Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Hoeveel MM voorontsteking?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1014 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #61522 - Hoeveel MM voorontsteking?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 7882 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

YZ50crosser 5-5-2010 15:23 Print topicpost

Posts: 2241
hoe bepaal je hoeveel mm voorontsteking je ontsteking moet zetten?
ik heb een originele Ducati ontsteking(AM6).

heb al wel gezocht, maar kan alleen wat vinden over pvl/hpi

setup:
mvt carrera 50cc
hebo kruk
ori ontsteking
8 kleps v-force
24mm D-slide
opmaat uitlaat
 
www.bxteamlg.tk

gprnick 5-5-2010 15:55 Print reply

Posts: 3360
staat denk ik hier tussen weet niet zeker geen zin om zelf te lezen:

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Je moet niet gaan kloten met een stroboscoop op een contactpunten ontsteking (ook vaak niet op een cdi ontsteking).
Dit doe je alleen als je de curve wilt bepalen en bij een zwaar opgevoerde brommer een idee wilt krijgen in welke richting je moet zoeken.

Bij jou brommer moet je gewoon met graden vooronsteking werken die je omzet naar mm's.

Meestal is dit niet eens nodig en staat er netjes met streepjes aangegevens waar de grondplaat op moet staan.
Ook kan het zijn dat je een streepje op het vliegwiel bij bijv 3.000 toeren moet laten uitlijnen met een streepje @ carter (stroboscoop dus)

Maar even over mm's afstellen van de ontsteking, wat ik jou aanraad om te doen:

Als jij op een nette manier meet is het niet onnauwkeurig.
Met nette manier meten bedoel ik dat je schuifmaat in alle dimensies recht houd en als je maten vergelijkt dan 2x op de zelfde plek meet.
Stel in het handboek staat dat een voorontsteking van 16 - 18graden nodig is, wat jij vervolgens met een formule of programmatje omrekend naar mm's (afhankelijk van je slag en drijfstanglengte) wat bijv gelijk is met 1,3mm (17graden dus).
Dan haal je je bougie uit je kop en meet je met voel je met de dieptemeter van de schuifmaat wanneer de zuiger zijn BDP bereikt (wel de goede kant op draaien, er staat altijd wel een pijl @ vliegwiel, en anders kick je de motor even of een stapje zetten in zijn versnelling, dan zie je welke kant hij op draaid)
Heb je het BDP gevonden, dan verdraai je het vliegwiel niet meer en meet je met een schuifmaat van het bougiegat tot het midden (de top) van de zuiger de afstand.
Deze is dan bijv 25,4mm
Je wou 1,3mm vooronsteking, dus moet hij op 26,7mm (25,4 + 1,3) voor BDP vonken.
Je draaid het vliegwiel dus iets tegen de draairichting in, en zet de schuifmaat op de berekende lengte.
Dan steek je de schuifmaat door het bougiegat, en draai je rustig het vliegwiel de "goede" kant op tot hij de schuifmaat raakt en dan staat de zuiger dus 1,3 ofwel 17graden voor BDP.
Op dit punt moet hij dus vonken.
Bij een contactpunten ontsteking betenend dat dat de contactpunten op dat moment moeten beginnen te openen.
Bij een cdi ontsteking staat er altijd een lijntje op het vliegwiel en een op de grondplaat, deze moeten dan dus uitlijnen, is dit niet het geval, dan stel je dit bij door de grondplaat te verdraaien.
(in het geval van een rotor/vliegwiel zonder spietje, kan je eventueel ook de rotor/vliegwiel loshalen en verdraaien en weer vastzetten)
Dit princiep met streepjes is soms ook toegepas op contactpunten ontstekingen.
Dan staat er vaak een streep met T (top van TDC ofwel BDP) en een streepje met F (fire ofwel vonk)
Het enige wat onnauwkeurig aan deze manier kan zijn is als jij je schuifmaat scheef door het bougiegat steekt en dus niet de afstand tot het midden van de bovenkant van de zuiger meet maar bijv de ene keer wel het midden maar de andere keer meer naar de rand, wat een langere afstand is.
Om dit te voorkomen heb je van bijv het merk Buzetti een schroefmaat die je in je bougiegat kunt draaien en daarmee gewoon netjes het "pikkie" wat eruit komt tegen de zuiger laten komen @ BDP en dan 2,1mm uitdraaien en vervolgens de krukas weer rond draaien tot hij hem weer aanraakt.
Heel lul verhaal maar het is heel simpel
Overigens zijn niet alle ontstekingen te verstellen door het verzetten van de grondplaat, sommige kunnen alleen gesteld worden dmv de totale opening tussen de contactpunten als hij verder open gaat duurt het immers langer voor hij sluit en gaat hij ook eerder open, wat de timing veranderd.
Bij "gewone" contactpunten ontstekingen waarbij de vooronsteking wordt versteld dmv de grondplaat en het vliegwiel vast is ivm spietje, openen de contacpunten bij brommertjes meestal maximaal rond een krappe 0,4mm
Dit check je met een voelermaatje.

kijk ook hier eens:
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1359368


 
Sherwin 5-5-2010 16:22 Print reply

Posts: 561
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: YZ50crosser
hoe bepaal je hoeveel mm voorontsteking je ontsteking moet zetten?
ik heb een originele Ducati ontsteking(AM6).

heb al wel gezocht, maar kan alleen wat vinden over pvl/hpi

setup:
mvt carrera 50cc
hebo kruk
ori ontsteking
8 kleps v-force
24mm D-slide
opmaat uitlaat


am6 is toch gwn 3 boutjes vastzetten, je spoelen op de grondplaatschroeven en klaar? daar hoef je niks op af te stellen ofzo toch?
 
BramRoemaat 5-5-2010 18:23 Print reply

Posts: 510
Ik denk dat de TS een verstelbare grondplaat heeft voor AM6 ontsteking. Maar ik weet niet of helpt bij originele AM6 ontsteking. Want op HPI doe je dit meestal wel maar op originele ontstekings vervroeg hem vaak volledig. Denk dat we even moeten wachten op iemand die het misschien weet.
 
YZ50crosser 5-5-2010 18:50 Print reply

Posts: 2241
oke bedankt. ja ik heb een verstelbaare grondplaat

moet ookwel met deze setup!
 
www.bxteamlg.tk
Niek de Wildt 5-5-2010 20:20 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: YZ50crosser
oke bedankt. ja ik heb een verstelbaare grondplaat

moet ookwel met deze setup!


Onzin.

Zet maar gewoon op de voorgeschreven voorontsteking (oftewel merkteken @ grondplaat, indien die niet aanwezig zijn, dan 1,4mm ofwel 20graden bij std krukas Am6)
Wil je perse experimenteren, dan kan je eens proberen met zoon 14 - 15graden voorontsteking bij het toerental van het max. vermogen (dit zoek je dan op met een stroboscoop en een gradenschijf).



Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 5-5-2010 om 21:15 uur.
 
YZ50crosser 7-5-2010 12:13 Print reply

Posts: 2241


heb hier deze grafiek gevonden.

maar weet alleen niet hoeveel toeren mijn krukas maakt :P
13000 ofzo?
 
www.bxteamlg.tk
Niek de Wildt 7-5-2010 18:03 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: YZ50crosser
afbeelding

heb hier deze grafiek gevonden.

maar weet alleen niet hoeveel toeren mijn krukas maakt :P
13000 ofzo?


Hier heb je niks aan, het gaat om krukasgraden, die kun je onderling vergelijken, mm's niet.
Je kunt alleen de krukasgraden omrekenen naar mm's om zonder gradenschijf te werken.

Aangezien je niet doorhebt dat je mm's van verschillende krukassen niet met elkaar kunt vergelijken en je ook niet weet op hoeveel toeren het top vermogen bij je brommer wordt bereikt, en je hier nu naar wil gaan gokken, raad ik je aan je ontsteking gewoon te zetten zoals ik eerder beschreef, want dit gaat je ver de pet te boven.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 7-5-2010 om 19:39 uur.
 
YZ50crosser 8-5-2010 19:24 Print reply

Posts: 2241
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Hier heb je niks aan, het gaat om krukasgraden, die kun je onderling vergelijken, mm's niet.
Je kunt alleen de krukasgraden omrekenen naar mm's om zonder gradenschijf te werken.

Aangezien je niet doorhebt dat je mm's van verschillende krukassen niet met elkaar kunt vergelijken en je ook niet weet op hoeveel toeren het top vermogen bij je brommer wordt bereikt, en je hier nu naar wil gaan gokken, raad ik je aan je ontsteking gewoon te zetten zoals ik eerder beschreef, want dit gaat je ver de pet te boven.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 7-5-2010 om 19:39 uur.

ja dat klopt. dus ik moet eigenlijk zien dat ik ff ergens een toerentellertje kan lenen?
 
www.bxteamlg.tk

Dit topic is 7882 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved