Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - (schijf)remmen reviseren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 729 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61460 - (schijf)remmen reviseren
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3130 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

popiv 27-4-2010 23:29 Print topicpost

Posts: 593
Ik heb de faq al afgestruind maar kwam niet tegen wat ik moet weten;

Waar moet ik allemaal op letten bij het reviseren van mijn remklauwen?

Het uit elkaar halen is geen probleem en daardoor weet ik ook wel weer hoe het in elkaar moet maar ik dus geen idee wanneer ik kan zien of iets vervangen moet worden
 
Smoking can reveal hidden lasertraps

Martijn II - Forum en Sales Moderator 28-4-2010 0:22 Print reply

Posts: 9841
nou, het werkt heel simpel.

Je klauw bestaat maar uit een paar dingen:

Klauw
Zuiger(s)
Seals/Cups/Dichtringen, net hoe je ze wilt noemen. Cups is volgens mij niet helemaal de mooiste benaming, want die zitten normaal in je pomp.

in ieder geval, er zitten wss 2 ringen per zuiger in de klauw, die voor de afdichting zorgen.

Als je de boel gaat reviseren zijn die rubberen ringen het enige wat je krijgt in je revisieset (en hooguit nog een nieuwe ontluchtingsnippel ofzo).

Wat je doet:

zuiger eruit, ringen eruitwippen met een schroevendraaier zonder je klauw te bekrassen, boel goed schoonmaken (zit soms wat aangekoekte opgedroogde remvloeistof) nieuwe ringen erin, likje remvloeistof eraan, zuiger terug. ontluchten en klaar.

Meer is het niet. De pomp reviseren is wat meer werk maar komt op hetzelfde neer. De schijf kun je niet reviseren

Het is simpel.

edit:
hier staat een soort how to voor autos.
http://neptune.space...tories/calipers.html

hier ook:
http://www.installun..._caliper_rebuild.htm

en dat heb ik allemaal met google gevonden!

wauw!!!!!!


Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 28-4-2010 om 0:23 uur.
 
Too cool for school!
Niek de Wildt 28-4-2010 0:25 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
De schijf kun je niet reviseren



Maar uiteraard nog wel afdraaien (even voor de TS martijn)
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 28-4-2010 0:29 Print reply

Posts: 9841
Zou ik overigens afraden bij brommerschijfjes. Dingen zijn al vrij dun (4 mm?) en de limiet is al vrij snel bereikt.

Autoschijven zijn prima af te draaien Bij brommers zal het ongetwijfeld ook kunnen en vast al door heeeeel veel mensen gedaan zijn, maar ik zou het zelf niet doen.

Verder altijd goede bouten gebruiken voor bevestiging. Zwevende schijven zul je in theorie de floaterbussen ook van kunnen vervangen, maar als je ze al kunt krijgen is het minder werk en (wss) minder geld om sowieso een nieuwe schijf te kopen

Even semi offtopic...het valt me sowieso op dat tegenwoordig het vaak goedkoper is om dingen te vervangen door nieuw, dan te repareren.

Lijkt heel voordelig, maar ik heb al weer befilosofeerd dat dat niet zo is. Wel qua geld, maar het leven is meer dan geld


 
Too cool for school!
Royal Club 28-4-2010 0:30 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Maar uiteraard nog wel afdraaien (even voor de TS martijn)


ja, maar ik vind een schijf van 3mm dik toch wel iets wat je moet vervangen ipv nog eens af te draaien..
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Niek de Wildt 28-4-2010 0:33 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
Zou ik overigens afraden bij brommerschijfjes. Dingen zijn al vrij dun (4 mm?) en de limiet is al vrij snel bereikt.




Klopt, meeste zijn 4mm en "officieel versleten" bij 3,4mm

Maar heb bijv wel eens een vrij nieuwe schijf gehad waar staal op staal op had gezeten, en dus gewoon redelijke groeven in zaten, maar met 0,1mm afdraaien aan beide kanten wat het weer in orde.

Maar ik snap je punt, en deel je mening.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 28-4-2010 0:41 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]


Klopt, meeste zijn 4mm en "officieel versleten" bij 3,4mm

Maar heb bijv wel eens een vrij nieuwe schijf gehad waar staal op staal op had gezeten, en dus gewoon redelijke groeven in zaten, maar met 0,1mm afdraaien aan beide kanten wat het weer in orde.

Maar ik snap je punt, en deel je mening.


daar geef ik jou ook weer helemaal gelijk in maar dat betekent dat een machinewerker veel tijd moet steken in het nauwkeurig uitklokken van de schijf en de schijf absoluut niet krom mag zijn. Elke kromming in de schijf kost uiteraard tweemaal zoveel als de kromming aan materiaal om weer goed te worden.

Daarbij hebben schijven met dat soort groeven uiteraard meer oppervlak waardoor ze lekker hard remmen op diezelfde manier hadden de remtrommels van mijn panda zoveel remvermogen dat het zelfs apk afkeur was .

Overberemming op de achteras. Is gevalik.
Nieuwe remschoenen erin, en die slijten natuurlijk binnen notime weer in die groeven waardoor het probleem meteen weer bestaat.


 
Too cool for school!
hggf 28-4-2010 7:46 Print reply

Posts: 1404
Ik heb ook een vraagje dat hiermee te maken heeft.

Die o-ringen, kun je gewoon o-ringen gebruiken uit een "universele" set?

Zoals dit.
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
Saknet 28-4-2010 9:07 Print reply

Posts: 10355
Ja zeker kan dat maar bij soer.nl betaal je 10 x minder voor bijna exact dezelfde set.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 28-4-2010 om 9:07 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Tobias Verhoef 28-4-2010 11:16 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hggf
Ik heb ook een vraagje dat hiermee te maken heeft.

Die o-ringen, kun je gewoon o-ringen gebruiken uit een "universele" set?

Zoals dit.


Ik zou het niet doen.
Maarja valt te proberen maar is wel zwaar beun want die revisie setjes kosten geen ene flikker tegenwoordig.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 28-4-2010 11:20 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hggf
Ik heb ook een vraagje dat hiermee te maken heeft.

Die o-ringen, kun je gewoon o-ringen gebruiken uit een "universele" set?

Zoals dit.



nee, de o ringen in een remklauw zijn vierkant, en die in die set kunnen niet tegen remvloeistof


http://www.speed-par...c07130&mode=grid

zo, ff je klauw meten, 15 euro uitgeven en je klauw is als nieuw

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 28-4-2010 om 11:39 uur.
 
hggf 28-4-2010 13:16 Print reply

Posts: 1404
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



nee, de o ringen in een remklauw zijn vierkant, en die in die set kunnen niet tegen remvloeistof


http://www.speed-par...c07130&mode=grid

zo, ff je klauw meten, 15 euro uitgeven en je klauw is als nieuw

Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 28-4-2010 om 11:39 uur.


Misschien een domme vraag, maar ik zie AJP, Grimeca, Heng Tong en Brembo staan.
Maar welke moet dan in de remklauw van een Honda MB?
 
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers...
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 28-4-2010 13:18 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hggf
[...]


Misschien een domme vraag, maar ik zie AJP, Grimeca, Heng Tong en Brembo staan.
Maar welke moet dan in de remklauw van een Honda MB?


geen van allen? dan moet je een remklauwrevisieset hebben voor een honda MB klauw

 
Maeddy 28-4-2010 16:50 Print reply

Posts: 1059
Wat handig is, is om een schuin randje te slijpen onder de remzuigers, zodat je je keerringen niet kapot drukt bij het terugmonteren van je nieuwe zuigertjes.
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
Martijn II - Forum en Sales Moderator 28-4-2010 18:09 Print reply

Posts: 9841
als O-ringen vierkant zijn, zijn het geen o-ringen meer he.

de O slaat op de doorsnede, niet op de cirkelvorm die ie toch wel heeft...daar is het een ring voor.

 
Too cool for school!
popiv 6-5-2010 0:43 Print reply

Posts: 593
ok tot zover duidelijk,

stel nou dat je die klauwen gaat verven, zijn er dan specifieke delen waar echt geen verf op mag?
 
Smoking can reveal hidden lasertraps

Dit topic is 3130 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved