Zwaardere rolletjes zorgen er niet voor dat je harder gaat, en lichtere niet dat je zachter gaat en harder optrekt. Deze rolletjes regelen het toerental waarmee je optrekt. Lichtere rolletjes is hoer toerental.
EDIT:
Rolletjes bepalen (vanaf circa 20echte km/u) het TOERENTAL waarbij de scooter optrekt.
Lichtere rolletjes is meer toeren, zwaardere rolletjes is minder toeren.
Je moet ervoor zorgen dat het motortje het aantal toeren maakt waarbij hij het meeste vermogen heeft (even simpel gezegt)
Het is dus NIET zo dat lichtere rolletjes = hard optrekken
en zware rolletjes = hard gaan.
Dit antwoord was gewoon te vinden in de search dus volgende keer zoeken of opdonderen.
Ga zelf maar eerst eens zelf wat leren over scooters.
Als hij loopt en het juiste toerental maakt bij optrekken, dan kan hij in princiepe niet harder optrekken zonder dat je daadwerkelijk meer vermogen krijgt. (primaire vertanding weggelaten, want dat veroorzaakt overtoeren)
Dus dan moet je ervan af blijven!
Ik heb 1minuut gezocht en vond mijn oude post terug:
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
jullie maken allemaal grote fouten, het is NIET zo dat zwaardere rolletjes = hogere topsnelheid, en lichtere = sneller optrekken.
Je moet er bij een scooter voor zorgen dat hij optrekt bij het toerental waarbij het meeste vermogen wordt gehaald.
Als dit bijv 10.000 toeren is, dan moet je de trekveertjes en rolletjes op dit toerental afstemmen.
de trekveertjes bepalen het toerental waarmee je de eerste 20km/u rijd, deze bepalen dus bij welk toerental de koppeling pakt/slipt.
Sterkere trekveren (ook wel zwaarder genoemd) betekend meer toeren (het houd de centrifugalekracht harder tegen) en minder sterke (ook wel lichter genoemd) trekveren betekend dus minder toeren maken
dit beide is dus TOT circa 20km/u
Daarna nemen de rolletjes het over, en bepalen die het toerental waarop je rijd, hoe lichter de rolletjes, hoe meer toeren, en hoe zwaarder, hoe minder toeren.
Stel jou uitlaat leverd dus zijn top vermogen bij 10.000 toeren, en je trekt nu dus tot 20km/u op bij 12.000 toeren, dan maakt hij te veel toeren, en zou je dus sneller gaan als hij bij 10.000 toeren pakt, dit zou je dan bewerkstelligen dmv iets lichtere trekveertjes.
MAAR, trekt jou scooter gewoon bij 10.000 toeren op in dit voorbeeld, maar jij vind dit "te veel" en wilt bijv bij 8.000 toeren optrekken, dan gaat je acceleratie dus hard achteruit.
wil je toch perse bij een lager toerental optrekken, dan moet je dus in dit voorbeeld een uitlaat zoeken die zijn top vermogen bij een lager toerental leverd, zodat je vervolgens de rolletjes en trekveertjes daar dus wel op kan afstemmen.
maar over het algemeen kan je zeggen dat een uitlaat die zijn top vermogen dus bij een wat lager toerental leverd, ook een lager top vermogen heeft (maar over een breder gebied uitsmeerd)
verduidelijking:
Dit was allemaal overigens gewoon te vinden als je even zocht, heb dit verhaal al een paar keer eerder verteld.
In dit stukje staat ook een stuk over de drukveer, die ga ik niet opnieuw typen, dus lees die daar maar in:
Quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
-je hebt trekveertjes die zorgen voor de eerste 20 km/pu het toerental (hoe sterker de veertjes, hoe hoger het toerental waarbij de koppeling gaat pakken) ivm met centrifugale kracht.
-daarna neemt je variateur het over tot de topsnelheid, het is NIET zo dat zwaardere rolletjes = hoge top en lichte rolletjes = snel optrekken.
nee, als je scooter top vermogen levert bij bijv 10.000 toeren, dan moet je ervoor zorgen dat hij optrekt bij 10.000 toeren, hoe lichter de rolletjes hoe meer toeren hij moet maken. (ook weer centrifugale krachten die hiervoor zorgen)
kortom heb je een snel uitlaatje (en dus hoogtoeriger) dan mogen de rolletjes vaak al 1 gram lichter dan de orginele rolletjes (even proberen)
-dan heb je nog de drukveer, deze zorgt ervoor dat je poelies weer terug gaan naar een eerdere postitie.
kortom: de rolletjes zorgen ivm met centrifugale krachten dat de variateur poelie groter wordt en dus de koppelingpoelie kleiner zodra jij bijv optrekt van 40 tot 50 km/pu, daarna moet deze weer kleiner worden als jij het gas los laat, zodat de vario-poelie diameter weer kleiner wordt en dus het toerental weer omhoog gaat.
Dit doet de drukveer dus door de koppelingpoelie weer "groter" te duwen.
Hoe sterker de drukveer, hoe harder hij hem terugduwd, en dus hoe meer toeren hij maakt als je weer gas geeft na van bijv 40km/u naar 30km/u geremd te hebben, dit is dus alleen de eerste 2sec, daarna hebben de rolletjes weer de macht, de drukveer is dus alleen voor het weer snel oppakken van het juiste (lagere) toerental.
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.brommerforum.nl/showtopic/46846
Dus mensen boven mijn post die niet weten waar ze het over hebben, wees voortaan aub stil.
Dit bericht is gewijzigd door Paul_GTS50 op 5-5-2010 om 14:13 uur.