Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Buitenlucht temperatuur

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1133 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #61398 - Buitenlucht temperatuur
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3614 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maeddy 21-4-2010 14:57 Print topicpost

Posts: 1059
Beste mensen,

Ik vroeg me gisteren al af of de buitentemperatuur van invloed was op je afstelling. Nu kwam ik echter op een vraag waarop het antwoord voor mij, en misschien voor meer mensen een dubieuze zaak is.

Ik veronderstel het volgende:
Een carburateur maakt gebruik van het venturi effect en het bernouli effect.

Venturi effect: Snelheid wordt hoger als je een luchtstroom vernauwd.

Bernoulli effect: Druk wordt lager als de snelheid toeneemt.

Wat gebeurd er in een carburateur: Door de vernauwing wordt de snelheid hoger (venturi effect), en door die snelheidverhoging wordt de druk lager (bernouli effect). Door die lagere druk, ofwel onderdruk, wordt er benzine uit het sproeierkanaal gezogen.

Hierbij kan je een formule bedenken:

1/2 * luchtdichtheid * snelheid + luchtdichtheid * valversnelling * hoogteverschil + druk = constant

Wat ik me nu afvraag is hoe de luchtdichtheid je mengsel beïnvloedt.

Er zijn twee theoriën bij een koelere temperatuur:
- Mengsel wordt armer, want de luchtdichtheid neemt toe. Relatief heb je dus een armer mengsel.

- Mengsel wordt rijker. Er is een hogere onderdruk, omdat de luchtdichtheid hoger is. Hierdoor zuig je meer brandstof aan waardoor je relatief een rijker mengsel hebt.

Hoe verhoudt de praktijk zich tussen deze twee situaties?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Mathys
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !

JB1 21-4-2010 15:20 Print reply

Posts: 14881
De praktijk is dat je mengsel armer word, daarom rijdt ik in de winter met een (iets) grotere sproeier
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
antonhonda 21-4-2010 16:00 Print reply

Posts: 3616
lees dit maar een
zelf kun je ook zoeke he
http://www.brommerforum.nl/showtopic/60190
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
Tobias Verhoef 21-4-2010 16:12 Print reply

Posts: 1832
mist heeft ook veel invloed op je afstelling. Met mist lopen alle motoren meestal veel beter (heb er zelf erg goed ervaringen mee)
Maar ik vraag me af wat heeft een hoge luchtvochtigheid nou te maken dat je brommer harder loopt?
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
tsxhunter 21-4-2010 16:18 Print reply

Posts: 9332
idd, als het donker is en ik rijd met de trekker dan rijd ie ook veel beter. komt omdat er dan veel meer zuurstof in de lucht zit
 
gjin mâlder guod as froulju, men kin der net mei oerwei en men kin der net sûnder.
st.nyksterdriver 21-4-2010 17:06 Print reply
Posts: 3376
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tsxhunter
idd, als het donker is en ik rijd met de trekker dan rijd ie ook veel beter. komt omdat er dan veel meer zuurstof in de lucht zit

snachts is het kouder heeft niks met donker of lichter te maken
 
Royal Club 21-4-2010 17:09 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: antonhonda
lees dit maar een
zelf kun je ook zoeke he
http://www.brommerforum.nl/showtopic/60190


daar gaat het over het vermogen wat je kan winnen bij een eventueel koudere lucht aanvoer. niet over afstellings details
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Niek de Wildt 21-4-2010 17:17 Print reply
Posts: 7168




richtlijn voor mikuni






BRON:
http://www.iwt.com.au/mikunicarb.htm



Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 21-4-2010 om 17:19 uur.
 
ErikVerkade 21-4-2010 17:35 Print reply

Posts: 980
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
mist heeft ook veel invloed op je afstelling. Met mist lopen alle motoren meestal veel beter (heb er zelf erg goed ervaringen mee)
Maar ik vraag me af wat heeft een hoge luchtvochtigheid nou te maken dat je brommer harder loopt?

dat heeft denk temaken met het water wat veel meer uit zet bij de warmte van de verbranding als de benzine zelf
 
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig
robert 21-4-2010 17:39 Print reply

Posts: 900
warm of koud weer maakt uit voor je afstelling, zeker als deze zeer goed afgesteld is zal je het merken.

Hoe kouder de lucht, hoe compacter, er zit meer zuurstof per kuub in dan in de zomer, dan is de lucht warmer en zet het uit, en zit er minder zuurstof in een kuub lucht.

En ik praat dan gewoon op straat niveau niet boven op de top van een berg of op de noordpool.
 
Een frikandel en een jagermeister in de morgen, is een dag zonder zorgen.
Tobias Verhoef 21-4-2010 17:44 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ErikVerkade
[...]

dat heeft denk temaken met het water wat veel meer uit zet bij de warmte van de verbranding als de benzine zelf


Dus dat betekend dat we eigenlijk op top snelheid een beetje water kunnen toevoegen zodat we harder gaan een soort nitro

Trouwens dit doen ze ook bij trekker pulling dus het moet denk bij brommers ook wel werken.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
sendaxtreem 21-4-2010 18:14 Print reply

Posts: 153
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robert
warm of koud weer maakt uit voor je afstelling, zeker als deze zeer goed afgesteld is zal je het merken.

Hoe kouder de lucht, hoe compacter, er zit meer zuurstof per kuub in dan in de zomer, dan is de lucht warmer en zet het uit, en zit er minder zuurstof in een kuub lucht.

En ik praat dan gewoon op straat niveau niet boven op de top van een berg of op de noordpool.


Daarom zetten ze bij vrachtauto's een intercooler bij de turbo zodat de lucht af kan koelen en dus compacter wordt en de turbo zorgt voor een hogere drukvulling.

En voor een optimale afstelling zou je iets moeten hebben dat je aanvoerende lucht altijd de zelfde temperatuur heeft.


Ik denk zelf dat je het antwoord al geeft op wat voor een invloed het heeft op je mengsel, door een toenemende snelheid gaat je onderdruk om hoog en te gelijker tijd gaat je luchtdichtheid ook omhoog dus ik denk dat het elkaar enigsinds opheft hangt er vanaf hoeveel het ene of het andere meer wordt.

Je hebt natuurlijk ook nog te maken met droge en natte lucht maar hoe dat zit zou ik niet weten.

Dit bericht is gewijzigd door sendaxtreem op 21-4-2010 om 18:21 uur.
 
ErikVerkade 21-4-2010 18:17 Print reply

Posts: 980
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Tobias Verhoef
[...]


Dus dat betekend dat we eigenlijk op top snelheid een beetje water kunnen toevoegen zodat we harder gaan een soort nitro

Trouwens dit doen ze ook bij trekker pulling dus het moet denk bij brommers ook wel werken.

een soort diezel injectie maar dan met water precies tijdens de verbranding
 
het zelfde als hoe egels sex hebben, heel voorzichtig
Frysk 21-4-2010 18:17 Print reply

Posts: 34928
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: st.nyksterdriver
[...]

snachts is het kouder heeft niks met donker of lichter te maken


geen zon --> kouder
 
giggitybyte
Maeddy 21-4-2010 18:20 Print reply

Posts: 1059
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: sendaxtreem
[...]

gaat je luchtdichtheid ook omhoog en wordt je mengsel rijker.

Je hebt natuurlijk ook nog te maken met droge en natte lucht maar hoe dat zit zou ik niet weten.


Als je natte lucht hebt, dan heb je meer water in verhouding tot zuurstof. Dat betekent dus dat je mengsel relatief weer rijker wordt, omdat water niet meedoet met de verbranding.

Dat de temperatuur invloed heeft, dat begrijp ik. Ik zie hierboven dat iemand zegt dat je mengsel in de praktijk armer wordt.

1/2 * luchtdichtheid * snelheid + luchtdichtheid * valversnelling * hoogteverschil + druk = constant

Als je bij bernouli dan kijkt naar de luchtdichtheid, en deze groter maakt, wat dus bij koude lucht het geval is, moet de druk lager worden zoals je kan zien. Als de druk dan lager is, zuig je meer brandstof aan.

In hoeverre zuig je dan meer brandstof aan in verhouding tot de onderdruk, zou dit evenredig zijn?
 
GO YAMAHA ! ! ! ! ! ! !
sendaxtreem 21-4-2010 18:31 Print reply

Posts: 153
ik was mezelf al aan het verbeteren

ik denk dat het rijker of armer worden van het mengsel verder afhangt van het weertype, dat lees je in de andere reactie ook.

Dit bericht is gewijzigd door sendaxtreem op 21-4-2010 om 18:34 uur.
 

Dit topic is 3614 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved