Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - krukas doormidden!?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1081 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #61457 - krukas doormidden!?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4424 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Arjan 2-Stroke 27-4-2010 22:24 Print topicpost

Posts: 595
hey, ik ree vanmiddag met me'n DT (am6), en ineens begon die als een gek te trillen/bonken, dus ik ga in de berm staan, laat hem stationair draaien, bonkte nog een paar keer, en toen viel die uit.
ik dacht, oh dat zal wel een lager wezen ofzo.
later was ik tuis, haal het vliegwiel kapje eraf, en donderd zo het vliegwiel eruit, met nog een stukje krukas erin, dus ik dacht echt van wtf??

valt niet meer te maken, dat snap ik maar mijn vraag is hoe zou dit kunnen gebeuren, en heeft iemant eerder dit probleem gehad?
setup:
ori krukas
ori cillinder.

ik had trouwens wel het idee dat de brommer de laatste 1000 km meer trilde als anders.


 
Trekhaak FM 106.0MHz

Joel_koningslust 27-4-2010 22:25 Print reply

Posts: 14514
dat had ik n jaartje geleden ook eens. bij mij was het vliegwiel aangelopen op een spoel door een gaar lager waardoor hij in een keer eraf knapte
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Gary - Forum en Gallery Moderator 27-4-2010 22:25 Print reply

Posts: 12846
Conditie van de lagers?
 
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen.....
Arjan 2-Stroke 27-4-2010 22:33 Print reply

Posts: 595
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gary
Conditie van de lagers?


ja, zit wel wat speling op
 
Trekhaak FM 106.0MHz
Martijn II - Forum en Sales Moderator 27-4-2010 22:36 Print reply

Posts: 9841
ik denk óf een gruwelijke onbalans in het vliegwiel (door bijv. foute montage) maar wat me ook aannemelijk lijkt is gewoon detonatie/teveel voorontsteking.

Als de krukas door die detonatie tegengewerkt wordt, probeert het vliegwiel de boel nog door te trekken... doe dat even 8000 keer per minuut en raad eens wat er dan gebeurt.

Even zuigertje bekijken, als het detonatie is ga je het daar ook zien.

 
Too cool for school!
thunderbird - Forum en Sales Moderator 27-4-2010 22:39 Print reply

Posts: 7728
ik kan er ook over mee praten helaas:

geen idee wat de oorzaak is geweest..
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
suzuki rm 27-4-2010 22:41 Print reply

Posts: 1114
waarschijnlijk gewoon vermoeiing van het materiaal
en door trilling waarschijnlijk versneld
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 27-4-2010 22:43 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzuki rm
waarschijnlijk gewoon vermoeiing van het materiaal
en door trilling waarschijnlijk versneld


goh. en dat metaal was al moe toen het uit de fabriek kwam?

Zo nee, hoe komt die metaalmoeheid er dan in? Dát is de oorzaak.

 
Too cool for school!
Freddy-fish 27-4-2010 22:45 Print reply

Posts: 2129
heeft dat ding veel km's en is hij opgevoerd geweest, anders zou je het kunnen verhale op constructie foutje ofzo?, dit is nm wel flink klote
 
Brommerforum ingeruild voor motorforum :)
suzuki rm 27-4-2010 22:48 Print reply

Posts: 1114
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


goh. en dat metaal was al moe toen het uit de fabriek kwam?

Zo nee, hoe komt die metaalmoeheid er dan in? Dát is de oorzaak.



als t goed is was dat uit de fabriek natuurlijk niet

vermoeiing krijg je door wisselende belastingen geloof ik. op en neergaande beweging van bigend en drijfstang, dus druk en dan weer trekkracht. maar ik weet er ook niet alles van hoor.
we hebben het pas met materiaalkunde gehad, maar ik doe de opleiding werktuigbouwkunde pas net, dus weet er ook niet alles van.
onze leeraar heeft t er weleens over gehad dat je kon uitrekenen hoe lang een krukas meer zou kunnen gaan.

 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 27-4-2010 22:56 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzuki rm
[...]


als t goed is was dat uit de fabriek natuurlijk niet

vermoeiing krijg je door wisselende belastingen geloof ik. op en neergaande beweging van bigend en drijfstang, dus druk en dan weer trekkracht. maar ik weet er ook niet alles van hoor.
we hebben het pas met materiaalkunde gehad, maar ik doe de opleiding werktuigbouwkunde pas net, dus weet er ook niet alles van.
onze leeraar heeft t er weleens over gehad dat je kon uitrekenen hoe lang een krukas meer zou kunnen gaan.




dan maak die opleiding eerst maar af

zoals martijn zegt, gewoon dikke onbalans. door vliegwiel of door verrot lager
 
tsxhunter 27-4-2010 22:58 Print reply

Posts: 9332
vliegwiel spie aan gort?
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
suzuki rm 27-4-2010 22:58 Print reply

Posts: 1114
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]



dan maak die opleiding eerst maar af

zoals martijn zegt, gewoon dikke onbalans. door vliegwiel of door verrot lager


dus ik zit fout zeker? maar kan jij mij misschien uitleggen wat er dan wel met t materiaal is gebeurd? want daar ben ik dan eigenlijk wel beniewd naar
ik weet nog niet eens of ik genoeg studiepunten ga halen voor t einde van t jaar, dus....

edit:
maar door die onbalans krijg je toch wel vermoeiing? of praat ik dan onzin?

Dit bericht is gewijzigd door suzuki rm op 27-4-2010 om 23:00 uur.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 27-4-2010 22:59 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzuki rm
[...]


als t goed is was dat uit de fabriek natuurlijk niet

vermoeiing krijg je door wisselende belastingen geloof ik. op en neergaande beweging van bigend en drijfstang, dus druk en dan weer trekkracht. maar ik weet er ook niet alles van hoor.
we hebben het pas met materiaalkunde gehad, maar ik doe de opleiding werktuigbouwkunde pas net, dus weet er ook niet alles van.
onze leeraar heeft t er weleens over gehad dat je kon uitrekenen hoe lang een krukas meer zou kunnen gaan.



en die wisselende belasting op de punten waar ie gebroken is, kan alleen komen door de massa van het vliegwiel. Dat heeft verder niets met de op en neergaande beweging van de drijfstang te maken, die belast alleen je bigend. Dat plaatje van thunderbird zou nog wel kunnen btw, daar zet die kracht zich dan af op het lager, maar op het plaatje van TS moet het door de massa van het vliegwiel komen.

Dat kan dus door onbalans, of simpelweg door de massatraagheid, die óf door heel veel optrekken/afremmen moeheid veroorzaakt, of door een tegenwerkende kracht, zoals de krukas die (stationair bijv.) liever de andere kant opdraait dan dat het vliegwiel gaat...

 
Too cool for school!
suzuki rm 27-4-2010 23:01 Print reply

Posts: 1114
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


en die wisselende belasting op de punten waar ie gebroken is, kan alleen komen door de massa van het vliegwiel. Dat heeft verder niets met de op en neergaande beweging van de drijfstang te maken, die belast alleen je bigend. Dat plaatje van thunderbird zou nog wel kunnen btw, daar zet die kracht zich dan af op het lager, maar op het plaatje van TS moet het door de massa van het vliegwiel komen.

Dat kan dus door onbalans, of simpelweg door de massatraagheid, die óf door heel veel optrekken/afremmen moeheid veroorzaakt, of door een tegenwerkende kracht, zoals de krukas die (stationair bijv.) liever de andere kant opdraait dan dat het vliegwiel gaat...



dat van die op en neer gaande doelde ik op thunderbird ja.

maar bij die van de TS is dat niet gewoon vermoeiing door die onballans?
 
De Schout 27-4-2010 23:16 Print reply
Posts: 5327
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


en die wisselende belasting op de punten waar ie gebroken is, kan alleen komen door de massa van het vliegwiel. Dat heeft verder niets met de op en neergaande beweging van de drijfstang te maken, die belast alleen je bigend. Dat plaatje van thunderbird zou nog wel kunnen btw, daar zet die kracht zich dan af op het lager, maar op het plaatje van TS moet het door de massa van het vliegwiel komen.

Dat kan dus door onbalans, of simpelweg door de massatraagheid, die óf door heel veel optrekken/afremmen moeheid veroorzaakt, of door een tegenwerkende kracht, zoals de krukas die (stationair bijv.) liever de andere kant opdraait dan dat het vliegwiel gaat...




de krukaswangen, het stukje krukas en het vliegwiel is in principe een 2 massa veersysteem.

er is een toerental waarbij dit in resonantie komt. zou best kunnen dat dat toerental binnen je toerenbereik ligt en dat jij toevallig heel veel exact dat toerental draait om een of andere reden.
 
tune tweak fiddle bang bummer

Dit topic is 4424 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved