Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #61570 - Lekkende KVS in cilinder
|
Pagina 2 van 2
|
Dit topic is 5336 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
FreakyRik |
13-5-2010 18:45 |
Posts: 338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Ja.
Men houd bij elk onderdeel een productie tollerantie, en in het geval als bijv de zuiger net wat hoger valt als de "ideale maat" maar dus wel binnen de gegeven tollerantie en de krukas ook, maar de kop juist net wat lager is dan nog moet het zo zijn dat de zuiger niet de kop raakt (ofwel de squish kleiner wordt van 0,5-0,6mm).
Maar als het nu andersom is, dat de zuiger en krukas allemaal wat lager zitten, en de cilinder en kop wat hoger zijn, dan heb je een wat grote squish.
Het verbaast mij dat mensen er nog steeds vanuit gaan dat elk product perfect wordt gemaakt, er bestaat geen product wat precies aan de maat zit als het in grote hoeveelheden wordt gemaakt, je hebt altijd te maken met tolleranties.
En het kan ook geen kwaad om ervan uit te gaan het onderdeel door de laagste bieder is gemaakt.
Het is zelfs zo dat men als ze verstandig zijn, ipv een motor te gaan "tunen", eerst de motor naar fabrieks specificaties brengt, dit heet "blueprinten", en dus bijv ook de squish op de juiste maat zet.
Welk merk zuiger je gebruikt interesseerd me nu even geen donder, het gaat er gewoon om of jij een originele kop gebruikt en een zuiger met de originele maten (bijv de zuigertop-bolling etc) van derbi.
Als dat dus zo, dan zet jij gewoon netjes de squish op 0,7 en gaan met die banaan.
Ipv zonder koppaking je squish meten, kan je natuurlijk beter een dikker stukje tin pakken als hij hem niet raakt...
En wat je zegt over dat je squish alleen meet om te kijken of hij niet te klein is is dus onzin, je meet een squish om te kijken of hij goed is, te klein is niet goed en te groot ook niet, het woordje TE zegt het al...
Goedendag,
Ok vandaag heb ik aardig wat shit gedaan, o.a. aan een tomos werken, maar iig. kwam ik achter het volgende.
De cilinder zit er weer op, maar nu met de dikkere versie pakking die de bromboer verkoopt. alles zit vast, en hij lekt niet.
vandaag succesvol een testrit gemaakt, maar de stotter waarvoor ik dit topic startte zit nu meer boven in de toeren, nu bij de 8k-9k ipv bij de 6k-7k.
Ook heb ik een dikke tindraad gekocht en wederom de squish opgemeten, maar deze was een indrukwekkende 2.8mm!
Foto:
en even voor de zekerheid deze moet dus ruim 2mm minder?
en afgaande op de zuiger, ik weet niet of deze bolling hoger/lager ligt , of dat de kroon hoger/lager zit dan bij het origineel. want ik heb het origineel niet om te vergelijken. Weet iemand wat de maten horen te zijn, of weet iemand waar dat te vinden is? ik heb zelf al gezocht, maar heb daarover geen info kunnen vinden.
En stel dat deze zuiger nu iets lager blijkt te zijn (ook al is het een zuiger bedoelt voor een DERBI) kan ik dan de cilinder en kop bewerken totdat ik de juiste squish heb verkregen bij deze zuiger?
of gaat dat problemen opleveren?
en dat ik dan zegmaar in het vervolg, mocht ik een nieuwe zuiger nodig hebben, dan dezelfde zuiger moet nemen.
Want een originele zuiger vind ik te duur, een ori kost 80-90 euro. en ik heb al niet zo veel geld dus zou het fijn zijn als ik deze zuiger kon gebruiken ;P
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Niek de Wildt |
13-5-2010 19:05 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: FreakyRik
[...]
Goedendag,
Ok vandaag heb ik aardig wat shit gedaan, o.a. aan een tomos werken, maar iig. kwam ik achter het volgende.
De cilinder zit er weer op, maar nu met de dikkere versie pakking die de bromboer verkoopt. alles zit vast, en hij lekt niet.
vandaag succesvol een testrit gemaakt, maar de stotter waarvoor ik dit topic startte zit nu meer boven in de toeren, nu bij de 8k-9k ipv bij de 6k-7k.
Ook heb ik een dikke tindraad gekocht en wederom de squish opgemeten, maar deze was een indrukwekkende 2.8mm!
Foto:
afbeelding
en even voor de zekerheid deze moet dus ruim 2mm minder?
en afgaande op de zuiger, ik weet niet of deze bolling hoger/lager ligt , of dat de kroon hoger/lager zit dan bij het origineel. want ik heb het origineel niet om te vergelijken. Weet iemand wat de maten horen te zijn, of weet iemand waar dat te vinden is? ik heb zelf al gezocht, maar heb daarover geen info kunnen vinden.
En stel dat deze zuiger nu iets lager blijkt te zijn (ook al is het een zuiger bedoelt voor een DERBI) kan ik dan de cilinder en kop bewerken totdat ik de juiste squish heb verkregen bij deze zuiger?
of gaat dat problemen opleveren?
en dat ik dan zegmaar in het vervolg, mocht ik een nieuwe zuiger nodig hebben, dan dezelfde zuiger moet nemen.
Want een originele zuiger vind ik te duur, een ori kost 80-90 euro. en ik heb al niet zo veel geld dus zou het fijn zijn als ik deze zuiger kon gebruiken ;P
Alles wat je zegt klopt.
En zolang de zuigerbolling overeenkomt kun je dus deze zuiger verder gebruiken als je dus idd ruim 2mm van de cilinderbovenkant afhaalt. Doe dit niet op een glasplaat, dat gebruik je alleen om een kop eventjes vlak te maken, deze 2mm moet je gewoon bij een bedrijfje eraf laten frezen of slijpen.
Het is vrij gebruikelijk dat de origele cilinders zo slecht uitkomen.
Ik heb laatst nog voor Gprnick zijn GPR de cilinder ook zoon 2mm moeten affrezen:
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 13-5-2010 om 19:12 uur.
|
|
|
|
FreakyRik |
13-5-2010 19:20 |
Posts: 338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Alles wat je zegt klopt.
En zolang de zuigerbolling overeenkomt kun je dus deze zuiger verder gebruiken als je dus idd ruim 2mm van de cilinderbovenkant afhaalt. Doe dit niet op een glasplaat, dat gebruik je alleen om een kop eventjes vlak te maken, deze 2mm moet je gewoon bij een bedrijfje eraf laten frezen.
Het is vrij gebruikelijk dat de origele cilinders zo slecht uitkomen.
Ik heb laatst nog voor Gprnick zijn GPR de cilinder ook zoon 2mm moeten affrezen:
afbeelding
afbeelding
Ooh phew weer een last van mn schouders af, ik dacht echt. Ik verpruts dit helemaal, en heb waarschijnlijk iets grandioos fout gedaan om zon achterlijk grote squish te verkrijgen, afijn.
en je bedoelt met "zolang de zuigerbolling overeenkomt" dat hij overeen komt met de bolling in de cilinder kop toch?
en zijn er manieren om dit te bepalen, zoals berekenen, of simpelweg de zuiger er tegen aan houden en het met het oog te beoordelen??
als dat duideljk is ga ik maar eens een bedrijfje in de buurt zoeken die dit voor me kan/wil doen.
Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 13-5-2010 om 19:52 uur.
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Niek de Wildt |
13-5-2010 20:47 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: FreakyRik
[...]
Ooh phew weer een last van mn schouders af, ik dacht echt. Ik verpruts dit helemaal, en heb waarschijnlijk iets grandioos fout gedaan om zon achterlijk grote squish te verkrijgen, afijn.
en je bedoelt met "zolang de zuigerbolling overeenkomt" dat hij overeen komt met de bolling in de cilinder kop toch?
en zijn er manieren om dit te bepalen, zoals berekenen, of simpelweg de zuiger er tegen aan houden en het met het oog te beoordelen??
als dat duideljk is ga ik maar eens een bedrijfje in de buurt zoeken die dit voor me kan/wil doen.
Dit bericht is gewijzigd door FreakyRik op 13-5-2010 om 19:52 uur.
Zolang de squish NIET dunner wordt richting het midden van de cilinder zegmaar, dan zit het wel goed.
Hij mag wel juist wat wijder worden richting het midden van de cilinder.
Kijk dus maar eens naar je stukjes tin, dan zie je vanzelf of hij overal gelijke dikte heeft of netjes iets uitloopt.
|
|
|
|
FreakyRik |
13-5-2010 20:53 |
Posts: 338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Zolang de squish NIET dunner wordt richting het midden van de cilinder zegmaar, dan zit het wel goed.
Hij mag wel juist wat wijder worden richting het midden van de cilinder.
Kijk dus maar eens naar je stukjes tin, dan zie je vanzelf of hij overal gelijke dikte heeft of netjes iets uitloopt.
Ok dat ga ik even checken, maar aan mijn stukjes tin is niet zo gek veel te zien, want namelijk alleen het uiteinde wordt maar geraakt omdat het al zon grote squish is.
Kan ik, om te zien of hij idd netjes oploopt alles er weer af halen en er weer terug op te zetten zonder enige pakking? zegmaar om een stukje eraf te "simuleren?"
en het frezen moet alleen gebeuren aan de cilinder? niks aan de kop?
en is het niet schadelijk voor de nicasil laag die erin zit?
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Niek de Wildt |
13-5-2010 21:06 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: FreakyRik
[...]
Ok dat ga ik even checken, maar aan mijn stukjes tin is niet zo gek veel te zien, want namelijk alleen het uiteinde wordt maar geraakt omdat het al zon grote squish is.
Kan ik, om te zien of hij idd netjes oploopt alles er weer af halen en er weer terug op te zetten zonder enige pakking? zegmaar om een stukje eraf te "simuleren?"
Ja, dat kan.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: FreakyRik
en het frezen moet alleen gebeuren aan de cilinder? niks aan de kop?
en is het niet schadelijk voor de nicasil laag die erin zit?
Nee, dat valt wel mee als je geen gekke dingen doet
Als je gaat frezen of slijpen kan je alleen de cilinder aan de bovenkant doen.
Als je gaat afdraaien, dan kan je ook de cilinderkop doen.
Als je namelijk de cilinderkop compleet zou afvlakken dan haal je ook de squishband-hoek weg uit de verbrandingskamer weg, die ligt namelijk maar 0,8mm diep.
Dus met draaien kan je namelijk alleen cilinderkop buiten de verbrandingsruimte afdraaien, zodat de verbrandingsruimte gewoon in de cilinder komt te vallen een paar mm.
Als een cilinder/kop geulen heeft voor O-ring pakkingen, dan moet je er ook rekening mee houden waar die zitten (als die bijv in de kop in een geul liggen, en je vlakt de kop af, dan haal je die geulen weg en kunnen de O-ringen nergens meer liggen)
Maar dit is bij jou niet het geval met een papieren pakking.
Ik heb mijn notities even nagekeken, en een originele Derbi zuiger (Derbi GPR oud model blok) had een bolling van 2,1mm hoog.
Verder vind ik dat je duidelijke vragen stelt, en dat is wel eens anders hier op het forum, dus wat dat betreft heb ik niks te klagen.
Mag ook wel eens worden gezegt dacht ik zo.
Als je overigens toch gaat afdraaien/frezen/slijpen aan de cilinder/kop dan kun je ook besluiten er nog 1mm extra af te halen en de cilinder aan de onderkant 1mm op te hogen.
Als je dan later ooit nog een keer met een dremeltje je uitlaatpoort onder handen neemt (iets verbreed, 1mm omlaag haalt zodat hij bij de zuiger komt in ODP, en ietsjes verhoogt, en netjes de spoelers afwerkt) dan heb je meteen een opgevoerde cilinder, die mooier loopt als je een snelle 50cc pijp en grotere carb monteerd.
Dit moet je alleen doen als je dus nog andere snelle onderdelen gaat monteren.
Als je met std pijp of iets als een technigas of leovinci pijp wilt blijven rijden, dan moet je het vooral niet doen.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 13-5-2010 om 21:09 uur.
|
|
|
|
FreakyRik |
13-5-2010 22:54 |
Posts: 338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Ja, dat kan.
[...]
Nee, dat valt wel mee als je geen gekke dingen doet
Als je gaat frezen of slijpen kan je alleen de cilinder aan de bovenkant doen.
Als je gaat afdraaien, dan kan je ook de cilinderkop doen.
Als je namelijk de cilinderkop compleet zou afvlakken dan haal je ook de squishband-hoek weg uit de verbrandingskamer weg, die ligt namelijk maar 0,8mm diep.
Dus met draaien kan je namelijk alleen cilinderkop buiten de verbrandingsruimte afdraaien, zodat de verbrandingsruimte gewoon in de cilinder komt te vallen een paar mm.
Als een cilinder/kop geulen heeft voor O-ring pakkingen, dan moet je er ook rekening mee houden waar die zitten (als die bijv in de kop in een geul liggen, en je vlakt de kop af, dan haal je die geulen weg en kunnen de O-ringen nergens meer liggen)
Maar dit is bij jou niet het geval met een papieren pakking.
Ik heb mijn notities even nagekeken, en een originele Derbi zuiger (Derbi GPR oud model blok) had een bolling van 2,1mm hoog.
Verder vind ik dat je duidelijke vragen stelt, en dat is wel eens anders hier op het forum, dus wat dat betreft heb ik niks te klagen.
Mag ook wel eens worden gezegt dacht ik zo.
Als je overigens toch gaat afdraaien/frezen/slijpen aan de cilinder/kop dan kun je ook besluiten er nog 1mm extra af te halen en de cilinder aan de onderkant 1mm op te hogen.
Als je dan later ooit nog een keer met een dremeltje je uitlaatpoort onder handen neemt (iets verbreed, 1mm omlaag haalt zodat hij bij de zuiger komt in ODP, en ietsjes verhoogt, en netjes de spoelers afwerkt) dan heb je meteen een opgevoerde cilinder, die mooier loopt als je een snelle 50cc pijp en grotere carb monteerd.
Dit moet je alleen doen als je dus nog andere snelle onderdelen gaat monteren.
Als je met std pijp of iets als een technigas of leovinci pijp wilt blijven rijden, dan moet je het vooral niet doen.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 13-5-2010 om 21:09 uur.
Ok! Hartstikke Bedankt voor je hulp Niek, ik begrijp nu een stuk meer van motors en hopelijk is dit de oplossing voor mijn probleem, iig het squish probleempje dat ik heb.
Bedankt ook dat je je notities hebt doorgespit voor me, volgens mij zat er op een oude GPR ook het blok dat ik nu heb? de EBE50?
Ook handig dat je dat even zegt van die extra mm maar ik denk dat ik dat niet ga doen, misschien wil ik ooit idd nog een nieuwe uitlaat nemen, maar een grotere carb gaat er denk ik niet komen. maar zou ik dat wel ooit willen doen(en er werkelijk geld voor hebben xD) dan kan die extra mm er dan toch ook nog wel af?
:P bedankt voor je compliment, ik moet zeggen dat jij anders ook rake reacties geeft, heb je heel veel aan, kijk dit maar. Ik heb trouwens ook door je profiel doorgespit en heb daar ook wat coole dingen gevonden, zoals die begrensers van je xD
ik heb em zelf ook wel op een koele plaats zitten vind ik zelf, bij mij zit ie onder de killswitch
thanks Again!
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Niek de Wildt |
14-5-2010 16:59 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: FreakyRik
[...]
Bedankt ook dat je je notities hebt doorgespit voor me, volgens mij zat er op een oude GPR ook het blok dat ik nu heb? de EBE50?
maar zou ik dat wel ooit willen doen(en er werkelijk geld voor hebben xD) dan kan die extra mm er dan toch ook nog wel af?
thanks Again!
Ja, en ja.
Als de squish goed staat, dan moet je nog wel even je carburateur netjes afstellen.
Begin voor de eerste start met 5maatjes grotere sproeier ofzo, en als hij dan erg stotterd bouw je het netjes af.
Het afdraaien van de cilinderkop dat hij in de cilinder valt is eigenlijk de mooiste oplossing, dan komt de koppaking ook minder kritisch en zou je hem zelfs zelf kunnen knippen uit pakkingpapier.
Het inspannen op de draaibank kan op 3 manieren:
-In een grote 3 of 4klauw en dan uitklokken dat hij vlak zit.
-Spanmal maken waarbij je hem opspant met tapeinden door de gaten en dan vlak zetten met opvulplaatjes
-Een as van rond 30 en 15 - 20cm lang draaien waar je bougiedraad op snijdt (14 x 1,25mm) zodat je deze vervolgens gewoon op het bougiegat kan inspannen.
Dit laatste is de waarschijnlijk makkelijkste en snelste manier aangezien het hier allemaal niet zo precies hoeft aangezien er alleen maar wat af moet, en je niet precies een nieuwe verbrandingsruimte hoeft te draaien.
Ik heb zoon as al een keer gemaakt en hier thuis liggen, dus als je een keer tijdens de pauze op mijn werk langskomt dan wil ik het er wel even af proberen te draaien
Me werk zit in Weesp (bij A'dam in de buurt) en is 20min stevig lopen vanaf het station.
En je verhaal over de oliepomp was mij onduidelijk, je moet gewoon NIET aan je gashendel zitten, en dan moeten de 2pikkies uitlijnen
(1 op het ding wat ronddraaid als je gas geeft, en 1 op het carter)
En als je dan gas geeft moet het ronddraaiende ding gewoon netjes draaien en weer terug gaan als je geen gas geeft.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 14-5-2010 om 17:22 uur.
|
|
|
|
FreakyRik |
18-5-2010 10:41 |
Posts: 338 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Ja, en ja.
Als de squish goed staat, dan moet je nog wel even je carburateur netjes afstellen.
Begin voor de eerste start met 5maatjes grotere sproeier ofzo, en als hij dan erg stotterd bouw je het netjes af.
Het afdraaien van de cilinderkop dat hij in de cilinder valt is eigenlijk de mooiste oplossing, dan komt de koppaking ook minder kritisch en zou je hem zelfs zelf kunnen knippen uit pakkingpapier.
Het inspannen op de draaibank kan op 3 manieren:
-In een grote 3 of 4klauw en dan uitklokken dat hij vlak zit.
-Spanmal maken waarbij je hem opspant met tapeinden door de gaten en dan vlak zetten met opvulplaatjes
-Een as van rond 30 en 15 - 20cm lang draaien waar je bougiedraad op snijdt (14 x 1,25mm) zodat je deze vervolgens gewoon op het bougiegat kan inspannen.
Dit laatste is de waarschijnlijk makkelijkste en snelste manier aangezien het hier allemaal niet zo precies hoeft aangezien er alleen maar wat af moet, en je niet precies een nieuwe verbrandingsruimte hoeft te draaien.
Ik heb zoon as al een keer gemaakt en hier thuis liggen, dus als je een keer tijdens de pauze op mijn werk langskomt dan wil ik het er wel even af proberen te draaien
Me werk zit in Weesp (bij A'dam in de buurt) en is 20min stevig lopen vanaf het station.
En je verhaal over de oliepomp was mij onduidelijk, je moet gewoon NIET aan je gashendel zitten, en dan moeten de 2pikkies uitlijnen
(1 op het ding wat ronddraaid als je gas geeft, en 1 op het carter)
En als je dan gas geeft moet het ronddraaiende ding gewoon netjes draaien en weer terug gaan als je geen gas geeft.
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 14-5-2010 om 17:22 uur.
SHIT, sorry dat ik pas 4 dagen later reageer, ik had niet door dat er na mijn laatste post, je nog een keer had gereageerd.
Dat afstellen ga ik zeker doen, alleen wel een tegenvaller dat de lokale bromboer, niet aan terugnemen doet met sproeiers, ik bedoel ik heb er maar 1 nodig, en ze kosten gewoon 2.30 bij hem
Ik heb mijn cilinder nu bij een motor tuning bedrijfje liggen in Dronten, POST & DROS heet dat, die gasten doen ook aan tractorpulling, dus dat zit wel snor, ik bedoel de hele werkplaats stond vol met hoon machines, krukasbalanseerders, draaibanken en frezen :P
En hoe bedoel je eigenlijk precies, dat hij dan "in" de cilinder valt?
bedoel je dan dat de plaats van verbranding meer in de cilinder dan in de kop gebeurt? of bedoel je echt dat de verbrandings kamer in de cilinder schuift als een puzzel?
Zoiets als dit (snel geschetst op paint xD, het rooie betekent dan dat daar wat vanaf moet om em erin te laten vallen)
|
|
Chuck Norris does not flush the toilet... He scares the shit out of it! |
|
Dit topic is 5336 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 2
|
|