen 13.
En als we het dan toch over zuigers hebben zou dit dan een beetje een goede zijn?:

http://www.josdijkma...d&productId=7077

Heb zelf met DMP zuigers geen ervaring. Ik weet niet of Vertex zuigers in 49.5mm levert anders zou ik daar liever voor gaan.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
Ontsteking past wel, vliegwiel past ook

Grondplaat is best wel anders.. de bouten komen wel overeen waarmee je de grondplaat vast zet maar daar houd het op..

het is flink vijlen om de grondplaat passend te maken, ook je carter maak je een aantal gram lichter dan past ie

lopen doet ie wel met normale MT CDI maar een NS1 CDI loopt beter


Ontsteking kan later ook pas komen natuurlijk dus dat is nog even kijken. Maar maakt het zoveel verschil met met een NS1 CDI en ontsteking? En ligt dat verschil dan aan de ontsteking of aan de CDI?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: konterbonker
Zal er een NS-1 krukas in passen?

Ik heb nog veel onderdelen van een NS-1 motorblok liggen,

ontstekingen, krukas etc.

Ontsteking is volgens mij ook anders van een ns1.. maar of je dezelfde ontsteking kunt gebruiken weet ik niet.

Als je geintresseerd in bent hoor ik het wel =)!


Neem wel contact met je op als ik iets zoek.

EDIT:

Ik bedenk me nu net dat ik natuurlijk ook een cilinder kop nodig heb.
Ik kan natuurlijk een NS1 cilinder kop kopen maar aangezien de cilinder toch opgeboort moet worden naar 49.5mm is het dan niet slimmer om een MBX80 cilinder kop te nemem? Komt uberhaubt wel de afstand tussen de blok pennen wel overeen?

Dit bericht is gewijzigd door Voetentje op 15-5-2010 om 23:47 uur.
 
NSR en MTX onderdelen te koop PM bij intresse
kenny77 16-5-2010 0:44 Print reply

Posts: 29286
ja als je een blok hebt met een groot gat voor het cilinderhemd, kan je elke cilinder erop gooien.

malossi,ns1,crm,athena, eurocilindro, mbx, mtx, nsr, gilardoni, ect

allemaal een pot nat.

engiste verschil is dat de uitlaatpoort van de ns1 wat groter is dan bij de mbx cilinder.
(niet helemaal waar , maar de rest is even niet zo veel van belang. ), dat zou je ook prima zelf kunnen doen bij een mbx80 cilinder.

dat stelt niet zo veel voor.

ik heb nog een poortmap van een standaard ns1 cilinder die is opgeboord naar 49.5mm.
die zou je dan kunnen gebruiken.

geloof uitlaatpoort 2mm omhoog en wat breder , dat is het.
(kan je uiteraard wel de mbx80 cilinder niet tot 55mm opboren)

zuiger is immitatie, zat ook in mijn mbx80 blok die 12 k draaiden.
het gaat wel , maar zal ook veel sneller versleten zijn dan een kwaliteit zuiger.

ook bij het opboren van 47mm van ns1 hoef je je geen zorgen te maken bij 49.5 was de cilinder nog precies het zelfde.

kan je inderdaad gewoon een 49.5mm cilinderkop pakken.

nsr,mtx,mbx is inderdaad pen 12
 
Voetentje 16-5-2010 1:06 Print reply

Posts: 2356
Heb nu net van Ruanna (die honda handelaar in Arendonk) vernomen dat hij binnenkort een compleet NS1 blokje binnenkrijgt. Dit past volgens mij ook zo onder een NSR op de CDI natuurlijk na die moet wel van een NS1 zijn. Zou er veel verschil kwa prestatie's zijn met een compleet NS1 blok of een MTXr2 blok met NS1 cilinder?

Van wat ik weet:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mbx.osf.be
Ruanna, je hebt gelijk. Blok is hetzelfde van opbouw als een MBX blok: zelfde versnellingsbak, balansas, ophangpunten e.d. Koppeling en schakelwals zijn echter niet uitwisselbaar!

Verschillend zijn echter:

Ontsteking: signaalgever voor CDI zit aan buitenkant (en op goede positie), spoelen zijn geheel anders (vergelijkbaar met Kokusan of XR/XL). CDI heeft een mooie curve (ongeveer Daytona) die per versnelling veranderd door een sensor op de schakelwals.

Krukas: smallend is pen 13. Krukaslagers hebben andere maat. Slag is wel hetzelfde als MBX80.

Cilinder: de GE3L in 74 ccm smaak. Veul betere timing van met name uitlaatpoort.

Waarom loopt een NS1 zo snel? Cilindertiming, ontsteking(!), carburateur, membraan en uitlaat. En vergeet niet de stroomlijn door het kappenwerk en het veel betere frame.

//SE



Het is even kijken in wat voor staat het blokje is en hoeveel hij er voor vraagt. Anders kan dit wel voordeliger zijn. En het fijne is dat hij helemaal niet verweg van mij woont dus ik kan zelf het blokje komen nakijken. Kan mij een eventuele miskoop ook besparen. Nu is het nog even wachten op meer info.

 
NSR en MTX onderdelen te koop PM bij intresse
kenny77 16-5-2010 1:11 Print reply

Posts: 29286
met ns1 blok zit je dan wel met de rare maat krukaslager (zoals gezegd wordt) en de pen 13.

prestatie verschil tussen de onder blokken zit er niet.
dus of je nauw een mtx blok opbouwt met ns1 cilinder en ontsteking of een ns1 blok, dat maakt niet uit.

zal misschien alleen een andere bak verhouding hebben, maarja.

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 16-5-2010 om 1:11 uur.
 
Voetentje 16-5-2010 10:51 Print reply

Posts: 2356
Aan de lagers en zuigers kan ik altijd wel komen, motoimport is niet zo ver voor mij. Maar het zou natuurlijk fijn zijn als de zuigers niet zo duur zouden zijn daarom ben ik een beetje aan het zoeken geweest. Nu ben ik er achter gekomen dat je blijkbaar naaldlagers hebt voor de NS1 waar je dan gewoon weer pen 12 zuigers in kan doen. Dit is een stuk makkelijker natuurlijk, maar waar zou ik ze kunnen vinden?
 
NSR en MTX onderdelen te koop PM bij intresse
kenny77 16-5-2010 11:24 Print reply

Posts: 29286
tsja alles is mogelijk, maar dan maak je het je zelf alleen maar moeilijk, als het ook makkelijk kan.

persoonlijk, zou ik gewoon een sloop mbx blok zoeken voor weinig.
uit elkaar gooien, randje uit het carter halen voor cilinderhemd.
En dan zelf opbouwen, ben je meestal even duur uit als een "goed" blok dat je zo koopt.
Maar dan weet je wel wat je hebt.
 
BenjaminDG 16-5-2010 11:30 Print reply

Posts: 4605
Wat is de slag van een mbx80 blok?
 
Vlaanderen vrij!
kenny77 16-5-2010 11:37 Print reply

Posts: 29286
41.4
 
BenjaminDG 16-5-2010 13:07 Print reply

Posts: 4605
KX100 2takt heeft boring van 52.5 mm en een slag van 45.8 mm, als je daar dan 4.4 mm afdraait heb je terug een slag van 41.4 mm.

Dan heb je ongeveer 90cc.

Idee ?
 
Vlaanderen vrij!

Dit topic is 5606 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved