Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - remblokjes slijt niet gelijkmatig

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1133 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #61455 - remblokjes slijt niet gelijkmatig
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 4044 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

rik hulkenberg 27-4-2010 23:00 Print reply

Posts: 10029
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]


verklaar je nader.. want dat is hetzelfde als één keer je rem inknijpen.


Doordat je de remklauw gewoon vastzet zonder eerst te centreren.
Kan het zijn dat de klauw scheef komt te zitten dus dan slijten de remblokken scheef, en of de remklauw komt niet in het midden.
Daardoor zal een remblok altijd als eerst tegen de schrijf worden gedrukt.
 
jeroenzulu 27-4-2010 23:16 Print reply
Posts: 354
ik denk dat jij gelijk heb tenminste klinkt logisch:P vorige keer was dit ook zo maar moet ik er dan ringen tussen de klauw en die plaat doen of kan die gewoon zo terug?
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 28-4-2010 0:38 Print reply

Posts: 9841
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rik hulkenberg
[...]

Doordat je de remklauw gewoon vastzet zonder eerst te centreren.
Kan het zijn dat de klauw scheef komt te zitten dus dan slijten de remblokken scheef, en of de remklauw komt niet in het midden.
Daardoor zal een remblok altijd als eerst tegen de schrijf worden gedrukt.


Als jij je remklauw op die manier denkt te centeren, dan klopt er iets niet met je remklauwophanging.
Beetje uitleg van lik-me-vestje.

Maak eens een tekening voor domme martijn, want ik begrijp niet hoe een klauw 'scheef' kan zitten.

Ik durf één uitzondering te maken, en dat is met radiale klauwen. Maar voor zover ik weet zitten die dingen nog lang niet op alle brommers

Voor de centrering van de zuigers maakt het iig geen zak uit. Er komt altijd een remblok als eerste tegen de schijf aan, namelijk degene met de minste weerstand. Je kunt nooit 100% dezelfde weerstand hebben, dus is er altijd eentje eerst. Zodra die ook maar iets meer weerstand heeft dan de andere (omdat ie tegen de schijf begint te duwen) gaat de ander meteen mee. Dat betekent dus dat je nooit remdruk op kunt bouwen met één blok, dus zal ie ook niet als een malle slijten t.o.v. de andere, er kan immers nooit écht druk op slechts één blok uitgeoefend worden.

Zodra je remt zitten dus beide blokken tegen de schijf. Zodra je de rem loslaat komen ze allebei (normaal gesproken) evenveel terug, zodat de volgende keer ze allebei dezelfde afstand af moeten leggen om weer te remmen. Dat kun je er niet uithalen door je klauw te 'centreren' want dat heeft puur met de weerstand van je zuigers te maken. Zodra één zuiger significant meer weerstand heeft komt ie moeilijker terug en zal ie idd meer slijten op dat blok omdat ie langer blijft aanlopen. Daarbij komt dat de andere zuiger verder terug zal gaan omdat de rempomp een bepaald volume terugzuigt en dat alleen van de 'losse' zuiger kan komen.

Als je een axiaal gemonteerde remklauw gaat centreren op de manier die jij zegt, verpest je dat hele centreren weer zodra je de klauw vastzet. Zet je de klauw vast terwijl de rem ingeknepen is, dan trek je em nooit volledig tegen de ophanging aan. Het is óf het één, of het ander.

Jeroenzulu, niet naar mij luisteren, mijn verhaal is niet onderbouwd en is niet logisch

 
Too cool for school!
Saknet 28-4-2010 6:22 Print reply

Posts: 10355
whaha ja remklauwen centreren waar haalt die het vandaan zeg. als je dan toch bezig bent ga je remschijf dan ook centreren.


ik denk dat je nog eens die zuigers eruit moet persen en dan die rubberen o-ringen ook uit de klauw peuteren. dan ga je dat randje waar die o-ringen in horen even schoonmaken op een manier dat de boel achteraf niet kan lekken, en op soer.nl vind je goedkope o-ringen in div. afmetingen, in geval dat de ouden rot zijn, zal wel niet want dan had je het al gemerkt aan de lak op je velgen.



Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 28-4-2010 om 6:23 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
rik hulkenberg 28-4-2010 8:19 Print reply

Posts: 10029
ik haal het idee vandaan bij fietstechniek daar zitten sleuven in de remklauw zodat de klauw mooi in het midden komt te zitten
 
Saknet 28-4-2010 9:05 Print reply

Posts: 10355
dat noemt men een zwevende remklauw die dingen centreren dus zichzelf...........

dat zijn bij brommers klauwen met zuiger aan 1 kant.

bij brommers met zuiger aan beide kanten is de boel al exact uitgecentreerd voor je in de fabriek. Kwestie van vastbouten en remmen maar.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 28-4-2010 om 9:10 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
Cootje46 28-4-2010 10:45 Print reply

Posts: 735
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
dat noemt men een zwevende remklauw die dingen centreren dus zichzelf...........

dat zijn bij brommers klauwen met zuiger aan 1 kant.

bij brommers met zuiger aan beide kanten is de boel al exact uitgecentreerd voor je in de fabriek. Kwestie van vastbouten en remmen maar.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 28-4-2010 om 9:10 uur.



Ja klopt, als je je remklauw moet centreren is het of een hele afgebeunde brommer waar alles scheef van is, of vanaf de fabriek al scheef, mar da lijkt me sterk
 
In mijn vorige leven was ik vast een poetsdoek..
pieterschalkwijk 28-4-2010 16:43 Print reply

Posts: 157
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
dat noemt men een zwevende remklauw die dingen centreren dus zichzelf...........

dat zijn bij brommers klauwen met zuiger aan 1 kant.

bij brommers met zuiger aan beide kanten is de boel al exact uitgecentreerd voor je in de fabriek. Kwestie van vastbouten en remmen maar.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 28-4-2010 om 9:10 uur.



ik heb zo'n zwevende remklauw, maar de kant waar bij mij geen zuiger zit slijt veel harder
 
jeroenzulu 28-4-2010 20:01 Print reply
Posts: 354
kzal morgen is kijken thnx
 
RobinRS98 28-4-2010 20:07 Print reply

Posts: 879
Dan gaat je klauw waarschijnlijk niet goed terug maak de glijpennen even schoon en vet ze opnieuw in,
 
Stamp die air uit je nikes !
jeroenzulu 28-4-2010 20:35 Print reply
Posts: 354
ff voor de duidelijkheid mijn klauw zit vast en ik heb 2 zuigers maar mijn zuiger zal wel vast zitten ofzo
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 28-4-2010 21:56 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RobinRS98
Dan gaat je klauw waarschijnlijk niet goed terug maak de glijpennen even schoon en vet ze opnieuw in,


jij moet eerst eens heel het topic doorlezen voordat je een dergelijke reactie plaatst.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.

Dit topic is 4044 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved