Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - HPI op dt50mx

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 862 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61575 - HPI op dt50mx
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1920 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

yamahadt1986 12-5-2010 14:26 Print topicpost
Posts: 1713
hallo iedereen,

ik heb een HPI ontsteking op mijn brommer en ik krijg hem maar niet goed afgestelt.
zijn er mischien mensen die meer ervaring hebben met een HPI ontsteking op een yamaha dt50mx

even de setup van de brommer voor mischien meer informatie

motorblok dt50mx gereviseerd met prox drijfstang en 3 plaats koppeling.
C3 lager overal in.

bougie ngk 8 korte schacht.
met 0,50mm speling tussen electrode (zo is mij het geatviseerd)
70cc polini ingereden met nieuwe passende zuiger.
cilinder is wel wat getuned.
opmaat pijpje gemaakt
70cc cilinderkop
20mm mikuni 2 bouts nieuw (orginele mikuni) externe sproeier (170 er nu in met de bougie mooi bruin)
2 bouts spruistuk
orginele 3kleps membraan
twin air luchtfilter
HPI ontsteking uit 2006 dacht ik.

de sproeier is al goed afgestelt tot nu toe.

ik heb de HPI ontsteking nu op 3,0 voorontsteking staan en heb hem ook al op 2,8 en 2,5 gehad.
de brommer loopt opzich dan wel prima maar op een gegeven moment als die warm is wil die niet meer.
we dachten dat het door het vlotter nivo kwam maar dat is nu ook al perfect afgestelt.
het enige wat het nu nog kan zijn is de ontsteking.
voor de rest heb ik ook nergens valse lucht ofzo.

me squis staat nu op 1,6 dus dat is gewoon lekker veilig dus met andere woorden detoneren doet die nu ook niet.

alvast bedankt.

gr peter

Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 12-5-2010 om 14:29 uur.
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!

koen007 12-5-2010 14:33 Print reply

Posts: 414
Heb je de orginele ontsteking er al op gezet?
Als hij dan goed loopt weet je zeker dat het niet ergens anders aan kan liggen
 
yamahadt1986 12-5-2010 14:35 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koen007
Heb je de orginele ontsteking er al op gezet?
Als hij dan goed loopt weet je zeker dat het niet ergens anders aan kan liggen


leuk dat je het vraagt maar

ik heb inderdaad allang de orginele erop gehad maar ik ben naar de HPI overgestapt omdat ik altijd dikke toeren maak met me brommer en dat kan de orginele ontsteking helaas niet aan.
me brommer maakt namelijk nu al dik 14000 toeren

gr peter
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
koen007 12-5-2010 14:43 Print reply

Posts: 414
Als je het gevoel hebt dat hij in houd, moet je de onsteking iets vroeger zetten,
Heb je een micrometer gebruikt voor het afstellen?
ik kan je niet zeggen hoeveel mm voorontsteking je nodig hebt,
Maar dat is gewoon een kwestie van uitproberen
 
yamahadt1986 12-5-2010 14:45 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koen007
Als je het gevoel hebt dat hij in houd, moet je de onsteking iets vroeger zetten,
Heb je een micrometer gebruikt voor het afstellen?
ik kan je niet zeggen hoeveel mm voorontsteking je nodig hebt,
Maar dat is gewoon een kwestie van uitproberen


ik heb inderdaad er een klok voor om hem exact af te stellen.
ik doe die klok dan in de cilinderkop enz.

maar de ontsteking staat al ziek vroeg maarja.
ze gaven mij als tip dat eerst niet te doen.

gr peter
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
koen007 12-5-2010 14:53 Print reply

Posts: 414
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
[...]


ik heb inderdaad er een klok voor om hem exact af te stellen.
ik doe die klok dan in de cilinderkop enz.

maar de ontsteking staat al ziek vroeg maarja.
ze gaven mij als tip dat eerst niet te doen.

gr peter


je kan hem natuurlijk ook te vroeg zetten he,
Verder zal ik je squish ook wat krapper zetten,
Als hij te wijd staat lever je natuurlijk ook vermogen in,
Pas eerst je squish maar aan dan denk ik dat je probleem verholpen is
 
JB1 12-5-2010 15:19 Print reply

Posts: 14881
Probeer eerst maar eens een bougie met normale electrode afstand
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
yamahadt1986 12-5-2010 16:49 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koen007
[...]


je kan hem natuurlijk ook te vroeg zetten he,
Verder zal ik je squish ook wat krapper zetten,
Als hij te wijd staat lever je natuurlijk ook vermogen in,
Pas eerst je squish maar aan dan denk ik dat je probleem verholpen is


als ik mijn squis wat lager zet dan heb ik kans op detoneren.
en nu zit ik zekerweten veilig

en als ik hem krapper zet zoals jij zegt dan heeft dat niks te maken met de brommer problemen wat ik aangeef in mijn topic.

JB1:

ik heb me electrode afstand van mijn bougie al wel goed staan

ontopic graag.
ik zou graag willen weten wie ervaring heeft met hetzelfde probleem als dat wat ik heb

Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 12-5-2010 om 16:50 uur.
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Maup 12-5-2010 17:28 Print reply

Posts: 4353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
[...]


als ik mijn squis wat lager zet dan heb ik kans op detoneren.
en nu zit ik zekerweten veilig

en als ik hem krapper zet zoals jij zegt dan heeft dat niks te maken met de brommer problemen wat ik aangeef in mijn topic.

JB1:

ik heb me electrode afstand van mijn bougie al wel goed staan

ontopic graag.
ik zou graag willen weten wie ervaring heeft met hetzelfde probleem als dat wat ik heb

Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 12-5-2010 om 16:50 uur.


Als jij wil dat er ontopic antwoord word gegeven (wat nu ook al gebeurd) dan zou ik eerst je probleem wat beter beschrijven. Want aan "als die warm is wil die niet meer" heeft niemand wat.
wat wil hij niet meer? Vonken? Rijden? Stottert hij? valt hij weg?
En bij hoeveel toeren heb je dat probleem?
 
Vertrouwen is goed, controle is beter.
De Schout 12-5-2010 17:28 Print reply
Posts: 5327
wat heb je allemaal veranderd na dat je brommer wel goed liep. ben er namelijk niet echt van overtuigd dat het een ontstekingsprobleem is.
 
tune tweak fiddle bang bummer
yamahadt1986 12-5-2010 17:39 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: De Schout
wat heb je allemaal veranderd na dat je brommer wel goed liep. ben er namelijk niet echt van overtuigd dat het een ontstekingsprobleem is.


de brommer had dit 2 setuppen daarvoor ookal hierlast van.
ik dacht zal ik het motorblok eens reviseren.
en alles weer eens nieuw maar dat bleek dus niet te helpen.

dus wil ik nu toch eens weten wat het is
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
yamahadt1986 12-5-2010 17:41 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maup
[...]


Als jij wil dat er ontopic antwoord word gegeven (wat nu ook al gebeurd) dan zou ik eerst je probleem wat beter beschrijven. Want aan "als die warm is wil die niet meer" heeft niemand wat.
wat wil hij niet meer? Vonken? Rijden? Stottert hij? valt hij weg?
En bij hoeveel toeren heb je dat probleem?


hij zakt dan zegmaar als een warmloper inelkaar en trek ik gewoon de koppeling in.
hij krijgt geen warmloper maar zo voelt het wel dat bedoel ik dan wil die niet meer
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Niek de Wildt 12-5-2010 23:35 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
hallo iedereen,

ik heb een HPI ontsteking op mijn brommer en ik krijg hem maar niet goed afgestelt.
zijn er mischien mensen die meer ervaring hebben met een HPI ontsteking op een yamaha dt50mx

even de setup van de brommer voor mischien meer informatie

motorblok dt50mx gereviseerd met prox drijfstang en 3 plaats koppeling.
C3 lager overal in.

bougie ngk 8 korte schacht.
met 0,50mm speling tussen electrode (zo is mij het geatviseerd)
70cc polini ingereden met nieuwe passende zuiger.
cilinder is wel wat getuned.
opmaat pijpje gemaakt
70cc cilinderkop
20mm mikuni 2 bouts nieuw (orginele mikuni) externe sproeier (170 er nu in met de bougie mooi bruin)
2 bouts spruistuk
orginele 3kleps membraan
twin air luchtfilter
HPI ontsteking uit 2006 dacht ik.

de sproeier is al goed afgestelt tot nu toe.

ik heb de HPI ontsteking nu op 3,0 voorontsteking staan en heb hem ook al op 2,8 en 2,5 gehad.
de brommer loopt opzich dan wel prima maar op een gegeven moment als die warm is wil die niet meer.
we dachten dat het door het vlotter nivo kwam maar dat is nu ook al perfect afgestelt.
het enige wat het nu nog kan zijn is de ontsteking.
voor de rest heb ik ook nergens valse lucht ofzo.

me squis staat nu op 1,6 dus dat is gewoon lekker veilig dus met andere woorden detoneren doet die nu ook niet.

alvast bedankt.

gr peter




Squish groter dan +- 1mm is gevaarlijker dan bijv 0,8 ivm grenslaag dikte van circa 0,5mm (tenzij de kop voor geen meter past bij de zuigerbolling/cilinderinhoud, maar dan hoor je uberhaupt niet te rijden)
Bbij een squish groter dan 2 maal ongv 0,5 = 1mm werkt de squish namelijk helemaal niet waar hij voor bedoel is.
Namelijk het koelen van de eindgassen dmv de "koelte" die het materiaal uitstraald beter bekend als de eerdergenoemde "grenslaag"
Dus zet je squish maar gewoon op een passende waarde 0,7mm dus MITS je cilinderkop een passende kop gebruikt.

Begin qua ontsteking maar te zoeken rond de 2,8 - 2,9mm
(mits het klopt dat de slag 39,7mm lang en de drijfstang 84mm lang is)

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 12-5-2010 om 23:39 uur.
 
yamahadt1986 13-5-2010 9:42 Print reply
Posts: 1713
okey zeer bedankt niek.
ik zal even kijken wat ik kan doen

ik ben iniedergeval blij om te horen dat ik al aardig in de buurt zat met mijn ontsteking.
ik heb mijn ontsteking nu al op de 2,8 staan en dan zal ik hem nu eens op de 2,9 zetten.

dan zitten we er lekker tussenin dacht ik maar zo.

en over de squis:

mijn cilinderkop heeft opzich wel een 70cc ecaxte maat.
maar de graden (hoek) van de cilinderkop is nog niet helemaal perfect eigenlijks.
het beste is dat ik de hoek van de bolling van de zuiger in het eerste deel van mijn cillinderkop maak.

dus niek jij denk dus dat het komt door de squis die ik nog erg laag heb staan?

want nu kom ik met het volgende.

toen ik namelijk met mijn vorige setup altijd rond reed.
toen gebeurde dit gedoe ook allemaal en was ik er nog niet helemaal over uit.
maar toen had ik mijn squis wel op 1,0 en op 0,8 en 0,6 gehad met goed passende cilinderkop erbij maar hij bleef hetzelfde probleem houden dus ik weet niet of het nu wel weer zou helpen als ik dit allemaal verander


zou het membraan ook een probleem kunnen zijn niek??
de brommer maakt namelijk nu dik 14000 toeren.
zou het orginele membraan dat wel aankunnen of zou ik er carbonkleppen in moeten gooien??
en als dat zou moeten weet jij mischien ook de beste dikte kleppen voor het aantal toeren?

bedankt hea

gr peter
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Niek de Wildt 13-5-2010 17:23 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
okey zeer bedankt niek.
ik zal even kijken wat ik kan doen

ik ben iniedergeval blij om te horen dat ik al aardig in de buurt zat met mijn ontsteking.
ik heb mijn ontsteking nu al op de 2,8 staan en dan zal ik hem nu eens op de 2,9 zetten.

dan zitten we er lekker tussenin dacht ik maar zo.

en over de squis:

mijn cilinderkop heeft opzich wel een 70cc ecaxte maat.
maar de graden (hoek) van de cilinderkop is nog niet helemaal perfect eigenlijks.
het beste is dat ik de hoek van de bolling van de zuiger in het eerste deel van mijn cillinderkop maak.

dus niek jij denk dus dat het komt door de squis die ik nog erg laag heb staan?

want nu kom ik met het volgende.

toen ik namelijk met mijn vorige setup altijd rond reed.
toen gebeurde dit gedoe ook allemaal en was ik er nog niet helemaal over uit.
maar toen had ik mijn squis wel op 1,0 en op 0,8 en 0,6 gehad met goed passende cilinderkop erbij maar hij bleef hetzelfde probleem houden dus ik weet niet of het nu wel weer zou helpen als ik dit allemaal verander


zou het membraan ook een probleem kunnen zijn niek??
de brommer maakt namelijk nu dik 14000 toeren.
zou het orginele membraan dat wel aankunnen of zou ik er carbonkleppen in moeten gooien??
en als dat zou moeten weet jij mischien ook de beste dikte kleppen voor het aantal toeren?

bedankt hea

gr peter


Als de hoek van de squishband kleiner is dan die van de zuigerbolling aan de zijkant (dus dat het mengsel bij wijze van spreken dan de buitenkant wordt geperst) dan mag je er helemaal niet mee rijden.

Ook als je die hoek in orde hebt, dan nog wil het niet zeggen dat je met de "goede" squish mag rijden, aangezien je squishband misschien veel te breedt is en dan dus je MSV te hoog wordt waardoor het alsnog rotzooi is.

Ik kan dus geen uitspraken doen over zooi die niet op orde is, aangezien ik mijn zooi altijd wel op orde heb en dus geen ervaring mee heb wat het doet als je het vernacheld.
Het verbaast mij keer op keer dat mensen denken zo maar dingen plug en play te kopen zonder te kijken of het wel past los van of de tapeinden door de cilinder heenpassen...

Nou ken ik gelukkig voor jou nog een andere plug & play beunhaas (genaamd Nick) die zijn spul vrolijk monteerd met een squish van 2,8mm en ik daar vervolgens achter moet komen als ik het ding niet afgesteld krijg.
Dus ja, het kan een mede oorzaak zijn.


Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 13-5-2010 om 17:25 uur.
 
yamahadt1986 13-5-2010 18:53 Print reply
Posts: 1713
opzich niek heb je helemaal gelijk wat je zegt maar ik ben niet zo'n iemand die dat plug en play erop dondert
ik wouw gewoon mijn squis aan de veilige kant hebben zitten.
dat was mijn bedoeling.
maar waarschijnlijk komt het door het membraan die niet wilt meewerken in de toeren want die is nog helemaal orgineel.

gr peter
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!

Dit topic is 1920 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved